مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

حمایت نمایندگان اقلیت مذهبی از امربه معروف

حمایت نمایندگان اقلیت مذهبی از امربه معروف

حمایت نمایندگان اقلیت مذهبی از امربه معروف

حجت الاسلام آقاتهرانی:
برخی نمایندگان اقلیت‌های مذهبی نیز حامی طرح امر به معروف هستند/ مسلمانی شناسنامه‌ای هیچ فایده‌ای ندارد خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که برخی از اقلیت‌های مذهبی نیز موافق تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر هستند، گفت: با این وجود برخی که در شناسنامه مسلمان هستند هنوز مخالفت می کنند؛ این چه جور مسلمانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در هیأت فاطمیون قم در تشریح مراحل سیر و سلوک، کسب معرفت را نخستین مرحله دانست و اظهار داشت: معرفت یعنی شناخت؛ اگر انسان در چند زمینه معرفت پیدا کند می تواند جایگاه خود را تشخیص دهد، این که از کجا آمده، برای چه به وجود آمده و به کجا خواهد رفت.

وی به تبیین بعد انسان شناسی معرفت پرداخت و گفت: هرکس می داند که موجودی به اصطلاح فلاسفه ممکن الوجود است؛ کاملا برایمان روشن است که در گذشته وجود نداشتیم و روزی هم خواهد آمد که دیگر نخواهیم بود؛ هر روز بسیاری از چیزهایی را که بدست آورده بودیم از دست می دهیم و همچنین چیزهای جدیدی بدست می آوریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: انسان به هیچ وجه مستقل نبوده و موجودی جاودانه نیست؛ می دانیم که حداقل دو بعد روحانی و جسمانی داریم؛ درک، عقل، احساسات، شهوت، ترس و بسیاری از حالات دیگر در ما وجود دارد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به کتاب انسان شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) مراجعه کنید که بسیار عالمانه و مفید است.

حجت الاسلام آقاتهرانی در بیان بعد هستی شناسی بحث معرفت، گفت: همه می دانیم که این عالم مادی است که معنویات نیز در آن وجود دارد و به فراخور، انسان یکسری نیازهای مادی و معنوی دارد؛ می دانیم که پس از این دنیا، عالم دیگری وجود دارد، بخشی از آن را با دلایل عقلی و قسمت دیگر را با دلایل نقلی درک می کنیم.

وی با اشاره به آیه«وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ» بیان داشت: قرآن به صراحت می فرماید که حیات واقعی مربوط به آخرت می شود؛ دنیا حیات نما است و تنها می تواند مزرعه ای برای آخرت ما باشد؛ عالم برزخ نیز بینابین حیات این دنیا و آخرت است.

ماتریالیست ها نیز نمی توانند وجود عالم آخرت را انکار کنند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ماتریالیست ها نیز نمی توانند وجود آخرت را انکار کنند، گفت: آنها می گویند ما نمی دانیم دنیای دیگری وجود دارد یا خیر به دلیل این که چنین ادعایی دلیل می خواهد و آنها حرفی برای گفتن در این زمینه ندارند؛ بزرگان آنها می گویند ما برای ۷۰ سال عمر بشر برنامه داریم و پس از آن را نمی دانیم چه می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما به عنوان مسلمان باید فکر آن دنیای خود باشیم و از بسیار چیزها بگذریم تا به لذت های اخروی دست یابیم؛ در این دنیا محدودیت های فراوانی وجود دارد از جمله آنها عمر، لذت ها و آزادی، همه حد و مرز دارد اما بر اساس آیات و روایات در می یابیم که عالم دیگر بسیار وسیع است و محدودیتی ندارد.

حجت الاسلام آقاتهرانی در توضیح این محدودیت ها، گفت: بسیاری از استعدادهایی که خداوند به ما عنایت فرموده در این دنیا نیمه کاره رها می شوند؛ خداوند حکیم است چرا باید میل انسان به عمر، لذت و علم بی نهایت در وجود ما قرار دهد اما هیچ کدام اینها به حد نهایی خود نرسد.

وی ادامه داد: در این حالت دنیا به نظر عبس و بیهوده می آید؛ خداوند می فرماید«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا» یعنی روزی خواهد آمد که همه این خواسته های فطری شما شباع می شود و به کمال و لذت بی نهایت می رسیم؛ بنابراین باید تلاش کنیم راه آخرت خود را هموار کنیم«وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بحث دیگر در این زمینه را معرفت نسب به خدا و مبداء و مقصد دانست و گفت: خدا می فرماید«إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ» ما از جانب او آمده و به سویش باز خواهیم گشت؛ او تنها کسی است که مستقل بالذات بوده و محتاج هیچ کس نیست.

