مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تاکید آیت الله مکارم بر واجب فراموش شده

تاکید آیت الله مکارم بر واجب فراموش شده
makarem news

معظّم له در نخستین شب از شب های قدر:

تأکید بر اجرای هرچه سریعتر قانون امر به معروف و نهی از منکر/ برای اصلاح جامعه راهی جز احیای این فریضه الهی نیست

بعد از ۳۵ سال در جمهوری اسلامی قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان آن را تایید کرد و در مقام اجرا بعضی از مسؤولان اما و اگرهایی دارند؛ امیدوارم اگر مشکلی دارند حل کنند و قانون امر به معروف و نهی از منکر را در جمهوری اسلامی اجرا کنند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و در نخستین شب از شب های قدر در مدرسه امام کاظم (ع) شب قدر را شب به انجام رسیدن مقدرات خداوند دانست و فرمودند: بر اساس شایستگی و لیاقت هر کس این مقدرات به انجام می‌رسد زیرا در پیشگاه خداوند متعال هیچ امری بدون حساب و کتاب رخ نمی‌دهد.

ایشان ادامه دادند: نزول یکباره قرآن بر قلب پیامبر (ص) و آمیخته شدن این شب‌ها با نام مولای متقیان حضرت علی (ع) از دیگر ویژگی‌های این شب‌های با برکت است که باعث شده است تا شیعیان با آب توبه گناهان خود را بشویند و برای خود، کشور و جهان اسلام از خداوند متعال طلب مغفرت کنند.

معظم له افزودند: شیعیان در این شب‌های نورانی از خداوند متعال سلامتی و ایمان خود و جوانان را مسألت می‌کنند؛ حل مشکلات عمومی کشور و خاموش شدن آتش‌های برافروخته شده برای جهان اسلام از دیگر خواسته‌های شیعیان مؤمن در این شب‌ها است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نصیحت‌های امیر مؤمنان حضرت علی (ع) را بهترین مواضع کاربردی در زندگی مسلمانان برشمرد و تصریح کردند: توجه به نصایح حضرت علی (ع) که کوتاه و خلاصه در خطبه ۱۴۹ نهج البلاغه آمده است برای هر مسلمان راهگشاست؛ ایشان دو نکته را به مسلمانان گوشزد می‌کند، اول تکیه بر توحید و قرار ندادن شریک برای خدای متعال و دوم توجه بیشتر به سنت پیامبر اسلام و ضایع نکردن آن است.

ایشان ادامه دادند: امام اول شیعیان از مردم می‌خواهد استوار نگه داشتن دو ستون توحید و سنت پیامبر اساس اسلام را نگه خواهد داشت؛ این دو چراغ باید روشن بماند تا مسلمانان مشکلی نداشته باشند.

معظم له ابراز داشتند: توجه امام علی (ع) به سه روز زندگی‌اش موجب توجه بیشتر انسان به زندگی دنیا خواهد شد؛ مقایسه روز‌های قبل از ضربت خوردن این حضرت، در بستر بودن ایشان و شهادتش توجه بیشتری را در انسان به وجود می‌آورد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی محور اصلی صحبت‌های خود را بر بحث توحید قرار داد و فرمودند: توحید اساس زندگی پیامبران بوده است؛ تمام عبادات هر مسلمان سرشار از مسائل توحیدی است؛ نماز با الله اکبر شروع شده و با رحمت الله و برکاته پایان می‌یابد و نشان می‌دهد که عبادات خلاصه در توحید است و این پایه را باید در زندگی محکم کرد.

ایشان ادامه دادند: اکثر مردم در توحید ذاتی و صفاتی مشکلی ندارند اما در توحید افعالی مشکلات زیادی وجود دارد؛ توحید افعالی یعنی همه چیز به دست خداوند است؛ عزت، ذلت، پیروزی، شکست، روزی و شفا به دست اوست و در حالی که هر مسلمان برای به دست آوردن خوبی‌ها تلاش می‌کند باید بداند که نتیجه و حاصل کار به دست خدای قادر متعال است.

معظم له افزودند: طبابت از ما و دوا از اوست؛ تلاش از ما و نتیجه، رزق و روزی از خداوند است؛ اگر توحید افعالی ما درست باشد همه چیز حل می‌شود؛ کسی به قاچاق کالا، دروغ، کم فروشی، فروش مواد مخدر و این‌ها رو نمی‌آورد همه می‌دانند که در حد خود باید تلاش کنند و خداوند نتیجه را حاصل خواهد کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: وقتی همه اعتقاد به توحید افعالی داشته باشند دست به هر کاری نمی زنند؛ زیرا می‌دانند که پیروزی در هر زمینه‌ای در اختیار خداوند است.

