مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

گزارش عملکرد توسط استاد مظلومان

گزارش عملکرد توسط استاد مظلومان

مدیرعامل موسسه فرهنگی رهپویان معروف گفت: توانمندی‌های بسیاری در جامعه اسلامی ما وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، سید محمد مظلومان، در خصوص مجموعه «رهپویان معروف» گفت: با یک برنامه‌ریزی کارشناسانه می‌توان تمامی این توانمندی‌ها را در راستای ترویج معارف دین مبین اسلام به کار گرفت.

وی افزود: مجموعه بر این باور است که به جای این‌که توان محدود مبلغین فعلی و ابزارهای تبلیغی را به صورت مستقیم در مسیر ترویج معروف‌ها و رفع منکرهای جامعه قرار دهیم باید کاری کنیم که از ظرفیت بالا و بی‌نظیر سایر متدیینن و نیروهای بالقوه، اعم از نخبگان و سایر اقشار جامعه به بهترین وجه ممکن استفاده شود و اگر چنین کاری صورت پذیرد توان مبلغین و ابزارهای تبلیغی موجود چندین برابر شده و با ظرفیت موجود غیر قابل مقایسه می‌شود.

مدیرعامل این موسسه ادامه داد: به تعبیر دیگر به جای این‌که به صورت مستقیم موضوعی را در جامعه ترویج دهیم باید ابزار تبلیغ آن موضوع را در اختیار متدینین جامعه قرار داده تا هر یک از آن‌ها مبلغ آن موضوع باشند.

وی تصریح کرد: لذا «رهپویان معروف» برای شکوفا نمودن ظرفیت متدینین و نیروهای بالقوه جامعه و ایجاد انگیزه کافی جهت جلب همکاری آنان در به پا داشتن واجبات الهی و رفع منکرات قدم در راه ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر گذاشته است؛ زیرا همان‌طور که در بیانات اهل بیت(ع) آمده است اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شود تمام واجبات الهی پایدار و استوار خواهند شد.

مظلومان ضمن اشاره به این‌که «رهپویان معروف» با لبیک به رهنمودهای مقام معظم رهبری، حرکت در مسیر احیای امر به معروف را سرلوحه کار خود قرار داده، گفت: ضمن تعامل با نهادهای انقلابی از جمله سازمان بسیج، ستاد احیای نیروی انتظامی، ستاد حفاظت و پیشگیری قوه قضاییه، و… اشخاص حقیقی از جمله علماء و بزرگان و نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و… در صدد زدودن غبار مظلومیت از تارک بزرگ‌ترین و مظلوم‌ترین واجب فراموش شده اسلام است.

وی مبنای حرکت این مجموعه را که بر اساس بخشی از فرمایشات رهبری در خصوص امر به معروف و نهی از منکر است، این‌گونه تشریح کرد: اصولی که این مجموعه طبق آن‌ها پیش می‌رود عبارتند از: نقش مردم، ضرورت حمایت از امر به معروف، مهم‌ترین فایده امر به معروف و نهی از منکر، بزرگ‌ترین معروف، معجزه تذکر لسانی، واجب همگانی، واجب فراموش شده، وظیفه همه اقشار، ضامن بقا و قوام جامعه اسلامی، نقش متقابل مردم و حکومت در قبال فریضتین، لزوم فراگیری احکام امر به معروف، اهمیت پشتکار و تلاش مضاعف.

مظلومان برنامه پنج ساله مجموعه «رهپویان معروف» به این ترتیب عنوان کرد: معرفی امر به معروف و نهی از منکر عمومی در سطح ملی به عنوان «بزرگ‌ترین واجب فراموش شده اسلام»، ارتباط فعال با مراکز علمی فرهنگی تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در سطح منطقه‌ای و ملی، ایجاد پژوهشکده تخصصی امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد موسسه آموزشی تخصصی امر به معروف و نهی از منکر جهت گروه‌های مرجع، ایجاد شبکه جامع مجازی امر به معروف و نهی از منکر، تصویب سند جامع ملی امر به معروف و نهی از منکر.

وی بخشی از عملکرد این مجموعه در سال گذشته را این‌گونه تشریح کرد: این موسسه در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند که این زمینه‌ها شامل: فعالیت‌های پژوهشی، شامل: تشکیل کارگروه فقهی و پیگیری کتاب جامع احکام امر به معروف، تدوین طرح پیشنهادی سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر، تدوین کتاب «گلواژه خاطرات آمرین به معروف و ناهیان از منکر موفق».

