مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

حضور استاد تقوی در برنامه زنده باد زندگی درتاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

حضور استاد تقوی در برنامه زنده باد زندگی درتاریخ 24 مرداد 1400

برنامه زنده باد زندگی

 

اقای خسروی:آقای مهندس علی تقوی مشاور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر دانشجوی دکترای الهیات

درست گفتم این ها رو دیگه؟

استاد تقوی:بله بله

اقای خسروی :سلام علیکم ایام رو تسلیت میگم حضور شما رو خوش آمد میگم

استاد تقوی:سلام عرض می کنم خدمت شما همچنین متشکرم باعث افتخاره زنده باشید درخدمتتون هستم

اقای خسروی :شما متولد چه سالی هستید؟

استاد تقوی: من متولد ۱۳۶۶ هستم.

اقای خسروی :ماشاءالله دهه شصتی هم هستند، بعد مهندسی دوره‌ی کارشناسی خوندید؟

استاد تقوی:مهندسی کارشناسی همراه با الهیات

اقای خسروی :مهندسی چی؟

استاد تقوی:مهندسی صنایع خوندم

اقای خسروی :بعد ارشد رو چی خوندید؟

استاد تقوی: ارشد رو دیگه الهیات ادامه دادم چون کارشناسی‌اش هم خونده بودم الان هم که مقطع دکتری باز همان علوم معارف اسلامی مشغول به تحصیل هستم.

اقای خسروی :بعد حوزه درس میخونید؟

استاد تقوی:دروس حوزوی رو آزاد خوندم چون تحصیل هم زمان هنوز تو کشور ما منع قانونی داره و این ها داره حوزه و دانشگاه مخصوصا مثل ما اگه دانشجو وارد شده باشی بعد حوزوی

اقای خسروی :تا چه سالی خوندید؟

استاد تقوی:من توفیق داشتم درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر رو از وجود مبارک حضرت آیت الله نوری همدانی آیت الله مقتدایی آیت الله سبحانی آیت الله شب‌زنده‌دار تقریرات تقریبا تمام اساتید رو تو بحث خارج فقه  امر به معروف و نهی از منکر به طور کامل الحمدلله مطالعه کردم

اقای خسروی :ولی مراتب حوزوی رو طی نکردید؟!

استاد تقوی:خیر به صورت رسمی ان شاءالله بعد از مقطع دکتری اگر توفیق بود

اقای خسروی :بعد الان در ستاد امر به معروف و نهی از منکر چکار میکنید؟

استاد تقوی:عرض به خدمت شما که ما یه مرکز تخصصی دایر کردیم جناب اقای خسروی عزیز با عنوان مرکز تخصصی امر به معروف و نهی از منکر باور ما این است که فریضه امر به معروف که در واقع به نوعی نجات دیگران هست به دلسوزی نسبت به دیگران هست عشق به دیگران هست در کشور ما و به طریق اولی در خیلی از کشور ها درست جا نیفتاده یعنی یک شناخت دقیق و کاملی مردم ازش ندارند حتی خیلی از مسئولین و لذا یه جا ها سلیقه‌ای میشه یه جاهایی تفریط میشه یه جاهایی افراط میشه و اون حلقه‌ی مفقود این وسط بحث آموزش هست یعنی امر به معروف هم به تعبیر رهبر عزیز انقلاب می‌فرمایند امر به معروف مثل نماز یاد گرفتنیه باید برید یاد بگیرید که کجا چجوری امر به معروف کنید کجا نباید بگی کجا باید یواشکی بگی کجا باید هدیه بدی کجا باید اخم کنی منتها ماها عموما روش این دلسوزی رو بلد نیستیم از بادیلنگویج‌اش که نمیدونیم گرفته تا فرض بگیرید مراتب آن

