مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

حجت الاسلام پورمحمدی:امر به معروف امروز برای سلامت اجتماعی ما یک ضرورت حتمی است

حجت الاسلام پورمحمدی:امر به معروف امروز برای سلامت اجتماعی ما یک ضرورت حتمی است

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به موضوع امر به معروف و نهی از منکر به طور جدی پرداخته و نهادهایی را با همین مقصود طراحی کرده است که از جمله آنها می‌توان به سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد.

ایشان افزودند: در کنار موضوع مهم امر به معروف نهی از منکر، نظارت عمومی وجود دارد که در بندهای مختلف قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است و هیچ سطحی در مدیریت اجتماعی ما از چتر نظارتی مصون نیست. به عنوان مثال، بر بالاترین مقام اجرایی کشور، مجلس نظارت می کند، بر دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و … نظارت می‌کنند. بر مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان نظارت می‌کند و…

ایشان اظهار کردند: امر به معروف و نهی از منکر امروز برای سلامت اجتماعی ما یک ضرورت و امر حتمی است و اگر می‌خواهیم الهام‌بخش باشیم باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) می‌فرمایند امر به معروف و نهی از منکر مسیر پیامبران است. اگر می‌خواهید شهرها و آبادی‌هایتان از گزند راهزنان در امان بماند، راه آن امر به معروف و نهی از منکر است. اگر می‌خواهید کسب و کارتان حلال شود و متجاوزان و دشمنانتان سر جای خود بنشینند، راه آن امر به معروف و نهی از منکر است.

وی یادآور شد: تعبیر دیگری از پیامبر مکرم اسلام داریم که می‌فرمایند پیوسته امت من در خیر و خوبی خواهند بود اگر امر به معروف و نهی از منکر کنند و در امور خیر و نیکی به یکدیگر کمک کنند. اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنیم برکت و الطاف الهی از ما گرفته می‌شود و به ناروا و به ناحق عده‌ای بر عده دیگری مسلط شده و ظلم خواهند کرد.

ایشان گفتند: در تعبیر دیگری از امام باقر (ع) می‌خوانیم که امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق الهی هستند و اگر شما آنها را یاری کنید خدا شما را عزیز کرده و یاری می‌کند و هر کس آنها را ترک و رها کند، ذلیل و خوار خواهد شد. در اینجاست که متوجه می‌شویم هدف از قیام و نهضت امام حسین (ع) به دلیل خصوصیات و مزایای امر به معروف و نهی از منکر است.

پورمحمدی با اشاره به آیاتی از کلام‌الله مجید تصریح کرد: در قرآن نیز آمده زمانی که در جامعه استقرار یافتید، نخست جامعه را ایمانی کنید و پس از آن نظام اقتصادی را در جامعه به درستی برقرار کنید و پس از آن امر به معروف و نهی از منکر کنید. مهم‌ترین معروف آن است که جامعه نمازگزار شود و اقتصاد جامعه سالم باشد و به فقرا و درماندگان نیز توجه شود.

وی افزود: در زیارت امام حسین (ع) این فراز را به کرات می‌خوانیم که ما شهادت می‌دهیم تو برقرار کننده و به‌پا دارنده نماز بودی و سنت زکات را احیا کردی و امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه برقرار کردی

ایشان اظهار کردند: بعضی‌ها می‌گویند امر به معروف کردن، تذکر دادن و هشدار دادن در جامعه موجب اختلاف، نزاع و درگیری می‌شود؛ این در حالی است که جواب را قرآن داده است. اگر امر به معروف در جامعه ترک شود و اگر خوبی‌ها از جامعه رخت بربندد و بدی‌ها بر جامعه مستولی شود، جامعه دامن‌گیر اختلاف، تفرقه و چنددستگی خواهد شد. بنابراین نگوییم که اگر نصیحت و تذکر دهیم، موجب اختلاف می‌شود. خود قرآن نسخه آن را پیچیده و بیان کرده که تخم اختلاف در دنیاطلبی است. اگر می‌خواهیم اختلاف از جامعه رخت بربندد همه باید برای پاکی جامعه تلاش کنیم

منبع: جام جم