ابعاد اخلاقی و تربیتی امر به معروف و نهی از منکر در متون اسلامی
پایان نامه هایی را که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر تالیف شده اند معرفی می نماییم:
۲٫ ابعاد اخلاقی و تربیتی امر به معروف و نهی از منکر در متون اسلامی
عنوان انگلیسی: |
|
عنوان عربی: |
|
نویسنده: |
شاه الحسینی، سید ریاض علی |
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
رشته گرایش: |
اخلاق و تربیت |
دانشگاه: |
جامعه المصطفی |
استاد راهنما: |
کاوه، سید امیر |
استاد مشاور: |
حاجی ده آبادی، محمد علی |
استاد ناظر: |
|
تاریخ دفاع: |
۱۳۸۴ |
کلمات کلیدی: |
|
واحد: |
چکیده:
امر به معروف و نهی از منکر در اسلام یک موضوع مهم و در عین حال ظریف و آسیب پذیر است که برداشت نادرست از آن می تواند ضررهای جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. این جانب در مطالعه و تحقیقی که تاکنون در این رابطه داشته ام، کتاب یا پژوهشی که بیشتر جنبه های اخلاقی و تربیتی این فریضه الهی به تشنگان حقیقت عرضه کند نیافته ام، لذا عنوان پژوهش را ابعاد اخلاقی و تربیتی امر به معروف و نهی از منکر در متون اسلامی قرار داده و آن را در یک مقدمه و شش فصل مورد بررسی قرار داده ام. در مقدمه به ضرورت، اهداف، محدودیت ها و مشکلات، روش و سابقه تحقیق پرداخته شده است. در فصل اول نخست معانی لغوی و اصطلاحی امر، نهی، معروف و منکر و سپس آیات، روایات و سیره عملی معصومین^ را درباره اهمیّت و جایگاه والای این فریضه و در پایان مراتب آن از نظر فقهای عظام بررسی شده است. در فصل دوم به شرایط اخلاقی و تربیتی آمر و ناهی و امر به معروف و نهی از منکر از نظر آیات، روایات و سخنان فقها پرداخته شده است. در فصل سوم، مهم ترین تأثیرات مثبت اخلاقی و تربیتی این فریضه بر فرد و اجتماع مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم به پیامد های ا خلاقی و تربیتی ترک امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شده است. در فصل پنجم نخست به آسیب شناسی اخلاقی و تربیتی اجرای این دو وظیفه و سپس به آسیب شناسی اخلاقی و تربیتی پذیرش این فریضه الهی پرداخته شده است. در فصل ششم، راهکارهای اخلاقی و تربیتی مختلفی برای تأثیر بیشتر امر به معروف و نهی از منکر از نظر شرعی ارائه شده است.