مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

حضرت آیت الله مصباح یزدی: مسأله امر به معروف به عنوان یک پروژه تحقیقاتی مورد مطالعه قرار گیرد

حضرت آیت الله مصباح یزدی: مسأله امر به معروف به عنوان یک پروژه تحقیقاتی مورد مطالعه قرار گیرد

عضو مجلس خبرگان رهبری سهل انگاری و برخورد سست با مسأله امر به معروف و نهی از منکر را پذیرفتنی ندانست و از محققان خواست تا با انجام تحقیقات میدانی، علمی، جامعه شناسانه و دین شناسانه، مسأله امر به معروف و نهی از منکر و عدم پیشرفت آن را در جامعه اسلامی آسیب شناسی کنند.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) امروز(۵ آذرماه) در دیدار جمعی از اعضای تشکل های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر بر تقویت نهادهای مردمی این ستاد تأکید کرد و نسبت به عواقب بی توجهی به این فریضه الهی هشدار داد.

این عضو خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر، اقدام های انجام شده در این حوزه را مثبت ندانست و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام هایی در راستای احیای ارزش های اسلامی انجام گرفت که بخشی موفقیت های خوبی به همراه داشت و بخش دیگر با کندی پیش رفت.

وی با بیان این که ده ها سال قدرت در دستان افرادی دین ستیز، عامل بیگانگان و دشمنان اسلام بود که در تضعیف مبانی دینی و ارزش های اسلامی کوتاهی نکردند و می خواستند ریشه دین را بکنند، گفت: خداوند متعال به برکت رهبری های امام راحل و همت مردم مسلمان این توطئه های شوم را خنثی کرد و نظام اسلامی برقرار شد.

 رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) یادآور شد: کسانی توقع داشتند در همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، مشکلات یک روزه حل شود و البته این توقع غیرواقع بینانه بود، اما چیزهایی بود که در حد واقع بینانه هم تحقق پیدا نکرد و سرعت مطلوب نداشت.

وی تصریح کرد: مسأله امر به معروف و نهی از منکر از همان آغاز مطرح بود و برخی از مراجع هم پیشنهاد کردند که وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر تأسیس شود اما آن کارها نشد و در حد ستاد هم که باقی مانده، کار با نوساناتی همراه است و در برخی موارد هم عملکرد ستاد تنزل داشت.

 آیت الله مصباح یزدی با بیان این که کسانی با ورود به این عرصه پس از این که کمک های جدی دریافت نمی کردند مأیوس می شدند، گفت: این سؤال برای جامعه مطرح است که چرا احیای امر به معروف و نهی از منکر در آن حد مطلق و توأم با واقع بینی تحقق پیدا نکرده است.

وی سهل انگاری و برخورد سست با مسأله امر به معروف و نهی از منکر را پذیرفتنی ندانست و از محققان خواست تا با انجام تحقیقات میدانی، علمی، جامعه شناسانه و دین شناسانه، مسأله امر به معروف و نهی از منکر و عدم پیشرفت آن را در جامعه اسلامی آسیب شناسی کنند.

 این عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: مسأله امر به معروف و نهی از منکر در ردیف نماز، روزه و حج از ضروریت های دین است و علما و بزرگان هم در سخنان خود بر انجام این فریضه الهی تأکید دارند که اگر امر به آن اقامه نشود، سایر واجبات هم ترک خواهد شد.

وی بیان این که با انجام یک کار گروهی، اجتماعی و مردمی باید بار امر به معروف و نهی از منکر برداشته شود، نسبت به عواقب بی توجهی به آن هشدار داد و گفت: مشکلات متعددی دست به دست هم داده تا مسأله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک پروژه تحقیقاتی مورد مطالعه قرار گیرد و حتی رساله های دکتری در این زمینه نوشته شود.

 آیت الله مصباح یزدی به عوامل مختلف مهجور ماندن امر به معروف و نهی از منکر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: هنوز ابعاد مختلف مسأله امر به معروف و نهی از منکر از لحاظ علمی و دینی مشخص نیست و نمی دانیم حوزه امر به معروف و نهی از منکر کجا است و چه مواردی را شامل می شود و چه افرادی باید به انجام آن اقدام کنند.

