مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

آغاز دوران جدید گشت ارشاد؛ موضع روحانی در جمع فرماندهان ناجا

آغاز دوران جديد گشت ارشاد؛ موضع روحاني در جمع فرماندهان ناجا

به گزارش خبرنگار واجب فراموش شده به نقل از آریا، سالهاست موضوع گشت ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر به چالش جدی پیش روی دولت ها تبدیل شده است و اقدامات و اظهارات مختلفی در این باره صورت گرفته است و پلیس همواره به عنوان خط مقدم امر به معروف و نهی از منکر و در رواتی دیگر تحت عنوان گشت ارشاد در این مقوله فعال بوده که موافقان و مخالفانی نیز دارد.اما حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در بیستمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی با بیان اینکه جامعه پلیسی و جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله است؛ در اظهاراتی عنوان کرد که ما به ۲ تا ۳ فرع چسبیده‌ایم و فکر می‌کنیم منکر و معروف آنهاست. پس از حساسیت های بوجود آمده در رابطه با گشت ارشاد و موضوع امر به معروف و نهی از منکر، اول تیرماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پارلمان، دو فوریت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را به تصویب رساندند و این در حالی است که روحانی معتقد است مقابله با یک منکر زمانی است که وقتی پلیس با آن برخورد می‌کند، مردم برای آن کف می‌زنند و در واقع موضع خود در خصوص گشت ارشاد را تلویحا اعلام کرد.
امنیت جامعه و امنیتی کردن جامعه
اما رییس جمهور فرماندهان ناجا را خطاب قرار داد و اظهار کرد :یکی از اشکالاتی که در ذهن عده‌ای وجود دارد، همین است.جامعه پلیسی و جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله است؛ امنیت جامعه و امنیتی کردن جامعه دو مقوله دیگر است.برای امنیت باید هزینه کرد.البته موفق‌ترین نیروی امنیت در جامعه، نیرویی است که خرج آن کم باشد و در عین حال بهره‌وری از توان آن نیرو بیشتر باشد.موثرترین نیرو، کم‌‌هزینه‌ترین نیرو است.اگر ما بتوانیم اثربخشی ناجا را افزایش دهیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم.
به ۲ تا ۳ فرع در منکر چسبیده‌ایم
حجت‌الاسلام روحانی ایجاد امنیت را در سایه همدلی، هماهنگی و همکاری بین دولت و نیروهای مسلح و اطلاعاتی امکانپذیر دانست و تاکید کرد:اول باید به ریشه‌های مساله امنیت توجه کنیم و بعد تحقق امنیت.وی فقر و بیکاری را اولین عامل ناامنی در جامعه عنوان کرد و گفت:آن نهی از منکری که می‌گوییم، اینهاست.منکر اصلی در جامعه، فقر، بیکاری، فساد و ریا است که باید از بین برود.اما ما به ۲ تا ۳ فرع در منکر چسبیده‌ایم و فکر می‌کنیم منکر و معروف آنهاست.در صورتی که منکر همانی است که مردم می‌گویند این کار بدی است.مقابله با یک منکر زمانی است که وقتی پلیس با آن برخورد می‌کند، مردم برای آن کف می‌زنند.
تصویب دو فوریت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر
به گزارش آریا، اول تیرماه بود که باب این موضوع با تصویب دو فوریت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر باز شد و دو فوریت این طرح با ۱۴۲ رای موافق، ۲۱ رای مخالف، ۱۱ رای ممتنع از ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید. اصل هشتم قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک تکلیف همگانی مقرر نموده و شهروندان را در مقابل رفتار یکدیگر مسئول و ناظر قرار داده است.بر اساس گفته طراحان این دو فوریت این تکلیف مستلزم پیش بینی حمایت های قانونی لازم از افرادی است که مبادرت به انجام این وظیفه قانونی و شرعی می کنند.

