مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پایان نامه شناسی امر به معروف و نهی از منکر

پایان نامه شناسی امر به معروف و نهی از منکر

۱۴٫ بررسی علل روان شناختی و جامعه شناختی مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی رفع آن

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

دردا، مرضیه

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

علوم اجتماعی و روان شناسی

دانشگاه:

آزاد اسلامی(تهران مرکزی)

استاد راهنما:

علی قائمی امیری

استاد مشاور:

محمدحسن آموزگار

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۸۵

کلمات کلیدی:

واحد:

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی علل و عوامل روانشناختی و جامعه شناختی محجوریت امر به معروف و نهی از منکر و معرفی راه های رفع آن و آشنایی با شیوه های صحیح این مقوله است و به روش کتابخانه ای توصیفی انجام شده و نتیجه گیری شده است که عدم آگاهی مردم نسبت به فرضیه امر به معروف و نهی از منکر ، اجرای این فرضیه به عنوان دخالت در امور افراد و عدم وجود مدافع برای آمر و ناهی از علل روانشناختی، خانواده ، مدرسه، روحانیت ، عدم آگاهی برنامه ریزان سیاسی و دینی از الگوهای اجتماعی ، عدم شناخت فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و عدم شناخت روش ها از علل جامعه شناختی و دوری مردم از این فرضیه الهی می باشد.

۱۵٫ ضرورت تشکیلات برای دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر (با تکیه بر فقه شیعه)

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

پورمولا، سیدمحمدهاشم

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

الهیات، معارف اسلامی وارشاد

دانشگاه:

(امام صادق (ع

استاد راهنما:

آیه الله باقری کنی

استاد مشاور:

برجی

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

کلمات کلیدی:

،

واحد:

چکیده:

هدف تحقیق حاضر بررسی ضرورت تشکیلات برای دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر(با تکیه بر فقه شیعه) است.این تحقیق به روش میدانی و کتابخانه ای انجام پذیرفته است و دارای سوالات اساسی است که آیا شارع به طور مستقیم به ایجاد تشکیلات برای این دو فریضه امر کرده است؟ در صورت وجود امربلاواسطه شارع این تشکیلات را چه کسی باید ایجاد نماید؟ براساس یافته های تحقیق، حاکم اسلامی به منظور انجام بعضی از مصادیق این دو فریضه هر کجا که لازم بداند تشکیلات را از همان باب مقدمه وجودیه باید ایجاد کند ازطرف دیگر کارگروهی و تشکیلاتی برای انجام بعضی از مصادیق این دو فریضه نیز از جانب افراد جامعه واجب عقلی می باشد. در نتیجه در زمان ما ایجاداحزاب و جمعیت ها به منظور نظارت بر دولت به قصد و نیت امر به معروف و نهی از منکر از جانب مکلفین واجد شرایط وجوب عقلی پیدا می کند.

۱۶٫ بررسی کارآیی امر به معروف ونهی از منکر در ساخت های مختلف

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

هاشمی، احمد

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

دانشگاه:

موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی

استاد راهنما:

دکتر رجب زاده، احمد

استاد مشاور:

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۸۱

کلمات کلیدی:

واحد:

چکیده:

