مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

فردی که قصد امر به معروف و نهی از منکر دارد، باید همچون پدر یا مادری دلسوز باشد

فردی که قصد امر به معروف و نهی از منکر دارد، باید همچون پدر یا مادری دلسوز باشد

حضرت علامه آیه الله مصباح یزدی در طی سخنانی فرمودند: در عمر امت ما حادثه‌ای اتفاق افتاده که به غیر از زمان حضرت رسول اکرم و ائمه معصوم صلوات‌ الله‌علیهم‌ اجمعین بی‌نظیر است، اما از آنجا که ما خودمان در جریان اتفاقات انقلاب بودیم ارزش آن را درک نکردیم و نمی‌دانیم چه آثار و برکاتی در تاریخ داشته و خواهد داشت. دشمن کینه‌توز در صدد گرفتن گوهر انقلاب اسلامی از مردم مسلمان ماست و در این راه از هیچ کاری فروگذار نیست پس اولین وظیفه ما حفظ و نگهداری از انقلاب اسلامی است. وقتی مسلمانان در مکه مورد آزار و اذیت مشرکان قرار می‌گرفتند، اجازه جهاد و دفاع از خود برای آنها صادر نشد، اما پس از هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی این اجازه صادر شد، همان‌طور که به مسلمانان که از زیر اسارت و بردگی مستکبران خارج شده و تشکیل حکومت داده بودند، دستور داده شد تا به اقامه نماز، کمک به فقرا و دادن زکات، امر به معروف و نهی از منکر بپردازد.
بحمدالله بعد از انقلاب اسلامی، در دو مورد اول به ویژه نماز زحمات بسیاری کشیده شده و برنامه‌ریزی خوبی شده است و مردم مسلمان نیز در این زمینه به صورت مطلوب عمل کرده‌اند. متأسفانه هنوز مسائل و حدود امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما روشن نیست، اما یقیناً بخشی از آن وظیفه نیروی انتظامی است، و آن در جاهایی است که امر به معروف و نهی از منکر مستلزم اعمال قدرت است. یعنی این چنین نیست که همه مردم بتوانند در همه موارد ولو با اعمال خشونت امر به معروف کنند بلکه در این‌گونه موارد باید نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضائی برخورد کند.
علامه مصباح یزدی ادامه داندد: وظیفه روحانیت امر به معروف و نهی از منکر علمی است، و روحانیت باید با آگاهی‌بخشی از طریق سخنرانی و نوشتن کتاب و مقاله امر به معروف و نهی از منکر کند، اما امر به معروف و نهی از منکر عملی و با اعمال قدرت، وظیفه نیروی انتظامی است. اگر این موارد یعنی اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر احیا شود، از هیچ کسی نباید هراس داشت، چرا که خداوند وعده یاری و نصرت داده است، البته ما باید به وظیفه خود عمل کنیم تا لیاقت نصرت الهی را کسب نمائیم.
تنها حضرت یونس علی‌ نبینا و آله‌ و علیه‌ السلام است که خداوند پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله ‌را از پیروی از او نهی می‌کند زیرا حضرت یونس علی‌ نبینا و آله‌ و علیه‌ السلام وقتی آثار عذاب الهی را مشاهده کرد قوم خود را ترک کرد، در حالیکه خداوند دوست داشت حتی در لحظه نزول عذاب الهی نیز مردم را بیم دهد و به سوی خدا دعوت کند، و این اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در همه حال را نشان می‌دهد. امر به معروف و نهی از منکر به معنای انتقام گرفتن از فرد گنهکار نیست، بلکه فردی که قصد امر به معروف و نهی از منکر دارد، باید همچون پدر یا مادری دلسوز که به خاطر عواقب سوء کاری فرزند خود را از آن باز می‌دارد، رفتار کند که حتی اگر اخم کند، اخم تاکتیکی بوده و از روی انتقام نیست، یعنی فرد همراه با کنترل و تسلط، وظیفه خود را انجام می‌دهد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: امروزه با توجه به مفاسدی که وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌هایی که دشمنان برای فریب جوانان پاک ما انجام می‌دهند، باید با احساس مسئولیت مراقب جوانان کشور بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جنبش دانشجویی حیا