مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

نظرسنجی صراط: گشت انصار؛ آری یا نه!

نظرسنجی صراط: گشت انصار؛ آری یا نه!
با توجه به آغاز عملی طرح امر به معروف و نهی از منکر از سوی انصار حزب الله، آیا به نظر شما این اقدام مغایر قانون است؟ واکنش مردم به این طرح چه خواهد بود؟ آیا میان اقدامات گشت ارشاد و گشت انصار تداخل وجود دارد و یا آنها مکمل یکدیگر خواهند بود؟ آیا گشت انصار موجب کاهش ناهنجاری‌ها به خصوص در حوزه پوشش جوانان خواهد شد؟ آیا گروه های دیگری نیز می توانند به موازات انصار حزب الله اقدام به اجرای چنین طرح هایی کنند؟ به طور کلی آیا با طرح گشت انصار موافقید یا خیر؟ نظر خود را برای ما بنویسید.

گروه فرهنگی صراط – ورود عملی انصار حزب الله به موضوع امر به معروف و نهی از منکر، در روزهای گذشته با واکنش های متعددی همراه شده  است.

بر این اساس، نیروهای منتخب انصار حزب الله قرار است در روزهای آینده در سطح شهرها به امر به معروف و نهی از منکر در خصوص ناهنجاری ها به ویژه در خصوص پوشش جوانان بپردازند. این موضوع را انصار حزب الله در روز ۲۳ شهریور به صورت رسمی اعلام کرد. این گروه ها که به گفته دبیرکل انصار حزب الله فعالیت آنها آغاز شده اما به صورت تمام عیار از هفته آینده شروع می شود، تا کنون با عناوینی چون “گشت انصار”، “گشت موتوری” و “گشت سیار برای نهی از منکر” از سوی موافقان و مخالفان معرفی شده اند.

وزارت کشور در اولین واکنش اعلام کرد هرگونه فعالیت دسته جمعی از جمله گشت‌های امر به معروف و نهی از منکر انصار حزب الله باید با مجوز وزارت ارشاد صورت گیرد. با این وجود عبدالحمید محتشم، دبیر کل انصار حزب الله با صدور بیانیه‌ای با یادآوری اصل هشتم قانون اساسی ذکر لسانی را بلامانع دانست و کارشان را فریضه‌ای دانست که به هیچ قانونی مربوط نیست.

محتشم تعداد نیروهای عملیاتی درنظرگرفته شده برای این کار را از خواهران ۳۰۰۰ نفر و از برادران تقریبا ۱۰۰۰ نفر عنوان و نحوه انتخاب آنها را بر اساس فرم های توزیع شده عنوان کرده است.

به گفته او، این افراد “به میزانی که لازم بوده توجیه شده اند” و “مربیان آنها ائمه جماعات مساجد و روحانیون بوده اند.”

محتشم درباره اینکه این افراد “فاقد کارت شناسایی اند” گفته است که “ما برای خودمان امتیاز خاصی قائل نیستیم .کارت و این جور چیزها برای کارهای حکومتی است.”

محتشم درباره نوع فعالیت این نیروها تاکید کرده که “گرفتن و بردن کار ما نیست. این مسایل از وظایف حکومتی است. ما تذکر زبانی می دهیم اما این تذکر حتما جدی و موثر خواهد بود.” او حتی از نامه نگاری با وزیر کشور هم خبر داده و گفته است که “ما با ایشان مکاتبه داشتیم و تلاش کردیم دغدغه ایشان را بر طرف کنیم . امیدواریم که این چنین شده باشد.”

با این وجود دغدغه اصلی منتقدان این اقدام، بدون مجوز بودن این اقدامات است. به نظر می رسد رحمانی فضلی وزیر کشور هم از نامه انصار حزب الله قانع نشده که گفته است: “هر فعالیت اجتماعی باید مبتنی بر قانون باشد. در حوزه اجتماعی متولی وزارت کشور است و با این مباحث به صورت قانونی رفتار می‌شود.”

موضع کلی دولت به وضوح منفی است. چراکه مشاور آشنا فرهنگی روحانی هم از این اقدام انتقاد کرده و گفته است: “نه نیروی انتظامی و نه ارشاد و نه قوه قضائیه و نه وزارت کشور و نه حتی بسیج هیچ‌کدام از موتورسوارهای ایشان استقبال نخواهند کرد به خصوص اینکه اگر کلاه ایمنی به سر نداشته باشند.”

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در این خصوص گفته است: گاهی برخی بر اساس احساس مسئولیت و یا اعتقادات خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند در حالی که آنها باید بدانند در سال‌های گذشته نیز این روش‌ها نه تنها موثر نبوده بلکه در پاره‌ای از موارد پدیده بدحجابی را تشدید هم کرده است. البته ما نباید پدیده بدحجابی را نسبت گذشته تشدید یافته بدانیم و با روش‌های غیرقانونی با آن برخورد کنیم.

حال با توجه به آغاز عملی طرح امر به معروف  و نهی از منکر از سوی انصار حزب الله، آیا به نظر شما این اقدام مغایر قانون است؟ واکنش مردم به این طرح چه خواهد بود؟ آیا میان اقدامات گشت ارشاد و گشت انصار تداخل وجود دارد و یا آنها مکمل یکدیگر خواهند بود؟ آیا گشت انصار موجب کاهش ناهنجاری‌ها به خصوص در حوزه پوشش جوانان خواهد شد؟ آیا گروه های دیگری نیز می توانند به موازات انصار حزب الله اقدام به اجرای چنین طرح هایی کنند؟ به طور کلی آیا با طرح گشت انصار موافقید یا خیر؟ نظر خود را برای ما بنویسید.