مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

خاطرات جذاب آمرین به معروف در موضوع گران فروشی وکم فروشی

خاطرات جذاب آمرین به معروف در موضوع گران فروشی وکم فروشی

معمار خداترس

رفتاری از یک معمار دیدم که مرید او شدم. ایشان را برای قیمت گذاری خانه ی شهیدی بردند، شخصی به او گفت: اینها خانواده شهید هستند کمی چرب تر قیمت کن. گفت: شما می خواهی بچه های شهید لقمه ی حرام بخورند؟ من هرگز اینکار را نمی کنم !

 


 

نا آگاهی اهل گناه

معتقدم بسیاری از اهل منکر دلیل ارتکاب گناهشان ، بی اطلاعی از قبح گناه و عقوبت آن است. از همین رو تلاش کردم تا با اینکه بضاعت چندانی از حیث مادی وعلمی ندارم باتوجه به مشکلات و بحرانهای اقتصادی بواسطه تحریمهای دشمنان که مستمسکی برای سوء استفاده ی گران فروشان و کم فروشان قرار گرفته ، بروشور کوچکی را با هدف تبیین آثار حرام خواری آماده و بین مغازه داران توزیع نمایم. یقین دارم که کلام خدا ومعصومین بی اثر نیست. بخشی از محتوای آماده شده جهت بروشور فوق به شرح ذیل است:

آثار حرام خواری

حرام خواری برکت را از مال می‌برد چنان چه از حضرت صادق _ علیه السلام _ روایت شده که فرمودند: کسی که مال را از راه غیر مشروع به دست آورد مسلط می‌شود بر او ساختمان و آب و گِل (تا مال او را تلف کند) یعنی به خیالش می‌اندازد تا ساختمان بنا کند پس مال و عمر خود را در آب و گلی صرف می‌کند که نه برای دنیای او نافع است نه آخرتش و مثل این که این قطعه از زمین مأمور بوده مالش را ببلعد.

حرام خواری مانع قبولی عبادات می‌شود و رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می‌فرماید: هرگاه کسی لقمه حرامی بخورد و جزء بدنش بشود تمام ملائکه آسمانها و زمین او را لعنت می‌کنند. و نیز فرموده: که عبادت کردن با حرام خواری مانند بنا کردن روی رمل است یعنی چنانچه بنای بدون شالوده‌ی محکمی خراب می‌شود و بنا کننده از آن بی‌بهره است عبادت کسی هم که از حرام پرهیز نمی‌کند فایده‌ای نمی‌بخشد.

دعای خورنده حرام مستجاب نمی‌شود: رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می‌فرماید: کسی که لقمه‌ی حرامی بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی‌شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی‌شود و هر گوشتی که در بدن او روییده شود پس آتش به آن سزاوارتر است و همانا یک لقمه هم گوشت را در بدن می‌رویاند.

و نیز فرمود: کسی که دوست می‌دارد دعایش مستجاب شود، پس پاکیزه کند خوراک و کسب خود را.

و خداوند به عیسی بن مریم _ علیه السلام _ فرمود: به ظلم کنندگان از بنی‌اسرائیل بگو مرا نخوانید در حالی که مال حرام در تصرف شماست که اگر در آن حال مرا بخوانید شما را لعنت می‌کنم.

حرام خواری قساوت قلب می‌آورد

خوراکی که انسان می‌خورد به منزله‌ بذری است که در زمین ریخته می‌شود پس اگر آن خوراک پاکیزه و حلال باشد اثرش در قلب که به منزله سلطان بدن است از رقّت و صفا ظاهر می‌شود و از اعضا و جوارحش جز خیر ونیکی تراوش نمی‌کند. و اگر آن خوراک پلید و حرام باشد قلب را کدر و تیره نموده، در اثر قساوت و ظلمت امید خیری به او نخواهد بود و پند و اندرز در او اثر نمی‌کند و سخت‌ترین مناظر رقّت‌بار او را متأثر نمی‌کند چنانچه حضرت سید الشهداء _ علیه السلام _ به لشکریان پسر سعد ضمن خطبه‌اش فرمود: شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مهر خورده، دیگر حق را نمی‌پذیرید. وای بر شما آیا انصاف نمی‌دهید آیا گوش فرا نمی‌دهید؟

بنابراین خوراک حرام قلب را سخت و تاریک نموده آن گاه از پذیرفتن و تسلیم به حق خودداری می‌کند و از هیچ اندرزی متأثر نمی‌شود..

(ملا احمد نراقی – برگرفته از معراج السعاده ، ص۳۱۲ و گناهان کبیره، شهید دستغیب، ج۲، ص۳۸۹)

(خاطره مهدی -ح)

 


 

نانوای بهشتی!

پس از هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت نان، نانوایی محل همچنان نان را با قیمت گذشته می فروخت.

مشتری ها با تعجب ازش می پرسیدند: فلانی! مگه خبر نداری که قیمت نان افزایش پیدا کرده؟ چرا به قیمت قبل می فروشی؟!

نانوا با تبسم پاسخ می داد: تا آردهای قبلی ام تمام نشود به قیمت قبل می فروشم.

با خودم گفتم: خیلی ها کلاه گذاشتن سر دیگران و گران فروشی را زرنگی می دانند اما زرنگ واقعی این نانواست که دنیا و آخرت خود را با کسب حلال آباد می کند.