آخرین اخبار
خانه > استاد > متن سخنرانی استاد تقوی در دانشگاه کرمان

متن سخنرانی استاد تقوی در دانشگاه کرمان

کارگاه واجب فراموش شده ؛ امر به معروف استاد تقوی – دانشگاه شهید باهنر کرمان
در هر شریعتی یک اصولی پابرجا و ثابت و لایتغیر وجود داره ، در حدیث شریف نبوی است که : اسلام بر پنج پایه استوار است ؛ نماز ، زکات ، روزه ، حج و ولایت .و به هیچ یک از اینها انقدر تاکید نشده که به ولاایت تاکید شده
جالب اینه که این پنج مورد در تمام شرایع انبیاء به نحو صریح احایدث بوده تا رسول خاتم .ظواهر آنها متفاوت بوده اما حقیقتش یکی بوده ،
دین اسلام یک ستونی به نام نماز دارد ، نماز عمود دین است ، عمود با ستون تفاوتی دارد، یک خیمه ممکنه چند ستون داشته باشه ، ستون وسط خیمه را عمود میگن ، ستون مرکزی ، اونی که اگر بیفته همه می افتد ، اونی که ان قبلت ، قبلت ما شواها و ان رددت رددت ما سواها (اگر قبول شود اعمال همه قبول اگر رد شود همه مردود )
این عمود دین و بقیه شتون ها اعم از فروع دین اسلام که ده مورد اشت همه بر روی کف و زمینی بنا شده . ( اصول دین : توحید ، نبوت ، امامت ، عدل ، معاد / فروع دین : نماز ، روزه ، حج ، جهاد ، خمس ، زکات ، امر به معروف و نهی از منکر ، تولی ، تبری ) فروع دین از واجبات است . یک جا پرسیدیم فروع دین واجبه یا مستحبه ، جمع دانشجویی بودن ، یکی بلند د گفت الان مستحبه یه چند وقت دیگه اقامه نکنیم میشه مباح و بعد مکروه و بعد حرام !!!
الان اینطور هست در نگاه و ذهن بعضی افراد . که حالا اینا خط مقدم بقیه فروع دین هستن اینا شدن مکروه و بعضا حرام در ذهن افراد ، اگر از اینها دفاع نکنیم نماز و روزه هم می شود مکروه و بعد ..
همه فروع ده گانه روی یک شالوده و زمینی بنا شده است ، آن زمین و فریضه عظیمه که اگر آن اقامه شود و احیا شود مابقی فرائض بر روی او اقامه می شود (امر بالمعروف و نهی عن المنکر فرضه عظیمه بها تقام الفرایض)
رئیس اداره فرهنگی فلان مجموعه میگه ما هر چقدر برای حجاب تبلیغ می کنیم چرا حجاب درست نمیشه ؟!!چرا سگ گردانی و چرا مهمانی آنچنانی و رشوه و … دروغ و منکرهای مختلف چرا کم نمیشه ؟ چرا نماز برای نسل جوان جا نمیفته ؟!!!
حضرت علی (ع) فرمودند که : تمام اعمال خوب در برابر امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره هایی هستن در برابر دریا .
ما میخوایم حجاب درست شه ، حجاب یه قطره و یه شاخه و یه ستون هست که خیلی مهم است ، اون شالوده خراب هست ، زمین زیرش خراب است ، حالا شما هی بیا برای حجاب بنر و. تیزر بزن ، سخنرانی کن و کتاب چاپ کن ، همایش و … اصلا قطره رو ول کن ، انقدر رو نماز تاکید نکن ، خوبه لازمه ،مصداقی ورود پیدا کردن لاازمه اما فریضه عظیمه بها تقام الفرایض
قطره ها رو چسبیدی دریا رو ول کردی ، شما بیا امر به معروف و نهی از منکر رو ترویج کن ، این واجب الهی رو زنده و احیا کن
فرمودند : رحم الله من احیا امورنا خدا رحمت کند کسی رو که یک امر از امور ما را احیا کند ، فراموش شده های ما اهل بیت را .
در ادعیه های مربوط به صاحب الامر می خونیم که ایشان وقتی تشریف میارند یکی از ضفاتی که برای حضرت اسم میبریم این هست که سنت ها رو احیا می کنند . مجدد سنن هستن ، چه سنت هایی فراموش شده که ایشون احیا می کنن ، یکیش همین !سنت فریضه امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف اگر در جامعه احیا و فراگیر شود مثل مدینه النبی شود حجاب درست می شه ، انتخابات ، استکبارستیزی ، فساد اقتصادی درست میشه ، همه معروف ها اقامه میشه همه منکر ها حل میشه ، تدریجی انجام میشه . اما زمین رو ول کن ، دیوار پوسیده هی بیا روش رنگ بزن ، گچ بگیر ماله ببک ، دیوار پوسیده ، از پای بست ویران است .
یه نگاه عمیقی میده به ما امر به معروف و نهی از منکر . امر به معروف و نهی از منکر واجب است خیلی خوب اما شرتیط داره هزار و یک شرط که چهار تا در رساله مراجع امده . الحمدلله از هزار و یک چیز که هر نویسنده برای خودش ششصد تا شرط می نویسه ، ابلیس هم بیکار ننشسته که مبادا ما بتونیم از شرایط n
گانه عبور کنیم و برسیم به فریضه امر به معروف و نهی از منکر …
۱) احتمال اثر
۲) علم به معروف و منکر
۳) اصرار گناه کار بر ادامه گناه
) عدم مفسده