مطلوب اصلی شارع از فریضه امر به معروف ونهی از منکر ، حصول اثر و نتیجه است که بر آن مترتب می شود. بنابراین جایی امر به معروف و نهی از منکر مطلوب است که اثر مورد انتظار و کارایی لازم متحمل باشد؛ و آن امر و نهی مورد درخواست شارع است که به گونه ای مؤثر و کارا اجرا گردد. تشخیص مواردی که احتمال کارایی امر به معروف نهی از منکر وجود دارد، و آگاهی از مکانیسمی که از طریق آن، امر به معروف و نهی از منکر مؤثر و کارا اجرا می گردد، نوعی موضوع شناسی، حکم فقهی است. این موضوع شناسی ، از جنبه های گوناگون، و با نگاه های مختلف قابل پیگیری است؛ تحقیق حاضر به شناسایی این موضوع (کارایی امر به معروف و نهی از منکر) از جنبه تأثیری که ساخت های اجتماعی بر آن دارد، پرداخته، و آن را مورد تحلیل ساختاری که نوعی تبیین جامعه شناختی است قرار داده است . کارایی امر به معروف و نهی از منکر، در دو سطح خرد وکلان قابل تفکیک است. مقصود از کارایی آن در سطح خرد (سطح مورد بررسی این تحقیق)، تغییری است که در رفتار و یا نگرش خلاف و نادرست فرد مورد امر ونهی، در اثر عمل آمر و ناهی ایجاد می گردد. به چنین تغییری اصطلاحاً «نفوذ اجتماعی» گفته می شود. بنابراین، بررسی کارایی امر به معروف و نهی از منکر در ساخت های مختلف اجتماعی را می طلبد. در این تحقیق با بررسی مکانیسم های نفوذ اجتماعی، و تاثیر ساخت های مختلف اجتماعی بر آن، چنین بدست آمد که بر خلاف ساخت خرد مبتنی بر معیارهای خاص، ماهیت، عاطفی، و پخش (از متغیرهای الگویی پارسونز) که تسهیل کننده مکانیسم های نفوذ اجتماعی، و به تبع آن کارایی امر به معروف و نهی از منکر (در ابعاد سطحی ، عمیق و وسیع آن) است، ساخت خرد مبتنی بر معیارهای عام،دستاورد، بی منطقی عاطفی، و ویژگی و ساخت مدرن کلان متناظر با آن، دشوار کننده و محدودیت بخش مکانیسم های مذکور ، و به تبع آن کارایی امر به معروف و نهی از منکر (در ابعاد مختلف آن) می باشد. داده های تجربی نیز تایید کننده این امر می باشد.

۱۷٫ حسبه در سرزمینهای شرق اسلامی از آغاز تا سقوط بغداد

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

بادکوبه هزاوه، احمد

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

الهیات

دانشگاه:

دانشگاه تهران

استاد راهنما:

عالم زاده، هادی نصیریان، یدالله

استاد مشاور:

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۷۹

کلمات کلیدی:

واحد:

چکیده:

حسبه نهادی دینی در نظام دیوان سالاری دولتهای اسلامی و عهده دار نظارت بر امور اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و بهداشتی در شهرها بوده است. این نهاد ریشه در مفهوم امر به معروف و نهی از منکر دارد و سرچشمه آن به عهد حکومت پیامبر اکرم(ص) در مدینه باز می گردد. پیغمبر خدا(ص) و خلفای راشدین خود به بازرسی و نظارت بر بازارها و اخلاق عمومی می پرداختند. در دوران امویان نظارت بر بازارها به عنوان یک وظیفه اداری به والی وعامل بازار واگذار شد. در اوایل عصر عباسیان، سازمان حسبه شکل گرفت و متصدی آن محتِسب نامیده شد. بزودی وظایف این نهاد گسترش یافت و نظارت بر اخلاق و آداب شرعی و … را در بر گرفت. سازمان حسبه بیشتر به نظام قضا وابسته بود و محتسبان می بایست شرایطی شبیه قاضی داشته باشند که همواره این شرایط رعایت نمی شده است . ضعف و قوت نهاد حسبه وابسته به شخصیت محستب بود و حمایت و توجه برخی از حاکمان به حسبت مردم از جهت مصلحت اندیشی سیاسی بود تا دغدغه دینی. از این رو با بررسی اوضاع اجتماعی ایران و عراق تا قرن هفتم هجری (سقوط بغداد) می توان دریافت که نهاد حسبه توفیق چندانی برای انجام وظایف تعیین شده در کتابهای حسبه نداشت و فاصله ای دراز میان وضعیت آرمانی حسبه با کارکردهای آن وجود داشت.

۱۸٫ بررسی چگونگی نگرش اقشار گوناگون مردم نسبت به فرضیه امر به معروف و نهی از منکر

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

خدابنده لی، ربابه

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

علوم اجتماعی و روان شناسی

دانشگاه:

آزاد اسلامی(تهران مرکزی)

استاد راهنما:

علی قائمی امیری

استاد مشاور:

محمدحسن آموزگار

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۸۵

کلمات کلیدی:

واحد:

چکیده:

اهداف این پژوهش عبارت اند از شناسایی و نگرش اقشار مختلف مردم. شناسایی راه های کیفیت بخشیدن به اجری فرضیه امر به معروف و نهی از منکر، بررسی و مطالعه آثار مثبت و تاثیر عمل به امر معروف و نهی از منکر در جلوگیری از انحطاط و انحراف جامعه است و به طور تصادفی میان ۴ منطقه تهران به روش میدانی انتخاب شده و نتیجه اینکه عدم آگاهی مردم از جزئیات امر به معروف و نهی از منکر و عدم فعالیت نهادهای مختلف و همچنین کوتاهی رسانه های گروهی در شناساندن این فرضیه به مردم موجب گشته که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آنطور که شایسته است انجام نشود و تلاش دست اندرکاران جامعه در زمینه فرهنگ سازی این فرضیه موجب عدم تهاجم فرهنگی در جامعه می شود.

