مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

دولت‌ ها از همگانی شدن امر به‌ معروف می‌ ترسند

دولت‌ ها از همگانی شدن امر به‌ معروف می‌ ترسند

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب‌الله، دکتر محمدصادق کوشکی در جلسه هفتگی انصارحزب‌الله که در یادبود شهدای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برگزار شد، با موضوع ” چرا باید امربه معروف کرد؟ ” به سخنرانی پرداختند که مشروح آن تقدیم می‌شود:

موضوع جلسه دربزرگداشت شهدای امر به معروف و نهی از منکر است.شاید برای کسی که از بیرون به این قضیه نگاه می کند ،عجیب باشد که آیا امکان دارد برای کشوری که بیش از سه دهه از انقلابش می گذرد وحاکمیت آن هم دینی است ومردم به خاطر احیای دین قیام واین نظام را تاسیس وحمایت کرده اند؛آن وقت در این نظام کسانی که به دنبال اجرای احکام الهی هستند در موارد فراوانی در سطح جامعه کشته می شوندوجان خود را از دست می دهند. ضمن اینکه اگر این واجب الهی جدی گرفته می‌شد شاید این تعداد کشته ده‌ها برابر می شد!

معمولا در دنیا هر حاکمیتی هدفی دارد لذاوقتی به قدرت می رسد در تلاش برای تحقق آن هدف است. به همین خاطر برای دنیا قابل هضم نیست که یک نفر برای اجرای احکام الهی در کشور ما تلاش کند ولی کشته شودیا اینکه مجروح شود وبعد از مدتی مدید تحمل درد ورنج غریبانه به شهادت برسد.

جالبتر اینکه کسانی که دراین مسیر جان خود را از دست می دهند از طرف حکومت ودستگا‌ه‌‌های رسمی هم جدی گرفته نمی‌شوند! معدود مواردی مشاهده شده که کسی در راه‌ احیای فریضه امر به معروف ونهی از منکر جان خود را از دست بدهد واینها بپذیرند که شهید شده است.

در جمهوری اسلامی قاعدتا نباید کسی به خاطر امر به معروف کشته شود چرا که سنگ بنای تشکیل نظام در خدمت امر به معروف ونهی از منکر باید باشدواصلا لازم نباشد که کسی در این راه جانش را از دست بدهد.

چندی پیش خانمی در میدان بهارستان نهی از منکر کرده بودولی او را به شدت مضروب کرده بودند وتازه وقتی پایش به کلانتری رسیده بوداز او خواسته بودند که با طرف مقابل آشتی کند وتمام .گویی طرف با هوویش مشکل و دعوای معمولی داشته است که همه چیز با آشتی کردن تمام شود!

فراموشی لزوم احیا و اجرای احکام اسلام!

شاید اگر بخواهیم این موضوع را ریشه‌یابی کنیم اولین دلیلش این باشد که بسیاری مسئولین نظام اعم از کلیه جناحها در همه دولتها اصولا فراموش کرده اند که جمهوری اسلامی برای چه هدفی بنا شده است ووظیفه دولت راهمچون سایر کشورها تامین آب وبرق ورفاه می دانند ووظیفه ذاتی انقلاب اسلامی که احیای احکام اسلامی است به فراموشی سپرده شده است.

آیا شما تا به حال شنیده اید که یک مقام مسئول دولتی دغدغه خودش را اجرای فلان حکم بر زمین مانده الهی بیان کند؟! اصلا برای اینها احکام الهی مهم نیست ویا اینکه بعضا با اجرای احکام الهی مشکل دارندوقبول ندارند که جمهوری اسلامی بنا شده تا احکام الهی را در جامعه اجرا کند.

