مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

عزتمندی و امنیت جامعه در گرو امر به معروف و نهی از منکر

عزتمندی و امنیت جامعه در گرو امر به معروف و نهی از منکر

“یکی از نشانه‌های جامعه اسلامی و مؤمنان احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و جلوگیری از هرگونه طغیان و غفلت است چرا ‌که سرسلسله تمام واجبات الهی حتی جهاد فی سبیل‌الله امر به معروف و نهی از منکر توصیف شده که محدود به زمان و مکان خاصی نیست.”

مر به معروف و نهی از منکر از فروع دین اسلام است و اجرای آن باعث برپا شدن واجبات و از بین رفتن منکرات و برقراری امنیت و آسایش در جامعه می شود.نقش هر مسلمان در تعیین سرنوشت جامعه و تعهدی که باید در پذیرش مسئولیت های اجتماعی داشته باشد، ایجاب می کند که او ناظر و مراقب همه اموری باشد که پیرامون وی اتفاق می افتد.
امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آحاد مردم است و اگر در سخنان ائمه اطهار این موضوع ریشه‌یابی شود به خوبی در‌می‌یابیم دین ما اهمیت جدی برای انجام این فریضه قائل شده و شهدای ما به‌ خاطر احیای آن از آرامش و امنیت خود گذشتند تا جامعه اصلاح شود.در قرآن کریم از زبان داوود نبی و حضرت عیسی به کسانی که به روی گناهکاری می‌خندند و او را به ادامه کار تشویق می‌کنند نکوهیده شده و این افراد مورد مذمت قرار گرفته‌اند.
به یقین یکی از رسالت‌های پیامبران نیز انجام این فریضه الهی بوده که به عزتمندی و امنیت بیشتر جامعه اسلامی کمک کرده و این خود در تربیت افراد جامعه مثمر ثمر است. نبی مکرم اسلام نیز به صراحت گفته است که اگر امت من نسبت به این فریضه بی‌تفاوت باشند گویی به جنگ خدا رفته و عصیان علیه محکمات دین به پا داشته‌اند.
نباید در یک جامعه یک گناهکار احساس راحتی داشته باشد و یا در انجام گناه خود به قدری جری باشد که از هیچ عنصر بازدارنده نترسد و در این مواقع باید بدون توجه به کوچکی یا بزرگی گناه با شیوع و انجام آن در جامعه ممانعت شود.جامعه در سایه خودداری از گناه و گرایش به نیکی به سمت کمال واقعی سوق پیدا می‌کند و به جرات می‌توان گفت که هر سیاستگذاری در جامعه در مسیر عدالت و رسیدن به عزت واقعی در سایه انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر و دوری از هرگونه انحراف و انحطاط است.
اگر در یک جامعه این فریضه به فراموشی سپرده شود نه تنها از کمال و عدالت و سعادت خبری نخواهد بود بلکه رفاه عمومی و آرامش جامعه نیز دچار خدشه می‌شود و در سایه انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که نظام اسلامی می‌تواند امنیت فکری، روحی، روانی و حتی جانی و مالی داشته باشد.دشمنان برای از بین بردن این آثار سودمند سعی می‌کنند در جامعه روح عدالت، مهرورزی و حرکت به سمت کمال را به هر نحو ممکن بگیرند تا مانع گسترش و صعود افراد جامعه شود.
در جامعه اسلامی یکی از ادله محکم و متقن در ثابت کردن ولایت فقیه امر به معروف و نهی از منکر است که در مراتب خود دوری از گناه و هدایت به سمت پاکی‌ها و تمیزی نفوس را به همراه دارد.
واقعیت این است که باید افکار عمومی و جامعه دینی و اخلاقی‌مان را نسبت به تمام مظاهر معروف و منکر آشنا سازیم و حقیقت و حکمت این دو فریضه الهی را به نحوی موثر به همگان آموزش دهیم.
در این بین ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مهمترین کارکردش باید حول این مسئله متمرکز شود که به نسل‌های جوان و سایر مومنین و مومنات تفهیم نماید که سیمای فریضه امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز تعهد و علاقه اشخاص به سلامتی جامعه نیست. بدیهی است که هدف والای سلامتی جامعه تحقق نمی‌یابد مگر با اقدام فایده‌مند، سنجیده، منطقی و منطبق با حقایق شریعت اسلام.

————————————-

نویسنده: نجمه سادات حسینی

منبع: رسالت۲مهر۱۳۹۱