۱۹٫امر به معروف و نهی از منکر در آثار سعدی

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

امرایی ، صحبت

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

ادبیات و علوم انسانی

دانشگاه:

دانشگاه آزاد اسلامی دزفول

استاد راهنما:

حسینی کازرونی ، احمد

استاد مشاور:

سنگری ، محمدرضا

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۷۷

کلمات کلیدی:

واحد:

چکیده:

موضوع این پایان نامه (امر به معروف و نهی از منکر در آثار سعدی ) می باشد چکیده ای از آن را در اینجا می آوریم این رساله از یک پیشگفتار یک مقدمه و چهار بخش تشکیل شده است در پیشگفتار هدف از پژوهش و نگارش موضوع فوق آمده است . در مقدمه این پایان نامه درباره شعر اخلاقی و همچنین احوال و آثار سعدی بحث شده است . موضوع طرح شده در بخش اول چهره امر به معروف و نهی از منکر در آیات ، احادیث و روایات می باشد که در آن به طور خلاصه درباره کلیات امر به معروف و نهی از منکر و همچنین فواید و آثار آن بحث شده است . بخش دوم شامل امر به معروف در آثار سعدی است که برای هر مصداق از آن یک مقدمه کوتاه از آیات و احادیث و اشعار و سخنان شاعران و عارفان بلند مرتبه آمده است و سپس امر به معروفهایی که در آثار سعدی وجود دارد آورده ایم . بخش سوم شامل نهی از منکر در آثار سعدی است که مانند بخش دوم برای هر مصداقی یک مقدمه کوتاه از آیات و احادیث و سخنان ارزنده برزگان آمده است و بعد از هر مقدمه به مصادیق نهی از منکر در آثار سعدی پرداخته ایم . بخش چهارم یا بخش پایانی شیوه های سعدی را در امر به معروف و نهی از منکر نشان می دهد بعد از آن فهرست آیات و سپس منابع و ماخذی که از آنها به هر نحوی استفاده شده است ذکر کرده ایم.

۲۰٫ نگاهی به ابعاد روانشناختی امربه معروف و نهی از منکر

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

جبلی، پیمان

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

الهیات، معارف اسلامی وارشاد

دانشگاه:

امام صادق (ع)

استاد راهنما:

علی قائمی امیری

استاد مشاور:

علی اصغر احمدی، سید حسین مصطفوی

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

کلمات کلیدی:

،

واحد:

چکیده:

