مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بازخوانی نظرات ۴ / امر به معرو ف از دیدگاه آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری

بازخوانی نظرات 4 / امر به معرو ف از دیدگاه آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم

امر به معروف در حوزه سیاسی از مصادیق مهم اصل هشتم قانون اساسی است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی گفت: این اصل به ابعاد مختلف امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد و یکی از مصادیق مهم این اصل اجرای این فریضه الهی در حوزه سیاسی است.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم توجه به امر به معروف و نهی از منکر گفت: این دو فریضه در ردیف هم به کار رفته‌اند و قرینه هستند، اما در واقع دو تکلیف جدا به شمار می‌آیند و هر دو تکلیف یک فلسفه داشته و یک هدف را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: این دو فریضه‌هایی از فرایض خداوند هستند و در روایات ما آمده است که اگر عملیاتی نشوند و بر زمین بمانند، در قیامت مجسم می‌شوند و از کسانی که که امر به معروف و نهی از منکر نکردند، شکایت می‌کنند؛ این تاکید به امر به معروف و نهی از منکر در ردیف تاکید بر نماز است.

این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از جمله فروعات ده‌گانه است، در قرآن کریم با صراحت کامل ۱۸ آیه به عنوان امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و این نشان‌دهنده توجه خاص قرآن کریم بر این دو فریضه مهم است.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک امر عقلی است، افزود: عقل نیز هدفش اصلاح امور است، ایجاد یک جامعه شایسته، سالم و به دور از کژی و ظلم و انحراف بدون امر به معروف و نهی از منکر شدنی نیست.

هاشم‌زاده هریسی عنوان کرد: حتی اگر انسان‌های خوبی تربیت شوند، افراد معدودی وجود دارد که از این تربیت گریزانند و به ظلم و انحراف روی می‌آورند، همچنین انسان اگر در زندگی به قدرت و فرصتی دست پیدا کند ممکن است از مسیر حق منحرف شود، لذا تنها اه اصلاح جامعه و تعدیل قدرت امر به معروف و نهی از منکر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حتی اگر آیات قرآن و روایات امر به معروف و نهی از منکر را مطرح نمی‌کردند، رجوع به عقل لازم بود، زیرا عقل از حجت‌های الهی و پیامبر باطنی است، کسانی که اسلام را نیز قبول ندارند باید به عقل خود مراجعه کنند، زیرا نیاز به امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت عقلی است.

وی با بیان اینکه نباید افراد کار اشتباه خود را توجیه کنند، افزود: افراد نباید تبعات عمل اشتباه خود را تنها در خود منحصر ببینند، ما در یک جامعه زندگی می‌کنیم که اعمال ما در میان سایر افراد تاثیراتی دارد، لذا در روایت آمده است که فردی در کشتی جای خود را سوراخ می‌کرد و دیگران به او اعتراض کردند، این فرد در جواب گفت که کار من به دیگران ارتباطی ندارد، این یک سخن غیر‌منطقی است، زیرا دیگران نیز در معرض غرق شدن هستند، لذا کسانی نیز که امر به معروف و نهی از منکر را ضروری نمی‌بینند، متوجه این باید باشند که یک عمل اشتباه ممکن است افراد زیادی را به ورطه نابودی بکشاند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر اینکه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه سیاست اهمیت فراوانی دارد، گفت: زیرا یک اشتباه بخش اعظمی از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به ضعفا اجحاف خواهد شد، حتی اگر فردی که هیچ قدرتی ندارد به مسئولان امر به معروف کند، باید آنها بپذیرند، زیرا این فرد حرف حق را بر زبان آورده است، هرچند قدرت اجرایی ندارد.

وی با اشاره به ابعاد گسترده امر به معروف و نهی از منکر گفت: در جامعه تنها امر به معروف در حوزه‌هایی همچون حجاب شناخته شده است و در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی این امری ناشناخته است و این ظلم به امر معروف است، البته باید در مسئله حجاب امر به معروف با جدیت پیگیری شود اما نباید سایر ابعاد آن به حاشیه برود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی گفت: در این اصل آمده است«در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف‌ و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل برعهده مردم نسبت ‌به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت‌. شرایط وحدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند. «و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر». یکی از مصادیق مهم این اصل امر به معروف در حوزه سیاسی است، مردم باید نسبت به رفتار مسئولان پیگیر باشند و خود مسئولان نیز همدیگر را در عملکردشان امر به معروف و نهی از منکر کنند.

تاریخ : چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۱

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)