مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

عمل به دستورات آمر به معروف واجب شرعی است

عمل به دستورات آمر به معروف واجب شرعی است

به گزارش خبرنگار واجب فراموش شده، آیت الله جوادی آملی در دیدار اعضای برگزاری همایش روش‌های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر با بیان این‌ که اثرگذاری امر به معروف با فساد در دستگاه ها ارتباط مستقیم دارد، افزودند: اثر گذاری در جامعه دارای فساد و اختلاس، کم می‌شود.

آیت الله جوادی آملی گفتند: دلیل اینکه مباحث امر به معروف در کتب فقهی در کنار مسأله جهاد ذکر می‌شود این است که این فریضه واجب سیاسی و عبادی است و امر و نهی در آن جنبه فرمان دارد. تنها کسی می‌تواند فرمان دهد که فرمانده و پیشرو باشد زیرا مردم تنها به دستور رهبر عمل می‌کنند، از این رو آمر به معروف نیز خود باید پیشرو در عمل به معروف باشد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر، متفاوت از ارشاد، تبلیغ، تذکر و تعلیم است گفت: چون متخلف عالم به حکم است و عمدا گناه می‌کند، از این رو سخنان آمر به معروف باید به قدری دلپذیر باشد و از قلب برآید که توانایی ایجاد تحول در مخاطب را داشته باشد. از آن‌جایی که امر به معروف و نهی از منکر از شئون حکومت اسلامی است، عمل به دستورات آمر به معروف واجب شرعی است.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این‌که سخنرانی و متذکر کردن یک جاهل، امر به معروف نیست، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نسبت به اعمالی صدق می‌کند که فرد به عمد و با آگاهی نسبت به حرمت آن اعمال، تخلفی را مرتکب شود.

امر به معروف و نهی از منکر در واجب فراموش شده