مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بسیاری از گرفتاری‌های امروز به دلیل ترک امر به معروف و نهی از منکر است.

بسیاری از گرفتاری‌های امروز به دلیل ترک امر به معروف و نهی از منکر است.

 

آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار مجموعه رهپویان معروف :

بسیاری از گرفتاری‌های امروز به دلیل ترک امر به معروف و نهی از منکر است

 آیت‌الله صافی گلپایگانی در جمع آمران به معروف در مشهد، فرمودند: باید فکری شود که همه مردم در مسیر حفظ اسلام، مذهب و ظواهر شرع فعال باشند و مثل تجاوز به حق خودشان عکس‌العمل نشان دهند.

 به گزارش خبرنگار رهپویان معروف، دست‌اندرکاران مجموعه رهپویان معروف با آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید شیعه، در مشهد مقدس دیدار کرده و گزارشی از فعالیت خود ارائه دادند.

 آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار، فرمودند: آنچه در محدوده امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد بسیار وسیع است و نگاه‌های مختلفی در زمینه ضرورت این امر در جامعه و توجه همه افراد نسبت به اجرای احکام الهی وجود دارد.

ایشان با اشاره به این‌که امر به معروف و نهی از منکر، واجب کفایی بوده ولی در خیلی موارد واجب عینی می‌شود، فرمودند: اصل اهمیت این امر این است که مردم نسبت به اجرای احکام الهی حساس باشند که قدم اول محسوب می‌شود و باید فکری کرد که مردم در این راه وارد شوند مثل برگزاری کلاس و معرفی چگونگی تذکر دادن در جامعه.

کسانی که تذکر نمی‌دهند مسئولند

ایشان افزودند: گاهی در جامعه مطلب یا نامه‌ای منتشر می‌شود و همه غصه می‌خورند، ولی کسی کار خاصی نکرده و به نویسنده مطلب اعتراض نمی‌کند، در صورتی که اگر همه مخالف بوده و تذکر بدهند باعث کم شدن منکرات می‌شود و کسانی که گاهی مرتکب منکر می‌شوند نسبت به کارهایشان بیشتر دقت می‌کنند؛ در سطح دنیا نیز اینگونه است، مثلا در سازمان ملل مسئله‌ای مطرح می‌شود که اگر تمام کشورها اعتراض کنند تصویب نخواهد شد.

 این مرجع تقلید شیعه، تصریح کردند: همه کسانی که تذکر نمی‌دهند در مقابل آن گناه مسئولند چون اگر تذکر بدهند همه چیز درست می‌شود، پس باید فکری شود که همه مردم در مسیر مسائل دینی، احکام شرع و آنچه که مربوط به حفظ اسلام و مذهب و ظواهر شرع است فعال باشند و مثل تجاوز به حق خودشان عکس‌العمل نشان دهند؛ سازمان‌هایی مثل بسیج باید نگران باشند و برای رضای خداوند امر به معروف و نهی از منکر کنند، ولی اول باید خود افراد وارد شده و در بین نزدیکان خود دین را نگه دارند؛ زن‌های مؤمن نیز باید مواضعی داشته باشند که زن‌های دیگر الگو بگیرند.

از امام جمعه مشهد مقدس باید قدردانی و تشکر کرد

ایشان با اشاره به لزوم تقدیر از کسانی که تذکر می دهند، فرمودند: امام جمعه مشهد امر به معروف و نهی از منکر می‌کند که باید از ایشان قدردانی و تشکر کرد، ولی امام جمعه‌ای که بیست سال در این سمت است ولی امر به معروف نکرده پیش خداوند مسؤول است؛ بنده اگر بشنوم که کسی امر به معروف کرده، زنگ می‌ِزنم و تشکر می‌کنم که باعث تشویق دیگران است.

برخی حرام‌ها در جامعه عادی شده است

ایشان در خصوص مواردی که امروز بیشتر در جامعه مشاهده می‌شود و مؤمنان جامعه تنها به غصه خوردن اکتفا می‌کنند، فرمودند: یکی مسئله ظاهر شدن زن‌ها با لباس‌های مختلف در رسانه‌ها و چاپ عکس‌های آنان در روزنامه و نشریات است، دوم این که الان در کشورمان دانشکده موسیقی داریم که تمام آلات موسیقی را درس می‌دهند، در حالی که همه علما با این مسأله به جد مخالف هستند.

 آیت‌الله صافی گلپایگانی، خاطرنشان کردند: زمانی بود که علما در مقابل تراشیدن ریش عکس‌العمل نشان می‌دادند ولی الان کمتر توجه می‌شود، همچنین مسأله اختلات زن و مرد و زن‌هایی که با لباس مردان بیرون رفته و کلاه می‌گذارند نیز مهم است؛ مسئله فرقه‌های باطل نیز مهم‌ترین مسئله امروز است که مردم نباید با آنها خوش برخورد باشند؛ مثلاً جوان ما مسیحی شده است در اینجا دیگر خواب بر ما حرام است، و یا اینکه بهائیت دوباره فعال شده است و این وظیفه ی خیلی بزرگی است که وظیفه ی همه است مخصوصاً آنهایی که بیشتر می توانند با علمشان یا قدرتشان جلوی این مطالب را بگیرند.

 ایشان با تأکید بر این‌که امر به معروف فقط در موارد فیزیکی نیاز به اجازه دارد، فرمودند: راه‌های امر به معروف و نهی از منکر زیاد است که راه اول و مهم‌ترین آن این است که شخص اگر منکر را دید با تذکر ملایم از آن نهی کند، همچنین اشخاصی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند باید سلیقه داشته باشند، اطلاعاتشان درست باشد، در همه موارد تذکر داده و نسبت به بعضی بی‌تفاوت نباشند.

 ایشان با تأکید بر این‌که مسؤولیت این امر در شهر مشهد بیشتر است، با اشاره به خاطره‌ای، فرمودند: در زمان رضاخان که حتی نمی‌گذاشتند نام امام حسین(ع) برده شود، در گلپایگان برای محرم و عاشورا جلسه‌ای گرفتیم که هر شب نزدیک کوه برگزار می‌شد و رفتن به آنجا بسیار دشوار بود، بعد مجموعه‌ای درست کردیم  به نام مجمع دینی که اعضای آن باید شرایطی را می‌پذیرفتند، مثلا باید در هفته چند امر به معروف و نهی از منکر کرده، در دفتری یادداشت کرده و در جلسه می‌خواندند، البته الان مسأله سخت‌تر از این‌ها است.

زمانی که فرزندی در جامعه فاسد شد، جامعه را به فساد می کشاند.

این مرجع تقلید شیعه در خصوص آثار وضعی امر به معروف، فرمودند: همان طور که در آیات و روایات آمده بسیاری از گرفتاری‌های امروز به دلیل ترک امر به معروف و نهی از منکر است که باید اهمیت آن و راه‌های آن در این زمان را برای مردم تبیین کرد؛ بسیاری از این مطالب را باید منبری‌ها بگویند ولی متأسفانه مطرح نمی‌شود.

 ایشان در پایان با اشاره به اهمیت طرح مسأله در نهادهایی مثل آموزش و پرورش، فرمودند: بلوتوث و امکانات جدید که آمده برخی را نا امید کرده است، اما باید کاری کرد که استفاده صحیح شود زیرا مفاسد و معایب آن فقط دینی نیست، زمانی که فرزندی در جامعه فاسد شد، جامعه را به فساد می‌کشاند.