ایشان به تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و فرمودند: بعد از ۳۵ سال در جمهوری اسلامی قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان آن را تایید کرد و در مقام اجرا بعضی از مسؤولان اما و اگرهایی دارند؛ امیدوارم اگر مشکلی دارند حل کنند و قانون امر به معروف و نهی از منکر را در جمهوری اسلامی اجرا کنند.

ایشان درباره چگونگی اجرا شدن امر به معروف و نهی از منکر توضیح دادند: جامعه با امر به معروف و نهی از منکر اصلاح خواهد شد؛ اگر کسی در گوشه‌ای رفت و آمد مشکوکی را می‌بیند و گمان می‌کند که مواد مخدر مورد معامله قرار گرفته است می‌تواند به مسؤولان اطلاع دهد تا با آن برخورد کنند و بساطش را برچینند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: اگر در گوشه کنار جامعه با خرید و فروش مشروبات الکلی برخورد کردید، تقلب در فروش اجناس دیدید، متوجه رشوه‌خواری در اداره‌ای شدید هر کس می‌تواند به عنوان یک ناظر در جامعه و هماهنگی با مسؤولان سهمی در از بین بردن معضلات اجتماعی داشته باشد.

ایشان به امر به معروف و نهی از منکر در محیط خانواده و دوستان اشاره کرد و فرمودند: اگر جوانی نماز نمی‌خواند باید با او با احترام، دوستی و محبت صحبت کرد؛ هر چند ممکن است در اولین بارها حاصلی به همراه نداشته باشد لیکن بار چهارم اثر خود را خواهد گذاشت.

معظم له تصریح کردند: جلوگیری از رفاقت جوانان از طریق امر به معروف و نهی از منکر به انحاء مختلف باعث خواهد شد تا جلوی طلاق گرفته شود، ازدواج‌ها بهتر انجام گیرد و جامعه به سمت اصلاح پیش رود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تأکید کردند: ما امیدواریم که قانون امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اجرا شود؛ در سال‌های گذشته امر به معروف و نهی از منکر مظلوم واقع شده است؛ بعضی تلاش دارند تا این فریضه اسلامی را مساوی با خشونت جلوه دهند و ادعا می‌کنند که ترویج امر به معروف و نهی از منکر مساوی ترویج دعوا با مردم و خشونت در جامعه است.

ایشان با اشاره به داستانی قرآنی از جوانی مؤمن در بین فرعونیان اشاره کرد و فرمودند: بعضی تقیه را مربوط به شیعیان می‌دانند در حالی که خداوند در قرآن مجید اشاره دارد که جوانی مؤمن برای اینکه جان خود را حفظ کند و به کار خود مشغول باشد ایمانش را به حضرت موسی (ع) کتمان کرد؛ طبق آیات قرآن این جوان مؤمن با استفاده از چهار قاعده توانست با امر به معروف و نهی از منکر نظر فرعونیان را از قتل عام پیامبر خدا و قوم بنی اسرائیل منصرف کند.

معظم له ادامه دادند: دفع ضرر محتمل، توجه آن‌ها به تاریخ، متوجه کردن اوضاع روز و ترساندن آن‌ها از نتیجه کارشان از روش‌ها و وسایل این جوان در باز داشتن فرعونیان از کشتن پیامبر خدا و قومش بود؛ گاهی یک نفر می‌تواند به وسیله امر به معروف و نهی از منکر مملکتی را نجات دهد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید دوباره در لزوم توجه به امر معروف و نهی از منکر تصریح کردند: حالا که این قانون تصویب شده است امیدوارم مراحل اجرایی خود را طی کند و باعث عوض شدن چهره جامعه ما شود.

ایشان با اشاره دوباره به وصیت امیر مؤمنان حضرت علی (ع) گفتند: امام علی (ع) فرمودند «اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید دعایتان مستجاب نخواهد شد»؛ نیکان شما در شب قدر دست به دعا بر می‌دارند اما دعای آن‌ها هم مستجاب نمی‌شود.

ایشان با نقل داستانی از سوده همدانی یکی از عاشقان حضرت علی (ع) و مواجهه او با معاویه ابن ابوسفیان، فرمودند: پس از آن که سوده یعنی فردی که شکایتی از حاکم ظالم زمان خود به معاویه برده بود توسط معاویه به اعدام تهدید شد در امر به معروف و نهی از منکر خود با نقل داستانی از برخوردش با حضرت علی (ع) و عزل حاکم ظالمی توسط این حضرت توانست رأی معاویه را به عزل حاکم ظالم زمان خود تغییر دهد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان خاطر نشان کردند: مولای متقیان حضرت علی (ع) در زمان خود مجری عدالت بود و بعد از شهادتش نیز نامش باعث اجرای عدالت می‌شود این یعنی امر به معروف و نهی از منکر.

جهت مشاهده تصاویر مراسم کلیک کنید