مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از مجموعه فرهنگی رهپویان معروف

بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از مجموعه فرهنگی رهپویان معروف

همزمان با ایام میلاد مسعود حضرت ثامن الائمه(علیه السلام) اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تشرف به بارگاه منور امام رضا(علیه السلام) در محل مجموعه فرهنگی رهپویان معروف مشهد حضور یافته و با هیات مدیره و اعضای این مجموعه دیدار کردند.

حجت الاسلام سالک: حامی طرح های مفید امر به معروف هستیم

حجت الاسلام و المسلمین سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز خرسندی از فعالیت های خودجوش و مردمی در عرصه دو فریضه مهم الهی؛ امر به معروف و نهی از منکر، گفت: حضور پنج نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی در یک تشکل مردم نهاد فعال در عرصه امر به معروف و نهی از منکر، با هدف تقدیر و تشکر از اقدامات مناسبی است که در این خصوص انجام گرفته است. کمیسیون فرهنگی مجلس می توانست به یکی از اعضاء کمیسیون این ماموریت را واگذار کند. اما حضور اکثریت اعضاء کمیسیون فرهنگی در این مجموعه بیانگر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و لزوم توجه بیشتر به این واجب الهی است.

حجت الاسلام سالک افزود: کمیسیون فرهنگی بنا دارد تا طی نامه ای از تمامی ۲۹۰ نماینده مجلس بخواهد تا فعالان امر به معروف حوزه انتخابی خویش را به این کمیسیون معرفی نمایند. این اقدام باعث خواهد شد نمایندگان به موضوع امر به معروف و نهی از منکر توجه بیشتری نمایند، فعالان عرصه امر به معروف در سرار کشور شناسایی شوند و طرح های مفید امر به معروف و نهی از منکر اخذ گردد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مهمترین نیاز امروز، طرح همگانی شدن امر به معروف است، که می بایست از همه ابزار های جهت تحقق آن بهره جست ، اما سوال اینجاست که به چه مقدار از ظرفیت و پتانسیل های موجود در این زمینه استفاده شده است؟ رسانه ملی چه میزان به فوتبال پرداخته و چه میزان به واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است؟ آمارها نشان می دهد که ۹۱ درصد الگو گیری مردم از صداوسیماست، از همین رو شایسته است که این سازمان برای توسعه همگانی کردن امر به معروف گامهای جدی بردارد.

حجت السلام سالک افزود: بیان دردها و دغدغه ها، برطرف کننده مشکلات و معضلات امر به معروف و نهی از منکر نیست، بلکه باید برای احیاء و اجرای فریضتین، راه حل ارائه داد. مبارزه با معلول، کار به جایی نمی برد، بلکه مبارزه با علت لازم است. حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز عالی علمی، آموزش و پرورش هم باید در جهت تقویت این نگاه بکوشند.

وی با بیان لزوم بستر سازی برای صیانت از ارزشهای اسلامی گفت: برای احیای امر به معروف و نهی از منکر باید سرمایه گذاری روی دولت و مجلس صورت گیرد. امروز انقلاب اسلامی ایران سیبل همه معاندان است و هجمه های سنگین در فضای مجازی و ماهواره ها علیه نظام اسلامی ما در همین راستاست.

حجت السلام سالک در بخش دیگری از سخنانش گفت: مجلس شورای اسلامی باید با تصویب قوانین و ابلاغ به ادارات، به مقابله عملی با منکرات و حمایت از آمرین به معروف مبادرت بورزد. البته مومنین و متدینین در عرصه امر به معروف و نهی از منکر هم باید ناملایمات را تحمل کنند و دلسرد نشوند.