اقای خسروی :یعنی زبان بدن؟

استاد تقوی:بله ببینید امر به معروف سه مرحله داره در فقه اسلام راحت ترینش همین اشاره و زبان بدن است گاهی شما با یک اشاره یه مطلبی رو به یه عزیزی میفهمونید در یک جمعی نشسته داره غیبت میکنه داره تمسخری میکنه خدایی نکرده گاهی با یک اشاره العاقل یکفیه الاشاره گفت تلقین و درس اهل نظر  یک اشارت است مرحله‌ی دوم مرحله‌ی تذکر زبانی هست که به تصریح اصل هشت قانون اساسی خب وظیفه‌ی همگانی است و مرحله‌ی سوم که توسل به زور و جبر هست که خب اون به عهده‌ی حکومت است و همینا رو خیلی ها نمیدونند که آقا مرحله‌ی سوم طبق قانون ما مردم حق نداریم درگیر بشیم حق نداریم فرض کنید نزاع فیزیکی ایجادکنیم  نهایت من گزارش میدم تماس میگیرم با پلیس با فلان مجموعه اطلاع میدم که آقا اینجا مثلا فلان تخلفی هست که از حیطه‌ی تذکر زبانی من دیگه خارج است و اینجا شما باید رجوع کنید

اقای خسروی :چرا همه‌ی اذهان متوجه موضوع حجاب و عرض کنم مثلا یه وقتی ممکنه یه جاهایی پوشش و شرب خمر و عروسی و بزن و بکوب و اینجور چیزها هست شما اگر مثلا اگر خیلی آمر به معروف هستین و ناهی از منکر هستین اینکه با این لحن و شیوه میگم به خاطر اینکه شما بر این مسلک تکیه زدین خب در حوزه‌ی مسائل سیاسی که ما این همه مسائل نکوهیده داریم یا در حوزه‌ی مسائل اقتصادی که این همه می باید نهی بشوند از برخی از تصرف ها اینجا شما کجایین؟

استاد تقوی:احسنت درود بر شما.اولا که من عرض بکنم که ستاد امر به معروف و نهی از منکر که به تعبیر رهبری گفتند ستاد احیا باید باشید ستاد معروفات و منکرات نیست یعنی قرار نیست که یک مجموعه چند ده نفری بتونه تمام منکرات و گناهان کشور رو مثلا پایش کنه برخورد کنه فرهنگ سازی باید انجام بشه ببینید مثل ستاد اقامه نماز به جای مردم نماز نمیخونه که پیگیری میکنه که نماز خانه ها ساخته بشه در مدارس در فرودگاه ها با قطار ها هماهنگ میکنه برای نماز ها که توقف کنند آموزش و حمایت برای اینکه همه‌ی مردم آمر به معروف و ناهی از منکر بشن این وظیفه‌ی اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر است

اقای خسروی :خب شما اگر بیاید تو خیابان به عیال بنده تذکر بدین خانم روسری ات رو بکش جلو ولی بعد من همونجا روزنامه رو بخونم که فلان کس را به واسطه‌ی اختلاس فلان گرفتند میگم چه بیکاره آمده من اینجا شوهرشم صاحب ملکم بالاخره زنمه 

استاد تقوی:پاره تنمه

اقای خسروی :نه چون یه جور احساس مالکیت میکنه به جای اینکه به من بگه من بهش بگم لازم باشه به این موضوع میپردازه و نمیره به ماجرای اختلاس بپردازه

استاد تقوی:منو اصلا به رسمیت نشناخت‌ اولا منی که شوهرشم اینجا این ها میشه همون ظرافت ها میشه آداب تذکر و بعد اینکه چرا منکرات بزرگ تر رو ….

اقای خسروی :بعد بین این منکر و اون منکر دیگه داره

استاد تقوی:خوب دقت بفرمایید خوب دقت بکنند بینندگان عزیز عرض میکنم اولا اینکه این ها تزاحم باهم نداره یعنی اثبات شیء نفی ما ادا نمیکنه نسبت به هر گناهی باید در حد توان آدم ری‌اکشن نشون بده ولی باور کنید جناب آقای خسروی عزیز اکثر این اختلاسگر ها همون نوجوون یا جوونی بوده یه روز که اومده تو صف پمپ بنزین بی نوبت رفته جلو هیچ کسی بهش هیچی نگفته تخم مرغ دزد شتر دزد میشه اومده تو صف نونوایی بی نوبت رفته جلو من و شمایی که از دین فقط عموما نماز و روزه رو یادگرفتیم و حواسمون نیست که امام حسین علیه السلام ما به خاطر امر به معروف و نهی از منکر زیر سم اسب میره که به مردم بفهمونه بی‌تفاوتی خطرناک ترین بیماری عرصه تاریخ و جغرافیا است ماها ساکت تماشا کردیم ببینید ما در اسلام تماشاچی نداریم نظریه پنجره‌ی شکسته رو شما حتما با مطالعات گسترده‌ای که دارید من شیفته‌ی شخصیت شما هستم حالا شاید روی آنتن گفتنش جالب نباشه واقعا دلا از باب دل عرض میکنم دوستتون دارم

