مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

محمد عندلیب زاده در مراسم بزرگداشت شهید طلبه علی خلیلی

محمد عندلیب زاده در مراسم بزرگداشت شهید طلبه علی خلیلی

مراسم بزرگداشت شهید طلبه علی خلیلی با حضور اقشار مختلف مردم همدان، مسئولان نظامی، انتظامی، سپاهیان، بسیجیان، طلاب و همچنین مسئولان دولتی در امامزاده عبدالله همدان برگزار شد.

 محمد عندلیب زاده ظهر امروز در این مراسم گفت: شهدای طلبه و روحانی همه در شرایطی خاص در زندان، جبهه های نبرد، ترور و غیره به مقام رفیع شهادت نایل آمدند که می توان آنها را شهدای امر به معروف و نهی از منکر نامید.

 وی بیان کرد: در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) بر واژه هایی همچون، موعظه، دعوت، نصیحت، غیرت و حمیت و بیشتر از همه بر امر به معروف و نهی از منکر تأکید شده است که با این مجلس به خوبی تقارن دارد و مفهوم آن در طلبه شهید به وضوح قابل مشاهده است.

 عندلیب زاده با اشاره به اینکه در دین ما به پرورش این خصوصیات تأکید شده است، تصریح کرد: وجود ویژگی هایی چون، غیرت، حمیت، تعصب عاقلانه و عالمانه از مقدسات و نوامیس مردم بسیار مهم است چرا که خداوند غیور است و فرد با غیرت را دوست دارد و فردی که برای جلوگیری از جسارت به مقدسات و خیانت نسبت به نوامیس جامعه خود تلاش کند، مورد تمجید پروردگار است.

 وی درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر گفت: گفتار و رفتاری که مورد امضاء و پسند عقل و دین باشد معروف و هر گفتار و رفتاری که مورد تأیید عقل و دین قرار نگیرد منکر خوانده می شود و این دو با هم به معنی ترویج گفتار و رفتار برخواسته از عقل و شرع است.

 استاد حوزه علمیه قم افزود: تمامی پیامبران و اولیای الهی این فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر را در رأس امور خود قرار دادند چرا که این مهم به عنوان واجبات در دین ما مورد سفارش قرار گرفته و واجبات دیگر چون، نماز، روزه، حج و جهاد در پرتو امر به معروف و نهی از منکر در جامعه محقق می شود.

 دولت دینی در احیاء امر به معروف و نهی از منکر سرمشق باشد

 عندلیب زاده اظهار کرد: خداوند این فریضه مهم را بر عهده سه گروه قرار داده و این موضوع سه بعد، عمومی، اختصاصی و حکومتی را در بر می گیرد.

 وی درباره ابعاد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: هر مسلمانی که به وحدانیت خداوند و نبوت خاتم الانبیاء معتقد است این فریضه بر او واجب می شود و در غیر این صورت زشتی ها زیبا و زیبایی ها در جامعه زشت نمایان می شود.

 عندلیب زاده افزود: همچنین بعد اختصاصی برای دانشمندان و آگاهان به دین است که غیر از وظیفه عمومی وظیفه اختصاصی نیز بر دوش دارند و در صورت مشاهده شبهات و سوالات از هر سو به سمت تشیع و به دام افتادن جوانان در این شبهات باید ورود یابند.

 وی بعد حکومتی را در این امر بسیار مهم دانست و گفت: اگر این بعد در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر به کمک و حمایت از بعد همگانی و اختصاصی نیاید نمی توان کاری را از پیش برد و این دولت دینی باید سرمشق دیگر گروه ها در امر به معروف و نهی از منکر باشد.

 عندلیب زاده بیان کرد: بعد حکومتی با سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه در حیطه اختیارات خود باید با فحشاء و منکر مقابله کند و در ترویج معروف بکوشد و طرفدار همگان و روحانیون در انجام این فریضه اقدام کند چرا که کناره گیری و به سادگی عبور کردن از این امر هیچ گونه توجیه قرآنی ندارد.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام علی خلیلی از مربیان موسسه بهشت تهران، ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۰ در حین بازگشت از هیئت به همراه چند نفر از دانش آموزان خود، به واسطه امر به معروف و نهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و توسط یک نفر از افراد شرور از ناحیه گردن و قسمت شاهرگ دچار جراحت شد.

 جانباز ناهی از منکر ساعت ۱۹ روز یکشنبه سوم فروردیم ماه ۱۳۹۳ بر اثر بیماری طولانی به دلیل جراحات وارده، دعوت حق را لبیک گفت و به فیض شهادت نایل آمد.