مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کارکرد امربه معروف در کاهش جرم، ثابت شده است

کارکرد امربه معروف در کاهش جرم، ثابت شده است

خبرگزاری تسنیم: کارکرد و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر نسبت به سایر مکاتب و نظریه‌های ارائه شده در زمینه کنترل جرم به اثبات رسیده است.

به‌گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، یکی دیگر از مقالات برگزیده همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر نقش امر به معروف و نهی از منکر در کاهش جرایم با محوریت قانونگرایی است که چکیده آن را در ذیل می‌خوانید:

یکی از مسائل مهم جوامع بشری در طول تاریخ مسئله بزهکاری و ناامنی ناشی از آن بوده است. در جهت  مبارزه با این پدیده شوم، شیوه‌ها و روش‌های مختلفی مطرح شده و دفاع از ارزشها و هنجارهای حاکم بر جامعه از  مجازات  آن هم  از نوع شدید استفاده کرده‌اند؛ اما با وجود این، یافته‌ها و مطالعات آماری نشان‌دهنده افزایش نرخ بزهکاری به خصوص پدیده تکرار جرم بوده است.

رشد روند بزهکاری از یک طرف و شکست نظام کیفری در مهار آن از طرف دیگر، زمینه را برای پیدایش رویکردی جدید و متفاوت با رویکرد سرکوب‌گر، تحت عنوان انسان‌شناسی جنایی و سپس جرم‌شناسی در علوم جنایی فراهم آورده و دیدگاه‌های مختلفی از ناحیه مکاتب کلاسیک، تحققی و جامعه شناختی و… در این زمینه به وجود آمد. ولی آنچه مسلم  است پیشگیری از جرم و بزهکاری بدون کمک و مشارکت  مردم نمی‌تواند نتیجه مطلوب حاصل کند.

امتیاز، کارکرد و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر نسبت به سایر مکاتب و نظریه‌های ارائه شده در زمینه کنترل جرم به دلیل حضورش در تمام مراحل  شکل‌گیری عمل مجرمانه و دارا بودن ویژگی‌هایی چون انعطاف‌پذیری در نمود رفتاری و عملی، کم هزینه بودن و حاکمیت آن بر تمام روابط اجتماعی به اثبات رسیده است. به همین سبب برای نهادینه و اجرایی کردن این فریضه و آموزه اسلامی  راهکار‌هایی وجو دارد که به آنها اشاره می‌شود.

۱- تصویب هرچه سریع‌تر قانون امر به معروف و نهی  از منکر

۲- ایجاد تشکیلات منسجم با عضویت افراد متعهد و متخصص در راستای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های تدوین شده

۳- طرح مباحث امر به معروف و نهی از منکر در کتب درسی و در میان دانش‌آموزان دانشجویان، معلمان و اساتید

۴- ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی از طریق دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ای

۵- هماهنگی و همکاری لازم است بین قوای سه‌گانه در قالب تشکیل ستاد مشترک امر به معروف و نهی از منکر پیشنهاد می‌شود.