پیام امر به معروف و نهی از منکر
پیام امر به معروف و نهی از منکر
عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بهترین نشانه اهتمام فرد به امور خلق و توجه به مسائل مهم زندگی برادران دینی است. امر به معروف و نهی از منکر، یعنی احساس مسئولیت کردن در برابر ارشاد و یاری دیگران و سکوت نکردن در برابر اشتباه و گرفتاری آنها، بلکه به هدایت و مدد آنان شتافتن. خداوند در قرآن کریم از زبان حضرت لقمان، خطاب به فرزندش میگوید:
یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاهَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلی ما أَصابَکَ إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُورِ. (۱) پسرم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و در برابر مصایبی که به تو میرسد، شکیبا باش؛ چون از کارهای مهم است.
لازمه امر به معروف و نهی از منکر، نفی خودخواهی و انحصارطلبی است. چنانکه این رهنمود، به صراحت در آیات رحمانی آمده است:
وَ الْمُومِنُونَ وَ الْمُؤمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُوتُونَ الزَّکاهَ وَ یُطِیعُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ. (۲) مردان و زنان باایمان، ولیّ یکدیگرند، امر به معروف و نهی از منکر میکنند، نماز را برپا میدارند و زکات را میپردازند و از خدا و رسولش اطاعت میکنند. به زودی، خدا بر آنان رحمت خویش را ارزانی میدارد. همانا خداوند، توانا و حکیم است.
با توجه به این آیه، لازمه ایمان حقیقی، داشتن رابطه دوستی با دیگر مؤمنان و کمک و راهنمایی آنان است. لازمه علاقهمندی به یکدیگر، ارشاد یکدیگر به خوبیها و انتقاد از بدیها و زشتیهاست و لازمه ارشاد به معروف و انتقاد از منکر، برپایی نماز و گسترش معنویت و فرمانبرداری از خداوند و فرستاده خداوند و همچنین دستگیری از ضعیفان و مستمندان است و سرانجام، لازمه همه این امور، نزول رحمتهای بیپایان خداوند است.(۳)
پیام متن:
امر به معروف و نهی از منکر، نوعی احساس مسئولیت در برابر ناتوانی و گرفتاریهای دیگران و ارشاد و یاری آنان است.
اهمیت امر به معروف و نهی از منکر
دلیل اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، نقش اساسی آن در تحقق دیگر احکام دینی است. بی گمان، اجرای درست آن، اجرای دقیق احکام دینی را، و ترک آن فراموشی احکام دینی را درپی دارد. در کلامی از امام باقر علیه السلام در این باره می خوانیم:
به درستی که امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه صالحان است. وظیفه واجبی است که به وسیله آن دیگر واجبات برپا می شوند، راه ها امنیت پیدا می کنند، درآمدها حلال می شوند، مظالم بازگردانده می شوند، زمین آباد می گردد، از دشمنان انتقام گرفته می شود و کارها رو به راه می گردد.(۴)
زیاد بودن روایات پیشوایان دین درباره امر به معروف و نهی از منکر، نشان دهنده اهمیت فراوان این فریضه در میان دیگر ارزش های عملی اسلام است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «خداوند در برابر مؤمن ضعیفی که دین ندارد، خشمگین است». از آن حضرت پرسیده شد: منظور از مؤمن ضعیفی که دین ندارد، کیست؟ در پاسخ فرمود: «کسی که نهی از منکر نمی کند».(۵)
امام علی علیه السلام نیز به فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام این گونه سفارش می کند:
به کار نیک امر کن و خود را در شمار نیکوکاران درآور و به دست و زبان، کارِ ناپسند را زشت شمار و از آن که کار ناپسند کند، با کوشش، خود را دور بدار. در راه خدا بکوش، چنان که شایسته است و از سرزنش ملامت گرانت بیمی نیاید.(۶)
بنابراین، کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند، نزد خداوند، عزیزتر و بزرگوارتر از دیگران هستند.
پیام متن:
اجرای امر به معروف، سبب احیای احکام دینی و تقرب انجام دهنده آن به پروردگار است.
امر به معروف، وظیفه همگانی
همه مسلمانان در همه جای جهان، مشمول حکم امر به معروف و نهی از منکر هستند و این، وظیفه گروهی خاص نیست، بلکه در حقیقت، نوعی نظارت همگانی است. همچنین این حکم را میتوان در همه زمانها در قالب گفتار و رفتار به اجرا درآورد و به افرادی خاص و اندک برنمیگردد، بلکه همه افراد را دربرمیگیرد، به گونهای که در حکومت اسلامی، در صورت مشاهده لغزش و انحراف حاکمان، میتوان آنان را نیز با وظایفشان آشنا ساخت. در متون اسلامی هیچ یک از عبادتها و اعمال شایسته به جز امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان عامل برپایی دین و ضامن بقا و استمرار شریعت معرفی نشده است. امیرمؤمنان علی علیهالسلام در اینباره میفرماید:
قِوامُ الشَّریعَهِ الْأَمْرُ بالمَعروفِ و النَّهْیُ عَنِ المُنْکَرِ.(۷) برپایی شریعت و نظام دین در امر به معروف و نهی از منکر است.