حجت السلام پژمانفر: نهاد های فرهنگی وظیفه شان را در قبال امر به معروف انجام نداده اند.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این دیدار گفت: امر به معروف و نهی از منکر، قانون و ضابطه می خواهد اما تنها قانون کافی نیست ولی لازم است. ایجاد حساسیت در بین مردم و فرهنگ سازی راجع به امر به معروف و نهی از منکر، امری لازم و ضروری است، که در این زمینه باید مراجع معظم تقلید، دولت و مجلس همگام عمل نمایند. متاسفانه نهادهای فرهنگی وظیفه شان در قبال امر به معروف را به انجام نرسانده اند. به طور مثال حوزه های علمیه نیز در این زمینه کوتاهی نموده اند. چند درس خارج امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد؟

حجت الاسلام پژمانفر افزود: مشهد مقدس به دلیل وجود مضجع نورانی حضرت ثامن الائمه(علیه السلام) ماموریتی بین المللی دارد چون مخاطبینی از تمام کشور و خارج از کشور دارد. حمایت جدی از فعالیتهای فرهنگی با رویکرد دینی در مشهد ضروری است چون مشهد می تواند به الگویی موفق برای اقصی نقاط کشور و جهان اسلام تبدیل شود.

خانم دکتر افتخاری: سه دهه گذشته را با کوتاهی در زمینه امر به معروف از دست دادیم.

خانم دکتر لاله افتخاری یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مجموعه فرهنگی رهپویان معروف مشهد گفت: متاسفانه ۳ دهه گذشته را با کوتاهی در زمینه امر به معروف از دست دادیم. برای جبران این خسارت باید نهضت و جنبشی امربه معروفی آغاز شود. ایجاد خود باوری در مردم با ایجاد پشتوانه های حمایتی یکی از مهمترین ابزارهای احیاء و اجرای امر به معروف و نهی از منکر است.

خانم افتخاری با تاکید بر اینکه مسئولی که اهل منکر باشد، نمی تواند حامی معروف باشد افزود: یکی دیگر از معضلات در عرصه فرهنگی، نگاه متناقض مسئولان به مسائل فرهنگی است.

وی گفت: توجه به مطالبات مردمی بویژه انتظارات متدینین از وظایف مسئولان است. مسئولان نظام اسلامی باید از تشکلهای مردم نهاد با رویکرد دینی حمایت نمایند و در جهت گسترش محصولات و تولیدات آنها تلاش کنند.

خانم افتخارزاده در پایان پیشنهاد کردند که ایجاد کمپینگ حمایت از واجب فراموش شده با گام عملی برای احیای مردمی امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام حسینی: نقطه قوت رهپویان معروف، دلسوزی است.

حجت الاسلام حسینی یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با تقدیر از فعالیتهای صورت گرفته در مجموعه رهپویان معروف گفت: نقطه قوت این مجموعه، غیرت دینی و دلسوزی است.

حجت الاسلام حسینی  افزود: توجه داشته باشید که در حوزه امر به معروف بحثهای تئوری و نظری فراوانی تا کنون صورت گرفته، اما اکنون لازم است آحاد جامعه را با شیوه های موفق و صحیح اجرای امر به معروف و نهی از منکر آشنا کنید.

حجت الاسلام کیائی نژاد: جنگ امروز، جنگ فرهنگی است.”

حجت الاسلام کیائی نژاد عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره مجلس چهارم، حجت الاسلام فلاحیان وزیر وقت اطلاعات، از نمایندگان مجلس جهت بازدید از نمایشگاهی امنیتی دعوت بعمل آورد. در آن نمایشگاه و در غرفه مفاسد اجتماعی آمار، بیانگر این واقعیت تلخ بود که قم و مشهد بدترین وضعیت را داشت. این مساله نشانگر این نکته مهم است که شهرهای زیارتی که در فرهنگ سازی با رویکرد دینی ماموریت ویژه دارند متاسفانه مورد هجمه سازمان یافته تری از سوی دشمنان قرار گرفته اند. هشدارهای مهم رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ناتونی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و… نشان از دغدغه های رهبری در خصوص هجمه های سنگین دشمنان است.

