مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پلیس افتخاری برای احیای امر به معروف می آید

پلیس افتخاری برای احیای امر به معروف می آید

معاون نیروی انسانی ناجا با اشاره به نحوه جذب و به کارگیری پلیس افتخاری در نیروی انتظامی، گفت: این پلیس براساس نوع مأموریت و آموزش های خاص می تواند از سلاح استفاده کند.

سردار محمدتقی عصار در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، با اشاره به انگیزه های راه اندازی پلیس افتخاری در ناجا، اظهار داشت: وقتی نیروی انتظامی مدعی استقرار پلیس جامعه محور و خادم به مردم است، باید ارتباطات خود را با مردم نزدیک تر کرده و به نقطه اوج برساند؛ راه اندازی پلیس افتخاری در ناجا، نقطه اوج ارتباط با مردم در راستای افزایش امنیت و احساس آن در جامعه محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه در کنار مردم قرار گرفتن با شعار امکان پذیر نیست، ادامه داد: پلیس افتخاری ظرفیتی جامعه محور از پلیس است، شاید بتوان مهم ترین کارکرد این پلیس را تقویت و بهبود رابطه پلیس با مردم از طریق مشارکت آنان در فعالیت های پلیسی دانست.81096414 5584118 جزئیات جذب پلیس افتخاری

این مقام ارشد انتظامی بار دیگر انگیزه راه اندازی پلیس افتخاری را، مرتفع کردن حلقه مفقوده ارتباط میان ناجا و مردم دانست و خاطرنشان کرد: همواره این خلأ احساس می شد اما ساز و کار آن فراهم نبود؛ استقبال از طرح همیاران پلیس در راهور نیروی انتظامی نشان داد که می توانیم از ظرفیت و توان مردمی برای گسترش امنیت استفاده کرده و مشارکت عمومی با پلیس را به اوج برسانیم.

وی به تبصره ۳ ماده ۲۳قانون استخدامی ناجا به عنوان سند بالادستی راه اندازی پلیس افتخاری اشاره و تصریح کرد: با تغییر قانون استخدامی ناجا در سال ۹۰ و تصویب پلیس افتخاری در این قانون، نیروی انتظامی موظف شد تا این طرح را بطور جدی پیگیری و عملیاتی کند.

عصار افزود: متعاقب این سند در ۵ بهمن سال ۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح آیین نامه ای در خصوص پلیس افتخاری تدوین کرد و از سوی ناجا ۶ نسخه دستورالعمل در این راستا تهیه و به واحدهای مربوطه ابلاغ شد.

به گفته معاون نیروی انسانی ناجا نقطه آغاز فعالیت های اجرایی و عملی پلیس افتخاری بصورت آزمایشی در نوروز ۹۳ با همکاری پلیس پیشگیری تهران بزرگ و یگان های ویژه ناجا کلید خورد؛ خوشبختانه در این نمونه سازی موفق بودیم و برای توسعه این طرح در دیگر رده های پلیس در آینده نزدیک، تلاش می کنیم.

این مقام ارشد انتظامی هدف اصلی از اجرایی شدن طرح پلیس افتخاری را استفاده از ظرفیت های اجتماعی در سطح ملی عنوان و تاکید کرد: رویکرد اصلی این پلیس، فرهنگی و اجتماعی بوده و می توان با برنامه ریزی و استفاده مناسب از این پلیس کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در جامعه مردمی پلیس را انتظار اشت؛ ناجا به هیچ وجه بدنبال استقرار پلیسی حرفه ای در نظامی بوروکراتیک، نیست.

وی بار دیگر اذعان داشت: پلیس افتخاری ظرفیتی اجتماعی است که تجربه کارکردی خود را در ایران در پلیس راهور در قالب پلیس یار جوان، فرهنگ یار ترافیک، همیار پلیس و بازرسان نامحسوس مردمی داشته است.

نحوه جذب پلیس افتخاری

عصار به نوع خدمت پلیس های افتخاری نیز اشاره کرد و گفت: این افراد با توجه به نوع مأموریت هایشان در دو سطح تعریف می شوند، سطح یک که بیشتر اجرایی، همیار پلیس و در کف خیابان است، بین ۱۸ تا ۶۰ سال بوده و سطح دو مربوط به متقاضیان زیر ۱۸ سال است؛ سطح دو این پلیس هنوز فعال نشده اما فعالیت های این گروه، صرفا فرهنگی- اجتماعی است.