 

 

احتمال اثر ، فرمودند هر موقع میخواید صحبت کنید یک واژه شناسی داشته باشید . اثر به چی میگیم ؟ ایا ما توقعمون اینه ایا به یک نفر تذکر دادیم این کار گناه هست انجام نده ، یا اینکار ثواب داره انجام بده در یک لحظه طرف یک معجزه ای در وجودش اتفاق بیفته یک دگرگونی شدید و تحول آنچنانی و دیگه بشه عبد خاضع مطیع لله و تارک گناه و السابقون السابقون بشه . اثر به این میگیم ؟ ما این انتظار داریم ؟ اصلا این انتظار عقلایی است ؟!!! اگر اثر به این میگیم پس هیچ جا احتمال اثر وجود نداره ، تا به یه خانمی میگیم خواهرم حجابتون صحبح نیست یک خورده مراعات کنید ،بگه : بله چشم ، راست میگید اخ اخ استغفرالله ربی و اتوب الیه …
اثر به چی میگن پس ؟ اثر گاهی یک تلنگر ، گاهی یک تفکر ، گاهی یک کاهش سرعت گناه است ، گاهی تکرار تذکرات است ،

فرمایش حضرت اقاست : می فرمایند نفر اول بگوید ، دومی بگوید سومی بگوید ، دهمی بگوید ، نفر پنجاهمی بگوید ، گناه می خشکد در جامعه
؟؟؟دیگه کی میتونه گناه رو ادامه بدهد !
اما جامعه ما چطوره ؟ اولی نمی گوید ، دومی نمی گوید ، سومی نمی گوید ، پنجاهمی هم نمی گوید ، گناه هم داره رشد می کنه مثل قارچ در جامعه .

مگر چادری های ما به انزوا کشیده نمی شوند ؟ مگر بچه مذهبی ها ، هیئتی ها ، مومن ها الان روشون میشه برن سینما ؟ چقدر پارک میرن ؟ چقدر در فضای عمومی جامعه آمادگی هستن حضور پیدا کنن ؟
اون که گفته بچسبید به فرش خونتون ، اون داستانه و مال جای دیگس ، جهاد چیه ؟ حضور در صحنه چیه ؟

