مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

گام دیگر مبلغان حوزه در احیای امر به معروف و نهی از منکر

گام دیگر مبلغان حوزه در احیای امر به معروف و نهی از منکر

متن ذیل مصاحبه مدیر محترم موسسه رهپویان معروف با خبرگزاری رسا است که در زیر می‌خوانید:

 مدیر مؤسسه «رهپویان معروف» با تأکید بر این‌که تشکیلاتی قوی با ارزیابی گذشته، آسیب‌شناسی آینده و شرایط کنونی با هدف ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر آغاز به کار کرده است، گفت: این مؤسسه در آغاز کار خود به نیروی انسانی عقیدتی نیاز دارد.

حجت‌الاسلام مظلومان مدیر مؤسسه رهپویان معروف، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص فعالیت‌های این مؤسسه گفت: اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید «در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل، بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولتی».

وی با اشاره به این سخن رهبری که «امر به معروف و نهی از منکر یعنی سوق دادن به نیکی‌ها و بازداشتن از بدی‌ها» گفت: عرصه امر به معروف و نهی از منکر، تمام ابعاد زندگی انسان است همان گونه که بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی فرموده‌اند«امر به معروف و نهی از منکر، دو اصلی است در اسلام که همه چیز را می خواهد اصلاح کند».

وی با اعلام این که در همین راستا مؤسسه رهپویان معروف تشکیل شده است، گفت: فعالیت این گروه ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی منکر با رویکر امر به معروفی است یعنی به جای این که روحانیون در یک موضوع فعالیت کنند، در راهکارهایی ورود پیدا کنند که در سطح جامعه اعم از نخبگان و افراد عادی استفاده شود.

حجت‌الاسلام مظلومان تأکید کرد: باید راهکاری به مردم آموزش داده شود که برای فامیل یا دوستان خود اتخاذ کنند زیرا روحانی محدودیت زمانی و نیرو دارد و نمی‌تواند به صورت جزئی به کل جامعه برسد، بنابراین باید کسانی که نزدیک به افراد خاطی هستند، روش تبلیغ را فرا گیرند.

وی افزود: ابتدا کارهای انجام شده در این زمینه بررسی و آسیب‌شناسی شد تا دلیل ناشناخته ماندن این واجب الهی پیدا شود زیرا ممکن است انسان‌های مؤمن این کار را انجام دهند؛ ولی به دید یک واجب روزانه و کار همیشگی برای خود به آن نگاه نکرده و دغدغه آن را ندارند.

وی علت وجود فرد روحانی را احیای واجبات الهی و جلوگیری از منکرهایی دانست که در جامعه رواج پیدا کرده است و گفت: برخی افراد جامعه مانند روحانیون به این کار رو آورده‌اند و هر کس گوشه‌ای از کار را برداشته است تا مقداری از منکرها در جامعه کاسته شود، همچنان که حضرت علی(ع) می‌فرمایند«همه اعمال خوب، حتی جهاد در راه خدا در کنار امر به معروف و نهی منکر، نیست مگر مقدار کمی آب در کنار اقیانوس».

مدیر مؤسسه رهپویان معروف تصریح کرد: به خاطر محدودیت زمان و نیرو، باید در کارهای خوب اولویت‌سنجی کرد که مهم‌ترین معروف، همان امر به معروف است که بزرگ‌ترین معروف شناخته نشده در جامعه و بر زمین مانده است و متدینین جامعه آن را مستحب می‌دانند که در صورت انجام آن همه واجب‌ها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف کلان این مؤسسه گفت: ارتقای نقش نظام امر به معروف و نهی از منکر عمومی در رشد و تعالی کشور، بسط و اعتلای فرهنگ عمومی، جلوگیری از کوچک‌انگاری نقش امر به معروف و نهی از منکر در سرنوشت آینده کشور، تربیت انسان‌های موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسؤولیت‌ها و وظایف، زمینه‌سازی برای اقتدار و مرجعیت علمی و تکوین تمدن اسلامی‌ایرانی در راستای تحقق جامعه جهانی عدل مهدوی و نیز جایگاه و موقعیت نخست تربیتی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان اسلام از اهداف کلان این مؤسسه است.

وی جامعه هدف این کار بزرگ را کلیه خداباورانی دانست که در مسیر عبودیت گام می‌دهند و گفت: سن تأثیرگذاری و تأثیرپذیری جامعه هدف در امر به معروف و نهی از منکر زمانی است که فرد به درجه فهم و شناخت معروف و منکر برسد که این امر در بسیاری از موارد قبل از سن بلوغ تحقق می‌یابد.

حجت‌الاسلام مظلومان به سند اهداف این مؤسسه اشاره کرد و گفت: در تهیه سند اهداف و برنامه‌های «رهپویان معروف» از آموزه‌های قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع)، اسناد بالادستی، اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی این نظام، رهنمودهای رهبر کبیر آن و مقام معظم رهبری و نیز سند چشم انداز بیست ساله الهام گرفته شده است.

وی با تأکید بر این‌که تشکیلاتی قوی با ارزیابی گذشته، آسیب‌شناسی آینده و شرایط کنونی آغاز به کار کرده است، گفت: یکی از نیازهای شروع کار این مؤسسه، جذب نیروی انسانی عقیدتی است که بعد از آن بحث بودجه و مشکلات دیگر تا حدودی حل خواهد شد.

وی در پایان گفت: در مسیر جذب نیرو و برای شناسایی افراد نخبه و جلب اعتماد آنان، باید تبلیغاتی قوی صورت گیرد که نقش رسانه‌ها در این مسیر جدی است، از این رو فراخوان جذب نیرویی برای شناسایی نخبگان در این امر انجام شده است که علاقه‌مندان همکاری با این مؤسسه می‌توانند به نشانی www.rmarof.com مراجعه کنند.