حجت الاسلام کیائی نژاد افزود: جنگ امروز دشمنان اسلام و انقلاب ، جنگ فرهنگی است ؛ لذا باید دفاع ما هم ، دفاع فرهنگی باشد. نتانیاهو چندی قبل اظهار داشته بود که نیاز به جنگ نظامی با ایران را نداریم، با بی حجابی و فحشا و فساد بر ایران پیروز خواهیم شد. یک کارشناس مسائل امنیتی آمریکا نیز با نشان دادن عکس پسر و دختر بی حجابی در بلوار کشاورز تهران گفته بود: ما موفق شدیم!!

حجت الاسلام کیائی نژاد گفت: متاسفانه در کنار این جنگ تمام عیار دشمنان علیه باورهای دینی و ارزشهای اسلامی ، گاها دیده می شود که به جای آمرین به معروف، متخلفین مورد حمایت قرار می گیرند!

“مدیر عامل رهپویان معروف: امر به معروف و نهی از منکر ضامن بر پا داشتن همه فرائض الهی است.”

حجت الاسلام مظلومان مدیر عامل رهپویان معروف با ارائه گزارش عملکرد رهپویان معروف، به چشم انداز آتی این مجموعه و انتظارات از مسئولین فرهنگی کشور پرداخت.

حجت الاسلام مظلومان درباره معرفی اجمالی مجموعه گفت: مجموعه رهپویان معروف معتقد است توانمندیهای بسیاری در جامعه اسلامی ما وجود دارد که با یک برنامه ریزی کارشناسانه می شود تمامی آنها را در راستای ترویج معارف دین مبین اسلام به کار گرفت. لذا بر این باور است به جای اینکه بیاییم توان محدود مبلغین فعلی و ابزارهای تبلیغی را به صورت مستقیم در مسیر ترویج معروفها و رفع منکرهای جامعه قرار دهیم باید کاری کنیم که از ظرفیت بالا و بی نظیر سائر متدینین و نیروهای بالقوه، اعم از نخبگان و سائر اقشار جامعه به بهترین وجه ممکن استفاده شود؛که اگر ان شاء الله تعالی چنین کاری صورت پذیرد توان مبلغین و ابزارهای تبلیغی موجود چندین برابر شده بلکه غیر قابل مقایسه با ظرفیت موجود خواهد شد. به تعبیر دیگر به جای اینکه به صورت مستقیم بیاییم موضوعی را در جامعه ترویج کنیم باید ابزار تبلیغ آن موضوع را در اختیار متدینین جامعه قرار دهیم تا آنها هر یک مبلغ آن موضوع باشند. لذا مجموعه رهپویان معروف برای شکوفا نمودن ظرفیت متدینین و نیروهای بالقوه جامعه و ایجاد انگیزه کافی جهت جلب همکاری آنان در به پاداشتن واجبات الهی و رفع منکرات قدم در راه ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر گذاشته است؛ زیرا همانطور که در بیانات اهل بیت علیهم السلام آمده است اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شود تمام واجبات الهی پایدار و استوار خواهند شد.

حجت الاسلام مظلومان در خصوص آسیب شناسی بزرگترین واجب فراموش شده الهی گفت:

۱ تا به حال احیاء امر به معروف را بدون تمسک به الگوسازی از طریق اجرای صحیح و موفق آن، متوقع بوده ایم و حال آنکه با این نگاه توفیق چشمگیر حاصل نشده و نخواهد شد.

۲ طبق آموزه های دینی و رهنمود صریح مقام معظم رهبری((حفظه الله)) بالاترین حوزه امر به معروف، حوزه مسئولین است ولی برای تذکر لسانی مردم به مسئولین ارائه راهکار و طریق نشده است.

۳ بی تفاوتی عمومی و یأس و ناامیدی فراگیری در میان تمام اقشار مردم نسبت به تأثیرگزاری امر به معروف سایه افکنده است و این به خاطر عدم وقوف مردم به قدرت بالای خویش در امر به معروف می باشد.