فعالیت‌هایی در فضای مجاری که شامل: راه‌اندازی سایت رهپویان معروف و توفیق قرار گرفتن این سایت در رتبه دوم سایت کشور در زمینه امر به معروف می‌شود.

برگزاری همایش، شامل: اجرای شش نشست تخصصی با موضوع واجب فراموش شده با حضور حضرات آیات، سید‌احمد خاتمی، موحدی کرمانی، ائمه جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله محمد‌علی جاودان، استاد اخلاق حوزه علمیه تهران و حسن رحیم‌پورازغدی، ‌عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده شده است.

فعالیت‌های آموزشی، شامل: برگزاری شش دوره آموزشی، هر دوره ۱۰ جلسه، با موضوع امر به معروف، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان برخی از ادارات، دانشگاه‌ها و نهادها، یک دوره آموزشی جهت ۴۰۰ فرمانده پایگاه‌های بسیج اهل سنت.

فعالیت‌های سمعی و بصری، شامل: آماده‌سازی ۱۷ آوای انتظار در زمینه امر به معروف و ۱۹ آوای انتظار در زمینه انتخابات از بیانات رهبری.

فعالیت‌های تبلیغاتی، شامل: تهیه بانک اطلاعات تلفن همراه، ۴۱ هزار نفر از حوزویان، دانشگاهیان و فعالان فرهنگی جهت اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر.

راه‌اندازی و تاسیس واحد خواهران، شامل: یک دوره سیر مطالعاتی جهت مخاطبان واحد خواهران، تهیه و اجرای چند تئاتر امر به معروفی، تشکیل کارگروه پژوهشی قرآنی در موضوع امر به معروف، برگزاری اردوی معرفتی مهارتی، تشکیل کانون تفکر برای دستیابی هر چه بهتر به اهداف از پیش تعیین شده، جلب همکاری ۲۰ نفر از نخبگان حوزه و دانشگاه.

مدیر عامل موسسه فرهنگی «رهپویان معروف» در پایان اهداف سلسله نشست‌های این مجموعه را به ترتیب زیر برشمرد:

-حرکت به سمت دستیابی به جایگاه آرمانی که معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) در نظر داشتند: «این کشور باید همه افرادش آمر به معروف و ناهی از منکر باشند و اعوجاجها را خودشان رفع کنند.»

-معرفی امر به معروف و نهی از منکر در سطح ملی به عنوان بزرگ‌ترین واجب فراموش شده اسلام

-جریان‌سازی و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه همگانی با بهره‌مندی از فرصت حضور خیل عظیم زایران حرم مطهر عالم آل‌محمد(ص) در ایام تابستان و شهادت امام صادق(ع)

-آشناسازی آحاد جامعه با عواقب ترک امر به معروف و نهی از منکر

-معرفی آثار و برکات احیا و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

-واکاوی علل ترک امر به معروف در جامعه اسلامی

-آسیب‌شناسی حرکت امر به معروف و نهی از منکر طی سه دهه گذشته

-بسترسازی برای ایجاد حساسیت بیشتر و حضور فعال حوزه، دانشگاه و نهادهای فرهنگی تبلیغی کشور در عرصه امر به معروف و نهی از منکر

-تلاش در جهت جریان‌سازی و ترغیب حرکت‌های خودجوش مردمی به برگزاری جلسات مذهبی و حلقه‌های معرفت با محوریت امر به معروف و نهی از منکر در راستای تعالی جامعه متدینین نسبت به فریضتین.

-بهره‌گیری از ظرفیت پایتخت معنوی ایران در جهت بسترسازی آموزش امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های سبک زندگی اسلامی.

-زمینه‌سازی برای انعکاس رسانه‌ای نظرات علماء و نخبگان علمی فرهنگی کشور در خصوص این واجب فراموش شده اسلام.

-شناسایی و تعامل با دغدغه‌مندان و نخبگان عرصه امر به معروف و نهی از منکر در جهت ترویج فرهنگ بزرگ‌ترین و مظلوم‌‌ترین واجب فراموش شده اسلام.