آیا تا به حال از یک رئیس جمهور در کشورمان شنیده‌اید که مثلا بگوید ظاهر وقیافه مملکت اسلامی مطلوب نیست ویا اینکه متاسف باشد از اینکه در جامعه اسلامی در ماه رمضان روزه خواری علنی می شود.حتی بعضی از خطبای جمعه هم فراموش کرده اندوبعضی از روحانیونی که خطیب ومنبری مشهور هستند چند نفرشان به وضعیت عفاف وحجاب ،بی حیایی وبی ناموسی ورباخواری که در کشور رایج شده است اعتراض کرده اند؟! تنها مراجع تقلید هستند که در این برهه از زمان وظایف خودشان را به خوبی انجام داده اندولی نکته مهم اینجاست که حرف مراجع باید توسط وعاظ ومنبری ها بازتاب پیدا کندکه متاسفانه معمولا چنین اتفاقی نمی افتدویا کم است .

گاهی فلان منبری بزرگوار که هزاران نفر پای منبر او می نشینند به مدت یک ساعت ونیم چیزهایی مطرح می کند که اصلا متوجه نمی‌شویم صحبتهای اوآدم را بهشتی ویا جهنمی می کندوبالاخره دعوت به خیر است یا دعوت به شر.ولی اگر بخواهیم که یک کلمه هم راجع به حرمت روزه خواری؛رباخواری،حرام خواری،زیاد شدن طلاق وفساد در جامعه وخیانت واز هم پاشیده شدن خانواده بگوید غیر ممکن است وگویی دون شأن آن بزرگوار است.

هزینه داشتن امر به معروف و نهی از منکر

اینها همه بدان علت است که امر به معروف ونهی از منکر از جمله واجباتی است که هزینه بردار است.امثال بنده هراسان از این هستیم که اگر امر به معروف ونهی از منکر کردیم به یک دفعه پا منبریها یمان به نصف تقلیل یابند.شما اگر در خانه صبح تا به شب نماز بخوانید وسال به دوازده ماه روزه بگیرید ویا در اعتکاف شرکت کنید کسی به شما کاری ندارد بلکه تشویق هم می کنند ولی اگر نهی از منکر کنیدممکن است از شما دلخور شوند.یا به نیروی انتظامی یا رئیس جمهور ویا قوه قضائیه ووزیر ارشاد و فلان‌کس بر بخورد واز شما دلگیر شوند.

اینکه فلان سخنران یا واعظ۴۰جلسه راجع به ویژگیهای جامعه پس از ظهور برای مردم سخن گفته خوب است ولی نیاز امروز ما چیز دیگری است این سخنان نه واجب ونه مستحب بلکه مباح است ولی خداوند دستور داده است که وظیفه امروز من وشما نهی از منکر است. شما این واجب خداوند را کنار گذاشته ای ودنبال این هستی که اگر امام زمان (عج) بیاید ، بعدش چه خواهد شد!

به نظر من تنها دلیل این است که این امر واجب هزینه دارد وبه قول معروف سری که درد می کند دستمال به آن نمی بندند، کما اینکه بعضی اصلا قبول ندارند ویا اینکه حواسشان پرت است وبعض دیگر به ضررشان است لذا خواهان این هستند که اسمی از این فریضه در جامعه برده نشود!چرا که اگر این فریضه رایج شود فردا یکی پیدا می شود که منکرات مرا می‌بیند وجلوی من را می گیرد آن وقت من هم جوابی برای او نخواهم داشت.پس چه بهتر که این واجب کلا فراموش شود!

در حدیثی از امام حسین آمده است: «الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصْوا بالبلاء قلْ الدیانون»

مردم بندگان دنیایند، و دین، تنها بر زبانشان جاری است، هنگامی که زندگی شان سرشار است دین گرایند ولی هنگامی که در تنگنای بحران ها قرار گرفتند دین‌داران واقعی اندک می گردند.

گویی می‌خواهند کاری کنند که کسی جرأت نهی از منکر نداشته باشد! وقتی که چنین است نهی از منکر خود منکر برداشت می شودآن موقع در اصفهان شخصی پیدا می شود وبه چهره چند خانم اسید می‌پاشد وبه یک دفعه روزنامه دولت ومقام دولتی ورئیس دولت وهمگی به گونه ای صحبت می کنند که کسی که چنین کاری کرده است ناهی از منکر بوده است! دقیقا انگاری آقایان در پی فرصتی بودند تا عقده وکینه خودشان را علیه نهی از منکر خالی کنندتا دیگر کسی جرات امر به معروف ونهی از منکر نداشته باشد.