از ابتدای زعامتشان مقام معظم رهبری بیش از ۱۲۵۰۰ ( دوازده هزار و پانضد !!!!) بار درباره امر به معروف و نهی از منکر صحبت کردند . سایت خامنه ای دات ای ار قسمت فیش ها مراجعه کنید !(یه کار پژوهشی برید ببینیدچرا در سال ۷۹ چرا اوج پیگیری و مطالبه حضرت اقا بوده ، بیشترین کلیدواژه امر به معروف و نهی از منکر در ان سال است )
یه بار بنده حساب کردم تقریبا شد ماهی سه بار ، ماهی سه بار ایشان در دیدار ها سخنرانی ها ملاقات ها ، این بحث را پیگیری کردند ، بعد چه اسمی اقا روش میذارن؟واجب فراموش شده
من میخواهم این واجب فراموش شده اسلام را به یاد شما و به یاد ملت ایران بیارم .
یک واجبی فراموش شده ، و من بسیجی ، من ولایتی ، من ادعای امام زمانی و شیعگی روی زمینم ، اونوقت واجب خدا فراموش شده ! من دارم نفس می کشم واجب خدا فراموش شده
شیعه بی درد زخم بی نمک بس کن این یا لیتنا کنا معک
مگر نه اینکه کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا بسم الله
این جنگ تا ابد بین خیر و شر ، بین یزید و حسین بن علی ع باقیست . مگر هل من یاصر تاریخ و جغرافیا داره ؟ الان هم هل من ناصر ، امروز عاشوراست و اینجا کربلا ، تهران کربلاست . همین منطقه سعادت اباد کربلاست ، چیکار داریم می کنیم ما ؟ حکایت آن عالم وارسته ای نشه که گفت در عالم خواب نشونم دادن ، دیدم افسار ذوالجناح حضرت دست منه انقدر گفتم یا لیتنا کنت معک ، نیزه اول امد جا خالی دادم این طرف ، نیزه دوم امد کشیدم این طرف ، نیزه سوم امد افسار ذوالجناح رو رها کردم گریختم از خواب پریدم
گفتن اینه اقا ، اینه یا لیتنا کنا معک ، الان عرصه ، عرصه جهاد است ، الان حضرت اقا حکم جهاد بدن ، بگن همه بریزیم شلمچه ، دهلاویه ، سوریه و .. اینجا نیاز به حضوز است ، مگه نمیریم ؟!! اقا نمیخواد بریم ، اقا الان ۱۲۵۰۰ بار حکم جهاد داده آقا !
سید علی لب تر کند جان را فدایش می کنم ، خود من شعار دهنده مدعی ، گلوی رهبرم پاره شد ! لبت تر کند ؟؟؟؟!! چیکار دارم میکنم من ؟ ! چطوری دیگه بگه آقا ؟!!!!
اون دنیا من چطوری میخوام …. ؟؟!!
این دنیا چطوری سرم رو میخوام بیارم بالا چه برسه به اون دنیا !
انقدر اقا رو این فریضه تاکید دارن چون اسلام تاکید داره ، قران تاکید داره !
حجاب چند آیه داره در قران ؟ دروغ چند ایه در مذمتش در قران داره؟ امر به معروف چند تا ایه هست ؟ بیست و چند تا ایه صریح و بیش از صد ایه غیر صریح با کنایه و اشاره ( و تواصوا بالحق )
شرط اول احتمال اثر ؛ اثر فقط اصلاح انی و لحظه ای نیست ، صد مدل ما اثر داریم !
همه جا احتمال اثر هست ، شما ولایت پذیرید ، بذارید اول جمله حضرت اقا رو بگم که بدونیم احتمال اثر همه جا هست بعد بریم برای اثبات .
حضرت اقا گفتن : بعضی گفتن باید احتمال اثر در امر به معروف و نهی از منکر باشد و بنده می گویم احتمال اثر در همه جا قطعی است !
او فقیه هست ، میگوید احتمال اثر در همه جا قطعی است !
شرط دوم ؛ علم به معروف و منکر
اقا فقط روحانیون و علمای دین باید امر به معروف و نهی از منکر کنن ، علم به معروف و منکر امده در رساله مراجع . نخیر ننشینیم خودسازی کنیم بشویم ایت الله بهجت اما انقدر در خودسازی غرق بشیم که از دگرسازی جا بمونیم ، بعضی ها هم انقدر غرق در دگرسازی میشن که از خودسازی غافل میشن ، نه یک پله این پا ، یک پله پای دیگر ، همزمان ، همگام خودسازی و دگرسازی
امدند خدمت رسول اسلام ، یا رسول الله ما به هیچ معروفی امر نمی کنیم مگر اینکه خودمون اون معروف رو کامل انجام بدیم و از هیچ منکری نهی نمی کنیم مگر اینکه خودمون کامل اون منکر رو ترک کرده باشیم . رسول الله فرمودند نخیر امر کنید به معروف ها حتی اگر خو.دتون اون رو کامل انجام نمی دید ، نهی کنید از منکرها حتی اگر خودتون مبتلا به اون منکر هستید . لذا امام راحل می فرمایند در امر به معروف و نهی از منکر نه عمل شرط است و نه عدل ، یعنی در شرایط امر به معروف نیست که من خودم عامل و عادل باشم ، نخیر خود بی عیب کیه ؟
گفتا شیخا تو هر انچه گویی هستم ایا تو چنان که مینمایی هستی ؟! (خراسان شمالی صحبت های حضرت اقا ) کیه که عیب نداشته باشه ؟ اون عیب ظاهری داره من عیب باطنی دارم کسی نمی بینه .
بحث ما هم همینه امر به معروف و نهی از منکر میگه عیب نباید ظاهر بشه ، گناه نباید علنی بشه ، نباید در عرصه جامعه پدید بیاد ، امیرالمومنین فرمودند کسی که گناه رو خفی انجام بده ضررش بیشتر به خودش میرسه اما وقتی گناه علنی بشه و سرباز کنه به کف جامعه بیاد اون دیگه اسیب اجتماعی بیشتر از اسیب فردیش میشه ، اون رو باید جلوش بگیریم .
هر چقدر علم داری همونقدر وظیفه داری ، من احکام دفن میت رو بلد نیستم ، اونوقت می بینم یه میتی رو دارن دفن می کنن لازم نیست برم و امر به معروف و نهی اغز منکر کنم ، خودم نمیدونم که ایا این کار واقعا منکر است ، این کار واقعا معروف و واجبی است که ترک شده یا حرامی است که انجام شده !
اما نماز رو میدونم که واجبه !! اونوقت فامیل من بی نمازه ( البته حکم ظن و برائت و اینا رو داریم )
اما من که میدونم حجاب واجبه !!! علم به وجوب حجاب دارم می بینم این بدحجاب داره از خیابون رد میشه صدامم در نمیاد !مگر نه اینکه فرمودند :
الرضا بالمعصیه معصیه
الرضا بالکفر کفر
رضایت به کفر کفر است
رضایت به معصیت ، معصیت است

