مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

امر به معروف و نهی از منکر یک اراده جمعی برای تحقق اسلام و صیانت از هویت فرهنگی جامعه است .

امر به معروف و نهی از منکر یک اراده جمعی برای تحقق اسلام و صیانت از هویت فرهنگی جامعه است .

بسم الله الرحمن الرحیم

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، آیت الله محسن اراکی، سخنران ویژه همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر، با مهم خواندن جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در نظام اسلامی، خاطرنشان کرد: جایگاه یک تکلیف یا حکم فقهی در نظام اسلامی یکی از مباحثی که باید بیشتر مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در نظام دینی، دو نوع فقه دیده می شود، یادآور شد: یک دسته مسائل فقهی کلان یا فقه اجتماع است یعنی موضوع آن نظام و جامعه سامان یافته یا مسائلی که برای سامان دادن جامعه مورد توجه است و دسته دوم احکام مربوط به فرد است.

آیت الله محسن اراکی امر به معروف و نهی از منکر را از مسائل فقه کلان و مربوط به سامان دهی جامعه برشمرد و اظهار داشت: برای روشن شدن جایگاه امر به معروف و نهی از منکر باید ابتدا تعریفی از آن در فقه اسلامی ارائه شود.

وی افزود: هر جامعه معروف و منکر متناسب با خود را دارد و در جامعه اسلامی نیز چیزی معروف شناخته می شود که در شرع اسلام پسندیده شمرده شده و منکر چیزی است که از جانب دین مقبول نیست.

سخنران ویژه همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر، با بیان اینکه لازمه این تعریف، وجود جامعه اسلامی است که این معروف و منکر را پذیرفته باشد، خاطرنشان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر یک اراده حاکمیتی نهفته است، در نظام اسلامی وقتی جامعه اسلامی فرض کردیم، این اراده حاکمیتی که در درجه اول مخصوص خداست، چنین نظامی را تشکیل می دهد.

وی یادآور شد: دو وظیفه در جامعه نسبت به اراده حاکمیتی وجود دارد، یکی وظیفه امام که اقامه عدل در جامعه است و دیگری وظیفه آحاد جامعه که اطاعت و نصرت را شامل می شود.

آیت الله محسن اراکی با تأکید بر اینکه اقامه عدل مشروط بر تحقق اراده جمعی در جامعه است، تصریح کرد: اطاعت یعنی تشکیل یک اراده جمعی مطابق با اراده حاکم و نصرت یعنی حمایت از این اراده حاکم و تا این اراده جمعی شکل نگیرد، نظام اسلامی نمی تواند عدالت را اجرا کند.

وی اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکری که قرآن به آن اشاره دارد همین اراده جمعی در راستای اراده ولی و حاکم است که با تشکیل آن جامعه و نظام اسلامی به آرمان خود دست می یابد.

اولین نقطه انحراف در جامعه این است که امر به معروف و نهی از منکر ترک شود

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انحراف در جامعه از سه پله تشکیل می شود، یادآور شد: اول نقطه انحراف این است که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود و دوم اینکه به منکر امر شود و از معروف نهی و آخرین پله سقوط و انحراف جامعه این است که منکر تبدیل به معروف شود و معروف منکر.

آیت الله محسن اراکی معروف و منکر را هویت فرهنگی جامعه اسلامی برشمرد و تأکید کرد: معصوم (ع) و ولی، نماد این هویت فرهنگی است، آحاد جامعه اسلامی باشد، باید از دین و هویت فرهنگی خود صیانت کند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر، اراده جمعی برای تحقق آرمان دینی و اسلامی، صیانت از هویت فرهنگی جامعه است.

سخنران ویژه همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر، خاطرنشان کرد: در دین دعوت به خیر و توصیه به حق نیز وجود دارد که ارشادی است اما امر به معروف و نهی از منکر از مقوله های حاکمیتی است که اراده جمعی باید آن را اجرا کند.

حمایت نکردن از آمر به معروف و ناهی از منکر، خیانت به اراده عدل اجتماعی است

وی همچنین حمایت از آمر به معروف و ناهی از منکر را لازم برشمرد و گفت: عدم حمایت از آمر به معروف و ناهی از منکر، خیانت به اراده عدل اجتماعی است و باید این اراده جمعی شکل گیرد تا توصیه قرآن بر “ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر” عملی گردد.