مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مسئولین بایستی به مراتب امر به معروف و نهی از منکر آشنایی کامل داشته باشند

مسئولین بایستی به مراتب امر به معروف و نهی از منکر آشنایی کامل داشته باشند

دوره آموزشی امر به معروف و نهی از منکر ویژه فرمانداران شهرستان های استان فارس با حضور آیت الله حائری شیرازی نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز و محمدرضی حدائق معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، در این مراسم نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه برخی افراد گمان می کنند لازمه امر به معروف و نهی از منکر این است که با آمریت سخن بگوییم و اینکه امر به معروف امر از بالا به پایین است گفت: لازمه امر به معروف و نهی از منکر سلطه پیدا کردن برکسی نیست و حتی امامان معصوم ما (ع) به گونه ای رفتار می کردند که مردم حرف های خود را با آنها بزنند.
آیت الله حائری شیرازی افزود:مسئولین به گونه ای راه را باز کنند تا دیگران بتوانند آنچه در دل دارند را به آنها بگویند.
وی یادآور شد: در زمان حیات حضرت امام (ره) تعدادی از کودکان به ایشان نامه ای نوشته بودند و در آن عنوان نمودند که قصد داشتیم مسائلی را مطرح کنیم و امام (ره) در پاسخ به ایشان نامه ای نوشتند که چه خوب بود نصایحی را که در نظر داشتید می نوشتید و مرا نصیحت می کردید.
امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد اگر امر به معروف و نهی از منکر از بچه های مدرسه ای شروع شود تا بالا در جامعه مشکلی نخواهیم داشت.
آیت الله حائری با اشاره به اهمیت حوزه و دانشگاه در بسترسازی اجرای دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: کار دانشگاه این است که دلیل علمی بودن ارزش های دینی را با تولید علم ارائه کند چراکه کار دانشگاه تولید علم است و می تواند برای احیاء ارزش ها جریان سازی و راه کار پیدا کند.
وی فرمان ایجاد جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم از سوی مقام معظم رهبری را امر به معروف رهبری برای دانشگاه ذکر کرد و گفت: حجم زیاد پرونده ها در سیستم قضایی نتیجه رایج نبودن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.
آیت الله حائری شیرازی اذعان داشت: قانون هایی که اجرای آنها برای مردم عملی نیست اشکال در قانون است و همه اشکال در این نیست که کسی متمرد از قانون است.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر بدون ضابطه منکر را تشدید و در مردم طغیان ایجاد می کند گفت: مسئولین بایستی به مراتب امر به معروف و نهی از منکر آشنایی کامل داشته باشند.
وی تصریح کرد: راه کار اجرایی صحیح امر به معروف و نهی از منکر این است که باید واجبات را معروف و محرمات را منکر کنیم زیرا اسلام دینی عملی و قابل اجراست و باید تلاش کنیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود.
معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه دوره های آموزشی امر به معروف و نهی از منکر جهت کلیه مدیران استان در سطوح مختلف برنامه ریزی شده و اجرا خواهد شد گفت: در انجام فرائض دینی همچون نماز، روزه، حج، خمس، زکات و حتی جهاد مراتب خوبی را طی کرده ایم، هرچند بایستی بر روی این مسائل نیز بیشتر کار کنیم تا کامل تر شود و این فرائض عمومیت بیشتری در جامعه پیدا کرده و با دقت بیشتری انجام شوند.
محمدرضی حدائق امر به معروف و نهی از منکر را کامل کننده دیگر فرایض و فروغ دین دانست و تأکید کرد: معصوم (ع) فروع دین در مقابل دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر را همانند قطره ای در مقابل دریا می داند که این موضوع اهمیت، عظمت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را اثبات می کند.
وی هدف از برگزاری دوره های امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد هماهنگی بیش از پیش به منظور انجام حرکتی منسجم، آگاهانه و عالمانه در جهت پیاده سازی احکام شریعت و دین مبین اسلام عنوان و تصریح کرد: باید با اجرای امر به معروف و نهی از منکر به جایی برسیم که گناه علنی در جامعه مشاهده نشود.
معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس از دروغ به عنوان سرمنشأ بسیاری از مفاسد و منکرات در جامعه یاد و خاطرنشان کرد: منکر در جامعه باید به رفتاری که قبیح باشد تبدیل شود و اگر فردی خلاف آموزه های دینی عمل کند، همه آن را زشت بدانند.
حدائق به تعبیر مقام معظم رهبری در این رابطه که برای اسلامی شدن جامعه اول باید دولت اسلامی شود اشاره کرد و گفت: همه ارکان حاکمیت و کارگزاران باید سبقه اسلامی داشته باشند و باید هنگام وارد شدن به یک اداره متوجه شویم که همه رفتارهایی که در آن اداره اتفاق می افتد اسلامی است و بر احکام الهی منطبق است.
وی با تأکید بر این موضوع که در بحث های اعتقادی و باورهای دینی مشکلی نداریم و مشکلات ما عمدتاً رفتاری است، گفت: اولین نکته در امر به معروف و نهی از منکر تذکر لسانی است که اگر این موضوع اجرا شود عمده مشکلات ما حل خواهد شد و تذکر لسانی بایستی در جامعه ما معروف شود.
مسئول کمیته ادارات و کارخانجات ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان بر به کارگیری افراد خوشنام و معتبر که با زبانی لین و روحیه انجام کار برای خدا و مجاهدانه و از خودگذشتگی وارد عرصه امر به معروف و نهی از منکر شوند تأکید کرد و افزود: مسئولین بایستی امر به معروف و نهی از منکر را از خود شروع کنند و برای اینکار بایستی تحمل تذکر گرفتن را در خود بالا ببریم.
حدائق یادآور شد: باید اگر کسی به ما تذکر داد با آغوش باز از او استقبال کنیم و نباید به فرهنگ چاپلوسی عادت نماییم و این قائده ناصحیح را که اگر کسی به ما تذکر داد اول به دنبال ارزیابی سطح و جایگاه او نسبت به خود باشیم، بشکنیم و حتی اگر کودکی به ما تذکر داد، ناراحت نشویم.
وی تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید در کمترین و ساده ترین عادات روزمره ما تسری پیدا کند.