مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

انضباط و اقتدار اجتماعى در پرتو امر به معروف و نهى ازمنکر

انضباط و اقتدار اجتماعى در پرتو امر به معروف و نهى ازمنکر

 

“عنوان فوق بر گرفته از برخى روایات دیگر است که درباره اثرات سازنده امر به معروف و نهى از منکر در اجتماع وارد شده است.”

 

انضباط اجتماعى بر پایه فریضه امر به معروف و نهى از منکر باعث اقامه واجبات و اصلاح امور دین و دنیا و به تبع آن برقرارى نظم و امنیت اجتماعى مى‌گردد. موکد این سخن، کلامى که از امام محمد باقر (علیه السلام) است:
“ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر … و فریضه عظیمه، بها تقام الفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمدر الارض ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر…”
امام باقر (علیه السلام) فرمود: امر به معروف و نهى از منکر واجب بزرگى است که همه واجبات به واسطه آن برپا داشته مى‌شود، اعتقادات و اندیشه‌هاى اسلامى (از خطر انحراف) در امان مى‌ماند، (و یا امنیت اجتماعى برقرار مى‌گردد) درآمدها حلال مى‌گردد، مظالم رد مى‌شود، زمین آباد مى‌گردد از دشمنان انتقام گرفته مى‌شود و امور (دین و دنیا) در جهت صحیح و مستقیم قرار مى‌گیرند.

قدرت و عزت مومنان
عنوان فوق بر گرفته از برخى روایات دیگر است که درباره اثرات سازنده امر به معروف و نهى از منکر در اجتماع وارد شده است. قال على (علیه السلام: ) “فمن امر بالمعروف شد ظهرا المومن و من نهى عن المنکر ارغم انف الکافر…” هر کس امر به معروف کند پشت مومن را محکم ساخته است و هر کس نهى از منکر نماید بینى کافر را به خاک مالانده است (او را ذلیل نموده است.)
آنچه در این روایت آمده است از نقطه نظر (روانی) داراى اهمیت ویژه‌اى است. زیرا وقتى انسان مومن ببیند که در اعتقادات مذهبی، در اجتماع تبلیغ مى‌شود وعمل به ارزش‌ها، سفارش و توصیه مى‌گردد، نسبت به اعتقادات خویش راسخ‌تر مى‌گردد و با قدرت و عزت بیشترى به انجام کارهاى شایسته اقدام مى‌کند وگاه مصمم‌تر وقوى‌تر به حرکت الهى خویش در جهت ثبات اسلام ادامه مى‌دهد.
در نقطه مقابل آن کس که در پى منکرات وآلودگى‌هاست زمانى را که مشاهده کند هر جا گامى خلاف مى‌خواهد بردارد مراقب او هستند واو را از آن عمل ناپسند بازداشته سرزنش وملامتش مى‌کنند بدیهى است که گونه‌اى شکست روحى وروانى در او پدید مى‌آید و از پیگیرى کارهاى ناشایست دلسرد مى‌گردد.
بنابراین امربه معروف ونهى از منکر مومن را در راهى که دارد محکم‌تر مى‌نمایدو عزت وقدرت در جامعه پیدا مى‌کندوهمین دلگرمى و سربلندى او دشمنان را در رسیدن به نقشه‌هاى پلید خویش که به فساد کشاندن مسلمانان و بویژه نسل جوان است ناکام مى‌کند.
لذا هر گاه مومنى از ارزش‌هاى دینى حمایت مى‌کند ویا هرگاه مومنانى در مقابل فساد وتباهى قیام مى‌کنند برقدرت مومنان و در نتیجه قدرت جامعه دینى افزوده مى‌ شود وتمام طرفداران دین تقویت مى‌شوند.از طرفى دیگر وقتى مومنان پشتیبان یکدیگرند اگر منافقان هم یاور هم باشند اما باز مغلوب امت ایمانى ومنسجم خواهند شد.به عبارتى تثبیت اصل امر به معروف ونهى از منکر تشکل خود جوش هسته‌هاى حزب الله (منظور زیربیرق و پرچم خدا بودن است نه هر حزب ودسته‌اى خاص)را در پى داردو هر مسلمانى در هر نقطه‌ مملکت سعى مى‌کند به آن بپیوندد و روى عرق دینى خویش به نحوى پیاده کردن قوانین روح بخش اسلام سهیم گردد.در راستاى امر به معروف و نهى ازمنکر همه (من)ها (ما) مى‌شود و چون “ید واحده “ قدرتمندتر وتواناتر شکوفایى نظام مقدس اسلام را تسریع مى‌کند.

————————————-

منبع: سایت احیاء خراسان رضوی