حضرت علی علیهالسلام در کلامی دیگر، با مقایسهای شگفتانگیز میان امر به معروف و نهی از منکر و دیگر اعمال همچون جهاد در راه خدا میفرماید:
وَ ما أعْمالُ البِرِّ کُلُّها وَ الجِهادُ فی سَبیلِ اللّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ اِلاّ کَنَفْثَهٍ فی بَحْرٍ لُجِّیٍّ.(۸)
تمامی اعمال ارزشمند حتی جهاد در راه خدا، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر، چیزی افزون بر قطره در برابر دریایی عمیق و مواج نیست.
پیام متن:
۱٫ امر به معروف را میتوان درباره همه افراد، در همه زمانها و در زمینه همه احکام اسلامی به اجرا درآورد و شریعت را قوام داد.
۲٫ همه اعمال نیک در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر، همانند قطرهای در برابر دریاست.
شرایط امر به معروف و نهی از منکر
شناخت معروف و منکر، از مهمترین شرایط امر به معروف و نهی از منکر است. کسی که معروف و منکر را نشناسد، نمیتواند به درستی به آن عمل کند. همچنین احتمال اثرگذاری مثبت این عمل بسیار مهم است؛ زیرا هدف آن، برپایی معروفها و پیشگیری از منکرهاست. یکی دیگر از شرایط این است که یقین بیابیم فرد خطاکار بر انجام دادن منکر و نادیده گرفتن معروف اصرار دارد. حال اگر خود فرد یا سازمانی متوجه خطا و انحرافش شد و در اصلاح خویش کوشید، دیگر محلی برای امر به معروف و نهی از منکر نیست.
اهمیت شناخت افراد از معروف و منکر و آگاهی به شیوههای امر و نهی و ضرورت به کار بستن این راهها را میتوان از روایات پیشوایان بزرگوار اسلام دریافت، آنجا که افراد ناآگاه از معروف و منکر را از عمل به این دو فریضه بزرگ بازداشتهاند. رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در اینباره میفرماید:
مَنْ عَمِلَ عَلی غَیْرِ عِلْمٍ کانَ ما یُفسِدُ أَکْثَرَ مِمّا یُصْلِحُ.(۹) کسی که جاهلانه دست به اقدامی بزند، مفاسد کارش بیشتر از مصالح آن خواهد بود.
مسلّم است که این سخن به معنای مکلّف نبودن کسانی نیست که خیر و شر را به خوبی نمیشناسند و روشهای صحیح امر به معروف و نهی از منکر را نمیدانند. آنان نیز موظفند ابتدا خود را در این زمینه تقویت کنند و تکامل بخشند. آنگاه به اجرای واجب الهی، یعنی امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند.(۱۰)
پیام متن:
۱٫ شناخت معروف و منکر، ارزیابی احتمال اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر، از شرایط مهم امر به معروف و نهی از منکر است.
۲٫ افرادی که فاقد شناخت لازم از معروف و منکر و نیز شیوههای این فرضیه الهی هستند، حق دخالت در این امر را ندارند.
۳٫ تکلیف این افراد این است که ابتدا پیشنیازهای این فریضه را فراهم، و سپس اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کنند.
هماهنگی در گفتار و کردار آمر و ناهی
یکی از بدیهیترین اصول در امر به معروف و نهی از منکر، این است که شخص آمر و ناهی باید ابتدا به آنچه امر میکند، عمل کند و از آنچه نهی میکند، بپرهیزد. کسی که خود، رغبتی به کسب فضیلتهای اخلاقی ندارد و از رذیلتها نیز چندان رویگردان نیست، نباید و نمیتواند از دیگران توقع داشته باشد که به امر او، به سوی فضیلتها رو کنند و با نهی او، اصلاح شوند.
برای اثربخش بودن سخن آمر و ناهی بر دیگران، باید قول و فعل او با هم هماهنگی داشته باشد. خداوند نیز در نکوهش این ناهماهنگی میفرماید:
أتَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَفَلاتَعْقِلُونَ. (۱۱) آیا مردم را به نیکی فرامیخوانید و خودتان را فراموش میکنید. با اینکه شما کتاب آسمانی (تورات) را میخوانید، چرا نمیاندیشید؟
خداوند در آیهای دیگر با عتاب قرار دادن مؤمنان غیرعامل میفرماید:
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مالاتَفْعَلُونَ، کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللّهِ أَنْتَقُولُوا مالاتَفْعَلُونَ. (۱۲) ای کسانی که ایمان آوردهاید! چرا سخنی میگویید که عمل نمیکنید؟ نزد خدا سخت ناپسند است سخنی بگویید که عمل نمیکنید.