مدیرعامل رهپویان معروف برنامه پنج ساله مجموعه را موارد ذیل دانست :

۱ معرفی امر به معروف و نهی از منکر عمومی در سطح ملی به عنوان: «بزرگترین واجب فراموش شده اسلام»

۲ ارتباط فعال با مراکز علمی فرهنگی تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در سطح منطقه‌ای و ملی

۳ ایجاد پژوهشکده تخصصی امر به معروف و نهی از منکر

۴ ایجاد مؤسسه آموزشی تخصصی امر به معروف و نهی از منکر جهت گروه‌های مرجع

۵ ایجاد شبکه جامع مجازی امر به معروف و نهی از منکر

۶ تصویب سند جامع ملی امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام مظلومان در ادامه بخشی از عملکرد مجموعه رهپویان معروف در سال گذشته را بیان کرد و گفت :

۱) فعالیتهای پژوهشی

۱ تشکیل کارگروه فقهی و پیگیری کتاب جامع احکام امر به معروف

۲ تدوین طرح پیشنهادی سیاستهای کلان آستان قدس رضوی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر

۳ تدوین کتاب “گلواژه خاطرات آمرین به معروف و ناهیان از منکر موفق”

۲) فضای مجازی

راه اندازی سایت رهپویان معروف و توفیق قرار گرفتن این سایت در رتبه دومین سایت کشور در زمینه امر به معروف

۳) همایش

اجرای ۷ نشست تخصصی با موضوع واجب فراموش شده که از حضور حضرات آیات سید احمد خاتمی و موحدی کرمانی (ائمه جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری)، آیت ‌الله محمد علی جاودان (استاد اخلاق حوزه علمیه تهران)، آیت الله علم الهدی (امام جمعه محترم مشهد مقدس)، حسن رحیم ‌پور ازغدی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) استفاده شده است.

۴) آموزشی

۱ برگزاری ۶ دوره آموزشی – هردوره ۱۰ جلسه – با موضوع امر به معروف

۲ برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان برخی از ادارات، دانشگاهها و نهادها

۳ یک دوره آموزشی جهت ۴۰۰ فرمانده پایگاه های بسیج اهل سنت

 ۵) سمعی و بصری

آماده سازی ۱۷ آوای انتظار در زمینه امر به معروف و ۱۹ آوای انتظار در زمینه انتخابات از بیانات امام خامنه ای (حفظ الله)

۶) تبلیغات

تهیه بانک اطلاعات تلفن همراه ۴۱ هزار نفر از حوزویان، دانشگاهیان و فعالین فرهنگی جهت اطلاع رسانی و جریان سازی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر

۷) راه اندازی و تأسیس واحد خواهران

۱ یک دوره سیر مطالعاتی جهت مخاطبین واحد خواهران

۲ تهیه و اجرای چند تئاتر امر به معروفی

۳ تشکیل کارگروه پژوهشی قرآنی در موضوع امر به معروف

۴ برگزاری اردوهای معرفتی مهارتی

۵ تشکیل کانون تفکر برای دستیابی هر چه بهتر به اهداف از پیش تعیین شده

۶ جلب همکاری ۲۰ نفر از نخبگان حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام مظلومان اهداف سلسله نشست های تخصصی با مخاطبین نخبه حوزوی و دانشگاهی و فعالین فرهنگی را موارد ذیل دانست:

۱ حرکت به سمت دستیابی به جایگاه آرمانی که معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در نظر داشتند: “این کشور باید همه افرادش آمر به معروف وناهی از منکر باشند و اعوجاجها را خودشان رفع کنند.”