اقای خسروی :بزرگوارید محبت دارید بینندگان عزیز از این نظر هیچ تعریفی از من نکردند

استاد تقوی:سلامت باشید میدونم که الحمدلله به لحاظ علم و دانش خود شما استاد هستید

اقای خسروی :اختیار دارید نفرمایید

استاد تقوی:یه نظریه داریم میگن پنجره‌ی شکسته میگن آقا یک ساختمان متروکه اگر اولین پنجره‌اش رو یکی سنگ زد و شکست بعدی ها به راحتی میان سنگ میزنن یعنی با جرأت و جسارت بیشتر اینکه میفرمایید مثلا چرا ذهن ها میره سمت پوشش سمت حجاب و امثال اینها امیرالمؤمنین علیه السلام روایتی دارند می‌فرمایند گناه اگر پنهانی انجام بشه ضررش و گناهش پای خود گناهکار هست من در خلوت خودم یه نفر رو مسخره میکنم کینه ورزی میکنم ولی و اذا  عمل به العبد العلانیه تضر به العامه اما اگر یه کسی علنی گناه کرد و دیگران سکوت کردند مثل اون میمونه که برای بیماری کرونا ماسک نزنه و بیاد تو صورت مردم عطسه کنه این دیگه تضر به العامه میخوام عرض کنم که اولا خودتون مثال فرمودید اون روزنامه‌ای که من دستم میگیرم فلان اختلاسگر رو گرفتند ما معمولا از اختلاس ها آگاه نمیشیم از دادگاه برخورد با اختلاس ها آگاه میشیم

اقای خسروی :معمولا همینطوره

استاد تقوی:اما نمیشه مردم رو نکوهش کنیم بگیم خب چرا شما بیشتر ذهنت میره سمت پوشش و حجاب نباید این باشه ها باید همه‌ی معروفات همه‌ی منکرات همه‌ی خوبی ها و بدی ها عکس العمل میخواد در حد خودش اما مردم میگن خب آقا ما اینو بیشتر می‌بینیم طبیعیه من تو خیابون راه میرم رشوه رو که مثلا نمیبینم مثلا فرض کنید فلان گناه زشت مثلا فاحشه بد رو که نمیبینم یا قتل رو نمیبینم یه وقت یه گناه پنهانی انجام میشه اونم گناه هست اونم باید جلوش گرفته بشه یعنی باید اینقدر نهاد های مسئول همه جا رصد و دقت و نفوذ داشته باشند که اصلا کسی نتونه تخلف کنه اما یه وقت یه گناه شاید به ظاهر کوچیک تر از اون گناه بزرگ پنهانیه باشه اما ویترین شده علنی داره انجام میشه این میشه همون بیماری واگیر که میگن کرونا هنوزم میگن ویروس ضعیفیه اما چرا اینقدر ازش پرهیز میکنیم اینقدر مراقبت میکنیم سرعت واگیر و سرایتش یعنی عادی سازی گناه علنی مثل بیماری مسری میمونه این سرعتش هست که زیاده طبیعیه خب هر مسلمان بیشتراز اونکه مثلا  نماز آیات بخونه نماز یومیه میخونه دیگه حالا اونم واجبه اینم واجبه تو بیشتر جرا نماز یومیه میخونی نماز آیات هم واجبه خب آقا خورشید دیر به دیر میگیره تقصیر من چیه من هر جا از رشوه ای از دزدی از اختلاسی از دغلی مطلع بشم وظیفه دارم در حد توانم یا خودم یا با تماس تلفنی مسئولی رو آگاه سازی کنم که بیاد عکس العمل نشون بده