پیشوایان معصوم نیز همواره به پیروان خود، تبلیغ همراه با عمل را سفارش میکنند. امام صادق علیهالسلام فرمود: «کُونُوا دُعاهَ النّاسِ بِغَیْرِ أَلسِنَتِکُمْ؛ با غیر زبانتان، مردم را به سوی نیکیها فراخوانید».(۱۳)
شهید مطهری نیز در اینباره مینویسد:
هر مصلحی، اول باید صالح باشد تا بتواند مصلح باشد او باید پیش برود. و به دیگران بگوید پشت سر من بیایید! خیلی فرق است میان کسی که ایستاده و به سربازانش فرمان میدهد: برو پیش، من اینجا ایستادهام! و کسی که خودش جلو میرود و میگوید: من رفتم، تو هم پشت سر من بیا. انبیا و اولیای الهی همیشه میگویند «ما رفتیم.» پیغمبر اسلام اگر در آنچه دستور میداد، اول، خود، پیشقدم نبود، محال بود دیگران پیروی کنند. اگر میگفت نماز و نماز شب، خودش بیش از هر کس دیگر عبادت میکرد. اگر میگفت انفاق در راه خدا و گذشت و ایثار، اول کسی که ایثار میکرد، خودش بود. اگر میگفت جهاد فی سبیلاللّه، در جنگها، اول، خود، جلو میرفت.(۱۴)
پیام متن:
هماهنگی در رفتار و گفتار، ویژگی اصلی آمر و ناهی است و قرآن و معصومین علیهمالسلام نیز بر این شرط تأکید ورزیدهاند.
احترام به شخصیت افراد
شایسته است انسان پیش از امر به معروف و نهی از منکر، به فراخور موقعیت اجتماعی مخاطب، قدری از او تمجید کند و پندهای حکیمانه و امر و نهی دل سوزانه او همواره آمیخته با ادب و احترام باشد و با الفاظی دلنشین و محبتآمیز بیان شود. همچنین بهتر است ابتدا به ویژگیهای مثبت اخلاقی، خانوادگی، علمی و شغلی او و توانایی وی بر نیک بودن تأکید شود. سپس نکتههای انتقادی ـ تربیتی لازم را به او گوشزد کند. در این صورت، امر به معروف و نهی از منکر نه تنها مخاطب را به لجاجت و جبههگیری وادار نمیکند، بلکه مانند باران بهاری، قلب و جان او را پاک و او را امیدوار و هدفمند میسازد.
فردی از یاران امام صادق علیهالسلام هر از گاهی به لغزشی دچار میشد. زمانی به کمک حضرت نیازمند شد. خدمت امام رسید و تقاضایش را مطرح کرد. امام به او یاری رساند و از او دلجویی کرد. پس به او چنین فرمود:
إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ اِنَّهُ مِنْکَ اَحْسَنُ لِمَکانِکَ مِنّا وَ إِنَّ القبیحَ مِنْ کُلِّ أحَدٍ قَبیحٌ و إنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ. (۱۵)
کار خوب، از هر کس سر بزند، نیکوست و از تو نیکوتر است؛ زیرا تو به ما وابستهای و کار بد از هر کس سر بزند، بد است و از تو بدتر است.
با دقت در این سخن امام درمییابیم که ایشان ابتدا با دلجویی، احسان و نزدیک ساختن اطرافیان به خود، درصدد امر به معروف و نهی از منکر ـ آن هم بهگونهای غیرمستقیم ـ برمیآمد و این امر میتواند الگوی بسیار مناسبی برای ما در زمینه امر به معروف و نهی از منکر باشد.
پیام متن:
رعایت مقدمات لازم برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر، به اندازه احترام گذاشتن به شخصیت دیگران و بهکارگیری ادبیات مناسب برای اجرای این دو فریضه بزرگ، بسیار ضروری است.
پی نوشت ها :
۱) لقمان: ۱۷
۲) توبه: ۷۱
۳) مرتضى مطهرى، ده گفتار، صص ۷۶ و ۷۷٫ با تصرف
۴) محمد بن حسن حر عاملى، وسائلالشیعه، ج ۱۶، ص ۱۱۹
۵) همان، ص ۱۲۲٫
۶) سیدجعفر شهیدى، نهج البلاغه، نامه ۳۱٫
۷) ابن تمیم آمدى، شرح غررالحکلم و دررالکلم، ج ۴، ص ۵۱۸٫
۸) نهجالبلاغه، حکمت ۳۶۶٫
۹) محمد بن یعقوب کلینى، اصول کافى، ج ۱، ص ۳۵٫
۱۰) آداب معاشرت، مرکز تحقیقات سپاه، ص ۵۵٫
۱۱) بقره: ۴۴
۱۲) صف: ۲ و ۳
۱۳) وسائلالشیعه، ج ۱۱، ص ۱۹۴٫
۱۴) مرتضى مطهرى، حماسه حسینى، ج ۲، ص ۱۰۸٫
۱۵) بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۳۴۹٫
ادامه دارد ….
برگرفته از : مجله طوبی ، مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۰ و آذر ماه ۱۳۸۸، شماره ۱۲
منبع : http://pajuhesh.irc.ir