امر به معروف، نشانه ى غیرت دینى
امر به معروف، نشانه ى غیرت دینى
________________________________________
امر به معروف، مقام و حقى است که خداوند به اهل ایمان داده تا بر اعمال یکدیگر نظارت داشته باشند.
________________________________________
امر به معروف نشانهی چیست؟
* امر به معروف، نشانهى عشق انسان به مکتب است.
* امر به معروف، نشانهى عشق انسان به مردم است.
* امر به معروف، نشانهى تعهد و سوز و علاقهى انسان به سلامتى جامعه است.
* امر به معروف، نشانهى تولّى و تبرّى است.
* امر به معروف، نشانهى آزادى در جامعه است.
* امر به معروف، نشانهى ارتباط میان آحاد مردم است.
* امر به معروف، نشانهى فطرت بیدار است.
* امر به معروف، حضور و غیاب واجبات است: چرا نماز نخواندى؟ چرا روزه نگرفتى؟
* امر به معروف، ضامن اجراى تمام واجبات و نهى از منکر، ضامن ترک همه محرمات است.
* امر به معروف، تشویق نیکوکاران در جامعه است.
* امر به معروف، تذکر و آگاه کردن افراد جاهل است.
* نهى از منکر، تلخ کردن کام خلافکاران است.
* امر به معروف و نهى از منکر، گاز و ترمزى است که ماشین جامعه را هدایت مىکند.
* امر به معروف و نهى از منکر والدین است که اساس تربیت کودک را تشکیل مىدهد.
* امر به معروف، سبب دلگرمى و تقویت افراد کماراده مىشود.
* امر به معروف، نشانهى حضور در صحنه است.
* امر به معروف، مقام و حقى است که خداوند به اهل ایمان داده تا بر اعمال یکدیگر نظارت داشته باشند.
* امر به معروف و نهى از منکر، جبران کنندهى کمبود تقواى بعضى از افراد جامعه است.
* امر به معروف، جامعه را رشد مىدهد و نهى از منکر، جامعه را از سقوط نجات مىدهد.
* امر به معروف، حافظ مرزها و حقوق افراد است.
* امر به معروف، نشانه پویایى است؛ و جامعهى بىفریاد، جامعهاى مرده است و افراد ساکت، جماداتى متنفّس بیش نیستند.
در حدیث مىخوانیم: بهترین دوست آن است که هنگام خلاف، مانع تو شود و بدترین دوست، آن است که به تو تذکر ندهد. امام صادق (علیهالسلام) مىفرمایند: بهترین دوست من کسى است که عیبهاى مرا به من هدیه کند.
* امر به معروف و نهى از منکر، نشانهى غیرت دینى، احساس مسئولیت و مشکلات مردم را مشکلات خود دانستن است.
* امر به معروف و نهى از منکر، نوعى بازداشتگاه و قرنطینهى روحى در برابر عیبها و گناهانِ مُسرى است.
* امر به معروف و نهى از منکر، نوعى انضباط اجتماعى است؛ یعنى محدود کردن تمایلات اشخاص در برابر مصالح جامعه؛ در واقع، نوعى کنترل افراد لاابالى است.
* امر به معروف و نهى از منکر، نشانهى رشد است. حضرت لوط در برابر گروه گناهکار پرسید: آیا در میان شما یک نفر رشید هست تا مانع این کار شما شود؟ (۱)
* با امر به معروف و نهى از منکر، مسائل داخلى جامعه حل مىشود و مىتواند با دشمنان خارجى مقابله کند. در اهمیت امر به معروف، همین بس که علما به دلیل ارتباط قلبى انسان با آن (یعنى تنفر قلبى از منکر)، آن را در اصول دین؛ و به دلیل برخوردهاى عملى و اینکه یکى از واجبات است، آن را در ردیف فروع دین مطرح کردهاند. شهید ثانى مىفرماید: آیات و روایات امر به معروف و نهى از منکر، آنقدر زیاد است که کمر را مىشکند. (۲)
همین امروز اگر یک ابر قدرت یا قلدرى که منطقهاى را بمباران مىکند و بزرگترین منکرات را انجام مىدهد، خود را در برابر فریاد همهى کشورها ببیند، هرگز دست به این جنایات نمىزند. سکوت جوامع بین المللى و ترس سردمداران و بىتفاوتى و بىخبرى تودههاى مردم، سبب شده است که مستکبران جهانى در برابر بزرگترین منکرات خود، هیچ احساس خطرى نکنند.
اگر کارخانهاى نیاز به بازرسى و نظارت مهندسان متخصص دارد، جامعهى بشرى هم نیاز به نظارت و بازرسى دانشمندان اسلامشناس دارد. در حدیث مىخوانیم: بهترین دوست آن است که هنگام خلاف، مانع تو شود و بدترین دوست، آن است که به تو تذکر ندهد. امام صادق (علیهالسلام) مىفرمایند: بهترین دوست من کسى است که عیبهاى مرا به من هدیه کند. (۳)
در روایات مىخوانیم: «مۆمن همیشه مراقب کارهاى خود است» یعنى از خودش حساب پس مىگیرد. آرى؛ اگر ما از درون مراقب خود باشیم و مردم از برون مراقب ما باشند و در رأس، نظامى سیاسى و حکومتى مشوق خوبىها و مانع بدىها باشد، بهترین امت خواهیم بود. قرآن مىفرماید: «کُنْتُم خَیرَ امَّهٍ اخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرُونَ بِالْمَعروفِ و تَنْهَوْن عن الْمُنکَرِ تُۆمِنُونَ بِاللّه» (۴)
حجهالاسلام والمسلمین محسن قرائتى – تفسیر سوره یس، ص: ۴۱
پی نوشتها:
(۱) «ألیس منکم رَجُلٌ رَشید». سوره هود، آیه ۷۸
(۲) گفتار ماه، ص ۸۰
(۳) کافى، ج ۲، ص ۶۳۹
(۴) سوره آل عمران، آیه ۱۱۰
________________________________________