۲ معرفی امر به معروف و نهی از منکر در سطح ملی به عنوان بزرگترین واجب فراموش شده اسلام

۳ جریان سازی و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه همگانی با بهره مندی از فرصت حضور خیل عظیم زائران حرم مطهر عالم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم در ایام تابستان و شهادت امام صادق صلوات الله علیه

۴ آشناسازی آحاد جامعه با عواقب ترک امر به معروف و نهی از منکر

۵ معرفی آثار و برکات احیا و اجرای امر به معروف و نهی ازمنکر در جامعه

۶ واکاوی علل ترک امربه معروف در جامعه اسلامی

۷ آسیب شناسی حرکت امربه معروف ونهی از منکر طی سه دهه گذشته

۸ بسترسازی برای ایجاد حساسیت بیشتر و حضور فعال حوزه، دانشگاه و نهادهای فرهنگی تبلیغی کشور در عرصه امر به معروف و نهی از منکر

۹ تلاش در جهت جریان سازی و ترغیب حرکتهای خودجوش مردمی به برگزاری جلسات مذهبی و حلقه های معرفت با محوریت امر به معروف و نهی از منکر در راستای تعالی جامعه متدینین نسبت به فریضتین

۱۰ بهره گیری از ظرفیت پایتخت معنوی ایران در جهت بستر سازی آموزش امر به معروف و نهی ازمنکر به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های سبک زندگی اسلامی

۱۱ زمینه سازی برای انعکاس رسانه ای نظرات علماء و نخبگان علمی فرهنگی کشور در خصوص این واجب فراموش شده اسلام

۱۲ شناسائی و تعامل با دغدغه مندان و نخبگان عرصه امر به معروف و نهی از منکر در جهت ترویج فرهنگ بزرگترین و مظلومترین واجب فراموش شده اسلام

عضو هیات مدیره رهپویان معروف: آماده ارائه طرح امر به معروف نوین و هوشمند هستیم.”

عضو هیات مدیره رهپویان معروف ضمن تشکر از حضور اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس در محل مجموعه فرهنگی رهپویان معروف گفت: آماده ارائه طرح امر به معروف نوین و هوشمند هستیم.

وی افزود: رهپویان معروف با لبیک به رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیه الله العظمی امام خامنه ای، حرکت در مسیر احیای امر به معروف را سر لوحه کار خویش قرار داده و ضمن تعامل با نهادهای انقلابی از جمله سازمان بسیج، ستاد احیاء، نیروی انتظامی، ستاد حفاظت و پیشگیری قوه قضائیه و… اشخاص حقیقی از جمله علماء و بزرگان و نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و… در صدد زدودن غبار مظلومیت از تارک بزرگترین و مظلومترین واجب فراموش شده اسلام میباشد. رهپویان معروف مفتخر است که گام در مسیری نهاده که رهبر فرزانه انقلاب و علمدار مکتب اهل بیت در عصر غیبت امام عصر ارواحنا فداه، خویش را حامی آن می دانند. بخشی از فرمایشات معظم له در خصوص امربه معروف ونهی از منکرکه مبنای حرکت مجموعه رهپویان معروف قرار گرفته عبارتند از:

۱ نقش مردم

خود مردم باید نهی کنند، مباشر کار خود مردم میتواند باشند، بخش عمده قضیه اینجاست، جوان رزمنده، خانواده شهید داده، خانواده ایثارگر، خانواده اهل انفاق، مؤمنین نماز خوان، روزه بگیر و مسجد برو، دلسوزان انقلاب، روشن فکران علاقمند به مفاهیم اسلامی وانقلابی، همه اینها باید در صحنه باشند، امر به معروف متعلق به همه مردم است.

۲ ضرورت حمایت از آمر به معروف

مبادا کسانی باشند که اگر کسی امر به معروف ونهی از منکر کرد از او حمایت نکنند بلکه از مجرم حمایت کنند البته خبرهایی به گوش من از گوشه و کنار کشور می رسد در بعضی از موارد، هر جائی که من بدانم و احساس کنم خبر اطمینان بخشی پیدا کنم که آمر به معروف و ناهی از منکر مورد جفای خدای نکرده یک مأمور و مسئولی قرار گرفته شده ، خودم وارد قضیه خواهم شد. امروزبسیج موظف است حمایت جدی از آمران به معروف وناهیان از منکر داشته باشد.

