مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ایجاد دفاتر حمایت قضایی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر

ایجاد دفاتر حمایت قضایی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر
در همایش احیاء امر به معروف عنوان شد: ایجاد دفاتر حمایت قضایی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر

حجت الاسلام کاظم بهرامی در همایش احیای امر به معروف و نهی از منکر که به میزبانی دادگستری کل استان تهران برگزار شد ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) گفت:‌ ما توفیق داریم دور هم جمع شویم تا وظیفه خود را در این رابطه انجام دهیم.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که ما در جامعه اسلامی غالبا باورمان نسبت به این دو فریضه مهم خیلی باور عمیقی نیست چرا که با تاکیدات مکرر و بسیار مهمی که در قرآن کریم درباره امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و همچنین در روایات بسیار زیاد و تعابیری که از علمای دین در این رابطه حاصل شده عملا توفیق چندانی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نداریم . شما بگویید در آیات قرآن کریم با چه تاکیدات و اوامری از این فریضه یاد شده است.

درقرآن کریم آمده‌ است که باید از میان شما امتی باشند که دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر کنند. یا در آیه‌ای دیگر از کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند به عنوان بهترین امت‌ها یاد می‌کنند.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد:‌ اصولا انتظاری که خداوند از جامعه اسلامی دارد یعنی جامعه‌ای که با اقتدار است و حاکمیت دارد همین است. خدا می‌فرماید، وقتی که ما به این‌ها مکنت،‌ قدرت،‌ سروری دادیم،‌ اینها نماز به پا دارند،‌ زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.
وی با طرح این سوال که آیا این آیه درباره ما صدق نمی‌کند، افزود:‌ ما می‌توانیم بگوییم خداوند به ما مکنت،‌ قدرت و ثروت نداده است؟ ‌مگر نظم اسلامی دست ما نیست؟ مگر رتق و فتق امور به دست ما نیست؟‌ حال که اینها در دست ما هستند باید نماز را به پا داریم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم اما چرا این دو فریضه در جامعه ما غریب و فراموش شده است؟
بهرامی ادامه داد:‌ آنقدر این دو فریضه فراموش شده که ستادی به نام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است تا به مردم بگوید یک فریضه به نام امر به معروف و نهی از منکر هم در اسلام وجود دارد و یک واجب بر عهده همه است و استثنا هم ندارد.
وی گفت:‌ دو مساله در جامعه ما اثر گذار است که یکی از آنها امر به معروف و نهی از منکر و دیگری هم بحث ولایت است که درباره آن تعبیرات بسیار مهمی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید یک سری از مقررات را رعایت کنیم گفت:‌ این طور نیست که به هرصورتی بشود امر به معروف و نهی از منکر کرد. در حدیثی از پیامبر (ص) سه ویژگی برای آمر به معروف و ناهی از منکر برشمرده شده است و این سه ویژگی این است که آمر به معروف و ناهی از منکر با مدارا و رفاقت عمل کند و خشونت نداشته باشد. ویژگی دوم این است که در چیزی که به آن امر و از آن نهی می‌کند عادل باشد و مرتکب فحش و تعدی به طرف مقابل نشود. سومین ویژگی هم این است که به آن چیزی که به آن امر یا از آن نهی می‌کند دانا باشد.
معاون سازمان‌های اجرایی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به وظیفه مردم درامر به معروف و نهی از منکر به صورت گفتاری افزود:‌ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند وظیفه مردم تنها امر به معروف گفتاری است و توسل به زور فقط با حکومت است. رهبر انقلاب در عبارت دیگری فرمودند، یک کلمه بگو و برو. دوتا فحش هم به شما دادند به خاطر خدا تحمل کن. منظور رهبر انقلاب از این عبارت هم این بود که اگر فردی را امر به معروف یا نهی از منکر کردید و به شما ناسزا گفت شما بروید نه اینکه بایستید و به او بیشتر ناسزا بگویی.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی و پژوهشی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر