مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

امر به معروف و نهی از منکر در علم کلام و آثار و نتایج آن از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه ‎

امر به معروف و نهی از منکر در علم کلام و آثار و نتایج آن از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه ‎

پایان نامه هایی را که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر تالیف شده اند معرفی می نماییم:

۵٫ امر به معروف و نهی از منکر در علم کلام و آثار و نتایج آن از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

عنوان انگلیسی:

Commanding for Good and Probidding from Doing Evils in Theology and Its Effects from the Views of the Quran and Nahj al-BalaÎgha

عنوان عربی:

نویسنده:

محقق نجفی، صدیقه

مقطع:

کارشناسی ارشد

رشته گرایش:

دانشگاه:

دانشگاه قم

استاد راهنما:

عابدی، احمد

استاد مشاور:

استاد ناظر:

تاریخ دفاع:

کلمات کلیدی:

واحد:

چکیده:

آنچه در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته کنکاشی درمورد امر به معروف و نهی از منکر در کلام اسلامی با توجه به آیات و روایات می باشد که مشتمل بر مقدمه و دو بخش است: در مقدمه سعی شده است؛ که پیشینه تاریخی بحث امر به معروف و نهی از منکر در کلام شیعی و سنّی ، فایده و ضرورت بحث و معنی لغوی و اصطلاحی واژه های امر، نهی، معروف و منکر بررسی و تبیین شود. سپس قلمرو و معیارهای شناخت امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن در قرآن و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. و در بخش اول رابطه ایمان با امر به معروف و نهی از منکر و قاعده لطف و رابطه آن با امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. اینکه انکار امر به معروف و نهی از منکر از آنجا مستلزم انکار یکی از ضروریات دین است موجب خروج از ایمان می باشد، و اینکه امر به معروف و نهی از منکر از نوع لطف مقرّب می باشد. سپس به بررسی شرایط و مراحل و مصادیق آن پرداخته شده و نظرات فقهی نیز بیان گردیده است. در بخش سوم تجسم اعمال از نظر کلام و فلسفه به طور مختصر بیان شده و نتیجه گرفته شده که انسان مسؤول اعمال خویش است و هر عملی به طور تکوینی مستوجب پاداش و کیفر دنیوی و اخروی است. سپس آثار و نتایج امر به معروف و نهی از منکر از نظر قرآن و نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان نقش امر به معروف و نهی از منکر در مسائل تربیتی مطرح شده است. در آخر رساله نتایج بدست آمده را متذکر شده و چند پیشنهاد ارائه گردیده است.