مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

شهید نواب صفوی، مردی از تبار دین و اندیشه

شهید نواب صفوی، مردی از تبار دین و اندیشه

بسم الله الرحمن الرحیم

سید ˈمجتبی میرلوحیˈمعروف به ˈنواب صفویˈ در سال ۱۳۰۳ هجری‌، شمسی در محلهٔ خانی‌آباد نو و در خانواده‌ای از روحانیان چشم به جهان گشود.

وی در سن هفت سالگی وارد دبستان حکیم نظامی شد، سپس در مدرسه صنعتی در رشته مکانیک ادامه تحصیل داد اما آنجا را رها کرد و برای کار به آبادان رفت و در شرکت نفت مشغول کار شد.

نواب در ۱۳۲۲ به دلیل سخنرانی و اغتشاش کارگران شرکت نفت تحت تعقیب قرار گرفت و در سال ۱۳۳۰ به دلیل پرونده قبلی در ساری به دو سال زندان قطعی محکوم شد.

شهید نواب صفوی، پس از آزادی از زندان جمعیت فدائیان اسلام را تشکیل داد. در این دوران کسروی کتاب شیعی‌گری را نوشت. نواب صفوی پس از آخرین دیدار خود با کسروی که بخاطر انصراف او از نوشتن کتاب های ضد اسلامی صورت گرفت، توسط او و گروه مسلح همراهش تهدید شد.

نواب که وضع را اینگونه دید تصمیم گرفت کسروی را از میان بردارد. بدین ترتیب کسروی در ۲۹ فروردین ۱۳۲۴ در میدان حشمت الدوله تهران ترور شد، اما او زنده ماند و نواب دستگیر و زندانی شد. نواب پس از دو ماه بازداشت به درخواست روحانیان ایران و نجف، با قید کفالت آزاد شد.

نواب صفوی، پس از آزادی از زندان جمعیت فدائیان اسلام را تشکیل داد. نخستین اقدام این جمعیت، کشتن موفق احمد کسروی بود.

سرانجام در ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ سید علی‌محمد امامی و سید حسین امامی به همراه ۹ نفر دیگر از فداییان اسلام کسروی را در کاخ دادگستری به همراه منشی‌اش حدادپور به قتل رساندند.

ترور ˈعبدالحسین هژیرˈ، وزیر دربار محمدرضاشاه پهلوی در ۱۳ آبان ۱۳۲۸ به دست حسین امامی اقدام بعدی این گروه بود. همچنین به دستور نواب صفوی، فدائیان اسلام توسط خلیل طهماسبی، سپهبد علی رزم‌آرا، نخست‌وزیر ایران را در روز ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ کشتند.

شهید نواب صفوی، طلبه ای که به بنیان‌گذار فدائیان اسلام مشهور است، پس از ترور ناموفق علاء در اول آذر ۱۳۳۴ بازداشت و در ۲۷ دی ماه همان سال به همراه ˈمظفر ذوالقدرˈ، ˈخلیل طهماسبیˈ و ˈمحمد واحدی اعدام شد.