مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مجازات برای کسی که مانع امربه معروف شود

مجازات برای کسی که مانع امربه معروف شود
ایرنا – نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر جرم شناخته می شود و با محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی مواجه می شود.

 

ایران پی ان – مجلس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، مواد ۸ و ۹ طرح حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح کردند  .
براساس اصلاح ماده ۹ این طرح که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر ایجاد مانع کنند، ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه ۷ می شود.

نمایندگان مجلس در ادامه اصلاح این ماده تصویب کردند که در مورد اشخاص حقوقی، افرادی که با سوء استفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و مزایا مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر شوند علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری حسب مورد به مجازات بند (پ) ماده ۲۰ قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند.

نمایندگان همچنین تبصره ماده ۹ این طرح را تصویب کردند که براساس آن وجوه حاصل از اجرای این ماده پس از واریز به خزانه کل کشور با پیش بینی در بودجه سالانه ۱۰۰ درصد در اختیار ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرد.

** قوه قضاییه تلاش می کند زندان ها را کاهش دهد

محمدرضا خباز معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رییس جمهوری در مخالفت با این ماده گفت: در سیاست های ابلاغی و سیاست های کلی که هم اکنون در قوه قضاییه در حال تعقیب است آمده که تا جایی که ممکن است زندان زدایی کنیم و زندان ها را به حداقل برسانیم.

وی افزود: امروز دستگاه قضایی با مشکل زندان ها روبه رو است و آنان تلاش می کنند با دستورالعمل های مختلف میزان زندان ها را کاهش دهند در حالی که این ماده، زندان زدایی را مدنظر قرار نداده بلکه آن را افزایش می دهد.

** مجوز مجلس برای امر به معروف مسوولان و مدیران

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۸ طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اعاده شده از شورای نگهبان به این شرح تصویب کردند که مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت و ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چارچوب شرع و قوانین می توانند نسبت به مقامات، مسوولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه گانه اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات، شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آن ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است امر به معروف و نهی از منکر کنند