مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

انواع غلط ها در یکی دودقیقه صحبتهای نابجای روحانی

انواع غلط ها در یکی دودقیقه صحبتهای نابجای روحانی
انواع غلط ها در یکی دو دقیقه از صحبت های نابجای روحانی

مجله فرهنگی جوانان ایرانی/اختصاصی : روحانی روز یکشنبه در همایش تجلیل از بانوی انقلاب صحبت های زیادی داشت اما یکی دو دقیقه از این سخنرانی را باید قسمت سیاه این سخنرانی دانست.جایی که روحانی بی توجه به حساسیت و شکنندگی مسئله حجاب، به تحقیر اندک تلاش هایی که برای نهی از منکر بدحجاب ها می شود،می پردازد تا اراده ی جامعه مذهبی علیه بدحجابی را سست کند و زبان منافقان و معاندان را دراز علیه امر به معروف و نهی از منکر دراز کند.

آقای روحانی می گوید:

«متأسفانه در جامعه امروز ما نهی از منکر را فقط در برخی از خیابان‌ها و آن هم علیه زنان است و بس؛ امروز بزرگترین منکر ما بیکاری در جامعه و کم‌آبی است و بزرگترین معروف ما توسعه اقتصادی کشور است. چطور منکر و معروف اینقدر مقامش پایین آمد و کی منکر و معروف را از مسائل اصلی اجتماعی به چند فرع تنزل داد البته فروع اسلام هم مهم است.»

در این بین اما آقای روحانی دچار آشفته گویی های متعددی می شود از جمله:

۱-عوامانه ترین قسمت صحبت های رییس جمهور آنجایی است که می گوید:«بزرگ ترین منکر ما بیکاری در جامعه و کم آبی است»

افراد مطلع می دانند که اساسا معروف و منکر و حرام و واجب از نظر فقهی در مورد «افعال و اعمال » انسان بکار می رود.بنابراین «کم آبی» چگونه می تواند منکر باشد! در حالی که کم آبی یک وضعیت طبیعی است و البته ناگوار.ولی یک عمل نیست که منکر تلقی شود.

۲- اشتباه فاحش دیگر در صحبت های آقای روحانی- که واقعا عجیب است-خلط مفهوم «فرع» در ادبیات فقهی با معنای عرفی آن است.

«فروعات» در ادبیات فقهی به معنای هر آنچه در حوزه ی احکام عملی دین قرار می گیرد بکار می رود و به عبارت دیگر « تعالیم آیین اسلام، دارای دو بخش اعتقادی و عملی‌اند. بخش اعتقادی، از اصول دین و مذهب سخن می‌گوید و بخش عملی، از فروع دین. بخش دوم را از آن رو «فروع» خوانند که در برابر «اصول» جای دارد،نه از آن رو که اهمّیّت ندارد. از این رو، پایبندی به فروع دین نیز- همچون اصول دین- واجب است.»(دانشنامه ویکی فقه) .اما در عرف ، تعبیر فرع به معنای غیرمهم در مقابل اصل یعنی مهم بکار می رود و این معنا ارتباطی با فروعات در دین ندارد.با این حساب اگر بخواهیم از مسائل اصلی و مهمات جامعه سخن بگوییم داخل در همین مجموعه فروع دین است نه آنکه بگوییم اینها که فروع است(به معنای غیرمهم) پس اصول چیزهای دیگری است!

۳-و بالاخره سومین نکته ی نابجا در این قسمت از صحبت های آقای روحانی، نوع توصیف ایشان از «امر به معروف و نهی از منکر» است.متأسفانه آقای روحانی بدون ملاحظه هجمه های همه جانبه علیه پیکر نحیف امر به معروف و نهی از منکر، به انتقاد از توجه زیاد به نهی از منکر زنان بدحجاب می پردازد و تذکر لسانی را با تعبیر«علیه زنان» یاد می کند!