مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

نخستین هم اندیشی فعالان فرهنگی مشهد با موضوع امر به معروف و نهی از منکر

نخستین هم اندیشی فعالان فرهنگی مشهد با موضوع امر به معروف و نهی از منکر

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مهدی ماندگاری با انتقاد از نگرش و تعریف غلطی که در جامعه درباره مفهوم امر به‌ معروف و نهی از منکر ایجاد شده است، ابراز کرد: ببینید امروز مردم چه نگاهی به امر به‌ معروف و نهی از منکر دارند؛ آن را جایگاه مچ‌ گیری می دانند یا هدایتگری؟ اگر آن را مچ‌ گیری می دانند، این نگاه مردم نتیجه تعریف بدی است که ما از این عمل ارائه کرده‌ایم، در حالی که امر به‌ معروف به اعتقاد من یعنی «تنهاخوری ممنوع»؛ یعنی اگر خودت مزه نماز را چشیده‌ ای، آن را به رفیقت هم بچشان.

این خطیب توانا در اولین جلسه هم اندیشی نخبگان و فعالان فرهنگی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه امروز این واجب اسلامی چوب بد دفاع کردن ما را خورده است، افزود: به دلیل فرصت‌ طلبی دشمن و کج‌ سلیقگی خودمان همین که اسمی از امر به‌ معروف می آید، تصویر مشمئزکننده‌ای از این عمل در ذهن افراد نقش می بندد. برخی تصور می‌کنند که  امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر یعنی چند نفر بریزند سر خانمی تا مثلا روسری‌اش را درست کند یا از دختر و پسری بپرسند که چه نسبتی با هم دارند.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: من احساس می‌کنم باید در سه محور در زمینه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر بحث شود و آن‌هایی که دلسوزند و باور دارند که امر به‌ معروف هدف اصلی قیام امام حسین(ع) و ظهور امام زمان(عج)، ستون خیمه ارزش‌های دین و ملاک ارزش‌گذاری الهی برای هر امتی است و بعد می‌خواهند عاقلانه و اصولی در این زمینه دست‌ به‌ کار شوند، باید به این سه محور توجه کنند.

باید مشخص شود که امر به معروف دولتی است یا مردمی؟

استاد ماندگاری سه بعد نظری، ساختاری و راهکاری، را ابعاد احیای امر به‌ معروف در جامعه برشمرد و با بیان اینکه آسیب‌هایی هم که در این زمینه داریم در این سه محور دسته‌ بندی‌ شدنی است، بیان کرد: بعد نظری نیز به سه محور جایگاهی، اولویت‌ شناسی و آسیب‌ شناسی خلاصه می‌شود که تا این سه محور مشخص نشود، ما نمی‌توانیم الگوی امر به‌ معروف را تعریف کنیم.

ایشان تصریح کردند: باید باور کنیم که نیاز است کار فکری انجام دهیم. با دعوا و شلوغ‌ کاری، اتفاقی نمی‌افتد. جایگاه امر به‌ معروف باید مشخص شود و اینکه امر به‌ معروف حکومتی است یا مردمی؟

استاد ماندگاری افزود: در روایات، جامعه را به کشتی تشبیه کرده‌اند که امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر وظیفه صیانت جمعی از آن را دارد. چطور است که همه مراقب اند کسی به کشتی آسیب نزند؟ نگاهمان به این عمل در جامعه هم باید همین‌طور باشد.

ایشان با بیان اینکه دومین محور نظری امر به‌ معروف اولویت‌ شناسی است، ابراز کردند: گاهی‌ وقت‌ ها ما به منکر کوچکی مشغول می‌شویم و از منکرهای بزرگ باز می‌مانیم. بدحجابی و بی‌حیایی بی‌شک منکر است ولی باید بدانیم که پارتی‌ بازی و رشوه‌ خواری از این عمل بدتر است. تنبلی هم همین‌طور. وقتی رهبر انقلاب می‌گویند ورزش برای جوان‌ها واجب و برای مسن‌ها اوجب است، باید متوجه شویم که تنبلی منکر است.

امر به معروف؛ مردمی، مسجدی و روحانی محور

این خطیب اضافه کرد: می‌توانیم از روی شگردهای دشمن، معروف و منکرهای اصلی را پیدا کنیم. عمل دشمن نشان می‌دهد که بزرگ‌ ترین معروف در جمهوری اسلامی، ولایت فقیه است.

استاد ماندگاری با ابراز تاسف از اینکه امروز عافیت‌ طلبی در قالب یک منکر در جامعه شناخته نشده است، افزود: یکی از منکرهای رایج امروز در جامعه «تکدی‌ گری» است، به همین دلیل به چند نفر از دوستان گفته‌ ام که وبلاگی درست کنند و عکس معلولانی را که با سختی کاسبی می‌کنند، بگذارند آنجا؛ چراکه این معروف باید در مقابل تکدی‌ گری زنده شود.

