مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

حق طبیعی و وظیفه حتمی

حق طبیعی و وظیفه حتمی

خبرگزاری شبستان: امام جمعه علی آباد کتول گفت: امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیاء و مسیر صالحان و فریضه بزرگی است که به وسیله آن واجبات دیگر عملی می شود و حق طبیعی صالحان و وظیفه حتمی آنهاست تا در سایه آن صلاح جامعه رو به فساد نرود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی، امام جمعه شهرستان علی آباد کتول، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیاء و مسیر صالحان و فریضه بزرگی است که به وسیله آن واجبات دیگر عملی می شود.

وی افزود: به واسطه امر به معروف و نهی از منکر، راهها امنیت یافته، کسب ها حلال و حق مظلوم به او رد شده و زمین آباد و دشمنان خاضع و کارها سامان می یابد.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای با ارزش است که در فرهنگ قرآنی و فقه اسلامی، نقش بی بدیل آن در سالم سازی و تامین امنیت جامعه و تحکیم عدالت اجتماعی و تهذیب و تربیت دینی بر کسی پوشیده نیست.

وی همچنین گفت: ارشاد و نصیحت، گرچه در رشد و حرکت جامعه به سوی ارزشهای انسانی و دینی نقشی بزرگ دارد، ولی سنگینی و اهمیت آن به پایه امر به معروف و نهی از منکر نمی رسد، زیرا غالبا مقام موعظه و نصیحت مقام برخورد و مقابله رو در رو با عوامل انحراف نیست و غرض از آن تعلیم و ارشاد جاهل و بالا بردن سطح فرهنگ دینی و اخلاقی جامعه است.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: اما برخلاف آن، امر به معروف و نهی از منکر تکلیفی است در مواجه با ارتکاب گناه و یا ترک واجب و با مراحلی که فقهای دین برای آن تعیین کرده اند برخورد مستقیم با جرم و عامل آن است.

امام جمعه علی آباد کتول در ادامه گفت: حساسیت و سنگینی کار هم در همین نقطه است و ارزش والای آن را نیز در همین جا باید جستجو کرد و نیز بدین جهت است که بسیاری از انجام دادن آن شانه خالی می کنند و رفته رفته آن را به دست نسیان می سپارند و بسیاری نیز به شدت با آن دشمنی می ورزند و آن را مخالف آزادی قلمداد می کنند.

وی همچنین افزود: امروزه برخی مبنای دین را بر تساهل و تسامح معرفی می کنند و این از خطاهای بزرگ و از اشتباه بین سهولت و تساهل است.

حجت الاسلام موسوی متذکر شد: اینکه دین و احکام شریعت «سهله و سمحه» است و قوانین شاق و حرجی ندارد، یک امریست و سهل انگاشتن و ترک مقابله با گناه و عوامل انحراف و مسامحه در آن، امر دیگری است و اساسا با امر به معروف و نهی از منکر که از که از محکمات دین است در تضاد است و معرفی تسامح و تساهل به نام سهل بودن شریعت، مغالطه ای بیش نیست.

امام جمعه علی آباد کتول با تاکید بر اینکه امر به معروف در حوزه تشریع، همان قانون عمومی دفاع و برخورد با عناصر مزاحم در طبیعت است، خاطر نشان کرد: جامعه اسلامی در حرکت خود به سوی خداوند، تابع مقرراتی است که تعیین و بیان کننده امور است و شیطان های پیدا و پنهان، همانند ویروس های خطرناک، دشمنان و مخالفان این حرکت انسانی و مقدس اند که با مجموع نظام هستی در تضاد هستند.

حجت الاسلام موسوی گفت: بنابراین، امر به معروف و نهی از منکر حق طبیعی صالحان و وظیفه حتمی آنهاست تا در سایه آن صلاح جامعه، رو به فساد نرود و عناصر مخرب و مفسد، طهارت و امنیت معنوی آن را به غارت نبرند، سلامت و اعتدال آن را بر هم نزنند و در غیر اینصورت، اختلال و فساد و حاکمیت اشرار بر جامعه نتیجه طبیعی آن خواهد بود.