اگر جامعه ای فاسد شد حکومت فاسد در آن رشد می کند…
نکته مهم در این حرکت این است که سید الشهدا(ع) نمی فرماید خروج من در برابر یزید است و برخورد ایشان بیعت نکردن با یزید است و در مقام تبیین هدف و انگیزه ی قیام تنها سخن ایشان قیام برای اسلام امت رسول الله(ص) است، قیام در مقابل یزید به عنوان یک انسان سفاک وسگ باز معلول بود و علت در اینجا امر به معروف و نهی از منکر است و ایشان نظرشان این بود که اگر جامعه ای فاسد شد حکومت فاسد در آن رشد می کند.
آیت الله علم الهدی در همایش شهدای امر به معروف و نهی از منکر بعد از تسلیت ایام محرم افزودند: اگر ما درست در وضعیت اجتماعی زمان تحقق واقعه یعاشورا توجه کنیم می بینیم اولین شهدای امر به معروف حضرت سید الشهدا و یارانشان بودند.
ایشان با اشاره به شهدای امروز امر به معروف در جامعه بیان کردند: امروز هم عزیزانی که در پایداری این فریضه ی الهی تا مرز شهادت پیش رفتند شهادتشان در خط شهادت سید الشهدا(ع) و یارانشان قرار گرفت. برای تبیین این موضوع مانیازمند توجه به وضعیت اجتماعی زمان امام حسین(ع) است.
آیت الله سید احمد علم الهدی در تبیین قیام ابا عبدالله(ع) تاکید کردند:امام حسین(ع) فرمودند من برای طلب اسلام در امت جدم قیام کردم، ایشان در انقلاب عاشورا تقابل و برخوردی با مردم نداشتند و اصلا این انقلاب در برابر سلطه ی بنی امیه و عنصر سگ بازی چون یزید خواسته ی خود مردم بود و زمینه ی این انقلاب در جامعه ی آن روز وجود داشت و دلیل این واقعه حضور حضرت در مکه به عنوان یک حرکت ضد استبدادی یزیدی و دریافت ۱۲۰۰۰ نامه از عراق به عنوان پذیرش این قیام و دعوت این نهضت ضد یزیدی در عراق بود.
ایشان دربیان علت خروج امام حسین(ع) از حکومت افزودند: نکته مهم در این حرکت این است که سید الشهدا(ع) نمی فرماید خروج من در برابر یزید است وبرخورد ایشان بیعت نکردن با یزید است و در مقام تبیین هدف و انگیزه ی قیام تنها سخن ایشان قیام برای اسلام امت رسول الله(ص) است، قیام در مقابل یزید به عنوان یک انسان سفاک وسگ باز معلول بود و علت در اینجا امر به معروف و نهی از منکر است و ایشان نظرشان این بود که اگر جامعه ای فاسد شد حکومت فاسد در آن رشد می کند.
آیت الله علم الهدی در تبیین جامعه ی بدون امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند: در جامعه ای که در آن امر به معروف ونهی از منکر در آن حاکم نباشد و مردم در تامین یک حیاط بی دردسر فقط به زندگی فردی خود اشتغال داشته باشند و جنایت و مفاسد دیگران مورد حساسیت آنها نباشد نتیجه آن رشد و پرورش گنه کار و جانی و تسلط آنها بر امت اسلام است.این معلول جامعه ی تارک امر به معروف و نهی از منکر است.
ایشان در ادامه افزودند: اگر حساسیت در مقابل گناه نباشد این باعث توسعه ی گناه در جامعه می شود و این کم کم به عنوان یک فرهنگ در می آید و از دل فرهنگ جامعه جریان حاکم بوجود می آید و این سبب می شود جریان توسعه ی گناه در جامعه حاکم شود و حاکمیت جنایتکارانه بوجود بیاید.
مصاحبه
در هفته ی احیای امر به معروف و نهی از منکر قرار داریم چطور می توانیم آن را در کشور و استان گسترش بدهیم ؟
مسئله ی امر به معروف و نهی از منکر ، توسعه اش ، بر می گردد به میزان حساسیت دینی مردم جامعه . مردم اگر در مقابل نا فرمانی خدا حساس باشند به خودی خود امر به معروف و نهی از منکر توسعه پیدا می کند و دیگر اینکه اگر بنا شد گناه هم توسعه پیدا کرد . قبحش مقابل چشم مردم ریخت . دیگه کسی امر به معروف و نهی از منکر نمی کنه.هم باید جلوی توسعه ی گناه رو گرفت و هم حساسیت مردم در مقابل نا فرمانی خدا را باید توسعه داد تا امر به معروف و نهی از منکر توسعه پیدا کند.
مهمترین فلسفه ی قیام عاشورا چی بوده ؟
مهمترینش همین است که امام حسین (علیه السلام) فرمودند : “انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر ” یعنی تا امت درست نشه ، تا جامعه درست نشه جریان حاکم درست شدنی نیست . راه اصلاح جامعه هم امر به معروف و نهی از منکر است.