اقای خسروی :هزینه داره

استاد تقوی:هزینه داره احسنت به چه جای قشنگی رسیدیم من میخوام از اسم برنامه تون استفاده کنم زنده باد زندگی

اقای خسروی :ببخشید توی اداره منظورم شبکه دو که من کار میکنم نیست توی اداره جایی که شما کار می‌کنید اگر شما بخواهید برید به یه مدیری مافوقی حالا این بماند که دسترسی پیدا بکنید یا دسترسی پیدا نکنید بماند که گوش بدهد یا گوش ندهد بماند که فرصت بشود یا نشود باید خلاصه شما بگی که آقا این فضایی که در فلان قسمت وجود داره فلانه چنینه چنانه این شایسته نیست حالا یا اون روش رو حذف میکنه یا شما رو حذف میکنه

استاد تقوی:درود بر شما حالا همینو روشمند کنیم ،احسنت یکی از ظرافت ها در مطالبه گری از مسئولین ناشناس موندن هست  آقای دکتر داره صبح اول وقت داره در اتاقش رو باز میکنه بره مدیر بیمارستانه مسئول یه اداره ای هست مدیرکل یک دانشگاهیه در رو باز میکنه یه نامه زیر در پیدا میکنه سلام علیکم جناب دکتر فلانی استاد بزرگوار با کمال احترام ضمن تشکر از این اقدامات خوب شما اینطور اینطور  اینطور من یکی از دانشجویان یکی از مراجعین یکی از کارمندان شما هستم خواستم خواهش کنم فلان مورد رو هم به بقیه خوبی هاتون اضافه کنید این رو هم اگر در اداره تسری بدین این نکته رو هم اگر حضرت عالی رعایت کنید دیگه خیلی ببینید یعنی میخوام بگم که دیگه بفرما و بشین و اون یکی اینا هر سه یه معنی داره ولی ما اصلا گاهی فکر نمی‌کنیم که خب یه روش کم هزینه تر یه روش کم تنش تر این تو فقه اسلام هست امام در تحریر الوسیله امام خمینی می‌فرماید قاعده‌ی فقهی الاسهل و فالاسهل میگه تا میشه باید امر به معروف با کمترین تنش کمترین دلخوری کمترین کدورت ولی جناب خسروی قبول دارید که بالاخره سوزن آمپول درد داره یعنی قبول دارم هزینه داره هرچقدرم ما گاهی زیبا تذکر بدیم یعنی من عمدا دارم یه خطایی انجام میدم ماسکم رو نزدم اینجا مثلا شما میفرمایید آقا ماسک ات رو بزن طبیعیه که یه مقدار ناراحت بشم اما اسلام میگه این ناراحتی رو باید تا حد امکان کاهش بدی بنده‌ی ما را ز ما کردی جدا نه این کار رو نکن تو برای وصل کردن آمدی حالا من گریزم به اسم برنامه رو عرض کنم تو مسیر اومدنی فکر می‌کردم چقدر قشنگه این تعبیر زنده باد زندگی یاد روایت امیرالمؤمنین علیه السلام افتادم حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند که کسی که امر به معروف و نهی از منکر نمیکنه مرده ای است بین زنده ها چرا چون از حق و حقوق خودش دفاع نمیکنه یعنی این آقا بی نوبت میره جلو اون آقا ورود ممنوع اومده راه منو بسته این انسان داره زباله میریزه محیط زیست رو آلوده میکنه و من بی تفاوت ام یعنی زنده باد زندگی طبق این روایت امیرالمؤمنین علیه السلام میشه این طور گفت یعنی زنده باد با تفاوت بودن زنده باد مسئولیت پذیری به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام علامت یک جامعه‌ی زنده و پویا اینه که مردم به هم دلسوز باشند مردم بی تفاوت نباشند و اینکه گفتید هزینه داره ببینید نجات دیگران همیشه سخته آتش نشان میخواد بزنه به دل آتیش یه عده رو نجات بده نمیشه وایسه نگاه کنه بگه نه ممکنه عرقم بریزه پس نجات ندم بله ممکنه خونت هم بریزه اما وظیفه مونه که دلمون برای هم بسوزه با هم مهربون تر باشیم قضاوت نکنیم اما تذکر بدیم اینا خیلی ظرافت های مهمی هستند هر کدوم جملات این ها رو  واقعا میشه جلساتی مطالب عرض کرد یه عده مون امر به معروف نمی‌کنیم کلا یه عده هم که میخوایم امر به معروف کنیم گاهی با افراط و گاهی با قضاوت و با تند روی از دل بر نمیاد بر دل هم نمینشینه یه عده‌ی کمی این وسط می‌مونن که آموزش دیده باشند بلد باشند حج میخواید مشرف بشید شما ان شاءالله بارها قسمتتون بشه این زیارت هایی که تشریف می‌برید ببینید اولش یه کارگاه آموزشی میزارن آقا طواف اینه سعی صفا و مروه امر به معروف و نهی از منکر اگر آموزشش همگانی نشه که ما امروز در ستاد معتقد به نهضت سواد آموزی امر به معروف هستیم یعنی همه باید انجام بدن درسته به همه واجبه اما قبلشم همه باید یاد بگیرند اینکه رهبر انقلاب می‌فرمایند امر به معروف مثل نماز واجب هست یعنی از روزی که من به سن تکلیف رسیدم تا روزی که عمر از خدا گرفتم مثل نماز که میخونم بهم واجبه در حد توان حالا روزی صد تا گناه میبینم یه روز دو تاش رو تذکر میدم یه روز سه تاش رو تذکر میدم اگر نکردیم خدایی نکرده منکر معروف میشه یعنی هر کسی تو اداره دزد تره عزیز تر میشه هر کسی که ببخشید مثلا فرض کنید که با جنس مخالف روابط بیشتر داره خانواده هایی رو گاهی متلاشی میکنه فرض کنید که دوستی های نامناسب و ارتباطات آنچنانی که اینا رو سر کار میزارن گاهی همدیگر رو اینو بهش میگن بچه زرنگ اما بچه‌ی شما بچه‌ی عزیزان که فرض کنید سیگار نمی‌کشه دوستش سیگار تعارف میکنه میگه نه دستت درد نکنه این میشه اُمل این میشه ضد ارزش و جای خوبی و بدی ارزش ها که عوض بشه می‌بینیم امثال یزید عوضی ها با ارزش میشن بر مسند حکومت می‌نشینند وعده‌ی رسول الله  صلی الله علیه و آله هست که فرمود

