مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخریب و سانسور طرح امر به معروف در رسانه های اصلاح طلب!

تخریب و سانسور طرح امر به معروف در رسانه های اصلاح طلب!
روزنامه‌های زنجیره‌ای آخرین روزکاری هفته را با تمرکز خبری بر تصویب …
گروه سیاسی مشرق – رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.
****

روزنامه های اصلاح طلب آخرین روزکاری هفته را با تمرکز خبری بر تصویب کلیات طرح حمایت از آمران به معروف در بهارستان آغاز کردند و تصویت نهایی آن را «تداخل» در وظایف وزارت کشور و « نهاد سازی موازی برای امر به معروف» توصیف نمودند و از احتمال واکنش شدید دولت نسبت به آن خبر دادند. از سوی دیگر روزنامه های اصلاح طلب همانند روزهای گذشته، صفحه سیاسی خود را به واکاوی روند همگرایی در جریان اصولگرایان پرداخته است؛ این روزنامه های زنجیره ای – اجاره ای معتقد است که «افتراق» و «واگرایی» اصولگرایان به «اشتراک» و «همگرایی» مبدل نخواهد شد

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری پنجشنبه را با تیتر «دیدار سه جانبه در وین» که خبر از دیدار هفته آینده ظریف، اشتون و کری می داد،روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· عدم توافق یا توافق بد؟

احسان کیانی در سرمقاله روزنامه مردم سالاری به ارزیابی روند مذاکرات هسته ای در مقطع کنونی پرداخته است؛ این روزنامه نگار اصلاح طلب در این مورد می نویسد« در این سو، وزارت امور خارجه از جمعی از کارگردانان مشهور کشورمان دعوت می‌کند تا پوستری را امضا کنند که یکی از عبارات آن این است:«هر توافقی بهتر از عدم توافق است» و در آن‌سو نتانیاهو(نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل بیان می‌دارد که شعار اعتدال روحانی فریبی بیش نیست و ایران هرگز نمی‌تواند و نمی‌خواهد با غرب به توافق برسد. در این میان منتقدان داخلی دولت که مخالف پیگیری این توافق هستند با اشاره به جمله ذکر شده از آن پوستر، اشاره می‌کنند که هرگز نباید برای جلوگیری از عدم توافق به یک توافق بد تن داد و مرتب با یادآوری معاهده ترکمانچای قصد مشابهت‌سازی این دو توافق را دارند تا بدین‌وسیله تیم دیپلماسی را هم‌چون حاکمان قاجار به وطن‌فروشی و غرب‌زدگی متهم نمایند.» و سپس در خاتمه نتیجه گیری می کند که مشابهت‌سازی‌های تاریخی اشتباه است و باید مردم ایران به تیم مذاکره کننده اطمینان داشته باشند.

· ائتلاف ملی اصلاح‌طلبان میهن؛ حرکتی برای انتخابات مجلس

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزی مردم سالاری و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره نحوه فعالیت اصلاح طلبان ذیل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای انتخابات اسفند ۱۳۹۴ گفت « در آخرین نشست شورای هماهنگی و همچنین کمیته انتخابات جبهه اصلاحات، آیین‌نامه داخلی این کمیته در ۵ ماده و ۸ تبصره به تصویب اعضا رسید و مقرر شد که هیأت رئیسه آن حداکثر تا عید سعید غدیر انتخاب و آنگاه جلسات رسمی آن آغاز شود و از آنجایی که همه اشخاص و تشکل‌های اصلاح‌طلب، مرجعیت شورای هماهنگی را برای تصمیم‌گیری اعضا پذیرفته‌‌اند و بنا دارند با لیست واحد و اتحاد کامل و ائتلاف ملی و انسجام سراسری در انتخابات شرکت کنند لذا برای حضور سایر تشکل‌های اصلاح‌طلب در کمیته انتخابات جبهه اصلاحات هیچگونه ممنوعیتی نیز وجود ندارد و چون این کارگروه زیر‌مجموعه کمیته سیاسی بود و تمام دبیران کل هم باید در این کمیته شرکت کنند نه نفرات بعدی. ضمنا در جذب کمیته هم جایگاه مرتبطی را باز کردیم که افراد و احزاب غیر عضو شورای هماهنگی بتوانند عضو این کمیته انتخاباتی شوند برای اینکه‌ مسوولیت بیشتری نسبت به سایر جریانات اصلاح‌طلبان داشته باشیم، چنین مصوبه‌ای را اتخاذ کردیم.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه ابتکار

«تداخل در وظایف وزارت کشور» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس واکنش دولت نسبت به تصویب کلیات طرح حمایت از آمران به معروف در بهارستان، انتخاب کرده است.

