مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

فلسفه تشکیل حکومت اسلامی، اجرای امر به معروف است

فلسفه تشکیل حکومت اسلامی، اجرای امر به معروف است

حجت الاسلام لطفی، مهم ترین فلسفه تشکیل حکومت اسلامی را اجرای احکام دین از جمله امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر به هیچ جا و مکان و فردی محدود نیست و هیچ سلسله مراتبی را نمی شناسد چرا که خدا به همه مؤمنان این تکلیف را داده است.

به گزارش خبرنگار واجب فراموش شده، حجت الاسلام علی اصغر لطفی، رییس کمیسیون ویژه نظارت و امر به معروف و نهی از منکر شورای شهر مشهد در نشست خبری گفت: عفاف و حجاب عامل حفظ بنیان خانواده به عنوان عامل حفظ جامعه است. امر به معروف و نهی از منکر محدود به هیچ جا و مکان و فردی نیست و هیچ سلسله مراتبی را نمی شناسد و خدا به همه مومنان این تکلیف را داده است.

وی در ادامه با بیان راه های رعایت ملزومات احکام خدا افزود: راه اول، الزام خود بر خود(تقوا) و راه دوم، الزام از سوی حکومت است چرا که فلسفه تشکیل حکومت الهی، اجرای احکام الهی است، راه سوم نیز نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر است.

رییس کمیسیون ویژه نظارت و امر به معروف و نهی از منکر شورای شهر مشهد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در اول فروردین در مورد امر به معروف و نهی از منکر و نیز آیه ۴۱ سوره حج، شاخصه حکومت دینی را نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: قانون امربه معروف و نهی از منکر بعد از ۳۶ سال، ابلاغ شد و مهمترین بحثی که در دستور کار آن قرار دارد، احیای این فریضه و بحث بعدی اجرای قانون است. امر به معروف و نهی از منکر یعنی این که مسؤولان خود را در معرض تندترین انتقادات قرار دهند و امر و نهی شوند، نه این که برای رفع تکلیف قانون را به اجرا در آورند.

وی با اشاره به ملاک بودن سه اصل عفاف و حجاب، اقتصاد مقاومتی و رضایت شهروندی و نیز معیارهای آیین شهروندی در نگاه رهبر معظم انقلاب( اصل تسریع، اصل تسهیل، اصل تکریم و اصل اعتماد سازی) در بازدیدهای این شورا اظهار کرد: ۹۰ درصد اتاق های شهرداری مشهد در مرحله اول بازرسی شد و منکرات و معروفات را طبقه بندی کردیم و در قالب طرح به اجرا درآوردیم. راه اندازی سایت معروف در بستر فضای مجازی از دیگر برنامه های شورای نظارت امر به معروف و نهی از منکر است که به اجرا درآمد و مورد استقبال قرار گرفت و نیز تکریم بانوان در طرح تفکیک محیط کار شکل گرفت و نیز سه هزار بسیج شهرداری برای کارهای اجرایی شناسایی شده اند.

حجت الاسلام لطفی تصریح کرد: در قانون اساسی ۸ بند نظارتی داریم که هم اکنون ۳ کارگروه نظارت، امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب، در حال اجرا در  سطح شهر است.

رییس کمیسیون ویژه نظارت و امر به معروف و نهی از منکر شورای شهر مشهد در پاسخ این پرسش که آیا فقط در شهرداری ها سیاست های امر به معروف و نهی از منکر اجرا شده یا به صورت کلی در تمام ادارات و سازمان ها قابل اجرا است؟، گفت: رییس هر اداره و سازمان، رییس امر به معروف و نهی از منکر سازمان و اداره مربوطه است؛ قانون عفاف و حجاب که ۲۶۰ بند دارد به تمام ارگان ها و سازمان ها ابلاغ شده است. 

حجت الاسلام لطفی در پایان از اصحاب رسانه خواست تا با مطالبه اجرای امر به معروف ونهی ازمنکر، در فرهنگ سازی این فریضه الهی هر چه بهتر نقش آفرینی کنند.

امر به معروف و نهی از منکر در واجب فراموش شده