اقای خسروی :اینا همش درسته

استاد تقوی:بله فرمود :

اقای خسروی :بخش نادرستش رو بگم؟

استاد تقوی:خواهش میکنم

اقای خسروی :اینا همش درسته ولی ببین وقتی که یه سری بدیهیات کثرت پیدا میکنه مثلا دادستان کشور میگه که آقا به بانک هایی که ربا میدن و میگیرن تذکر میده که ما با شما برخورد می‌کنیم خدا بابات بیامرزه از اون طرف نظام بانکی نسبت به این فرایند یه سری مداخل و مخارج قانونی ایجاد میکنه اینو چکارش کنیم؟

استاد تقوی:احسنت

اقای خسروی:از اون طرف شما میری تو بانک همون بانک تذکر میدید به یه آقایی که شما مثلا لباست یا رفتارت نامناسب هست اینم درسته بله آقا نامناسب نامناسب هست دیگه ، طرف به طور طبیعی میگه که شما یک خطای جدی تر کلان تر آسیب رسان تر رو نسبت بهش چشم پوشی و اغماض دارید به این اشاره میکنید شما میگید این در معرض دید من هست

استاد تقوی:من به عنوان شهروند

اقای خسروی :من از صد تا اینو دیدم از من هم این بر میاد اینو میگم من میگم اون چی میشه در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فروعی که اتفاقا من نمیدونم چرا اسم شون رو میزارن فروع دین چون اینا همه جزو اصول دین هستند اصول مذهب داریم اصول دین داریم من نمیدونم به اینا بگیم اصول زندگی

استاد تقوی:یعنی چون عملیاتی و احکام هست بهش میگن فروع دین ولی واقعا اصل هست رکن هست یعنی مهم هست