· سنگ بزرگ وحدت اصولگرایان

روزنامه ابتکار همانند روزهای گذشته به واکاوی روند همگرایی در جریان اصولگرایان پرداخته است؛ گروه سیاسی این روزنامه معتقد است که «افتراق» و «تفرقه» اصولگرایان به «اشتراک» و «وحدت» تبدیل نخواهد شد و نوشت «نگاهی به وضعیت اردوگاه اصولگرایان در سال های اخیر از این نکته خبر می دهد که کار راستگرایان در رسیدن به وحدت و همگرایی اگر نه ناممکن که بسیار سخت خواهد بود. اصولگرایان اخیرا از وجود شخصیت های اثرگذاری همچون حبیب الله عسکراولادی و آیت الله مهدوی کنی محروم شده اند. آیت الله محمد یزدی نیز درباره اردوگاه اصولگرایی سکوت کرده است و هیچ اظهار نظری- لااقل به ظاهر – نمی‌کند.

محمود احمدی نژاد با حمایت حلقه ای از نزدیکان خود فعالیت های نامعلومی برای بازگشت به سیاست در پیش گرفته است . از سوی دیگر به نظر می رسد اصولگرایان دیگر بر سازوکار جامعتین تاکید و توافق ندارند. پایداری ها هم به دنبال افزایش وزنه خود در اردوگاه اصولگرایان هستند و با توجه به گذر اصولگرایان از سازوکار جامعتین، به نظر می رسد برای پیوستن جبهه پایداری به وحدت، باید راهکاری اندیشیده شود. این درحالی است که گرد آمدن اصولگرایان سنتی به دور آیت الله مصباح یزدی در غیاب سازوکار جامعتین بعید به نظر می رسد.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد پنجشنبه را به تیترهای «نهاد سازی موازی برای امر به معروف » و «لغو تحریم ها یک گام رو به جلو بود» اختصاص داد، این روزنامه در راستای طرح حمایت از آمرین امر به معروف در مجلس نوشت « طرح حمایت از آمرین به معروف از پیچ اول رد شد، دیروز مجلسی‌ها کلیات این طرح را تصویب کردند؛ طرحی که به نظر نمی‌رسد تصویب جزییات آن هم به همین راحتی باشد. دولتی‌ها مهم‌ترین مخالفان این طرح بودند؛ مخالفتی آنقدر جدی که سبب شد تا مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری برای نخستین بار پشت تریبون مجلس برود و با طرحی مخالفت کند. موافقان این طرح هم البته همانقدر جدی هستند. ورود چهره‌های اصلی جریان منتقد دولت همچون احمد سالک و مرتضی آقاتهرانی به میدان موافقت با این طرح حکایت از همین جدیت داشت. هر چند در نهایت رای موافق ۱۵۶ نفر از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه به کلیات این طرح آن را از پیچ اول گذراند اما هنوز اما و اگرهای اصلی بر سر جزییات آن باقی مانده است. چه آنکه سابقه طرح‌های سیاسی و اجتماعی مجلس هم پیش روی موافقان طرح حمایت از آمرین به معروف قرار دارد. آنها به خوبی به یاد دارند که کلیات طرح اصلاح قانون احزاب هم به همین راحتی در صحن علنی رای آورد، اما اختلاف‌نظرهای عمیق بر سر جزییات آن طرح را به کمیسیون تخصصی خود برگرداند. مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری هم البته در نطق مخالفت خود با کلیات این طرح خواست تا قبل از هر چیز یک بار دیگر طرح حمایت از آمرین به معروف به کمیسیون‌های قضایی و فرهنگی مجلس ارجاع داده شود. نبود ضابطه مشخص برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر محور مخالفت با این طرح بود. موافقان اما معتقد بودند که وضعیت فرهنگی جامعه آنقدر نگران‌کننده است که این طرح به خاطر برخی خلأ‌ها نادیده گرفته نشود. طرح حمایت از آمرین به معروف چیزی حدود پنج ماه پیش توسط مجتبی رحماندوست، نماینده تهران تهیه و بعد از آن کمیسیون مشترکی به ریاست مرتضی آقاتهرانی توسط کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی مجلس تشکیل و مامور بررسی آن شد.»

