مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی در پنجمین نشست واجب فراموش شده

سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی در پنجمین نشست واجب فراموش شده

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه توده سنی‌ها ضد اهل بیت نیستند و توده شیعیان نیز افراطی نبوده، اضافه کرد: امروز باید از فرزندان حضرت زهرا (س) دفاع کرد البته نه به روش تکفیر دیگران و مقدمه سازی برای جنگ بین مسلمانان که این سبک اهل بیت (ع) نبوده است.

وی با بیان اینکه شروع بیداری اسلامی فاطمی و علوی بود و از ایران آغاز شد، گفت: امروز سایر ملت‌های مسلمان با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران حرکت خود را آغاز کرده‌اند و هر چند شاید به تفکر ما نزدیک نباشد و اختلافات قومی و مذهبی نقطه تفاوت میان این حرکت‌ها باشد، اما مهم شعار‌ها و اهداف مشترک انقلاب‌ها و اصل اسلام مهم است.

رحیم‌پور در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: در این جریان پیش از آنکه بگوییم واجب فراموش شده، باید گفته شود واجب تعریف نشده در جامعه اسلامی.

وی افزود: امر به معروف امروز موتور جامعه سازی است و تمام امت در جامعه سازی مسئول هستند و در این میان بالای جامعه قرار داشتن و پایین بودن ملاک نیست بلکه مهم احساس مسئولیت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از تجسس در زندگی خصوصیب مردم با عنوان امر به معروف و نهی از منگر، گفت: قرآن صریحا می‌فرماید که تجسس حرام است و باید در این امر حریم خصوصی افراد حفظ شود.

رحیم‌پور تصریح کرد: روش‌های تخریب، تحقیر یک فرد و حتی نصیحت کردن وی مقابل جمع از لحاظ اصول اسلامی نکوهش شده و با مفاهیم اخلاقی اسلام و قرآن سازگاری ندارد.

وی گفت: امروز مصداق بارزی که در قضیه امر به معروف به ذهن مردم می‌آید بی‌حجابی است، هر چند مهم است اما در این زمینه‌ها بسیاری ورود پیدا نمی‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر خود مردم با تذکز زبانی و آهسته به بی‌حجابان متذکر شوند، دیگر نیازی به ده‌ها هزار گشت ارشاد در جامعه نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مجازات جسمانی تنها مختص دادگاه است، یادآور شد: گاهی حتی می‌شود با ایجاد رابطه و یا قطع رابطه این اصل اسلامی را رعایت کرد.

رحیم‌پور گفت: برخی از منکرات رایج در جامعه از بیحجابی بد‌تر است که ما حتی آن‌ها را نمی‌شناسیم که این به دلیل عدم سبک زندگی اسلامی است.

رحیم‌پور خیانت در امانت را یکی از رایج‌ترین منکرات در جامعه برشمرد و گفت: ما تربیت فاطمی و اسلامی نداریم و تنها مجلس فاطمیه می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه ما لیبرال زندگی می‌کنیم و تمام کار‌هایمان خودخواسته است، اضافه کرد: در رابطه مالک و مستأجر، در الگوی مصرف، رابطه فروشنده و خریدار و دیگر اصول حاکم بر زندگی هیچ اصول دینی را رعایت نمی‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما خودمان را با ایام‌های مختلف اسلامی و عوض کردن رنگ لباس و زیارت اهل بیت (ع) فریب می‌دهیم و این یک سبک رایج زندگی در جامعه کنونی ما است.

وی رسانه‌ها و منبر‌ها را مسئولین اصلی آشنایی مردم با امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: در این زمینه هم امروز سلیقه‌ای رفتار می‌شود و تا آنجا اسلام را قبول می‌کنیم که به منافع مادی ما لطمه وارد نکند.

رحیم‌پور چند روش را در برخورد با منکر در جامعه عنوان کرد و گفت: یک عده بی‌تفاوت از آن می‌گذرند و با آن هم مشکلی ندارند و وظیفه‌ای هم در قبال آن ندارند که به فرموده روایات اسلامی آنان کافر هستند، اما عده‌ای در مواجهع با منکر هر چند سکوت می‌کنند اما از دیدن آن ناراحت می‌شوند که این روش افرادی است که حداقل زندگی مسلمانانه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وظیفه اسلامی یعنی در حد توان احساس مسئولیت کردن در خصوص اتفاقات رایج در جهان بشریت و اسلام که این سبک زندگی مسمانانه است و امر به معروف از اینجا متولد می‌شود.

وی افزود: عده‌ای نه تنها در قلب و زبان در مواجهه با منکر بی‌طرف نیستند بلکه با فداکاری و و دفاع از ارزش‌ها و مقابله با ضد ارزش‌ها اصل اسلامی را رعایت می‌کنند که این منتهای زندگی مسلمانانه است.

رحیم‌پور در خصوص حساسیت در قبال جامعه یادآور شد: اسلام سنتی که‌‌ همان سنت اسلام است و امروز با انقلاب و صدور انقلاب تعریف می‌شود در واقه‌‌ همان امر به معروف و نهی از منکر است.

وی اسلام غیر سیاسی را اسلام غیر امر به معروف معرفی کرد و گفت: این اسلام سنتی نبوده بلکه تقلبی است و در آن تنها منافع انسان‌ها گنجانده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح حاکمیت‌ها و مبارزه با جور و ستم را مصداق بارز نهی از منکر دانست و افزود: در حوزه سینما و رسانه نیز باید به این توجه شود که سینمای اسلامی یعنی رشد ارزش‌ها و خشکاندن منکرات در جامعه.

وی مهم‌ترین مسئله امر به معروف را اطاعت از امامت و ولایت در جامعه دانست و بیان کرد: این به این معنی نیست که تنها یک نفر در جامعه مسئول است بلکه هر کس در حد قدرت خود در خصوص اصلاح خود و جامعه و حتی در قبال جامعه جهانی نیز مسئولیت دارد.