مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

آیت الله مکارم: دولت،قانون امربه معروف را اجرا کند

آیت الله مکارم: دولت،قانون امربه معروف را اجرا کند
حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: امر به معروف و نهی از منکر سبب اصلاح جامعه است، این قانون در مجلس وارد شده بود و بنا شد بعد ۳۷سال اجرا شود، ولی پیش دولت این مصوبه مانده، از دولت سؤال می کنیم چرا مانده جواب نمی دهند.

 

 به گزارش خبر گزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیش ازظهر امروز درجمع عزاداران فاطمی و در روز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه(س) که در مدرسه امیر المؤمنین(ع) در قم برگزار شد با بیان اینکه هر ساله شاهد عزاداری با شکوهتر در ایام فاطمیه  هستیم و این عزاداری  قابل مقایسه با سالهای دیگر نیست، گفتند: عزاداری در درجه اول است و مهمتر الگوگیری از ایام فاطمیه و ذکر فاضل اخلاقی حضرت زهرا(س) است.

فضائل حضرت زهرا(س) در جامعه بیان شود

این مرجع تقلید افزودند: باید مقام عبادت، زهد و فداکاری و تقوا حضرت زهرا(س) در منابر گفته شود تا زنان و مردان جامعه از این بانو الگوی گیرند و در کنار آن عزاداری هم کنند، بنابر این در ایام فاطمیه الگو گیری از فضائل آن بانوا در درجه اهمیت تری قرار دارد.

خطبه فدکیه دارای سند قوی است

معظم له در ادامه به مقام علمی زهرا مرضیه(س) اشاره کردند و بیان داشتند: بهترین نمونه همین خطبه فدکیه است، این خطبه دارای سند قوی است و این سند و مدارک را اهل سنت نقل کرده است.

 ایشان افزودند: در این خطبه ۸ محور اعم از توحید، صفات خدا، مقام پیامبر خاتم(ص)، اهمیت قرآن، فروع دین و بیان فلسفه احکام، وضع مسلمانان ومقایسه دوران پیامبر و قبل از آن، اشاره به حوادث دوران پیامبر(ص)، فدک و بخش آخر خطبه سخنانی به انصار بیان شده است.

فدک مسئله سیاسی بود

معظم له بیان داشتند: فدک مسئله سیاسی بود و چون سیاسی بود برخورد سیاسی با آن شد و دشمن دید اگر فدک در دست اهل بیت(ع) باشد باعث قدرت اهل بیت(ع) خواهد شد به همین دلیل اقدام به توطئه کردند و فدک را در نهایت غصب کردند و حتی در این مسئله به خلفای بعد هم تسری داده شد.

 حضرت آیت الله مکارم شیری اظهار داشتند: این خطبه از فصاحت و بلاغت بسیار ارزشمند برخودار است و تعبیرات بکار رفته در آن بسیار حکیمانه و عالمانه است.

حضرت زهرا چرا فلسفه احکام را بیان کردند

این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که حضرت زهرا(س) چرا فلسفه احکام را بیان کردند، ابراز داشتند: در اسلام عقل حاکم است، ولی متاسفانه بعضی مذاهب می گویند، عقل حجیت ندارد  و  احکام، فلسفه ندارد و با این سخن عقلانیت را، از اسلام گرفتند.

معظم له عنوان کردند: قرآن کتاب عقلانی است و در قرآن هم آمده«پیامبر(ص) یک پیام بیشتر نیاورد» و آن این است که می فرماید«برخیزید و قیام کنید، به صورت دست جمعی عقل خود را بکار بیندازید، اسلام دعوت به فکر و اندیشه کرده، یعنی تمام مباحث در این عقل و اندیشه جمع است، اهل بیت(ع) همین را می گویند و همه درباره زنده کردن عقل صحبت می کنند.

اسلام دین عقلانیت است

ایشان بیان داشتند:  اسلام دین عقلانیت  است، با خرافات مبارزه می کند و به همین دلیل دنیا به طرف اسلام گرایش پیدا می کند، اما مسیحیت عقلانیت را نمی پذیرند، می­ گویند باید دین را با قلب پذیرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: غالب مذاهب دیگر از عقلانیت فاصله گرفتند و اگر دنیا به سمت اسلام در حال پیشروی است این به خاطر عقلانیت اسلام است.

امر به معروف و نهی از منکر هم حق است هم وظیفه

ایشان افزودند: حضرت زهرا(س) در این خطبه امر به معروف و نهی از منکر را واجب­ کرده اند و بعضی می گویند­، نباید در مسائل دیگران دخالت کرد، ولی باید گفت امر به معروف حق همه است،تنها یک وظیفه نیست.