· همایش اصولگرایان و سکوت آیت الله محمد یزدی

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب خود به تحلیل روند وحدت یابی تشکل های سیاسی اردوگاه رقیب خود پرداخته است؛ مرجان زهرایی در یادداشت «همایش اصولگرایان و سکوت آیت الله محمد یزدی» معتقد است که اصولگرایان برای دستیابی به کرسی مجلس دهم به محوریت حجت الاسلام تقوی قصد دارند جلساتی را تشکیل بدهند که اولین آن سخنرانی آیت الله مصباح یزدی در لانه جاسوسی است؛ این روزنامه نگار با دیده تردید به سکوت آیت الله یزدی در مورد همایش سخن می گوید و نوشت « بعید به نظر می‌رسد سکوت آیت الله محمد یزدی ناشی از بی‌اطلاعی او از روندی باشد که اصولگرایان برای رسیدن به وحدت طی می‌کنند و شاید بتوان این سکوت طولانی را که حتی تا آستانه برگزاری جلسه وحدت اصولگرایان ادامه داشته است به نارضایتی او از محوریت آیت‌الله مصباح تعبیر کرد. گویا سکوت آیت‌الله یزدی در مواجهه با آیت‌الله مصباح علاوه بر دعواهای طلبگی که سید رضا تقوی از آن بارها یاد کرده است نارضایتی از محوریت هم درس سابقش باشد. تا پیش از این همیشه وحدت اصولگرایان زیر عبای شیوخ اصولگرا بود که در راس آنها جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین قرار داشت. بعد از رحلت عسگراولادی و بیماری آیت‌الله مهدوی کنی گویا با تمام تاکیدی که جامعتین برای رهبری اصولگرایان داشته‌اند این‌بار قرار است آیت‌الله مصباح یزدی اصولگرایان را به وحدت برساند. آیت‌الله مصباح که حالا اصولگرایان برای پر رنگ شدن نقش او در این وحدت اصرار دارند.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه شرق

روزنامه اصلاح طلب شرق تیتر صفحه اول خود را به «دولت بی تفاوت نیست» و «رونمایی از خودروها و تجهیزات نوپو» اختصاص داد.

· سیمای دیده‌نشده «روحانی»

تقی آزادارمکی در سرمقاله روز پنجشبه روزنامه شرق تحت عنوان سیمای دیده‌نشده «روحانی» به ارزیابی شعارهای رییس جمهور در دوران صدارت ایشان بر قوه مجریه می پردازد و با نگاهی جامعه شناختی این گونه از چرایی عدم پیگیری شعارهای رییس جمهور می پردازد و نوشت« اما اینکه چرا این دغدغه‌ها و پیگیری‌های ایشان دیده نمی‌شود به‌دلیل تصویر سیاسی‌ای است که جامعه ایران از رییس‌جمهور دارد. منازعات و درگیری‌های «راست‌وچپ» همه‌چیز را به سطح سیاسی منتقل و هر پدیده‌ای را تبدیل به «کالای سیاسی» کرده است. این تقلا دیده نشده و دیده نمی‌شود و شاید برای برخی هم عجیب به نظر برسد. مساله دوم فشار اجتماعی است که در جامعه ایرانی شکل گرفته که نگارنده از آن به‌عنوان«مهم‌شدن زندگی» یاد می‌کند. این اتفاق در جامعه مدرن ایرانی رخ داده و کانون آن نه دولت است، نه موضوع سیاست داخلی و خارجی است، نه «داعش» است و نه تصویری که تندروها در ایران علاقه‌مندند به مردم و جامعه نسبت دهند و کارهای خود را برآیند «مردم» جا بزنند. مردم در عین اینکه به موضوعات داخلی و خارجی سیاسی اهمیت می‌دهند اما دغدغه بسیار مهم دیگری دارند و آن «زندگی‌کردن» است و این هوشمندی فردی مثل رییس‌جمهور است که به‌سرعت دریافت موضوع «بهداشت، سلامت و پیشگیری و درمان» تا چه حد برای جامعه ما الزام دارد و مردم در زیر بار هزینه‌های درمان و سبک غلط زندگی – حوزه‌های درمان و پیشگیری- در حال خم‌شدن هستند. اگر در گذشته موضوعاتی چون «اوقات فراغت» یا «پس‌انداز» برای آتیه فرزندان مطرح بود، امروز نیازهای حیاتی‌تری به آنها افزوده شده است»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «خاتمی:دیروز گذشت، فردا آغازی دیگر است» و «مذاکرات ایران-آمریکا با میدان داری اشتون» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· مذاکرات ایران – آمریکا با میدان‌داری اشتون