فلذاست که می فرمایند رسول خدا عده زیادی از خوبان امت در روز قیامت محشور میشن و از قبرها بیرون میان ، خوبان امت ها چهره ها نورانی بکن از بوی گند این ها اهل قیامت به فریاد و فغان میان
این بوی گند برای کیه ؟
رسول خدا سر به زیر میندازن ( قولوا لنا زینا و لا تکون لنا شینا زینت ما باشید نه مایه تو سری خوردن اهل بیت ، شما رو چماق نکنن تو سر ما بزنن شماتت کنن ، امام صادقیا اینان ؟ امام حسینیا اینان ؟ امام زمانی ها اینان ؟؟؟!! )
چهره ها نوزانی ، محشور شدیم از قبر ( محشور میشن عده زیادی از خوبان امت ) خوب ها کیان ؟ بدحجاب ها ؟ یا نماز شب خون ها ، پامنبری ها و هیئتی ها ؟؟ چهره ها نورانی از بوی گندشون اهل محشر به فریاد میان
میگن اینا کیان ؟ امیت کی هستند؟
سر به زیر میندازن !
گناهشون چیه ؟!! اینا کسایی هستن که امر به معروف و نهی از منکر رو ترک کردن .
رسول خدا فرمودند در شب معراج دیدم عده ای رو لب هاشون رو با قیچی های اتشین می بریدن ، این لب ها رشد می کرد می روئید ، دوباره ملائک با قیچی اتشین می بریدن و ادامه داشت این عذاب از برادرم جبرئیل پرسیدم این عذاب وحشتناک برای چه گناهی است ، اینا کی هستن از امت کدوم پیامبر هستن ؟ عرضه داشت یا رسول الله اینها امت تو هستند ، اینها به قول خودمون ساکتین در برابر گناه امت تو هستند ، مومنان امت تو هستند ، گناه رو می دیدند زبان گفتن داشتن اما لب از لب باز نمی کردن
مگه نمیگیم سکوت نشانه رضاست ( سکوتها رضاها )
لذا فرموند عده بسیاری از امت من محشور میشن در روز قیامت از قبرها بیرون می ایند به شکل خوک و بوزینه
خدا به خیر کنه ….
خوک بی غیرت ترین حیوان است ، بلکه غیرت منفی هم دارد یعنی فساد در خانواده او برای او یک ارزش است ، خوک یا بوزینه که تمثل گناه ترک امر به معروف و نهی از منکر است ، بی تفاوتی داره می رسونه همه شدن مرده های متحرک
امیر مومنان فرمودند کسی که امر به معروف و نهی از منکر نکنه مرده است که بین زنده ها داره زندگی میکنه ( و هو میت بین الاحیا ) مرده متحرک نباشیم به قول یه بنده خدایی می گفت تنها تفاوت سیب زمینی با انسان ( شباهت های زیادی دارن مثل پوست ، گوشت ، چشم و … ) این است که انسان رگ داره سیب زمینی رگ نداره
کو بابا غیرت ؟!!!


