مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

سؤالات متداول

سؤالات متداول

۱) آیا ممکن است با امر به معروف و نهی از منکر صحیح و شرعی ضرری متوجه ما شود؟

امام صادق علیه الصلاه و السلام:

أَیُّهَا النَّاسُ اومُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ فَإِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ لَمْ یُقَرِّبَا أَجَلًا وَ لَمْ یُبَاعِدَا رِزْقاً.

اى مردم! امر به معروف و نهى از منکر کنید، زیرا امر به معروف و نهى از منکر هیچ مرگى را نزدیک و هیچ رزقى را دور نساخته‏اند.

بحارالأنوار ج : ۹۷ ص : ۷۳ ح۱۰

۲) علت ترک امر به معروف و نهی از منکر

امام حسین علیه الصلاه و السلام:

«اعْتَبِرُوا أَیُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیَاءَهُ مِنْ سُوءِ ثَنَائِهِ عَلَى الْأَحْبَارِ إِذْ یَقُولُ لَوْ لا یَنْهاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ قَالَ لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ إِلَى قَوْلِهِ لَبِئْسَ ما کانُوا یَفْعَلُونَ وَ إِنَّمَا عَابَ اللَّهُ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ لِأَنَّهُمْ کَانُوا یَرَوْنَ مِنَ الظَّلَمَهِ الَّذِینَ بَیْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْکَرَ وَ الْفَسَادَ فَلَا یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِکَ رَغْبَهً فِیمَا کَانُوا یُنَالُونَ مِنْهُمْ وَ رَهْبَهً مِمَّا یُحْذَرُونَ وَ اللَّهُ یَقُولُ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ …»

اى مردم از پند و اندرزى که خداوند -با نکوهش دانشمندان- به دوستان خود داده است عبرت بگیرید؛ در آنجا که [در قرآن‏] می فرماید: «چرا مربّیان خداپرست و دانشمندان، آنان را از گفتار گناه آلودشان باز نمى‏دارند؟ (مائده: ۶۳)»، و [در آیه‏اى دیگر] می فرماید: «افرادی که از بنی اسرائیل کافر شدند مورد لعن قرار گرفتند – تا آنجا که می فرماید:- آرى، بد بوده است آنچه را که انجام مى‏دادند. (مائده: ۷۸)»، و تنها دلیل انتقاد و بدگوئى خداوند از دانشمندان این بود که آن افراد با اینکه اعمال منکر و ناپسند ستمکاران را مشاهده مى‏کردند، ولى به جهت بهره‏اى که از آنان مى‏بردند و هراسى که از آن بر حذر بودند، در منع و بازداشتن ایشان هیچ قدمى بر نمى‏داشتند. در حالى که خداوند مى‏فرماید: «شما از مردم مترسید، و از من بترسید. (مائده: ۴۴)»

بحارالأنوار ج : ۹۷ ص : ۷۹ ح۳۷