 وی با اشاره به احکام فقهی امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: در برخی رساله ها شروطی برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر نوشته شده که امکان ترک آن را بیشتر کرده است؛ در صورتی که قیام سیدالشهدا (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر بود و حتی تا پای شهادت حضرت علی اصغر (ع) هم ایستاد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: آن چه امر به معروفی بود و این چه امر به معروفی است که با کوچک ترین ضرر ساقط می شود؛ این ابهامی است که در معنای امر به معروف و نهی از منکر و تعیین قلمرو آن وجود دارد و باید به درستی بیان شود و هرکسی وظیفه خود را در این رابطه بداند.

 وی با بیان این که دایره امر به معروف و نهی از منکر وسیع است و طبعا با مخالفت های دیگران مواجه می شود به مشکلات اجتماعی و فرهنگی این عرصه اشاره کرد و مقاومت عملی کسانی که مورد امر و نهی قرار می گیرند را از مشکلات اجتماعی و عدم تبیین صحیح فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را از مشکلات فرهنگی آن نام برد.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: در شیوه های به کار بردن امر به معروف و نهی از منکر گاهی افراط و تفریط هایی داریم که نه تنها کار را اصلاح نمی کند بلکه سبب لجبازی های بیشتر نیز می شود و متأسفانه به عنوان امر به معروف و نهی از منکر می خواهیم عقده های خود را خالی کنیم و به نوعی از دیگران انتقام بگیریم.

وی برخی سوء رفتارها را در برنامه های امر به معروف و نهی از منکر سبب بدبینی مردم عنوان کرد و گفت: البته بخشی از کارها هم به دولت مربوط است، برنامه های سنگین نیازمند بودجه فرهنگی دولت است و یا حمایت های قانونی می خواهد؛ کارهایی که باید آمرانه باشد نه به صورت خواهش که مورد تأکید امام و رهبر معظم انقلاب هم هست، نیازمند حمایت های دولت است.

 این عضو خبرگان رهبری با بیان این که در گذشته امر به معروف و نهی از منکر در ریش تراشی و پوشش چادر خلاصه می شود و امروز تمام کارهایی که در جامعه می شود مصداق امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: دولت باید وظیفه خود را در این رابطه به درستی بداند.

وی هیچ انگیزه ای را در مسأله امر به معروف و نهی از منکر مورد پذیرش ندانست و تصریح کرد: مسؤولانی که این کار را انجام می دهند نگویند اگر به مردم فشار بیاوریم به ما رأی نمی دهند و باید مردم را نگاه داشت که برآیند این حرکت ها عدم پیشرفت مسأله امر به معروف و نهی از منکر است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در این حوزه باید از انداختن تقصیرات به گردن دیگران و تبرئه کردن خود پرهیز کنیم، سوء استفاده های سیاسی از چنین مسایلی را صحیح ندانست و گفت: بسیاری از اشخاص مسأله امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه دولت می دانند، اما اگر دولت وظیفه خود را انجام ندارد و یا تنبلی کرد، روحانیت و متدینین وظیفه دارند اقدام کنند.

وی بر خودسازی و پذیرش مسؤولیت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و افزود: در اسلام دو بخش جدا به نام دولت و ملت نداریم و امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز واجب است اما باید دانست که برای حسن اداره جامعه یک نوع تصمیم کاری در این رابطه انجام می شود که کارگزاران دولت اسلامی و آمران ولایت فقیه از آن جمله است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) همچنین تشکیل تشکل های مردمی برای فرضیه امر به معروف و نهی از منکر را ضروری دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر مانند جنگ فریضه ای است که اگر کسانی از انجام آن کوتاهی کردند از سایر مردم ساقط نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی باید نهادهای مردمی در این زمینه تشکیل شده و با هم همکاری کنند و یا دولت را وادار کنند که به وظیفه خود عمل کند؛ تکلیف داریم به نحوی در تشکیل و تقویت نهادهای مردمی تلاش کنیم تا به عنوان کار گروهی، اجتماعی و مردمی بار امر به معروف و نهی از منکر برداشته شود و به عواقب آن گرفتار نشویم.

منبع:rasanews.ir