به گفته وی پلیس های افتخاری با ناجا هیچ رابطه استخدامی و درجه نظامی نداشته و از جایگاه غیر نظامی و مردمی و زیر نظر و تحت فرمان تشکیلات منظم پلیس فعالیت خود را در قالب آموزش های سپری شده انجام می دهد، از نیروی انتظامی حقوق ثابت دریافت نمی کنند البته بنابه نحوه فعالیت و بهره وری آنان پاداش هایی از طریق یگان به کارگیرنده به آنها تعلق می گیرد، اما در یک کلام نمی خواهیم از این افراد پلیس حرفه ای بسازیم بلکه پلیس افتخاری براساس نوع مأموریت ها در کنار مأمورین ناجا به کارگیری می شوند و رویکرد فعالیت های آنان تنها فرهنگی و اجتماعی است.

این مقام ارشد انتظامی سلامت جسمانی و اخذ تست عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه را از فاکتورهای اصلی جذب متقاضیان پلیس افتخاری دانست و بار دیگر تاکید کرد: پلیس های افتخاری در ناجا استخدام نمی شوند اما این امر می تواند اولویت های استخدامی در کادریابی و توان سنجی افرادی که احتمالا تمایل به حضور در نیروی انتظامی را دارند، نیز باشد.

لباس پلیس افتخاری در دست بررسی است

معاون نیروی انسانی ناجا تصریح کرد: هم اکنون دستورالعمل البسه پلیس های افتخاری در هیئت رئیسه در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه در واقع پلیس افتخاری را باید از نوع پوشش آنان شناسایی کرد، خاطرنشان کرد: البته براساس برنامه ریزی های آتی، تصمیم داریم برای این افراد کارت شناسایی نیز صادر کنیم.

به کارگیری پلیس افتخاری زن در مأموریت ها

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۱۵ استان مهم کشور پلیس افتخاری راه اندازی شده است و علاقه مندان می توانند با مراجعه به پلیس پیشگیری استان ها مراحل جذب خود را طی کنند، گفت: پلیس فتا نیز از میان پتانسیل مردمی و دانشجویان نخبه و زبده اقدام به جذب پلیس افتخاری از طریق فضای مجازی می کند.

عصار ادامه داد: براساس تدابیر هیئت رییسه ناجا فرماندهی مرزبانی و یگان های ویژه نیز هرکدام قدرالسهم هایی برای به کارگیری پلیس افتخاری دارند و متقاضیان این پلیس های تخصصی باید برای ثبت نام به رده های مربوطه مراجعه نمایند.

معاون نیروی انسانی ناجا از به کارگیری پلیس افتخاری زن نیز خبر داد و گفت: متناسب با مأموریت های مختلف، از بانوانی که در هرکدام از یگان های به کارگیرنده ثبت نام کنند، استفاده می شود، هم اکنون یگان ویژه تعدادی اعضای زن جذب و آموزش های خاص را نیز گذرانده اند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه جانشین فرمانده ناجا متولی امر آموزش اعضای پلیس افتخاری معاونت تربیت و آموزش ناجا است، تصریح کرد: مطالب، متناسب با حوزه مأموریتی پلیس های افتخاری مختلف در یگان های به کارگیرنده آموزش داده می شود، برای مثال پلیس افتخاری فرماندهی مرزبانی ناجا باید تا حدی با پروتکل ها و اصطلاحات مرزی آشنا شود؛ در حال حاضر معاونت تربیت و آموزش ناجا اقدام به چاپ کتابچه هایی متناسب با موضوعات کاری پلیس های افتخاری کرده است و بزودی در استان های مربوطه توزیع می شود.

این مقام ارشد انتظامی افزود: از آنجایی که ناجا ضابط مرجع قضایی است، پلیس های افتخاری باید دروس مقدماتی مربوطه را بگذرانند، در این راستا آموزش ۳۰ ساعته مورد نیاز پلیس های افتخاری به صورت فشرده و البته جذاب و در یک هفته به آنان آموزش داده می شود.

