مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

هنر و فریضه امر به معروف و نهی از منکر

هنر و فریضه امر به معروف و نهی از منکر

“یکی از شاه بیت های قیام و مکتب امام حسین (علیه السّلام) که می تواند به عنوان نخ تسبیح ،حماسه ی عاشورا را به عاشوراهای مکرر در اقصا نقاط تاریخ وصل نماید ، موضوع و مبحث عظیم امر به معروف و نهی از منکر است.”

فریضه ی الهی که نه تنها ایمان انسانی ، بلکه  فطرت بشری را مورد خطاب قرار می دهد و این ره آورد بزرگ دشت کربلا ، جوهره ی ” کُل یومٍ عاشورا و کُل ارضٍ کربلا ” ست .
امر به معروف و نهی از منکری که در عاشورای سال شصت و یک هجری در چکاچک شمشیرها و از قطره قطره  خون امام شهید انسانیت ،جریان و سریان یافت؛ جریان آگاهی بخشی بود که  ائمه اطهار (علیهم السّلام) درباره ی آن گفته اند: « لیستقذ عبادک من الجهاله و حیره الضاله ؛ برای بیرون آوردن بندگان خدا از نادانی و دودلی.»(۱)
در واقع این دو رمز،زیربنای تفکر طاغوت ها برای مبارزه ی  بی امان با یکتا پرستی و تضعیف جبهه حق است و این ،همان چیزی است که در عاشورای مکرر تاریخ از طف تا فخ(۲) و از فخ تا سربداران و از سربداران تا شلمچه و از شلمچه تا خیابان به خیابان شهر و روستاهای ما را به رویارویی حسین و یزید فرا می خواند.
مسئولیت شناسی ، فهم پیام عاشورا است و فهم امر به معروف و نهی از منکر گام آغازین بازگشت به خیمه ای که به اندازه ی تمام بشریت جا دارد.
هنر، شناخت همه ی نیروهایی است که می خواهند در هر جامعه و عصری، بندگان خدا را خارج از چارچوب خلقتی(۳) و بزرگواری فطری(۴) خودشان به چشم یک پدیده ببیند و آن ها را به جای اتصال به معدن رحمت و عظمت به حیرانی و نادانی بیندازد و به جای راه مستقیم آن ها را در خدمت قدرت و ثروت ،مسحور جاه و جبروت پوشالی طاغوت نمیاد.
بر اساس این حدیث ،کوفیان و امّت اسلامی در عصر امام دچار دو مشکل نادانی و تردید شده بودند و مبارزه و امر به معروف حضرت، برای رفع این دو رذیله بود.
نادانی ورطه ی دهشتناک غایب شدن از حضور خداست و تردید، قرار گرفتن در عرصه ای که در آن ایمان حضور ندارد و هنر سیدالشهدا (علیه السّلام) این بود که با خون و جان خود برای ایمان و عمل حماسه آفرید و توانست جامعه ی مخمور قدرت و ثروت شده را در همه جای تاریخ به خود آورد که ،زندگی ، نه فقط این حیات زود گذر و پرستش دنیا است .بلکه پافشاری بر عقیده درست و مسئولیت شناسی برای این هدف است.
امام برای امر به معروف و فداکاری برای نهی از منکر  وارد کربلا شد و به قول چارلز دیکنز داستان نویس اروپایی اگر غیر از این هدف را مورد نظر قرار داده بود ، لازم نبود فرزندان کوچک خود را به کارزار شهادت و شهامت بیاورد و نتیجه ی آن چه حسین در آن روز تلخ و سنگین آفرید، میوه ی شیرین ایمان و بیداری بود.
بیداری که امروز می توان در جای جای کشورهای اسلامی ، در نقطه نقطه ی بشریتی که با آموزه های حسین آشناست آن را دید.
امروز مائیم و موج زمانه ای که برای نادانی و تردید ، ما را به عاشورای جدید و پیچیده می خواند. مائیم و رجز امواج و شمشیرهای رسانه ، مائیم و تیرهای سه شعبه ی هنری که هوشمندانه به جای حلقوم علی اصغر چشم و دل و فکر انسان ها را نشانه رفته ،مائیم و مظلومیت همیشگی جبهه ی حق، مائیم بهانه هایی که همیشه برای نجنگیدن هست. بهانه هایی که برای کنار کشیدن هست. بهانه هایی که برای … ما و قلممان ، ما و رنگ ها ، ما و لنز ها،ما و صحنه ها و … و در این عاشورا….
السلام علیک یا اباعبدالله

پی نوشت ها :
۱) زیارت اربعین
۲) قیام فخ یکی دیگر از قیام های علوی به رهبری حسین ابن علی حسنی است که در صحرای فخ اتفاق افتاد و باعث شهادت بسیاری از فرزندان ارجمند امام حسین و امام حسن(علیه السّلام) شد.
۳) فلسفه جدید غرب در صدد است که خلقت خداوند را به عنوان پدیده مطرح کند و نام طبیعت را در مقابل خلقت وضع کرده است.
۴) ولقد کرّمنا بنی آدم (قرآن کریم)

————————————-

نویسنده: حسین قنادیان

منبع : http://www.bultannews.com