بسیجی از چه رو خاموش ماندی زبان بستی سراپا گوش ماندی
نمی بینی مگر دجاله ها را سرود شوم نفی لاله ها را
علی را بی ولایت نام دادند ولایت را وکالت نام دادند
بسیجی سست و بی حال است ایا ؟؟ زبان غیرتش لال است ایا ؟!!


مگر واحب نکرده ؟!! اصلا اگر واجب نکرده بود عقل میگه ، از ایات قران نگفته است از احادیث نگفته است
چو می بینی که نابینا به چاه است اگر دستش نمی گیری ….
یه هزار تومنی از دست من می افته پایین شش نفر برمیگرده میگه اقا این پول شما اقا اقا اقا …
ایمان مردم داره از جیب شون میفته چرا هیشکی نمیگه اقا ایمانت اقا دروغ اقا نماز اقا حجاب
خانم این گناه خانم این ثواب
چرا بی تفاوت شدیم نسبت به هم
واجب است …

اونوقت پرونده اعمال میدن دست ما روز قیامت نگاه می کنیم ، این قبض های راهنمایی رانندگی با تمام دقت گاهی وقتا اشتباهی پیش میاد ، اما سیستم خدا اشتباه نمی کنه ، در روز قیامت پرونده اعمال من رو میدن می بینم یه گناه هایی توش نوشته که اصلا من ، من ؟!! کشتار مسلمانان میانمار ! من ؟ من کشتم ؟ کشتار نمازگذاران مسجدالاقصی ! من کشتم ؟!! و قس علی هذا
من خودم ارایش کردم برا نامحرم ؟!! من ؟ اینا چیه ؟!! انقد دروغ و غیبت اینقدر نگاه حرام ؟؟!! بابا من سیگار نمی کشیدم ! من یه بار اصلا سیگار نکشیدم ، کبریت روشن نکردم
بله الرضا بالمعصیه معصیه
خدا تعارف نداره
خدا گناه کارا رو دوست داره
خیلی دوست داره

انقد دوست داره که همه مومنا رو اجیر و مجبور میکنه و بهشون واجب میکنه که برید دست این گنه کارا رو بگیریدنجاتشون بدید ، بیارید تو وادی من

 

در رساله مراجع عظام هست ، تحصیل مقدمات واجب ، واجب است
یعنی چی ؟ نمیشه بگم من چون وضو بلد نیستم نماز نمی خونم ، نمیشه باید بری وضو رو یاد بگیری ! وضو به خودی خود واجب نیست ، ولی وقتی میخوام نماز بخونم ، مقدمه اوست این واجب می شود برای اون واجب .
امر به معروف و نهی از منکر هم همینه ، وقتی واجب است ، من علم به معروف و منکر ندارم ، برو یاد بگیر ، برو بخون . مسائل مبتلا به روزانه رو باید یاد بگیریم . هرچقدر بلدی همونقدر امر به معروف کن .
ثواب امر به معروف کی میدونه چقدره ؟
امیرالمومنین (ع) فرمودند : و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل الله- عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر- الا کنفثه فی بحر لجی
تمام اعمال خوب ( حج ، نماز ، زیارت ، اطاعت از ولی فقیه ، …) و جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره اب دهانی است در دریایی عمیق !
دریا را بچسبیم ، از انرژی گذاشتن برای یک کار بیایم بیرون
امروز خدمت اقای قرائتی بودیم ، استاد یک جمله فرمودند : تا میتونیم برای یک جمعیت میلیونی کار کنید برای چند نفر کار نکنید .
چهارشنبه شب ها رفقای ما دارن کار میلیونی می کنن شبکه قران ( ساعت ۱۰ ) ویژه برنامه فصل نو ، مطالبات حضرت اقا رو دارن پیگیری می کنن .
حضرت اقا می فرمایند : اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما عمومی شود و مردم بفهمند قدر و اندازه اش ، تازه معلوم میشه یکی از نوترین شیرین ترین و بهترین روشهای تعامل اجتماعی با هم امر به معروف و نهی از منکر است ، خیر خواهی ، محبت و دوست داشتن و نجات است .
شرط سوم : اصرار گناه کار بر گناه
یکی به تقوی تذکر داده نماز واجب است ، ایشون وقتی درست شد نمیخواد صد نفر دیگه هر روز بریزن سرش .
بیش از ۸۶ روش امر به معروف و نهی از منکر داریم ، امر به معروف نباید تعطیل بشه شیوه اش باید عوض شه ، تو اتوبوس یه شیوه داره ، فامیل چهار تا شیوه دیگه داره ، اداره پنج تا شیوه دیگه داره ، …
کسی که اصلاح شد دیگه لازم نیست بریم گذشته شو یادش بیاریم .
شرط چهارم ، عدم مفسده
انسانی که دوهزار تومن بهش بدن هزار تومن ازش بگیرن ، سود کرده !
انسانی که دو تومن بهش بدن ، بیست تومن ازش بگیرن این ضرر کرده ! به این میگن مفسده
مفسده یعنی چی ؟ یعنی اینکه به من فحش و دشنام نگن ؟! یعنی از من ازرده خاطر نشن ؟! یعنی اینکه ابروم نره ، یعنی به من به شما چه نگویند ؟!
مفسده معناش اینه که اسیب جسمی به من نرسه ؟!
بعضی میگن : مفسده یعنی اینکه ضرر جسمی یا جانی قابل اعتنا به شما نرسه ، پس جایی که میدونی احتمال میدونیم ضرر جسمی و جانی داره پس امر به معروف نکنیم ؟! اباعلدالله الحسین شب عاشورا نمیدونستن که فردا قراره هممون شهید بشیم ؟!( العیاذ بالله ) ضرر جسمی و جانی قابل اعتنایی نبود !
این نمیشه مفسده !
مفسده یعنی ضرر بیشتر از سود ، یعنی تذکر دادن من یقین داشته باشم که یک ضرری ایجاد میکنه این تذکر که از سود این تذکر بیشتره . تو ذهنم مثالی نمیاد که تذکری بدیم ضرری بر اسلام و علمای اسلام وارد شه . اکثر موارد ۹۹/۹ موارد جاهایی که تذکر میدیم سودش بیشتر از ضررش است .مراتب امر به معروف و نهی از منکر : مرتبه قلبی :
بعضی به اشتباه میگن ، میگیم اقا امر به معروف و نهی از منکر ، میگه ما مرتبه اولش رو همه جا انجام می دیم ، میگیم مرتبه اولش چیه ؟ میگه اکراه قلبی ، اکراهش رو از کجا اوردی شما ؟ میگه یعنی تو قلبم من از گناه بیزار باشم وقتی من این گناه رو می بینم ناراحت میشم .
میگم امر رو شما به چی میگی ؟ نهی ، یک حرفی یک حرکتی ، …
البته این باید باشد ، امام باقر (ع) فرمودند کسی که گناهی را می بیند و دردش بیاید و احساس انزجار کند او ضعیف ترین قسم ایمان است .
مرد را دردی اگر باشد خوش است / درد بی دردی علاجش اتش است هر آن دل را که دردی نیست دل نیست / دل بی درد غیر از اب و گل نیست .خدایا درد دین و غصه خوردن گناه و لذت دیدن ثواب رو از ما نگیر .جامعه را باید از بی تفاوتی خارج کنیم .تبلیغ و ترویج امر به معروف هم واجب است . مرحله قلبی یعنی چی ؟ یعنی از گناه بدم بیاد ؟ نه ! اگر مومن باشی که از گناه بدت میاد . یعنی تذکری کمتر از لسان ( مرحله دوم ) یعنی روترش کردن ، مثلا یکی رو میخوام دعوت کنم به نماز مثلا هنگام نماز شده همه دارن صحبت می کنن یهو به یکی اشاره میکنم (در اینجا استاد دستشون رو تا گوششون بالا بردن ، یا استین رو بالا می دهد )وقتی قلبی کافی نیست باید بریم سراغ لسانی مرتبه لسانی : تذکر لسانی ، وظیفه همگانی این واجب است . مرحله اول و دوم بر همه لازم و واجب است ، همه جا هم باید انجام بشه ، غریبه و اشنا نداره ، تعارف بردار هم نیست ، بزرگ و کوچک نمی شناسد ، امر به معروف زن و مرد نداره ، سن و سال نداره ( لقمان به فرزندش می فرماید یا بنی ( پسرکم ) اقم اصلاه ، وامر بالمعروف … )واصبر علی ما اصابک و صبر کن در این راه از آنچه به تو اصابت می کنند از دشنام ، از تحقیر و تمسخر و از کتک سر انبیاء بلاهای بسیاری اوردند ، کتک زدند ، مسخره کردند ، اذیت ، استهزاء ….