نظر فرمانده سابق ناجا
از طرفی در مقوله جایگاه پلیس در موضوع امر به معروف و نهی از منکر نیز مباحث زیادی عنوان شده و اظهارات متفاوت است اما سردار احمدی مقدم فرمانده سابق ناجا در این زمینه گفته بود که امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه همگانی است و ناجا نیز خود را موظف می‌داند از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کند. البته وی درباره در خواست انصار حزب الله مبنی بر دریافت مجوز فعالیت امر به معروف و نهی از منکر، نیز اعلام کرده بود که عزیزان انصارحزب الله نیز دغدغه دینی دارند و ما در جهت دفاع از ارزشها در این مسیر اقدام خواهیم کرد.اینکه آنها داوطلب شده‌اند، کافی نیست و باید از مسیرهای قانونی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج و نیروی انتظامی اقدام و به عنوان پلیس افتخاری و سازمانی “مردم نهاد”به ثبت رسیده و کار گروهی انجام دهند.
گشت ارشاد بی ضابطه، خلاف قانون است 
از طرفی عضو کمیسیون قضایی و مجلس ضمن برجسته دانستن خلاهای حقوقی بحث های مطرح شده در رابطه با گشت موتوری حزب الله ، نسبت به تبعات هرگونه قانون شکنی هشدار می دهد .به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت،محمدعلی اسفنانی،عضو کمیسیون حقوقی و قضایی نهمین دوره مجلس شورای اسلامیدر رابطه با برنامه تشکیل گشت ارشاد حزب الله ضمن به چالش کشیدن حقوقی این اقدام گفت: طرح و برنامه اعلام شده برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر توسط نیروهای موتوری انصار حزب الله اقدامی کاملا غیرقانونی است که قابل توجیه نمی باشد.اگرچه برخورد با منکر به عنوان یک فریضه دینی قابل تمجید است اما در قانون برای هیچ گروه خاصی وظیفه امر به معروف تبیین نشده است. برهمین اساس یک گروه که نگاه سیاسی هم دارد زیر یک عنوان فراگیر نمی تواند به صورت تشکیلاتی و ساختاری به بهانه امر به معروف گشت موتوری راه اندازی کند.
گاهی اعمال قانون ممکن است منجر به خشونت هم شود
از سوی دیگر حجت الاسلام حسین ابراهیمی،عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفتگو با خبرگزاری آریا می گوید::در جامعه هر اقدامی که بخواهد انجام شود باید در چارچوب قانون باشد البته باید دید باتوجه به تاکیداتی که در اسلام درباره امربه معروف و نهی از منکر شده است آیا لازم است در این رابطه قانونی نوشته شود یا همان دستورات اسلام دراین خصوص کفایت می کند؟
این نماینده مجلس هشتم هرگونه برخورد خشن برای مقابله با بدحجابی را رد کرد و گفت:تردیدی نیست که برخورد خشن جواب نمی دهد البته گاهی اعمال قانون به طور طبیعی ممکن است منجر به خشونت هم شود اما اگر اقدامی خارج از قانون موجب خشونت شود کاری نادرست است که مشکلات زیادی هم به وجود می آورد.
حجت الاسلام ابراهیمی تاکید کرد:اگر داخل کشور آلوده به مفاسد شود هیچ چیز جواب نمی دهد لذا لازم است در داخل نیروهایی باشند که مسئولیت حفظ  مسائل اخلاقی را داشته باشند در این میان یقیینا انصارحزب الله هم با قوه قضاییه یا نیروی انتظامی هماهنگ هستند در غیراینصورت این گروه خودسرانه کاری انجام نمی دهند چراکه الان مقطعی نیست که کسی کار خودسرانه انجام دهد بنابراین قطعا انصارحزب الله با جایی هماهنگ هستند.
دوران جدید گشت ارشاد
به هر حال امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرائض الهی است و جزو فروع دین محسوب می شود که خداوند در قران و پیامبر (ص) ، ائمه اطهار (ع) ، علما و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشته اند و در گذشته به انحاء مختلف انجام می شد و با گذشت زمان  کار به جایی کشیده شد که گشت ارشاد یکی از اصلی ترین مراجعی شده است که ضمن امر به معروف به نهی از منکر نیز می پردازد . اما این ماجرا در طول دوران های مختلف با فراز و فرود هایی همراه بوده که به نظر می رسد پس از اظهارات امروز رییس جمهور که اعلام کرد” مقابله با یک منکر زمانی است که وقتی پلیس با آن برخورد می‌کند، مردم برای آن کف می‌زنند” ؛ گشت ارشاد دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد