مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

دیدار آمران با آیت الله جاودان

دیدار آمران با آیت الله جاودان
جاودان

اگر شما مشغول امر به معروف و نهی از منکر هستید و اگر درست انجام دهید، ممکن است آن همان کاری باشد که در خور آخرت است. رنج این کار از جنس رنجی است که می‌تواند به درد آخرت انسان بخورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جمعی از فعالان و گروه‌های مردمی امر به معروف و نهی از منکر در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد با آیت‌الله جاودان استاد اخلاق تهران دیدار کردند.

آیت الله جاودان در این دیدار دقایقی سخنرانی کرد که متن آن به شرح زیر است:

آمدیم اینجا که جایی برویم. دنیا همه چیز نیست. برای رفتن به آنجا باید کاری در خور آن انجام دهیم. قرآن می‌فرماید هرکس آخرت می‌خواهد باید سعی در خور آخرت کند. همه زندگی ما سعی است. دنبال کسب و درس هستیم. انرژی مصرف می‌کنیم. فوتبال بازی می‌کنیم. اما سعی در خور آخرت نیست و در خور زندگی خودمان است. اگر آن سعی موفق بشود تازه فقط می‌توان گفت که زندگی موفقیت آمیز بوده است.

اگر سعی در خور آخرت کنید به آخرت می‌رسید. هفتاد هشتاد سال اینجا هستیم. ما در این سالهای محدود می‌خواهیم کاری برای بینهایت کنیم. هفتاد تقسیم بر بینهایت چقدر می‌شود؟ صفر! یعنی اگر همه عمرت را هم کار کنی می‌شود صفر، مگر اینکه کارمان از جنس معنا و آخرتی باشد.

اگر کاری در خور آخرت کنیم به آن می‌رسیم اما اهداف عالی‌تر هم هست؟ و رضوان من الله اکبر. یعنی رضایت خدا از همه چیز بالاتر است. برای رضایت خدا باید چه کار کنیم؟ چقدر باید کار کنیم؟ اگر کسی انتخاب خوبی داشته باشد، همت بلندی داشته باشد شاید به اندکی از آخرت و بینهایت برسد. اگر آن هدفِ اعلی از آخرت را بخواهد باز همت و هدفی بسیار برتر از آخرت لازم دارد.

اینها را در مقدمه گفتم تا بگویم اگر شما مشغول امر به معروف و نهی از منکر هستید و اگر درست انجام دهید، ممکن است آن همان کاری باشد که در خور آخرت است. رنج این کار از جنس رنجی است که می‌تواند به درد آخرت انسان بخورد.

با نمازی که ما می‌خوانیم فقط می‌شود توقع داشت که کسی نگوید: «چرا نماز نخواندی؟». بنوعی اسقاط تکلیف است. نمازمان در خور آخرت نیست. فرموده‌اند اگر دو رکعت نماز خواندی و هیچ چیز از دنیا در خاطرت نگذشت، بهشت واجب می‌شود. این آن نمازی است که در خور آخرت می‌شود.

اگر بخاطر امر به معروف و نهی از منکر یک فحش هم بشنویم این بدرد آخرت می‌خورد. اگر حرفی شنیدید و دلتان گرفت، این به درد آخرت می‌خورد. البته یک فحش کم است، اگر کتک خوردی که چه بهتر! شهید هم که شوید دیگر اعلی علیین است. اگر یکوقت مثلا هوای سیر و سلوک به سرتان زد، امر به معروف و نهی از منکر راه خوبی است. این راهی برای پرواز است. راهی برای پرواز به آسمان است. تداوم می‌خواهد. با یکی دوبار نمی‌شود. عمرتان را باید برای امر به معروف و نهی از منکر خرج کنید.

معمولا خانم‌ها همت بیشتری دارند. همت کنید محله خودتان را درست کنید. این جمعیتی که اینجا هست می‌تواند حداقل یک محله را آباد کند. اگر محله‌تان آباد شد ممکن است حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) روزی بیایند و دو قدم در آنجا راه بروند. داخل خانه‌ها را چه کار کنیم؟ گناهان نوین را چه کار کنیم؟

امیدوارم موفق باشید. این راه را بروید که اگر درست طی کنید، شاید بتوان گفت که قطعا عاقبت به خیر می‌شوید. عمری را برای رضایت حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ناسزا شنیدید و ترسیدید، این راهِ عاقبت به خیری است.

حاضران در ادامه جلسه سوالاتی از آیت الله جاودان پرسیدند که در ادامه منتشر می‌شود.

سوال: گاهی اوقات از جامعه ایمانی حرف‌های دلسرد کننده‌ای می‌شنویم. ما که کارمان را انجام می‌دهیم و مشغول به آن هستیم اما خب گاهی با این حرف‌ها دل آدم خالی می‌شود.

آیت الله جاودان: اگر احتمال تاثیر بدهید که دیگر این قضیه واجب است. به حرف این و آن کاری ندارد. اگر هم احتمال تاثیر ندهید، حداقل جایز که هست مگر اینکه دیگر احساس خطر کنید. دلسرد نشوید. فحش می‌دهند؟ جگرتان آتش می‌گیرد؟ همانوقت است که برایتان نتیجه دارد. فقط درست و بجا بودن فریضه را دقت کنید.ترساندن مردم جایز نیست. فقط گوشزد کنید. یک تلنگر کوچک.

سوال: برادرها در مسئله امر به معروف و نهی از منکرِ خانمی که حجابش را رعایت نمی‌کند، می‌توانند فقط کمی با اخم به او نگاه کنند؟

آیت الله جاودان: اولا که نباید نگاه کنی! اگر چشمت افتاد باید امر به معروف و نهی از منکر کنی. دوما اخم؟ نباید اخم کنی!

 

انتهای پیام/