مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بازهم ضرب و شتم ناهی از منکر/ مسئولین بیدار می شوند؟

بازهم ضرب و شتم ناهی از منکر/ مسئولین بیدار می شوند؟

گروه فرهنگی- رجانیوز:  عید نوروز سال ۹۳، فضای فرهنگی و عمومی کشور تحت‌الشعاع خبر شهادت «علی خلیلی» قرار گرفت. فردی که به خاطر دفاع از نوامیس و جلوگیری از تعرض به یک زن، مورد حمله‌ی چند جوان چاقو به دست قرار گرفت و پس از سپری کردی چندین ماه درد و رنج، بالاخره به آرزویش یعنی شهادت، نائل آمد. از همان زمان مسئولان کشور عزمشان را برای جلوگیری از پیش آمدن چنین اتفاقاتی جزم کردند و اقدامات مثبتی را هم در این راستا انجام دادند.

به گزارش رجانیوز، اما امروز و در آستانه‌ی برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی قتل «شهید علی خلیلی» همچنان افرادی که برای دفاع از نوامیس اقدام می‌کنند مورد هجوم وحشیانه‌ی متعرضین و قانون‌شکنان قرار می‌گیرند. وقوع چنین حوادثی انتظارات از مسئولان کشور را برای برخوردی هرچه محکم‌تر و قاطع‌تر با قانون‌شکنان بالا می‌برد.
در تازه‌ترین این اتفاقات شب گذشته جوانی با نام «احمد مظفری» مورد هجوم و حمله‌ی وحشیانه‌ی دو جوان مستی که قصد داشتند، مقنعه‌ی یک زن را از سر وی بکشند، قرار گرفت و با ضربات چاقو آسیب دید.
مظفری پیرامون این اتفاق  به خبرنگار رجانیوز گفت: «حوالی ساعت ۹ شب گذشته، با یکی از دوستان سوار ماشین بودیم و در منطقه‌ی «خانی‌آباد نو» حرکت می‌کردیم. در حال حرکت بودیم که دیدم یک موتور سیکلت با دوسرنشین، به یک خانم نزدیک شدند و شروع کردند به متلک‌پراکنی کردن. من ایستادم تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد. ناگهان دیدم که آن دو موتورسوار مقنعه را از سر آن زن کشیدند. من به طرف آن دو نفر دویدم و یک درگیری بین ما پیش آمد. در این لحظه مردم ریختند و با من همراه شدند و نسبت به آن دو نفر که برای نوامیس ایجاد مزاحمت کرده بودند، اعتراض کردند. در این لحظه آن دو چاقو کشیدند و مردم هم از این اتفاق ترسیدند و دیگر نه تنها دیگر مرا حمایت نکردند، بلکه به طرفداری از چاقوکشان پرداختند.»
وی که هنوز از این اتفاق شوکه بود، پیرامون نحوه‌ی حمله کردن جوانان مست موتورسوار با چاقو به وی ادامه داد: « من متوجه شدم که آن دو نفر مست هستند. یکی از آن‌ها با چاقو به کنار گوش من ضربه زد و خطی روی صورتم انداخت. نفر دوم هم با چاقو خطی برروی گلویم انداخت. من که دیدم کسی از من حمایتی نمی کند، به سمت ماشین دویدم و سوار آن شدم تا فرار کنم. اما باز هم آن‌ها با چاقو به کتفم ضربه‌ای را وارد کردند. به هر زحمتی بود، با ماشین از آن منطقه گریختم. پس از اینکه کمی از منطقه دور شدم، دیدم دو پراید دنبال من هستند و حتی وقتی پشت چراغ قرمز ایستاده بودم، چند نفر از آن دو پراید پیاده شدند و به سمت ماشین من دویدند. من بلافاصله گاز دادم و به سمت یک پاسگاه پلیس رفتم. وقتی به آنجا رسیدم، خودم را داخل پاسگاه انداختم و پس از یک گفتگو با سرباز و سرشیفت پاسگاه، از حال رفتم. بعد اورژانس آمد و مرا به بیمارستان برد و بعد از بازگشت از بیمارستان، مجدد به پاسگاه رفتم و شکایت کردم.»
مظفری پیرامون شکایت خود از دو افرادی که مزاحم نوامیس مردم در خیابان شده بودند، توضیح داد: «وقتی من شکایت کردم، سرشیفت کلانتری به من گفت که شکایت تو به جایی نمی‌رسد و الکی برای خودت دردسر درست نکن. خیلی جالب است که یک کلانتری به من می‌گوید شکایت تو از آدم‌های مست چاقوکش که مقنعه از سر یک زن کشیدند، به جایی نمی‌رسد. ولی من تا آخر پیگیر شکایتم هستم و از طریق قانون کارم را پیگیری خواهم کرد. هیچ نیازی به پول دیه ندارم و این قضیه را به خاطر مسائلی به جز موارد مالی پیگیری خواهم کرد.»
