مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

رابطه حریم خصوصی و امر به معروف چگونه می باشد؟

رابطه حریم خصوصی و امر به معروف چگونه می باشد؟

81ec2df8171bb356a6bdf92cc2689249

پرسش: رابطه حریم خصوصی ، آزادی اندیشه و امر به معروف و نهی از منکر چگونه می باشد؟

پاسخ:
حریم خصوصی امروزه در محور مباحث حقوق بشری قرار دارد. هدف از پذیرش چنین حق مستقلی، از یک سو، توجه و حمایت از فرد در حوزه های خاص و از سوی دیگر، ایجاد محدودیت و ممنوعیت ورود دیگران به این حوزه ها می باشد. وجود چنین فاصله ای، آرامش بخش فرد در راستای زندگی خود خواهد بود.
آنچه در این رابطه مهم است، تعیین معیارهایی است که به واسطه آن بتوان مرزهای این حق را به طور دقیق ترسیم کرد تا ضمن امکان دفاع همه جانبه از چنین حقی، مانع از بین رفتن سایر حقوق و تکالیف شد. حریم خصوصی را باید متعلق به حوزه هایی دانست که لازمه ی یک زندگی طبیعی و سالم است؛ به گونه ای که ورود به آن، باعث از بین رفتن آرامش فرد می شود.

باید توجه داشت که آزادی تا به حدیست که به آزادی دیگران لطمه ای وارد نشود. همانند کسی که در کشتی نشسته و محل نشت خودرا در کشتی سوراخ کند و بگوید که به کسی ربطی ندارد من جای خودم را سوراخ می کنم….. اگر مسافران دیگر و گردانندگان کشتی مانع کار او نشوند، کشتی در دریا غرق می شود .
پس اجتماع نیز حقوقی دارند. از جمله این حقوق، حق امر به معروف و نهی از منکر است. چنانچه فرد با رفتار و عمل خویش، حریم خود را بشکند و در نتیجه، حریم عمومی جریحه دار شود، وظیفه ی همگان اعمال حق الهی است که در واقع، خود نوعی حمایت جدی از حریم خصوصی است. اعتقاد به اینکه افراد، آزاد هستند که با سلیقه ی خود، مرزهای حریم خصوصی را در عرصه های اجتماعی قرار دهند وبا بهره گیری ناصحیح از حریم خصوصی که خود، نوعی سوء استفاده از این حق می باشد، نمی تواند اعتقاد صحیحی باشد. از طرف دیگر، جامعه و دولت نیز نمی توانند با هر دلیل احتمالی، این حوزه ها را نقض کنند.
وجود گمان قوی و عقلانی، توجه به امنیت ملی و توجه به سعادت فرد و جامعه که از رهگذر اراده ی آزاد میسر می شود، همگی دلایلی خواهند بود که با توجه به آنها بتوان راه های نقض حریم خصوصی را تعریف کرد.

منبع: http://sepidehdam.blogfa.com/post-297.aspx