عقل مفاهیم کلی را درک می کند و در فهم جزئیات باید به انبیاء مراجعه کرد

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند به انسان قوه عقل داده تا بتواند مسیر درست را انتخاب کند، بیان داشت: باید از نعمت ها فراوانی که خداوند نزد ما به امانت نهاده است درست و بهینه استفاده کنیم تا بتوانیم راه درست و غلط را تشخیص دهیم.

حجت الاسلام آقاتهرانی با بیان این که عقل کلیاتی را درک می کند، گفت: عقل حجت درونی ما است که به صورت کلی می فهمد که ظلم بد است اما مصادیق آن را باید انبیاء و اولیای برای ما تبیین کنند.

وی با اشاره به جایگاه اصول اخلاقی در این بحث، ابراز داشت: همه افعال و رفتار ما حساب و کتاب دارد و اگر کسی این اصول را رعایت نکند گمراه می شود؛ اگر چنین بینشی نباشد انسان با هر وسیله ای حتی کلاه برداری و کشتن دیگران می خواهد به منافع خود برسد اما مسلمان رفتارش ضوابط خاصی دارد و هر کاری را انجام نمی دهد.

ایثار و شهادت تنها در اصول اخلاقی اسلام معنا پیدا می کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که ایثار، گذشت و شهادت طلبی در اصول اخلاق اسلام معنا پیدا می کند، گفت: گاهی فردی با این که می داند کشته می شود به میدان می آید و از عقایدش دفاع می کند؛ اما غیر مسلمانان تنها به امور مادی توجه دارند و تا جایی قانون را رعایت می کنند که جریمه نشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که مسلمان دنیا را متفاوت می بیند، اظهار داشت: ما برای خود، جامعه و بندگی خدا ارزش قائل هستیم؛ به همین دلیل معادلات و قیمت افراد تغییر می کند با این که در ظاهر مانند دیگران هستیم؛ شهدای کربلا نیز در ظاهر با سپاه یزد یکسان بودند و تفاوت اصلی آنها نوع بینش شان بود.

حجت الاسلام آقاتهرانی با تأکید بر این که در نگاه مادی گرایان واژگانی مانند گذشت معنا ندارد، گفت: آنها می گویند اگر گذشت کنم متضرر خواهم شد و برایشان منفعت تعریف دیگری دارد.

وی برخی را در ظاهر مسلمان اما در واقع نامسلمان خواند و بیان داشت: در مقابل آنها عده ای نیز با این که رسما مسلمان نیستند اما برخی اصول اخلاقی اسلام را قبول دارند و به آن پایبند هستند.

مسلمانی شناسنامه ای فایده ای برای انسان ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که می خواستیم نامه ای برای دولت بنویسیم و در زمینه تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر از آنها بوجه درخواست کنیم؛ نماینده اقلیتی های مذهبی از جمله مسیحیان وآشوریان نیز نامه را امضا کردند وقتی علت را جویا شدم گفتند ما نیز این مسأله را قبول داریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با ابراز تأسف از این که برخی مسلمان ها نسبت به امر به معروف و نهی از منکر مخالفت دارند، گفت: این مطلب به معرفت انسان باز می گردد؛ این چه مسلمانی است؟! فقط با ثبت در شناسنامه که انسان مسلمان نمی شود.

حجت الاسلام آقاتهرانی به بروز معرفت در رفتار انسان اشاره کرد و اظهار داشت: باید در عمل میزان مسلمانی افراد را سنجید وگرنه در مقام حرف و به ظاهر مشخص نمی شود چراکه بسیاری افراد ممکن است در ظاهر عابد و زاهد به نظر آیند اما در عمل آن گونه که باید به خدا، روز قیامت ایمان ندارد.

وی تصریح کرد: اگر نسبت به این مسائل معرفت پیدا کنیم می توانیم وضعیت خود را محاسبه کنیم که تا چه اندازه در صراط مستقیم هستیم و برای رسیدن به خدا چقدر دیگر راه داریم؛ کسی که در محاسبه نفس نمی داند که در کجای کار است معلوم می شود مقدمات معرفتی لازم را نداشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی عمر خود را بیهوده تلف می کنند، پیر می شوند اما به خدا نزدیک تر نمی شوند، دیگران هیچ بهره ای از وجودش نمی برند و خودش نیز از عمرش به هیچ وجه بهره برداری نمی کند.