مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تصویب طرح حمایت از آمرین به معروف در مجلس

تصویب طرح حمایت از آمرین به معروف در مجلس

طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که به کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی ارجاع شده بود و برخی تغییرات در آن اعمال شد با اکثریت آرا نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۶ مهر) مجلس شورای اسلامی به بررسی کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر پرداختند که اظهارات موافقان این طرح به شرح زیر است:

احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آیات و روایت سیره نبوی و علوی و احادیث اسلامی در مورد اهمیت امر به معروف و نهی از منکر مطالب زیادی آمده است که بر کسی پوشیده نیست افزود: امر به معروف و نهی از منکر برای سلامت جامعه و صیانت از آن از حیث روانی و معنوی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ مهم تر از اقتصاد و صنعت است و در حال حاضر مظلوم واقع شده است گفت: یکی از اساسی ترین مسائل فرهنگی امر به معروف و نهی از منکر است که عدم توجه به آن آسیب ها و ضربات اجتماعی و فرهنگی سنگینی به جامعه وارد کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از سی و پنج سال به موضوع امر به معروف و نهی از منکر بین دستگاههای اجرایی رد و بدل شد حالا کمیسیون فرهنگی آنرا به قانونی تبدیل کرده است توضیح داد: وجود این قانون موجب تقویت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح عجولانه نیست گفت: دو کمیسیون فرهنگی و قضایی با حضور کارشناسان تلاش گسترده‌ای را برای تدوین این طرح داشتند.

به گزارش خانه ملت، محمد دهقان نقندرعضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس  با بیان اینکه در قانون اساسی نظارت دو جانبه‌ مسئولان و مردم نسبت به یکدیگر مطرح شده است گفت: امر به معروف و نهی از منکر امری نیست که هم اکنون بخواهیم به خاطر وجود خلا‌های اجرایی آنرا نادیده بگیریم بلکه حدود این اصل باید توسط قانون مشخص شود.

وی با بیان اینکه علت کوتاهی مجلس در مورد تدوین قانونی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر به این دلیل بود که تاکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی این امر بوده است گفت: در حال حاضر مجلس احساس نیاز به تدوین قانونی برای امر به معروف ونهی از منکر دارد و با توجه به اینکه ایران کشور امر به معروف و نهی از منکر است شایسته نیست دچار افراط و تفریط شویم بنابراین دو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پس از بررسی های بسیار ارائه دادند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در مرحله زبانی وظیفه آحاد مردم است ادامه داد: اما در مرحله عمل این وظیفه برعهده حکومیت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسئولان و مردم دچار افراط و تفریط شده‌اند گفت: در همه جای دنیا نظارت همگانی وجود دارد و با توجه به اسلامی بودن کشور ما این نظارت دو جانبه مردم و مسئولان باید پررنگ تر شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی تملق در برابر مسئولان است که خود منکر به حساب می‌آید گفت: مردم وظیفه دارند انتقادات وارد شده به مسئولان را بیان کنند.

آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر منکرات زیادی در جامعه شاهد هستیم که به دلیل نادیده گرفتن دستور در دین در توجه به امر به معروف و نهی از منکر است گفت: مخالفت و نگرانی‌های برخی افراد باعث از دست دادن زمان در مورد رفع مشکلات و منکرات جامعه شد و این مسائل به نظر حل ناشدنی می‌آید.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی آمران به معروف و ناهیان به منکر مظلوم واقع شدند و ما قصد داریم این مظلومیت را از بین ببریم گفت: فرهنگ نسبت به اقتصاد اولویت دارد و باید به امر به معروف و نهی از منکر که خود جزئی از فرهنگ است و موجب تقویت آن می‌شود توجه کرد.

این موافق طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با بیان اینکه در سفر به کشورهای مختلف باید قوانین آنرا مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر دغدغه ما دغدغه داخل است نه گردشگران خارجی چطور می‌توان اسلام را در مملکت رعایت نکرد اما توقع داشته باشیم که گردشگران خارجی سفیر پیام اسلام و انقلاب به کشورهای خود باشند.