امر به معروف و نهی از منکر از جماه فرامینی است که شرع مقدس اسلام بمنظور کنترل و نظارت همگانی بر رفتارهای اجتماعی و فردی بر آن پای فشرده و آن را بسیار مهم و حساس توصیف کرده است . این مهم در حوزه های متعددی از علوم اجتماعی قابل بررسی و تدقیق است که شاخه های مختلف ارتباطات اجتماعی ،فرهنگ شناسی ، روان شناسی فردی و اجتماعی و حتی علوم سیاسی از مهمترین آنهاست . بی توجهی به ابعاد متفاوت و گاه بظاهر متضاد این فرضیه اجتماعی بی تردید سبب مغفول ماندن فلسفه ، اهداف و مکانیزمهای مناسب آن و در نتیجه فقدان کارایی در نظر گرفته شده بای آن میگردد . امر بمعروف و نهی از منکر همچون سایر پدیده های اجتماعی که موضوع آن موجودی زنده ، هدفدار، هوشمند و با اراده بنام انسان است باید با عنایت جدی به حواشی و سایر ابعاد زندگی فردی و اجتماعی آدمی صورت پذیرد و به موضوع خود یعنی انسان بعنوان یک کل قرار گرفته در کلی دشگر شامل گروه و اجتماع و داشته ها و آموزه های فردی و اجتماعی و نیز احاطه شده توسط بسترهای موجود و سنتها و ارزشهای حاکم و غیر حاکم بنگرد در غیر این صورت صرفا” و حداکثر در نقش قوانین موضوعه خشک حکومتی عمل خواهد کرد و تنها بر زندگی و رفتار ظاهری انسانها و آنهم تا زمانی که ابزارهای امر بمعروف و نهی از منکر یعنی آمران و ناهیان باقی باشند تاثیر خواهد گذارد ، تاثیری که ضمانتی بر نهادینه و درونی شدن آن نیست . اگر چه هر کنش و واکنشی با موضوعیت انسان و رفتارهای انسانی به تبع مختصات و ویژگیهای پیچیده آدمی دچارپیچیدگیها و ظرافتهای خاص میگرد و با نگاههای ساده انگارانه یک یا چند بعدی نمیتوان به تفسیر و تعلیل و تحلیل و از همه مهمتر تعیین رفتارهای انسانی پرداخت لیکن در نظر داشتن ابعاد و عنایت به همینن پیچیدگیها میتواند ما را از استنتاجات و فرمولهای ساده و سطحی بازدارد . دست کم در مقام بررسی علمی و دقیق فرایض و وظایف اجتماعی همچون امر بمعروف و نهی از منکر جامع نگری و پرهیز از ساده نگری و ساده انگاری از اولیات است و فارغ از مکانیزمهای اجرایی ضروری توجه عمیق به فلسفه، تعاریف ، مفاهیم و اهداف برای دستیابی به الگوهای اجرایی مناسب و کارآ ضروری و لازم است . با توجه به ضرورتهای فوق الذکر و مسائل خاص اجرای دستورات اجتماعی دینی همچون امربمعروف و نهی از منکر در جامعه ایران که فرض بر آن است که هدف عمل بر مبنای الگوها و روشهای حکومت دینی میباشد ضروریا است علاوه بر بررسیهای جداگانه در خصوص تاثیر شرایط اجتماعی خاص و دوره های گذار بر رفتارهای اجتماعی و فردی ، رفتار افراد براساس اوامر و نواهی سایرین نیز در بسترهای علمی بررسی شود . از جمله این بسترها که رفتارهای انسانی را تفسیر، تحلیل و حتی پیش بینی می نماید حوزه روان شناسی فردی و اجتماعی است . در این بستر یک اصل مسلم فرض می شود و آن عبارت است از اینکه رفتار مورد نظر یا مطلوب انسانها برآیندی از نگرشها و باورهای آنان است که بر اثر علل و عوامل مختلف شکل گرفته و آنان را به پرد اختن و یا خودداری کردن از برخی اعمال وامیدارد . نحوه شکل گیری نگرشها و باورها، عوامل تاثیر گذار بر آن ، میزان دخالت و سهم واقعی آن در رفتارهای ارادی و غیر ارادی ، و در نهایت جایگاه مکانیزمهای کنترلهای بارز اجتماعی نظیر امر به معروف و نهی از منکر در نگرشها و باورها در حوزه روان شناسی فردی و اجتماعی مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. در این پایان نامه موضوع امر بمعروف و نهی از منکر از منظر دانش روان شناسی مورد بررسی قرار گرفته است . پیش از این بررسی تطبیقی ضروری است اساسا” مقصود شرع مقدس از مفاهیم امر و نهی و نیز معروف و منکر دانسته شود . این مساله میتواند تا حدودی نمایانگر اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت تشریع این فرضیه بسیار مهم باشد . از این رو نخست واژه ها و مفاهیم مذکور از دیدگاه قرآن و حدیث و نیز علم اصول بررسی و تعریف عملیاتی شده است . سپس حوزه های مختلف دانش روان شناسی از قبیل شخصیت ، رشد ، انگیزش و هیجان ، یادگیری و بطور ویژه روان شناسی اجتماعی بررسی و مفاهیم و مسائل مرتبط با امر بمعروف و نهی از منکر در این بررسی باز تعریف شده است . از این رهگذر و منظر آیات و روایات مربوط به این فرضیه نیز مورد مطالعه دوباره قرار گرفته است . نگاه این پایان نامه نگاهی تطبیقی به مفهوم انطباق بخشیدن مصنوعی به مفاهیم و آموزه های امر بمعروف و نهی از منکر با مباحث روان شناسی فردی و اجتماعی و دستکاری در مفاهیم مذکور نیست بلکه هدف نخست بازیافت و دریافت مجدد مقاصد شرع مقدس از تاکید بر این فریضه و سپس نگاه دوباره به اصول و نظریه ها و مکانیزمهاو یافته های روان شناختی است که دستیابی به مقاصد فوق الذکر را تسهیل می سازد . امید است نگارنده توانسته باشد این واقعیت را برجسته نماید که عمل به اصول مسلم دینی و فقهی نیز بدون تعمیق و توجه به مبانی علمی اصول یاد شده بسادگی محقق نخواهد شد .

