مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تدوین چشم انداز و راهبردهای ستاد احیاء‌ امر به معروف

تدوین چشم انداز و راهبردهای ستاد احیاء‌ امر به معروف

چشم انداز و راهبردهای ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر تدوین شده که تغییر ساختار سازمانی به عنوان گام نخست تحقق این اهداف در ستاد احیاء‌ اجرا شده است.
به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی ستاد احیاء‌ امر به معروف و نهی از منکر ،‌ محمد صنایع، ‌معاون توسعه منابع و نظارت راهبردی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با اعلام این خبر گفت : ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور از یک سال پیش به این نتیجه رسید که در مبانی شکل گیری این ستاد و موضوعات اساسی آن بازنگری انجام داده و نسبت به اهداف کلان خود با نگاه آسیب شناسی، مروری بر مجموعه فعالیت ها و عملکرد ستاد در سراسر کشور داشته باشد تا نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدها را بازشناسی کرده و حاصل آن را به اهداف مشخصی برساند که در همین راستا از ابتدای سال گذشته جلسات متعددی با کارشناسان، اندیشمندان و مدیران ستاد احیای مرکز برگزار و تیمی متشکل از اساتید دانشگاه با تجارب ارزشمند در زمینه تهیه برنامه های راهبردی و استراتژیک طراحی شد.
وی افزود: پس از بررسی های انجام شده، پیش نویس برنامه راهبردی ستاد، تنظیم و در نخستین اقدام، بیانیه ماموریت ستاد طراحی و بعنوان یک سند در برنامه راهبردی ثبت شد. البته باید خاطرنشان کرد در سال ۸۲ و ۸۳ برنامه راهبردی ده ساله ای برای ستاد تنظیم شد که در تنظیم برنامه راهبردی دوم نیز مورد استفاده قرار گرفت.
‌معاون توسعه منابع و نظارت راهبردی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در بیان بخش هایی از این بیانیه گفت: این بیانیه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر را نهادی می داند که در راستای توسعه نظام مند فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر، ترغیب آحاد جامعه بر اجرای این فریضه با تاکید بر «تذکر لسانی» و تقویت نظارت عمومی در تمامی شئون و تعاملات اجتماعی، به امر سیاستگذاری و انجام فعالیت های ترویجی، نظارتی و حمایتی و همچنین هماهنگی های ستادی و بین دستگاهی مبادرت می ورزد.
وی با اشاره به دو رکن مهم در پویایی و کارآمدی دستگاه های اجرایی تصریح کرد: برای دستگاهی که پویایی و کارآمد بودن را جزو اهداف خود قرار می دهد داشتن چشم انداز و بیانیه ماموریت از اهمیت خاصی برخوردار است. در برنامه چشم انداز ستاد احیای امر به معروف نیز تاکید شده است که ((ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در افق سال ۱۴۰۴ شمسی، نهادی است راهبردی، پژوهش محور و برخوردار از تعالی سازمانی و مرجع سیاستگذاری، که ایجاد، هماهنگی و حفظ یکپارچگی و نظارت بر گروههای مرجع در احیای امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دارد. به گونه ای که انجام این فریضه در سطح ملی در بین آحاد جامعه تبدیل به یک ارزش و ابزار اجتماعی شده و آمران به معروف و ناهیان از منکر از منزلت بالایی برخوردار گشته و نهادهای حکومتی، نمونه بارز و پیشرو در احیا و اجرای این فریضه مقدس خواهند بود)).
صنایع افزود: این دو محور در واقع ارکان اساسی برنامه راهبردی ستاد هستند که سایر برنامه ها براساس آن تنظیم می شود. راهکارهای اجرایی و اقدامات لازم برای تحقق این برنامه نیز طراحی و پس از نقد و بررسی توسط صاحب نظران و مدیران ستاد در مرکز و استانها، اکنون مراحل پایانی خود را برای ابلاغ به کلیه دستگاه ها و نهادهای مرتبط می گذراند.
وی ایجاد ساختار مناسب برای تحقق برنامه ها را یکی از دستاوردهای برنامه راهبردی دانست و گفت: ساختار پیشین ستاد، پاسخگوی اهداف و رویکردهای برنامه راهبردی نبود و تغییر در ساختار یکی از ملزومات تحقق برنامه راهبردی تشخیص داده شد که در مرحله دوم مطالعات، با توجه به مقتضیات زمان و نیازهای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، ساختار جدیدی پیشنهاد شد. در این ساختار جدید ستاد مرکزی احیای امر به معروف و نهی از منکر دارای ۵ معاونت شامل: معاونت توسعه منابع و نظارت راهبردی، وزارت خانه ها و سازمانها، تشکلهای مردمی، سازمانهای نظامی و قضایی و معاونت فرهنگی است.
صنایع در تبیین وظایف و ماموریت های  معاونت توسعه منابع و نظارت راهبردی گفت : این معاونت تلاش می کند تا منابع مختلف مورد نیاز ستاد را برای تحقق اهداف اصلی شامل منابع مالی، انسانی، فکری و نرم افزاری فراهم کند. به عبارت دیگر این معاونت سه وظیفه اصلی را بر عهده دارد که فراهم کردن زیرساخت های موردنیاز برای جلب و توسعه منابع، فراهم کردن سخت افزارها و نرم افزارهای لازم و ایجاد شبکه ارتباطی بین بخش های مختلف ستاد برای استفاده بهینه از منابع موجود را شامل می شود.
وی افزود: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در حال حاضر در استانها و شهرستانهای مختلف کشور با بهره مندی از منابع مردمی و غیردولتی، اقدامات قابل ملاحظه ای را در عرصه فعالیت های فرهنگی انجام می دهد و در همین راستا معاونت توسعه منابع تلاش می کند تا ورودی های منابع را به خوبی شناسایی کرده، توسعه داده و زمینه حمایت های مردمی در این عرصه را بیش از پیش فراهم نماید. همچنین امکان مشارکت هر بیشتر مردم به صورت خاص در طرح تذکر لسانی و همگانی کردن فریضه امر به معروف در جامعه را فراهم کند.
رصد فعالیت ها و عملکرد ستاد نیز از دیگر ماموریت های معاونت توسعه منابع و نظارت راهبردی ستاد بود که صنایع به آن اشاره کرد و گفت: رصد فعالیت ها و عملکرد معاونت های مختلف ستاد و ستادهای استانی از دیگر وظایف این معاونت است و هدف در این رصد، آنست که منابع در اختیار و اقداماتی که توسط معاونت ها و ستادهای استانی انجام می شود، پیوسته در جهت اهداف بلندمدت ستاد باشد. یعنی صرفاً اقدام خوب مدنظر نیست بلکه انجام اقدام خوبی که مرتبط با اهداف و راهبردهای ستاد باشد هدف و مقصد ماست.
وی در تشریح راهبردها و برنامه های این معاونت جدید خاطرنشان کرد: ارتقاء جایگاه ستاد به بالاترین سطح سیاستگذاری از جمله راهبردهای این معاونت است که تلاش می کند تا اقدامات ستاد را در جهت این راهبرد تثبیت نماید و این مصداق نظارت راهبردی است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ستاد احیاء