استفاده از تجهیزات انتظامی توسط پلیس افتخاری

عصار آموزش تیراندازی به پلیس های افتخاری را یکی دیگر از مو ضوعات مهم عنوان کرد و گفت: قانون به کارگیری سلاح، آیین نامه انضباطی آن، ادبیات و اصطلاحات نظامی و انتظامی از موارد فراگیری این افراد است.

وی در خصوص استفاده از تجهیزات انتظامی توسط پلیس های افتخاری نیز گفت: به کارگیری سلاح بستگی به نوع مأموریت ها و گذراندن دوره های خاص تیراندازی برای نفرات ویژه پلیس های افتخاری دارد، البته استفاده از تجهیزاتی چون اسلحه توسط این افراد حتما در معیت یک مأمور حرفه ای و زبده پلیس است و یک پلیس افتخاری بصورت انفرادی و رأسا ماموریت انجام نمی دهد بلکه تنها یاور و بازوی اجرایی پلیس محسوب می شود.

این مقام مسوول ادامه داد: پلیس حرفه ای نقش الگودهی برای پلیس افتخاری دارد و قرار نیست این پلیس مستقل عمل کرده و برای مثال برای انهدام شبکه بزرگ مواد مخدر و یا دستگیری مجرمین خشن و خطرناک وارد عمل شوند.

عصار به اشتباهات ناشی از به کارگیری سلاح توسط پلیس های افتخاری و نوع حمایت سازمان از این نیروها اشاره کرد و گفت: از آنجایی که نوع فعالیت های پلیس پرمخاطره و آسیب زا است، تمهیداتی صورت گرفته تا پلیس های افتخاری نیز بیمه عمر، حوادث و مسئولیت شوند، همانطور که در نوروز امسال و به کارگیری ۵۰۰ نفر از پلیس های افتخاری در پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، این افراد بیمه لحظه ای شدند و خوشبختانه مشکلی نیز در این ایام بوجود نیامد.

این مقام ارشد انتظامی به پاداش پلیس های افتخاری براساس میزان بهره دهی آنان نیز اشاره کرد و افزود: اعضای این پلیس بصورت پاره وقت و در مأموریت های خاص به کارگیری می شوند و آنان بطور مداوم در مقر انتظامی حضور ندارند.

معاون نیروی انسانی ناجا از ثبت نام ۱۰ هزار پلیس افتخاری در ۱۵ استان هدف خبر داد و گفت: تا پایان سال ظرفیت جذب این افراد به دو برابر یعنی ۲۰ هزار نفر می رسد؛ تصمیم داریم در برخی از استان ها و شهرهایی که ساز و کار جذب پلیس افتخاری وجود ندارد تا پایان سال جاری و نهایت سال آینده، بسترهای آن را فراهم کرده و براساس تدبیر هیئت رئیسه، قدرالسهم هایی را برای این استان ها در نظر بگیریم.

وی به تشابهات میان پلیس افتخاری و بسیج اشاره کرد و اظهار داشت: بسیج سازمانی است که معمولا بطور مستقل عمل کرده و حتی با گذاشتن تور در خیابان ها اقدام به ایست بازرسی می کند این در حالی است که پلیس افتخاری این برنامه را ندارد و همواره هماهنگ با ماموران حرفه ای پلیس و در کنار آنان فعالیت می کند.

عصار تاکید کرد: در راه اندازی پلیس افتخاری سعی کردیم شأن و منزلت این نیرو حفظ شده و افرادی وارد این عرصه شوند که هیچ گونه سابقه سوئی نداشته و با اهداف راه اندازی این پلیس هماهنگ باشند؛ این اعضاء با انگیزه الهی و شرعی وارد این حوزه شده و احیاگر امر به معروف و نهی از منکر هستند و قرار نیست افراد با نیات و سوابق سوء همیار پلیس شوند و در باطن فعالیتی علیه ناجا انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه نمی خواهیم در این راه از روش آزمون و خطا استفاده کنیم، گفت: از آنجایی که قرار است پلیس در کنار مردم و جامعه باشد، پلیس افتخاری عملی پسندیده و الهی است و ما “پلیس افتخاری” را “پلیس مقدس” می دانیم که تصمیم دارد با انگیزه های اجتماعی و خیرخواهانه به استقرار امنیت و احساس آن در جامعه اسلامی کمک کند.