۲۱٫ امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه مذاهب خمسه

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

شریف زاده، بایزید

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

الهیات

دانشگاه:

دانشگاه تهران

استاد راهنما:

شیخ الاسلامی، اسعد

استاد مشاور:

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۷۷

کلمات کلیدی:

واحد:

چکیده:

بخش اول این پژوهش به بیان مطالبی در زمینه بررسی معنی چهار واژه امر، معروف، نهی، منکر، امر به معروف و نهی از منکر ازدیدگاه قرآن، بررسی روایات امر به معروف و نهی از منکر، از پیامبر(ص) و صحابه(رض) و ائمه(ع)، امر به معروف و نهی از منکر بر امیران و پادشاهان، چگونگی حکم امر به معروف و نهی از منکر، شرایط امر به معروف و نهی از منکر، مراتب و مراحل امر به معروف و نهی از منکر می پردازد. بخش دوم نیز در مورد اینکه حسبه چیست و محتسب کیست؟ شرایط محتسب، فرق قضا و حسبت و وظایف محتسب مطالبی را بیان می کند.

۲۲٫ بررسی فقهی روش های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

عبدالحسین رضائی راد

مقطع:

دکترا

رشته گرایش:

الهیات و معارف اسلامی

دانشگاه:

دانشگاه فردوسی مشهد

استاد راهنما:

محمدتقی قبولی درافشان

استاد مشاور:

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۸۳

کلمات کلیدی:

،

واحد:

چکیده:

این تحقیق برای جستجوی پاسخ به این پرسش که ((علت های تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر در طول تاریخ چه بوده است؟)) سه فرضیه اساسی را مورد نظر قرار داده است‎۰ که بررسی هر یک از این فرضیه ها بخشی از این نوشتار را به خود اختصاص داده است‎۰ این فرضیه ها به شرح زیر است۰ ‎۱- در مبانی عقلائی این دو فریضه ضعف هایی وجود داشته است۰ ‎۲- آثار فقهی در ارائه احکام این دو فریضه و چگونگی نگرش به آنها نارسائی هایی داشته اند۰ ‎۳- روش های اجرائی این دو اصل نادرست و غیر واقع گرایانه است‎۰ دو فرضیه نخست، توسط مولف مورد انتقاد واشکال قرار گرفته و به اثبات کامل نمی رسند اما فرضیه سوم به عنوان تنها فرضیه قابل قبول مورد تایید قرار می گیرد‎۰ در بررسی فرضیه سوم روش های اجرای امر به معروف و نهی از منکر در طول تاریخ به سه روش((انفرادی))، ((گروهی)) و ((دولتی)) دسته بندی شده و پس از بررسی ویژگی ها و بیان نمونه های تاریخی هر کدام از این روش ها و عملکرد آنها، نقاط ضعف و قوت هر یک، با توجه به موازین شرعی وعقلی مورد تحلیل قرار می گیرد تادر نهایت، این نتیجه به دست آید که علت ناکامی عملی امر به معروف و نهی از منکردر طول تاریخ وجود نواقص و نارسایی هایی در روش های اجرایی بوده است و در اثر این نارسایی ها امر به معروف و نهی از منکر در مسیری خلاف هدف اصلی خود قرار گرفته و نتایج مطلوب را به بار نیاورده و به نوعی نقض غرض دچار گردیده است ولذا برای اجرایی شدن این دو فریضه باید روش هایی طراحی شود که ضمن داشتن نقاط قوت موجود در روش های قبلی، آفات و معایب آن ها به دور باشد‎.