ما چند تا سیلی خوردیم برا دینمون ؟ چند تا دشنام واسه دینمون شنیدیم ؟ چقدر سختی کشیدیم ؟ انقدر لذت داره تحقیر بشیم واسه داینکه ما خدا رو دوست داریم بهمون بگن عقب مونده ، البته ما دوست نداریم بهمون بگن چون واسه اونا گناه می نویسن ما به گناه اونا راضی نیستیم .مالک اشتر کسی بهش توهینی کرد ، اهانت شدیدی کرد مالک سرش را پایین انداخت رفت یهو یکی گفت که میدونی این کی بود که بهش فحش دادی ؟ گفت مالک اشتر ، گفت برم دنبالش عذرخواهی کنم ، رفت دید مالک در مسجده ، گفت الان داره منو ناله می کنه ، رفت کنارش نشست دید که مالک داره دعا می کنه خدایا این رو ببخش این جاهل بود و ..بذارید به من بگن امل به خاطر اینکه ماهواره ندارم و پامنبری ام و … ارزش و غیر ارزش نباید جابجا شود .مرتبه سوم : عملی ( مشت و زور و اسلحه و اقدام با زور ، این در اختیار حکومت است . مقام معظم رهبری می فرمایند : در مملکتی که حکومت اسلامی باشد و ان حکومت اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر توجه و اهتمام داشته باشد ، در ان مملکت مرحله سوم به عهده حکومت است .مومنین ساکت می شوند لذا کسانی که ایمانشان یه خورده از شما پایین تر باشه ، مرتبه بالایی که ساکت باشد و موضع نگیرد و نظر ندهد ، مرتبه پایین نمی تواند تمیز دهد ، از اونور هجمه ها شدید ، نفس اماره داره همون حرف رو بهش میزنه که ابلیس همون وسوسه رو می کنه که خناس همون رو میگه ، که بی بی سی و فارسی وان و شبکه ویدیویی تولیدی همون رو میگه …این در مقابلش چی داره میگه ؟ کی هست اینور مقاومت کنه ؟اسلام چقدر قشنگ میگه ، میگه همتون کمک کنین ، ماشین افتاده تو جوب ، من میگم : من که یک نفرم زورم نمی رسه ، اون یکی رد میشه میگه منم زورم نمیرسه .اقا هر کی یه یاعلی بگه و با دو تا انگشتش یه زور بزنه بیست تا مرد باشن ماشین درمیاد ، باید کمک کنیم ، بعضی ها به خدا با یک تذکر درست میشن ، یکی با سه تا ، یکی با ده تا ، به نسبت اینکه چقدر در گناه فرو رفته ، چقدر درخت گناه در قلب او ریشه دوانده کارمون سخت تر میشه ، لذا الان امر به معروف کنیم اسانتر است از یکسال دیگر ، یکسال بعد اسان تر است از دو سال دیگر . امروز یکی رو می بینیم شالش افتاده ، میگیم اخ اخ چقدر شت روسریش افتاده نمیریم اقدام کنیم ، میگیم وای وای تو میانمار مسلمان کشتن ، اخ اخ اخ ، وای نمیدونی که چقدر بد میان بیرون وای وای برو وظیفت انجام بده ، تو یه تذکر دادی ؟ اونی که دیدی رفتی یه کلمه نرم ، نمیخواد سخنرانی و دعوا کنی ، هر کسی یک کلمه بگه و بره ! جمله حضرت اقاست ، می فرماید : هر کدامتان یک کلمه بگویید و بروید لازم نیست سخنرانی بکنید ، گناه می خشکه در جامعه . اقا می فرماید شما نمی گویید ، فکر میکنید اثر ندارد ، شما امتحان کنید می بینید که اثر دارد . اصلاح با تکرار افراد مختلف جامعه ، یکی تو خونه بگه ، یکی تو محل کار ، یکی تو خیابون ، دانشگاه بگه ، درست میشه ! میگه حتما یه چیزی هست که امروز ۵ نفر به من تذکر داد . حتما درست میگه ، میره تو فکر ، همون تلنگر ، همون یه ذره فکرش رو قلقلک میدی ، همون اثره ! داستان اصحاب سبت ( یاران شنبه ) : عده ای از اصحاب حضرت موسی بودند که شغلشون ماهیگیری بود ، خداوند میخواست اینها را امتحان کنه ، موسی به اینها بگو شنبه ها ماهی نگیرند ! از قضا صید شنبه ها پربرکت شد ، شنبه ها ماهی ها می امدند رو اب خودشون رو نشون می دادند ، یک سریشون امدند گفتند تور ها رو شنبه ها جمع کنیم ، یه دریاچه هایی ، حوض هایی درست می کردند کنار دریا ، شنبه صبح که می شد ، ماهیگیری ممنوع می شد ، دریچه حوض رو برمیداشتند ، ماهی ها با اب میرفتند و حوضچه ، یکشنبه صبح می گفتن ، حالا یکشنبه هست دیگه بریم ماهی ها رو بگیریم !!ایه قران است ، عده ای می امدن اینها رو نهی می کردند و تذکر می دادن میگفتن این منکره گناهه ، چرا انجام می دید ، اون مومن هایی که تذکر نمی دادن ، این امرین به معروف رو شماتت می کردن ، میگفتن ول کنید بابا اینا رو گناه کارن دیگه ، حرف واسه اینا اثر نداره ، چرا خودتون رو عذاب می دید ، سه دسته شدند : ۱٫ گنه کاران ۲٫ مومنان ساکت ۳٫ مومنان تذکر دهنده حالا عذاب خدا میخواد بیاد :