شخص رییس جمهور سال گذشته در زنجان به گونه‌ای صحبت کرد که چنین تصور میشد کسی که در اصفهان این عمل بد را انجام داده ناهی از منکر بوده است!بعدها وقتی از آنها سوال شد که آیا این شخص را دستگیر کرده اید،جواب منفی بود .به آنها گفته شد از کجا متوجه شدید که شخص ناهی از منکر بوده،گفتند این چنین حدس زدیم.مگر تا به حال چند ناهی از منکر به روی زن مردم اسید پاشی کرده که این دومی آنها باشد؟!
این حدس همین قدر مسخره است که کسی بیاید جیب مرا بزند ومن بگویم حدس می زنم کار سردبیر فلان روزنامه یا فلان شخصیت مملکت بوده است.

این روزها به هر بهانه ای بحث نهی از منکر در جامعه مطرح میشود .اخیرا رئیس جمهور محترم گفته که مقام معروف ومنکر تنزل یافته و نهی از منکر را بعضی در خیابان علیه زنها به‌کار گرفته اند.

مگر تا الان کسی برای زنها مزاحمت ایجاد کرده است ومگر معنای واجب الهی مزاحمت است؟من نمی دانم وقتی معصومین علیهم‌السلام می فرمایند یک نهی از منکر برکتش از بیست روز بارندگی بیشتر است آن وقت رئیس جمهور نهی از منکر را علیه زنان قلمداد می کنند.! شما که خود مجتهد بوده ودر مدرسه آیت الله گلپایگانی درس خوانده‌ای،اگر نهی از منکر نکرده واز آن حمایت نمی کنی لااقل آن رادر نزد مردم به عنوان پدیده منفور تبدیل نکن؟روحانیت باید حلال وحرام خدا را یاد بدهند،حالا چه شده که بر عکس آموزه‌های خویش عمل می کنید!

حقیقت ماجرا اینجاست که به ضررشان است و می‌دانند که اگر امروز امر به معروف در جامعه اجرا شود،فردا کسی پیدا می شود ومی‌گوید آقای روحانی چرا وزارت ارشاد شما در پی ترویج منکرات است ویا چرا در دفتر شما فلان تخلف اقتصادی اتفاق می افتد وچراهای دیگر؛بعد به یک دفعه در کشور این واجب همگانی می شود وبالاخره هر کسی در حوزه تخصصی خودش باید نهی از منکر کندوقاعده کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته حاکم می‌شود و هر کس در حوزه تخصص خود امر به معروف ونهی از منکر می کند وآن وقت است که کسی جرات پای کج گذاشتن نداردوبه همین علت است آدمها که به قدرت می رسند از فضول خوششان نمی آید.

حالا در این میان برای اینکه این واجب الهی تبدیل به امر منفوری شود از واژه کارکرد امر به معروف ونهی از منکر (علیه زنان) استفاده می‌کنند.آقای روحانی در ادامه صحبتهای خود می فرمایند که امر به معروف ونهی از منکر باید در حوزه بیکاری وکم آبی اتفاق بیفتد. امروز این دومنکر اصلی جامعه است.