اقای خسروی :یعنی فرع بودن‌اش دلیلی بر غیر قابل اغماض بودنش نیست غیر قابل اغماض هست این ها اصل هست

استاد تقوی:عرض کنم جناب آقای خسروی عزیز فرمایشتون درسته ببینید

اقای خسروی :من فقط جمله ام اینجا موندکه در جامعه ای که فروع دین رو یا اصول دین رو این قدر روش پافشاری میکنیم نمیشه فقط به جزئیات پرداخت

استاد تقوی:ببینید اولا که خیلی از عموم مردم هستند که جز اون تذکرات روزمره عادی مردم به مردم شاید کاری ازشون بر نیاد اما در کنار اینکه من وظیفه دارم بگم آقای کارمند عزیز بانک زحمت می‌کشید نوبت ایشون نبود ببین مردم نشستند شما داری با موبایلت بازی میکنی وقت مردم ناراضی تراشی نکن در کنار این یه وظیفه دومی مردم دارند اونچه که امام حسین علیه السلام فریاد کرد لطلب الاصلاح ارید عن آمر بالمعروف و انهی عن المنکر . مطالبه گری جناب آقای خسروی مردم باید دائما مطالبه‌ی به حق از مسئولین داشته باشند یه مسئول تو مملکت ما اگه…

 من مردم هستم من اینو عرض کنم من هیچ سمتی در هیچ نهادی حقوقی از هیچ جا نمیگیرم من مشاور علمی در ستاد یک مشاور علمی هستم میخوام بگم این رو دارم به عنوان مردم واقعا عرض میکنم

اقای خسروی :اصلا داشته باشید باشه شما اینطور میگید ولی اگر کسی می آمد که مسئول بودپول هم میگرفت بابتش بازم ما بخلی نسبت به قضیه نداریم

استاد تقوی:میخوام بگم وقتی برنامه مثلا زنده باد زندگی حرف غیر رو نزنیم یه برنامه آیتم خیلی خوبی میره که همش خوب هست همه باید زنگ بزنند ۱۶۲ آقا خداقوت آقا تشکر آقا این چقدر خوب بود این برنامه فلان برنامه دیگه فلان جا تو همین صدا و سیما تو هر اداره ای مسئولین باید احساس کنند زیر ذره بین مردم هستند

اقای خسروی :حالا وقتی خوبی هاش نمیگن بدی هاش آنچنان فلک مون میکنه

استاد تقوی:خب اشکال همین هست آفرین ببینید تشکر و تذکر در کنار هم ما نباید انتظار داشته باشیم یه نفر چون یه جا مسئول شده همه چی رو اون درست کنه شهردار بنر میزنه شهر ما خانه ما پلیس تابلوی ورود ممنوع میزنه اما من میبینم آشغال میریزم همه از کنار من ساکت رد میشن ورود ممنوع میرم هیچ کسی بهم یه چراغ نمیده این میشه پشتوانه ی مسئول

اقای خسروی :بزار من جان کلام رو بگم آقای تقوی عزیز جوان تحصیل کرده ارزشمند محترم دلسوز قصه از این قرار است که اگر نباید به بی تفاوتی کشیده شویم که شهید بهشتی می‌فرماید اگر به بی تفاوتی کشیده شویم یعنی سقوط انقلاب این عبارت شهید بهشتی هست

استاد تقوی:احسنت آفرین

اقای خسروی :خیلی عبارت تکان دهنده‌ای هست یعنی دقیقا داره کد میده که آقا سقوط انقلاب آغاز بی تفاوتی سقوط انقلاب است حالا دوره هر حسن و حسینی میخواد باشه این اتفاق میفته ولی اگر قرار است به بی تفاوتی کشیده نشویم باید در کلان‌اش به بی تفاوتی کشیده نشویم

استاد تقوی:دقیقا این ها ببینید بی تفاوتی یه مسئول دلیل بی تفاوتی من میشه یعنی گناه دیگران مجوز گناه من میشه؟

اقای خسروی :نه ربطی نداره

استاد تقوی:ببینید میخوام بگم مسئولین چه کسانی هستند استاد عزیز مسئولین از آسمون که نمیان همین مردم هستیم دیگه کت ‌شلوارش رو میپوشه مسئول اون لباس نظامی اش رو میپوشه اون لباس روحانیت میپوشه ایشون بلند میشه میره یه جا مسئول میشه عرضه تابع تقاضا است یعنی وقتی یه مسئول ببینه مردم یه مطلبی رو طلب می‌کنند می‌خواهند واقعا می‌خواند مطالبه کمپین هشتک زدن کامنت گذاشتن تماس گرفتن میگه آقا اینو انجام بدیم ولو اینکه بهش باور هم نداشته باشه ولو اینکه اصلا بگین منافق باشه نفوذی باشه چون میز و صندلی اش رو دوست داره مسئول مومنه هم وقتی ببینه یک عده کاری رو میخوان با کمال میل بله این کار رو انجام بدیم ولی وقتی مطالبه نباشه

اقای خسروی :ما اختلاف رأی و نظری نداریم فقط یک مثال من براتون بزنم در این دادگاه های اختلاس های اقتصادی و پرونده‌ی اقتصادی یه آقای محترمی به عنوان مدعی العموم و دادستان ظاهر میشه و جوان هم بود همسن و سال جنابعالی آقای قهرمانی اگر اشتباه نکنم حالا اسم دقیق ایشون یادم نیست من هر وقت این آدم رو میدیدم میگفتم باریک الله بابا من یه دفعه اینو ببینم بغلش کنم ماچش کنم بگم تو کی هستی؟ امر به معروف داره میکنه نهی از منکر حالا این احساسی که نسبت به این آقا در بنده بوجود آمده است آیا نسبت به دیگری هم که در یک محیط اجتماعی نحوه‌ی برخوردش جوری است که خودش رو بر دیگران ارجح میشمره و به دیگران تذکر میده آمرانه می‌دهد آیا با او یکی است؟ آیا در من نسبت به اون فرد دوم همین احساس بوجود می‌آید؟ اگر بوجود نمیاد یه جای کارمون میلنگه 

استاد تقوی:ببینید اینجا دو تا مسئله است امر به معروف و نهی از منکر با روش غلط طبق اون مثال هایی که شما زدید معمولا نتیجه عکس میده و به دل نمینشینه اما یه سوال آیا هر امر به معروفی که نتیجه‌ی عکس میده هر تذکری که نتیجه اش بدتر شدنه آیا لزوما میتونیم بگیم حتما روش تذکر غلط بوده یا نه گاهی روش درست هم در تذکر موجب ناراحتی گناهکار میشه چون داره آزادی اش محدود میشه

اقای خسروی :فرمودید بالاخره سوزن درد داره

استاد تقوی:الان فرض کنید که میفرمایید چرا ذهن بیشتر سمت پوشش و این ها میاد مثلا همین پدیده‌ی سگ گردانی الان چقدر داره زیاد میشه و می‌بینیم یه جوری می‌بینیم ظلم به حیوانات هست خب چرا هیچ نهادی مردم هیچ جا هیچ دستگاهی ری‌اکشن نشون نمیده حیوان رو به دوران شیرخوارگی از مادر جداش می‌کنند اینا میدونید هر چقدر مثلا سگ های توله ها زودتر از مادر جدا بشن اینا قیمتشون تو کشور میاد بالاتر میفرستن ایران عقیم سازی حیوان انجام میشه حبس حیوان ببینید ما فقط امر به معروف که برای انسان ها نیست فقط زنده باد زندگی انسان ها نه زنده باد زندگی همه‌ی موجودات بعد اسم مون رو میزاریم مدافع حقوق حیوان من سگ رو قلاده اش میکنم تو خونه حبسش میکنم عقیم سازی اعمال جراحی زیبایی فرض بفرمایید میخوام بگم گناهانی که بیشتر دیده میشه ببینید طبیعیه که ذهن مردم بیشتر سمت این ها بره یه کسی عزیزی شبیه سوال شما رو تو یکی دیگه از شبکه ها می‌فرمود. می فرمود چرا ذهن ها میره سراغ بد پوششی و حالا فرض کنید سگ گردانی و امثال اینها که من این رو عطف به اون مطلب کردم گاهی وقت ها می‌بینیم در همین بحث های خانواده که مخاطبین شما عموما خانواده ها هستند پدر ها و مادر های عزیز فرزندان مهربان هستند الان ببینید یکی از نکاتی که خیلی مثلا غرب داره روش مانور میده گاهی لازم نیست ما ببینیم چی درسته چی غلطه خیلی کنکاش کنیم دشمن به جای ما فکر میکنه میگه آقا به فلانی رای بدید معلومه خب این رای بیاره باب میل دشمن هست هی داره ترویج میکنه فرض کنید بد پوششی رو سگ گردانی رو دشمن هیچ وقت نمیاد به مردم بگه آی مردم برید اختلاس کنید همتون چون میدونه همه مردم دستشون به بیت المال نمیرسه ولی میدونه که همه رو میشه با مسائل جنسی گمراه کرد همه دستشون میرسه. سگ بازی رو ترویج میکنه بفرمایید که مسائل جنسی رو ترویج میکنه الان باز فرض کنید تو همین بحث سگ گردانی موارد بسیاری من واقعا خواهشم اینه چون  مردم خیلی از ما مطالبه دارند این است که دارم عرض میکنم که آقا پارک ها دیگه امن نیست برای زن و بچه‌ی من من دیگه بچه ام نمیتونه اینجا به تفریح بره و من منتها بیشتر رو این بعدش تاکید دارم که عزیزان این ظلم به حیوان هست سگ اسباب بازی نیست سگ باید آزاد باشه و البته سگ زینتی خب مالیت هم نداره به فتوای مراجع تقلید میخوام عرض کنم در شئون مختلف زندگی اگر دست پیش نگیریم اگر دلمون نسوزه و تذکر بهم ندیم گناه ارزش میشه یعنی میبینه که دیگه این سگ جای محبت خانواده رو گرفت اونی که بی حجاب تره بیشتر بهش ممکنه احترام بزارند

اقای خسروی :جای بچه رو میگیره

استاد تقوی:بله جای بچه رو حتی میگیره

اقای خسروی :یعنی گاهی اوقات ممکنه شما احتیاج عاطفی خودتون رو اینطوری در کوتاه مدت عرض میکنم تامین بکنید برای اینکه یک نیاز دیگری رو ازش دوری کنید

استاد تقوی:دقیقا آقای خسروی اصلا شاید خدای متعال خواسته که این دور از منزل و انسان ها باشه به خاطر همین وفاداری این حیوان نازنین هست آقا کارکرد این حیوان چون نگهبانی است چون مراقبت است خدا این رو وفادار آفریده و لذا اومدن این توی خونه‌ی تو برای تو خطره چون تمام عواطف و احساسات تو رو از سایرین به تو معطوف میکنه

اقای خسروی :ما باید برای سگ گردانی و سگ نگه داشتن اینا باید یه برنامه‌ی بهداشتی اصلا تهیه کنیم که یه اتفاقی میفته مردم میرن توی حواشی مسیر های بین شهری سگ های ولگرد رو اونجا هستند به اون ها غذا میدن این ها برخی شون آلوده هستند و بعد آلودگی های بسیار مخاطره آمیزی دارند برخی از گربه ها حتی آلودگی های غیر قابل جبرانی دارن اینا رو باید در موردش یه وقت دیگری صحبت کرد

استاد تقوی:زنده باشید ممنونم این فرصت رو در اختیار بنده گذاشتید

اقای خسروی :خواهش میکنم

استاد تقوی:عرض من کلا این است که بی تفاوت نباشیم دلمون برای هم بسوزه و مهربان تر باشیم ان شاء الله

اقای خسروی :ما باید در این باره بنشینیم بیشتر حرف بزنیم چانه زنی کنیم و یک نتیجه‌ی واحد خواهد داشت این چانه زنی که بر ضرورت این موضوع به عنوان یک روش نوین تعاملی پی می‌بریم و اون رو به کار میگیریم تا زندگی بهتری داشته باشیم متشکرم جناب آقای تقوی

استاد تقوی:ممنونم از شما