استاد ماندگاری دومین بعد احیای امر به‌ معروف را توجه به ساختار درست این عمل دانست و افزود: ساختار امر به‌ معروف باید مردمی، مسجدی و روحانی‌محور باشد؛ یعنی همه مردم باید امر به‌ معروف را وظیفه خودشان بدانند؛ چراکه توپ این عمل در میدان دولت و فلان وزارتخانه یا دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. همان‌طور که برای نماز، حج یا عزاداری امام حسین(ع) از کسی اجازه نمی‌گیریم، برای امر به‌ معروف هم باید همین‌طور باشد.

پایگاه امر به معروف، مسجد است نه کلانتری

ایشان در توضیح مردمی بودن فریضه امر به‌ معروف توضیح داد: بارها در محضر مقام معظم رهبری مطرح شده است که چرا ما مثل کشور عربستان وزارت امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نداریم. آقا فرموده‌اند: مگر ما وزارت نماز داریم؟ مگر وزارت روزه و زکات داریم؟ این‌ها واجب‌های شرعی است که باید بارش به دوش مردم باشد. واجب را باید مردم انجام دهند.

استاد ماندگاری با بیان اینکه اگر امر به‌ معروف، مردمی، مسجدی و روحانی‌ محور نباشد به انحراف می‌ رود، تصریح کرد: مسجدی بودن یعنی پایگاه امر به‌ معروف، مسجد است نه کلانتری.

این کارشناس مذهبی در بعد راهکارها هم به سه محور اخلاق، ایثار و استقامت اشاره کرد و افزود: امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر از فریضه‌ هایی است که اگر اخلاق را رعایت نکنیم، از خودمان مایه نگذاریم و استقامت نکنیم، به نتیجه نخواهد رسید.

ایشان با انتقاد از اینکه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر را مساوی با سر و صداکردن برداشت کرده‌ایم، به آمران‌ به‌ معروف خواندن نامه‌های امام سجاد(ع) به حاکمان زمان خود را توصیه کرد و افزود: برای جلب برکت الهی دو راهکاری را که خداوند در قرآن به پیامبرش ارائه داد، عمل کنید؛ اول مناجات شب و دوم تلاوت قرآن کریم.

باید خشابمان از معنویت پر باشد

استاد ماندگاری در پایان ابراز کرد: برای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر باید خشابمان از معنویت پر باشد. برکت این کار به مناجات شب، تلاوت قرآن، عزاداری اباعبدا…(ع) و دائم‌ الوضوبودن است. این عمل با بی‌ تقوایی پیش نمی‌رود.

در پایان این نشست نیز جمعی از فعالان فرهنگی شهر مشهد به بحث و بررسی و ارائه موضوعاتی درباره احیای امر به معروف و نهی از منکر در فضای جامعه پرداختند و این تصمیم اتخاذ شد که به همت موسسه فرهنگی رهپویان معروف تشکلی مردمی برای احیای این واجب فراموش شده اسلام ایجاد شود.

خاطره ای از استاد

سال ۶۹ برای سخنرانی در مسجد بزرگی به بندرعباس دعوت شدم. جمعیت زیادی نبود. پرسیدم جوان‌ها کجایند؟ گفتند: «جوان‌ها می‌ روند فوتبال» بعد از منبر رفتم، دیدم جوان‌ها در یک میدان بی‌ امکانات مشغول بازی هستند. نپرسیدم چرا نماز نیامدید؟ گفتم: «این چه زمینی است؟ چرا دروازه‌ها تور ندارد؟» با خودشان فکر کردند حاج‌ آقا به فکر ما افتاده است (!) گفتند: «پول نداریم تور بخریم.» ۵هزار تومان دادم یک جفت تور بخرند. دیدم زمین هم خراب است. فردا رفتم اداره برق و جهاد که لامپ‌ها و وضعیت زمین را درست کنند. زمین که راه افتاد، گفتم: «یک جام راه بیندازید، سخنرانی افتتاحیه‌ اش با من» یک کلام هم نگفتم که بیایید مسجد و منبر. ولی وقتی برنامه بازی‌ های جام را آوردند، در برنامه هر روز نوشته بودند: «نماز، منبر، بازی …» برای افتتاحیه و اختتامیه هم صحبت کردم و جایزه‌ها را هم برایشان جور کردیم.

گزارش تصویری

http://www.rmarof.com/fa/?p=12076

منبع: پایگاه اطلاع رسانی رهپویان معروف