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود خبر از دیدار سه جانبه ظریف،کری و اشتون در هفته آینده با محوریت مذاکرات هسته ای می دهد و در این موضوع نوشت « ابتدا خبرگزاری آسوشیتد پرس بود که خبر دیدار سه جانبه میان ظریف، کری و اشتون را در هفته آینده رسانه‌ای کرده و عنوان داشت که قرار است این سه در وین یکبار دیگر به مذاکره بنشینند. دیپلمات‌های غربی به این خبرگزاری گفته بودند که پس از این دیدار به احتمال بسیار زیاد دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با حضور دیگر اعضا شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار می‌شود. بالاخره روز گذشته مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در کنفرانس هفتگی خبری با اصحاب رسانه ضمن تایید رسمی این خبر اعلام داشت: تا قبل از پایان هفته آینده مذاکرات دوجانبه و چند جانبه بین ایران و اعضای ۱+۵ در وین برگزار می‌شود. زمان دقیق مذاکرات سه جانبه نیز از سوی منابع رسمی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده اعلام شده و بنابه گفته دیپلمات‌ها قرار است پیش از این دیدار سه‌جانبه نیز معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا روز سه‌شنبه دیدار کنند. تاکنون چند دور مذاکرات دو جانبه و سه جانبه میان مقامات آمریکایی و ایرانی طی چند ماه گذشته درروند مذاکرات هسته‌ای رخ داده اما این برای اولین بار است که پیش از آغاز مذاکرات و به عنوان پیش‌درآمد این دو قطب با میدان‌داری کاترین اشتون به مذاکره رودررو می‌پردازند. نکته‌ای که نشان می‌دهد سطح مذاکرات به مرحله‌ای رهنمون شده که دو محور اصلی باید روی حساس‌ترین موضوعات مورد منازعه که سطح غنی‌سازی و نیز لغو تحریم‌هاست به گفت‌وگو نشسته و لاجرم و بدون فوت وقت دیدگاه‌های خود را برای فراهم سازی بستر مناسب و معطوف به نتیجه در مذاکرات به یکدیگر نزدیک کنند.»

· رییس بعدی جام جم کیست؟

رضا رئیسی در یادداشت « گزینه اتاق فرمان جام‌جم در پیچ آخر » به بررسی گمانه زنی های جانشین مهندس ضرغامی برای ریاست صدا و سیما می پردازد؛ این روزنامه نگار ابتدا از «از همان ابتدای کار نام‌های آشنایی چون غلامعلی حدادعادل، محمدحسین صفارهرندی، محمد حسینی، علی دارابی، رمضان شجاع‌کیاسری و محمد سرافراز به‌عنوان گزینه‌های اصلی به میان آمد، جالب آنکه در همان ابتدای کار زمزمه‌هایی مبنی بر حضور محمدباقر قالیباف و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت تدبیر و امید هم در میان گزینه‌ها شنیده می‌شد که جدی نشده یا تکذیب شد.» به عنوان گزینه های اصلی یاد می کند و سپس بنا بر منابع خبری خود از سه گزینه اصلی پرده بر می دارد و نوشت « حال بر اساس شنیده‌ها به نظر می‌رسد که سه گزینه بیش از دیگران شانس تصدی این سمت حساس را داشته باشند. محمد حسینی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد گزینه بیرونی محتمل است و محمد سرافراز از گزینه‌های درون سازمانی بیش از دیگران نزدیک به صندلی حساس طبقه پنجم، البته نام حسین محمدی، معاونت سیاسی سازمان صداوسیما در دوره علی لاریجانی نیز در میان گزینه‌های نهایی شنیده می‌شود و باید دید بالاخره طی چند روز آتی کدام یک از این افراد راهی ساختمان جام‌جم شده و ۵ سال آینده را در سمت ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران سپری خواهند کرد و آیا حضور آنان به تغییر و تحولات تازه در این مجموعه راهبردی خواهد انجامید.»