ماهم قبول داریم ولی آیا اگر در حوزه کم‌آبی نهی از منکر کنیم می پذیرند.سوال ما در حوزه کم آبی این است که در سال جاری بسیاری از نقاط کشور در مرز قطع آب هستند شما ودولتتان برای اینکه این اتفاق نیفتد چه کاری کرده اید؟‌ و یا اینکه چرا در جهت تفکیک آب آشامیدنی از شستشو اقدامی نکرده اید؟ چرا هزینه آب یک مشترک پر مصرف در بالای شهر که آب استخر را از آب آشامیدنی پر می کند با یک پیرزن ساکن جنوب شهر که تحت پوشش کمیته امداد است یکسان است؟

متاسفانه برای اینها هم که جوابی ندارید واصلا قبول ندارید.اگر به قول خودتان در حوزه اقتصادی نهی از منکر را قبول داشتیددر تمام عرصه های دیگر قبول داشتید.اتفاقا می خواهید در حوزه سیاست واقتصاد کسی شما را نهی از منکر نکند وتخلفات شمارا گوشزد نکندومزاحمتان نشود لذا در عرصه دیگر نهی از منکر را سرکوب ومذموم می دارید تا کسی در این حوزه‌ها هم وارد نشود والا اگر کسی نهی از منکر را واجب بداند تا در حوزه تخصص خودش هست در صورت محقق شدن شرایط این کار را انجام خواهد داد.

اصولاً مشارکت مردم در مسائل شرعی را قبول ندارند

جالب اینجاست که شما ودوست عزیزتان آقای هاشمی دائما از زنانی که در خیابان هستند دفاع می‌کنید! گویی که کسی این زنان را کشته ویا به آنان آسیب رسانده است.معمولا زنانی در خیابان نهی از منکر می شوند که یا بی‌حجاب وبی عفت هستند ویا وجودشان ایدز را به جامعه داده است حالا چه شده که این دو مجتهد عالی قدر به فکر این زنان افتاده اند؟! شاید قدیمی تر ها یادشان باشد دولت جناب هاشمی هم هیچ حمایتی از آمرین به معروف وناهیان از منکر نکرد.

نکته مهم اینجاست که اینها مشارکت قاطبه مردم در مسائل شرعی را قبول ندارنددر حالی که دین ما همه مردم را مسئول می داند.

البته ما در احادیث دیده بودیم که در آخر‌الزمان جای معروف ومنکر عوض می شود اما به‌چشم ندیده بودیم ولی امروز شاهدیم جای معروف ومنکر عوض شده است ورئیس جمهور که یک مجتهد است اقدام ناهی از منکر را علیه زنان می داند.وکار خوب بد می شود وکاری که خدا ورسول گفته اند بد است معروف می‌شود وبه همین دلیل رئیس جمهوراینگونه موضع می گیرد ومشاورش هم می گویدامروز مطالبه اصلی زنان مملکت رفتن به استادیومها وتماشای مسابقات فوتبال ووالیبال است واین در حالی است که کثیری از مراجع رفتن زنان ودختران را به ورزشگاهها جایز نمی دانند.

حرام خدا با خواست مشاور رئیس‌جمهور حلال نمی‌شود

آیا با گفته مشاور رییس جمهورحکم خداوند عوض می شود چرا که هر آدم کم سوادی هم می داند که نگاه کردن زن به بدن ناپوشیده مرد نامحرم حرام است.وانگهی مشاور محترم رئیس جمهور در کجا نظر سنجی کرده اند که متوجه شده اند مطالبه اصلی زنان جامعه رفتن به ورزشگاهها است.البته شاید مطالبه زنانی که دور وبر ایشان هستند باشد؛ چرا که شکمشان سیر است وهیچ مشکلی ندارند وفقط تنها دلشان لک زده که به ورزشگاه بروند وبا خیال راحت لنگ وپاچه مردان نامحرم را تماشا کنند.البته اینها در خارج از کشور به ورزشگاهها می روند ولی تا در داخل کشور این کار را نکنند دلشان آرام نمی‌گیرد .اینها می خواهندتنها کشوری که به نام امام زمان است به زمین بخورد.

در چنین فضایی اگر بدانیم با شهادت در این مسیر، واجب الهی احیا می شود چه افتخاری بالاتر از این اما ظاهرا چنین است که در این قضیه اگر ما ۱۰۰نفر از قبیل شهید خلیلی هم شهید بدهیم مشکل حل نمی‌شود، چرا که دوستان زحمت کشیده ومی گویند امثال علی خلیلی ها غلط کرده اند که این کار را کرده اندچرا که این کار دشمنی بامردم وعلیه مردم است!