۲۳٫ ترجمه و تحقیق امر به معروف و نهی از منکر از کتاب «فقه القرآن» قطب راوندی

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

ترجمه و تحقیق الامر بالمعروف و النهی عن المنکر من کتاب«فقه القرآن» للقطب الراوندی

نویسنده:

شجاعی، صدیقه بیگم

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

فقه و مبانی حقوق اسلامی

دانشگاه:

دانشگاه آزاد اسلامی تهران

استاد راهنما:

گرگانی

استاد مشاور:

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۷۷

کلمات کلیدی:

واحد:

مرکزی

چکیده:

در این پایان نامه بخش امر به معروف و نهی از منکرکتاب فقه القرآن به فارسی ترجمه و با استفاده از تفاسیرو روایات معصومین (ع) بررسی شده است. مباحث این بخش عبارتند از : تعریف امر به معروف و نهی از منکر،امر به معرف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در اسلام، شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، مراتب امر به معروف و نهی ازمنکر، وظایف آمرین به معروف و ناهین از منکر.

۲۴٫ ترجمه و تحقیق امر به معروف و نهی از منکر از کتاب زبده البیان مقدس اردبیلی

عنوان انگلیسی:

A Translation and study of commanding for Good and Probidding from Doing Evils from the Book Zubdut al _ BayaÎn of Muqaddas _ e _ ArdabaIli

عنوان عربی:

ترجمه و تحقیق کتاب الامر بالمعروف و النهی عن المنکر من کتاب «زبده البیان» للمقدس الاردبیلی

نویسنده:

چراغی، سیدضیاء

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

فقه و مبانی حقوق اسلامی

دانشگاه:

آزاد اسلامی تهران

استاد راهنما:

سیفی، رضا

استاد مشاور:

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۷۷

کلمات کلیدی:

واحد:

مرکزی

چکیده:

این تحقیق در نه بخش با این عنوان ها به نگارش درآمده است: بخش اول، تعریف امر به معروف و نهی از منکر، معنای امر، معنای معروف، معنای منکر، جامعیت دو کلمه معروف و منکر؛ بخش دوم، امر به معروف و نهی از منکر در قرآن؛ بخش سوم، امر به معروف و نهی از منکر در روایات؛ بخش چهارم، حکم شرعی امر به معروف و نهی از منکر و نظر مقدس اردبیلی، تعریف واجب عینی و کفایی و بیان نظریات شیخ طوسی، سالار و نظر امام خمینی(ره)؛ بخش پنجم، عقلی یا نقلی بودن حکم شرعی این فرایض، نظر مقدس اردبیلی و ابن ادریس، قول مجمع البیان؛ بخش ششم، شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، سخنان مقدس اردبیلی و دلایلی که فقها به آنها استناد کرده اند؛ بخش هفتم، مراتب امر به معروف و نهی از منکر، سخنان مقدس اردبیلی، نظر شیخ طوسی و نظر امام خمینی(ره)؛ بخش هشتم، حاکم و امر به معروف و نهی از منکر و بیان نظریات علامه حلی، نظر امام خمینی؛ بخش نهم، قانون اساسی و امر به معروف و نهی از منکر

۲۵٫ ترجمه و تحقیق کتاب امر به معروف و نهی از منکر از کتاب شریف جواهرالکلام تالیف عالم جلیل القدر شیخ محمد حسن نجفی

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

حدادان، عذرا

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

الهیات

دانشگاه:

دانشگاه تهران

استاد راهنما:

فیض، علیرضا

استاد مشاور:

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۶۸

کلمات کلیدی:

،

واحد:

چکیده:

فهرست مطالب مطرح شده در این رساله عبارت است از: فرضیه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن و سنت مراد از معروف و منکر وجوب امر به معروف و نهی از منکر آیا وجوب امر به معروف و نهی از منکر کفایی است یا عینی؟ امر کردن به فعل واجب، واجب است و به فعل مستحب، مستحب نهی از تمام منکرات واجب است شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر مراتب سه گانه انکار (قلب، زبان و دست) وجوب حرکت تدریجی از مراتب ملایم تر به شدیدتر برترین نوع امر به معروف و نهی از منکر، عمل کردن به معروف و ترک منکر است امر به معروف و نهی از منکر در صورتی که موجب، جراحت یا قتل شود فقط با اجازه امام (ع) جایز است.

۲۶٫ نظارت عمومی و رابطه آن با آزادی های عمومی

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

کامرانی ، علیرضا

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

حقوق عمومی

دانشگاه:

دانشگاه تهران

استاد راهنما:

محمدجواد صفار

استاد مشاور:

اردشیر امیرارجمند

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۸۰

کلمات کلیدی:

واحد:

چکیده:

کار تحقیقی موجود با هدف تبیین مبانی دینی نظارت عمومی بر مشارکت مردم ، ارائه رهیافتها و پیشنهادات به نهادها و دستگاههای ذیصلاح جهت قانونمند ساختن امر به معروف و نهی از منکر با روشهای ، کتابخانه ای مطالعه میدانی ، توصیفی – تحیلی و تاریخی صورت گرفته است . با توجه به نتایج بدست آمده دستگاههای نظارتی جهت نهادینه نمودن و ارائه ساختار مطلوب آن باید: ۱. نهادهای مردمی و آحاد مردم که متصدی امر نظارت همگانی هستند، حرفه ای عمل نیاید و این خود مستلزم آگاهی و شناسیایی دقیق از وضعیت موجود و فرهنگ سازی در جامعه است ۲. دستگاه نظارت همگانی واجد سیاست گذار متمرکز است ۳. دستگاه نظارت همگانی باید از خصوصیات “هماهنگی ” بین سازمان نظارتی دیگر برخوردار باشد ۴. نظارت عمومی ، در تقابل با آزادی های عمومی نیست ، بلکه رابطه بین نظارت عمومی و آزادیهای عمومی یک رابطه دو طرفه است که تقویت نظارت عمومی موجب احیاآ نظارت مردم و نهادهای حاصل از آن برای حفظ عدالت ، تقویت آزادی های مشروع در قانون اساسی باعث هر چه بهتر نظارت مردمی خواهد بود

۲۷٫ دلالت نهی بر فساد و تطور تاریخی آن

عنوان انگلیسی:

عنوان عربی:

نویسنده:

ابراهیم زاده٬ ابراهیم

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

فقه و مبانی حقوق اسلامی

دانشگاه:

دانشگاه قم

استاد راهنما:

حسین کریمی

استاد مشاور:

علی اصغر رکنی

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

۱۳۷۸

کلمات کلیدی:

واحد:

چکیده:

هدف پژوهش دلالت نهی بر فساد و تطور تاریخی آن است که در چهار فصل با عناوینی چون تعریف کلیات و توضیح واژگان موضوع٬ مباحثی چون دلالت و اقسام دلالت٬ نهی مولوی٬ ارشادی٬ تحریمی٬ نتزیهی٬ مفهوم صحت٬ فساد٬ عبادات و معاملات به طور اعم و اخص مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل دوم به بیان نهی در عبادات پرداخته و بعد از بیان مفهوم عبادت ( هر عملی که در او قصد قربت شرط است ) به تبیین محل نزاع و قول حق در مساله و به بیان ادله قطعی آن پرداخته است. ۱- هر گاه عملی از اعمال عبادی یا معامله ای مورد نهی شارع مقدس قرار گرفت آیا دلالت بر بطلان آن عمل دارد. یا اینکه صرفا بیانگر حکم تکلیفی ( که مکلف فعل حرامی را مرتکب شده است ) منظور از بطلان عبادت یعنی مکفی و مجری نیست که در وقت باید اعاده و در خارج وقت فضا نماید و بطلان و فساد در معامله یعنی هیچ گونه آثار مطلوب از نقل و انتقال و غیر آن صورت نگرفته است. در مبحث نهی در عبادات قول مشهور علمای امامیه ( رضوان الله تعالی علیهم ) بر این است که نهی در عبادات٬ دلالت بر فساد دارد. برای اینکه عبادت نیاز به قصد قربت دارد. و عملی که مورد نهی شارع مقدس قرار گرفته است در واقع مبغوض مولی می باشد.و فعلیز که مبغوض و منفور مولی است چگونه می تواند باعث تقرب به خداوند باشد. عده ای از اصولیین مشهور در این باره فرموده اند که اگر نهی به ذات فعل تعلق گرفت موجب فساد منهی عنه است. خواه از عبادات باشد خواه از معاملات از عبادات مثل نماز حائض و در معاملات مثل نهی از بیع مصحف٬ نهی از بیع کلب و الخنزیر