این اتفاق در حالی رخ داد که تنها نزدیک به هفت ماه از خبر شهادت «علی خلیلی» می‌گذرد و پرونده‌ی قاتل این شهید همچنان در جریان است.
در همین راستا « حامد صفری» – موکل خانواده‌ی «شهید علی خلیلی»- در گفتگو با خبرنگار رجانیوز، پیرامون آخرین وضعیت پرونده‌ی قتل شهید خلیلی بیان کرد: «جلسه‌ی اول داداگاه رسیدگی به پرونده، ۲ماه پیش برگزارشد و وکلای متهم ایراداتی را به نظریه‌ی پزشکی وارد کردند که قرار شد پرونده برای انجام تحقیقات بیشتر به کمیسیون پزشکی قانونی برود. بررسی‌های لازم انجام شد و مشخص گردید که علت فوت علی خلیلی، همان ضرباتی است که متهم پرونده با چاقو و درسال ۹۰ به وی وارد کرده است. حالا قرار است جلسه‌ی دوم دادگاه، روز دوشنبه برگزار شود. با توجه به شواهد موجود، به نظر بنده این دادگاه، آخرین جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی قتل «شهید علی خلیلی» خواهد بود و بعد از آن باید منتظر اعلام حکم نهایی باشیم
صفری پیرامون نحوه‌ی عملکرد دستگاه قضا با این پرونده عنوان کرد: «خدا رو شکر، دستگاه قضایی کشور و به خصوص شخص آقای «محسنی اژه‌ای» تمام تلاششان را کردند که این پرونده به بهترین نحو پیش برود. قاضیان محترم هم تمام تلاششان را به خرج دادند، تا جانب عدالت رعایت شود و امیدواریم این روند مثبت تا پایان ادامه یابد. البته فشار افکار عمومی مردم و همچنین صحبت‌های برخی از علما و مراجع در پیشرفت پرونده بسیار موثر بود. در کل رسیدگی به موضوع قتل شهید خلیلی تا کنون با عدالت تمام پیش رفته است.»
وی در مورد احتمال رضایت خانواده‌ی «شهید علی خلیلی» و بخشش قاتل فرزندشان اظهار کرد: «این موضوع به خاطر اینکه افکار عمومی خواهان اشد مجازات هستند، بعید به نظر می‌رسد و تقریبا غیر ممکن است.»
این استاد دانشگاه پیرامون چرایی پیش آمدن اتفاقاتی از این دست، در جامعه افزود: «قانون کشور در حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر ضعف‌هایی دارد که باید برطرف شود. متاسفانه قانون در برخی موارد هیچ فرقی بین فردی که برای جلوگیری از تعارض به نوامیس اقدامی کرده و همچنین فردی که به ناموس افراد تعرضی کرده، قائل نیست. البته صحبت پیرامون این بحث ساده نیست و این موضوع باید در یک محیط دانشگاهی و علمی بررسی شود. هم بنده و هم تمام دوستان ما که در حوزه‌های حقوق و … تحصیل کرده هستند حاضریم اقدامی انجام دهیم تا این مشکل برطرف شود.»
 در همین ارتباط، خانم «دکتر لاله افتخاری» -عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفتگو با رجانیوز پیرامون خلا قانونی که در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر وجود دارد توضیح داد: «ما جلسات متعددی را با گروه‌های فعال در حوزه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و همچنین تعدادی از مسئولان کشور برگزار کردیم که حاصل این جلسات و مشورت‌ها طرحی شد که با هماهنگی کمیسیون قضایی مجلس در حال تدوین آن هستیم. این طرح در مراحل پایانی به سر می‌برد و ما مواردی را در آن ذکر کردیم که باعث حمایت هرچه بیشتر قانون از آمرین به معروف و ناهیان از منکر شود و همچنین هزینه‌هایی که افراد مجرم باید بپردازند را سنگین‌تر کند. متاسفانه در قانون فعلی گاهی اوقات ناهی از منکر به عنوان مجرم شناخته شده و گناهکار تبرئه می‌گردد. اما انشاءالله با حمایت ریاست محترم مجلس، طرح حمایت از آمرین به معروف به تصویب خواهد رسید.»