 

فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَینَا الَّذِینَ ینْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِیسٍ بِمَا کَانُوا یفْسُقُونَ(الأعراف/۱۶۵)

وقتی حرف ما رو فراموش کردند نجات دادیم کسانی که نهی می کردند از بدی . اون یک گروه رو فقط نجات دادیم ، دو تا گروه دیگه ( مومنان ساکت و گناه کاران ) عذاب شدند .
ریاضت شرعی سخت است ایت الله جاودان می فرمایند که : یک ریاضتی که یک مرتاز می کشد ، تهجدها و نماز شب های انچنانی که یک عارف بالله ، یک زاهد دارد ، یک امر به معروف و نهی از منکر ، ثوابش به مراتب از انها بیشتر است ، چون سختی اش بیشتر است . امتحان کنید ، از این به بعد خودمون رو مجاب بدونیم که هر جا منکری دیدیم ، تا الان نمی گفتیم ، باید بگوییم . یکی میگه خدایا من حاضرم روزی هزار رکعت نماز بخونم این امر به معروف و نهی از منکر رو بی خیال شو. کما اینکه کردند و سر دستشون هم کی بود ؟ ابلیس ملعون شیطان که رانده شد به جز از یک خطا نکرد / خود را برای سجده ادم رضا نکرد شیطان هزار مرتبه بهتر ز بی نماز / او سجده بر ادم و این بر خدا نکرد شیطان می دونید قبل از اینکه رانده شه چی به خدا گفت ؟ در اسمان چهارم دو رکعت نمازش شش هزار سال یا هفت هزار سال طول کشید ! عزیز کرده خدا بود ، وقتی خدا گفت سجده کن ، این جمله رو ابلیس گفت ، میگه خدایا (یومنون ببعض و یکفرون ببعض رو ببینین ) این یه سجده رو از من نخواه ، انچنان عبادتت میکنم که از اول تا حالا هیچ جن و انسی اونطوری تو رو عبادت نکرده باشه! خدا میگه نه من اینو میخوام !

بابا واجبه ، اونا مستحبه ! نمیخوام هی بری دوباره عبادتم کنی ، امر به معروف رو میخوام ، لذا حدیث قدسی خدا می فرماید بنده من نمبتونه به من نزدیک بشه به اون شدتی که با انجام واجب میتونه

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*