· اصولگرایان در نهایت همان ۴ میلیون رای را می‌آورند

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با روزنامه آرمان به تحلیل وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم پرداخته است؛ این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیرگذاری جریان پایداری در انتخابات آتی گفت « درحال حاضر شرایط سیاسی کشور به شکلی است که اگر انتخابات با حضور همه سلایق سیاسی برگزار شود و نیروهای اصلاح‌طلب شانس حضور تمام و کمال در انتخابات را داشته باشند، اصولگرایان در نهایت همان ۴ میلیون رای را می‌آورند که در انتخابات سال ۹۲ سعید جلیلی داشت. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند در همه حوزه‌های انتخابیه کاندیدا معرفی کنند، دوسوم مجلس را دراختیار خواهند گرفت. با این حال به نظر می‌رسد اصولگرایان نیز استراتژی خود را برای فشار با هدف تخریب چهره‌های اصلاح‌طلب آغاز کرده‌اند. ابتدایی‌ترین، ‌اولیه‌ترین و بنیادی‌ترین اساس مردمسالاری آن است که مردم بتوانند آزادانه به هر نامزدی که مورد نظرشان است، رای دهند. با هر بهانه‌ای، با هر صلاح و مصلحتی و به هر شکل و صورتی و به هر دلیلی که این اصل مردمسالاری خدشه‌دار شود و مردم نتوانند به فرد و افرادی که تمایل دارند رای بدهند، ‌اطلاق لفظ مردمسالاری به آن رویکرد با دشواری روبه‌رو می‌شود. اصولگرایان به نحوی عمل می‌کنند که معنایش چنین است: مردم، خیر و صلاح شما در این است که به این فرد یا آن یکی که ما می‌گوییم رای دهید.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیترهای اصلی «آهنگ رشد اقتصاد ایران چگونه مثبت شد»و «غائله کوبانی، ترکیه را به آشوب کشاند» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· اقتصاد و دیپلماسی، فصل مشترک سخن روحانی و لاریجانی

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به ارزیابی نشست مشترک روسای قوه مجریه و قوه مقننه در چند روز گذشته پرداخته است؛ روزنامه ایران در این گزارش از اقتصاد و دیپلماسی به عنوان فصل مشترک دیدگاه حجت الاسلام روحانی و دکتر لاریجانی یاد کرده است و نوشت « عصر سه‌شنبه حجت‌الاسلام حسن روحانی دوشادوش وزیران و معاونانش به بهارستان رفت تا در چهارمین نشست مشترک با مجلس شرکت کنند. نشستی که با استقبال رسمی علی لاریجانی به رسم میزبانی آغاز شد . «بررسی وضعیت اقتصادی کشور» و «مذاکرات هسته‌ای» شاه بیت سخنان ارائه شده در این نشست بود. چه آنکه رئیس جمهوری از بهبود شرایط اقتصادی کشور و خروج از رکود سخن می‌گفت و رئیس مجلس هم با تأیید سخنان وی، شرایط اسفبار سال‌های قبل را یادآور می‌شد که نتیجه اش رشد اقتصادی منفی بود و بر این اساس وضع اقتصادی مطلوب کنونی را نتایج تلاش‌های دولت می‌خواند. رؤسای دو قوه درباره مسائل هسته‌ای و روند مذاکرات هم نگاه مشترکی داشتند. روحانی و لاریجانی که هر کدام در دوره‌ای رهبری تیم مذاکره کننده را بر عهده داشتند، از عملکرد تیم موجود ابراز رضایت کرده و مسأله هسته‌ای کشور را قابل حل می‌دانستند.سخنان رئیس جمهوری با اعلام موفقیت دولت در بهبود شرایط کشور آغاز و با تأکید بر «خروج از رکود» همراه شد.»

تعیین تعداد رأی اصولگرایان توسط زیباکلام/ دلواپسی اصلاح‌طلبان از طرح حمایت از آمران به معروفروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر«دستور احمدی نژاد برای همکاری با زنجانی» و «استراتژی ائتلاف ملی در انتخابات مجلس» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· مصباح یزدی نمی تواند محور وحدت باشد

روزنامه آفتاب یزد در صفحه سیاسی خود به ارزیابی همگرایی در اردوگاه اصولگرایان پرداخته است؛ این روزنامه که دلواپس از وحدت جریان رقیب است، این تحلیل را ارایه می کند که «آیت الله مصباح یزدی » توانایی محوریت وحدت اصولگرایان را دارا نمی باشد، سپس این روزنامه به بازتاب سخنان کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اصناف می پردازد که بیان داشته است «مصباح یزدی نمی تواند محور وحدت اصولگرایان باشد. او در گذشته نشان داده که نمی تواند یک تصمیم واحد بگیرد. توصیه من این است که مصباح یزدی هیچ گاه وارد سیاست نشود و کار علمی خود را ادامه بدهد چرا که در این صورت موفق تر خواهد بود.»