معظم له ابراز داشتند: در جامعه همه سوار بر یک­ کشتی هستند، اگر  کسی کشتی را سوراخ  کند همه غرق می شوند، پس این کشتی حق همه است و باید از این حق دفاع  کرد و آن را به اجرا در آورد.

دولت به جامعه پاسخ دهد

این مرجع  تقلید عنوان کردند: امر به معروف و نهی از منکر سبب اصلاح جامعه است، این قانون در مجلس وارد شده بود و بنا شد بعد ۳۷سال اجرا شود، ولی این مصوبه پیش دولت مانده،  از دولت سؤال می کنیم چرا مانده جواب نمی دهند.

این مرجع تقلید افزود: بعضی می­ گویند امر به معروف نهی از نهی منکر، اگر اجرا شود باعث  درگیری می شود؛ کدام درگیری؟ در مرحله اول با نهایت ادب و متانت امر به معروف را می توان اجرا کرد، اگر این مرحله جواب نداد مرحله بعدی برخورد شدیدتر و اگر کار به درگیری انجامید قانون وجود دارد و این مباحث را حل و فصل می کند.

گشت امر به معروف­ و نهی از منکر  و وزاتخانه تشکیل شود

معظم له بیان داشتند: باید گشت امر به معروف­ و نهی از منکر در جامعه تشکیل شود، اگر وزاتخانه تشکیل شود جای تعجب نیست، باید در همه مقاطع تحصیلی در آموزش و پرورش مباحث  امر به معروف و نهی از منکربیان شود تا بچه ها با این موضوعات آشنا باشند.

باید فکری برای ازداوج آسان  کرد

ایشان عنوان کردند: در فضای هستیم که انواع فساد در آن موج می زند، اگر برنامه  اسلامی و امر به  معروف و نهی از منکر نباشد و بیان احکام و آموزش از مدارس  شروع نشود در جامعه سنگ روی سنگ بند نمی شود.

مسئله ازداوج تحت شعاع طلاق قرار گفته است

حضرت آیت الله مکارم گفتند: موضوع بعدی اصلاح ذات البین و صله  رحم  است این اصلاح باعث افزایش عمر و برکت می شود،  در حال حاضر مسئله ازداوج تحت شعاع طلاق قرار گرفته است چون رابطه خانوادگی کم شده، باید فکری برای ازداوج آسان  کرد و طلاق را سخت کرد، ولی متاسفانه الان ازدواج سخت و طلاق آسان شده است.

این مرجع تقلید عنوان کردند:  بعضی از وکلا گفته بودند حاضریم طلاق را یک هفته  از دادگاه بگیرم، این چه سخنی است که گفته می شود؛ جامعه به چه سمتی می رود؛ این کارها باعث بدبختی جامعه است؛ باید برای ازدواج جامعه را ترغیب کنیم، اما بر سمت دیگر در حال حرکت ایم.

عدالت اجتماعی در مسائل اقتصادی اجرا شود

معظم له افزودند: مشکل مهم دیگر اقتصادی است اگرعدالت اجتماعی در مسائل اقتصادی نباشد، گرفتار کمبود ها در این عرصه  خواهیم شد؛ اگر اجناس قاچاق شود برکات کم  می شود، زمانی فقرکم می شود که بتوانیم  عدالت را در مسائل اقتصادی اجرا کنیم.

۷۰درصد اجناس از طریق قاچاق وارد کشور می شود

ایشان بیان  داشتند: در جامعه بعضی  رفتارها  و کارها واقعا شرم آورد است؛ در کشور چه خبر است که اجناس ۷۰درصد از طریق قاچاق وارد کشورشود و تنها ۳۰درصد از مجاری قانونی می آید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی  ابراز داشتند: اگر مردم اهل تقوا باشند، برکات آسمان و زمین فرود خواهد آمد،  اما در جامعه شاهد مسائل دیگری هستیم.

مشکلات اقتصادی با آمدن خارجی ها و رفع تحریم برداشته نمی شود 

این مرجع تقلید بیان داشتند: می گویند برای از بین بردن مشکلات اقتصادی باید خارجی ها وار کشور شوند، مشکلات اقتصادی با آمدن خارجیها و رفع تحریم برداشته نمی شود  باید تکیه به خدا و تقوا کرد تا مشکلات برداشته شود.

انتهای خبر / خبرگزاری حوزه / کد خبر ۳۷۴۵۸۹