مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ویژگی‌های قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

ویژگی‌های قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

به گزارش خبرنگار واجب فراموش شده میرهادی قره سید رومیانی، که کار بررسی کارشناسی این طرح را برعهده داشت، در گفت و گویی درباره کم و کیف طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان منکر، پس از اصلاحات صورت گرفته، گفت: اگرچه این قانون با اصلاحاتی به تصویب رسید ولی نکته مهم آن است که بر اساس قانون مذکور، حدود امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مشخص و معین شد که از چه چیزهایی در جامعه باید نهی و به چه چیزهایی باید امر شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، حالت خشن و پریشانی که در اذهان برخی افراد شکل گرفته بود، از بین رفت، افزود: اکنون مردم عزیز که پیش از این نیز با مصادیق امر به معروف و نهی از منکر آشنایی داشتند، به صورت شفاف تری با این امر در چارچوب اساسی و قانونی که برای آن تبیین شده، آشنا خواهند شد.

قره سید رومیانی در پاسخ به این سوال که تفاوت ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر در گذشته و بعد از تصویب این قانون چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: این ستاد در گذشته نیز فعال بود اما اکنون به صورت مدون و تقنین شده درآمده است.

سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس برای طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصریح کرد: اکنون ستاد امر به معروف و نهی از منکر نقش نظارتی به خود گرفته است؛ لذا بعد از اجرایی شدن مصادیق امر به معروف و نهی از منکر، نقش نظارتی خود را ایفا خواهد کرد که شامل تشخیص مصادیق امر به معروف و نهی از منکر و نظارت بر ارائه مجوزها جهت امر به معروف و نهی از منکر عمومی خواهد بود.

گفتنی است، شورای نگهبان قانون اساسی، طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را که کار بررسی آن از ۱۶ مهرماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود، تایید کرد. مجلس کلیات این طرح را با ۱۵۶ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ رای نمایندگان مجلس به تصویب رسانده بود بود، ولی شورای نگهبان به برخی مفاد آن ایراد گرفت و آن را با این استدلال که مغایر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، برای اصلاح جزئیات به بهارستان بازگرداند. نهایتا اینکه با اصلاحات مجلس و سلب وظایف اجرایی از ستاد امر به معروف و نهی از منکر و تایید شورای نگهبان، این طرح به صورت قانون و لازم الاجرا درخواهد آمد.