روزنامه دولتی ایران طی مقاله ای عرف جامعه را مقدم بر شرع دانست.باید گفت که اینها چیزی به نام دین را قبول ندارند.اعمال اینها آدم را یاد اسلام آوردن ابوسفیان می‌اندازد .در زمان خلیفه سوم که بچه های ابوسفیان قدرت گرفتند در حالی که بینایی خودش را ازدست داده بود بچه هایش را جمع کرد وگفت:«…و الذی یحلف به ابوسفیان لاجنه و لانار…؛ خلافت را چون توپ به یکدیگر پاس دهید و آن را نزد اولاد خود به ارث نهید. هان سوگند به آنکه ابوسفیان به او سوگند می‌خورد نه بهشتی در کار است و نه دوزخی.»

سال گذشته وقتی روزنامه دولتی ایران نوشت که امر به معروف ونهی از منکر بر مبنای عرف جامعه است با این چنین خط دهی ممکن است فردا بگویند همجنس بازی هم خوب است! مگر جوامع غربی از همین جاها شروع نکردند که به اینجا رسیدند .معلوم ومشخص است که با اصل دین مشکل دارند.

اگر چنین نیست حرفهایشان را تصحیح کنند

ان‌شاءالله خداوند به برکت خون شهدا بخصوص شهدای فریضه امر به معروف ونهی از منکر این دست آدمهای غافل را بیدار کند وحواسشان جمع بشود ومتوجه شوند که نهی از منکر دشمنی بامردم نیست بلکه لطف واحترام به آنان است.

قطعا همه ما از این که مسئولین تابع وخاضع به احکام الهی باشند خوشحال خواهیم شد.امید که روزی بیایید مسئولین خودشان در صف اول امر به معروف ونهی از منکر باشند ودیگر لازم نباشد در ایران اسلامی برای امر به معروف ونهی ازمنکر شهید دهیم.ما برای اینکه ببینیم چه کاری درست یا غلط است باید به دین رجوع کنیم. دین ما می گوید در کار غلط خیری نیست در بحث سیاست وفرهنگ اگر تخلفی با هدف مقابله با دشمن صورت گیرد خود غلطی مسلّم است.

خطر عظیم عوض شدن جای معروف با منکر

متاسفانه در جامعه ما جای معروف ومنکر عوض شده است. مثلا در موضوع بی حجابی خیلی از مردم آن را منکر نمی دانند واین عکس‌العمل بی توجهی و تساهل دولتمردان است.باید در جامعه یاد آوری کنیم که یک تار مو با همه سر برهنه از نظر دین فرقی نمی‌کند و بی‌حجابی دشمنی با خداست.

نکته دیگری که در رابطه با امر به معروف ونهی از منکر مطرح میشود این است که رابطه علت ومعلولی بیان می شود واین طور می‌گویند که به جای برخورد با معلول باید با علت ساختاری مبارزه کرد.

در این باب باید گفت این که تصور شود حالا که جامعه، دانشگاه ورادیو وتلویزیون به روند بی حجابی در جامعه دامن می زنند ما نباید با این منکر در جامعه برخورد کرده وباید بی‌خیال شویم؛ چرا که عملا بی فایده است .به نظر من این تحلیل اشتباه است ومثل این می‌ماند که شخص در حال معتاد شدن است به جای اینکه از روند اعتیاد او جلوگیری کنیم بگوییم فایده ندارد وباید ساختاری عمل کرد ومرزها را محکم کنترل کنیم وبا توزیع کنندگان مواد مخدر برخورد کنیم .البته اقدامات کلی وساختاری نیاز هست ولی این نباید منجر به آن شود که شخص در حال اعتیاد را به حال خود رها کنیم.دین به ما می گوید هم باید تذکر باشد وهم زمینه های رشد گناه را ازبین برد.