۳ مهمترین فایده امر به معروف و نهی از منکر

اما حقیقت این است که همان امر به معروف ونهی از منکر وهمان حرکت حزب الهی وهمان پایبند ی به اصول است که می تواند در مقابل انحرافها وخطاها ی فاحش دنیای امروز بایستد هیچ چیز دیگر نمی تواند امر به معروف ونهی از منکر که یکی از ارکان اسلامی اسلام وضامن برپاداشتن همه فرایض اسلامی است باید در جامعه ما احیاءشود. تمامی آحاد ملت مسلمان ، در حفظ و حراست از احکام نورانی اسلامی و سعی در گسترش و تعمیق آن در جامعه ، دارای وظیفه ای بزرگند. امر به معروف و نهی از منکر که یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن بر پا داشتن همه فرایض اسلامی است ، باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم ، خود را در گسترش نیکی و بر چیده شدن زشتی و گمراهی و فساد ، مسئول احساس می کند . ما هنوز تا یک جامعه کاملا اسلامی که نیکبختی دنیا و آخرت مردم را به طور کامل تأمین کند و تباهی و کجروی و ظلم و انحطاط را ریشه کن سازد ، فاصله زیادی داریم. این فاصله ، باید به همّت مردم و تلاش مسئولان طی شود و پیمودن آن  ، با همگانی شدن امر به معروف و نی از منکر آسان گردد.

عضو هیات مدیره رهپویان معروف: انتظار است کمیسیون فرهنگی مجلس، فعالترین کمیسیون مجلس باشد.”

حجت الاسلام حسن زاده دیگر عضو هیات مدیره رهپویان گفت: از حضور اعضاء محترم کمیسیون فرهنگی مجلس در مجموعه فرهنگی رهپویان معروف سپاسگزاریم و خدا را شاکریم که بحمدالله اعضای این کمیسیون از نیروهای ولایتمدار، انقلابی و دغدغه مند هستند. انتظار این است که با توجه به هشدارهای مستمر و نگرانیهای فراوان رهبر فرزانه انقلاب در حوزه فرهنگی، کمیسیون فرهنگی فعالترین کمیسیون مجلس باشد و به قرارگاه مقدم فرماندهی فرهنگی جبهه انقلاب مبدل شود.

وی افزود: متاسفانه غلبه نگاه کمیت گرا و تک بعدی و غفلت از نگاه جامع به مسائل فرهنگی، نگاه تزئینی برخی مسئولین به فرهنگ و بی توجهی به مسائل فرهنگی، کم توجهی به نظریه پردازی و سیاستگزای و توجه فراوان به مباحث اجرایی، روحیه محافظه کاری و… از مشکلات اساسی فعالیتهای فرهنگی است. نظارت و تفحص از عملکرد نهادهای فرهنگی توسط کمیسیون فرهنگی مجلس ،حمایت مادی و معنوی از تشکلهای مردم نهاد در عرصه فرهنگی بویژه امر به معروف و نهی از منکر، استمرار تعامل با تشکلهای فرهنگی، میدان داری کمیسیون فرهنگی برای جلب نظر نمایندگان در موضوع امر به معروف، در خواست از کمیسیون فرهنگی مجلس برای اولویت کاری کمیسیون در خصوص امر به معروف، بهره گیری از مجموعه های پژوهشی نظیر رهپویان معروف برای کمک به کارهای زمین مانده در کمیسیون فرهنگی، نگاه ویژه به مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی از انتظاراتی است که امید می رود کمیسیون فرهنگی توجه ویژه نمایند.

حجه الاسلام حسن زاده گفت: الآن نهادهای فرهنگی زیادی وجود دارد که عملکرد آنها نیز مورد سؤال و انتقاد است. متأسفانه مسأله‎ای که از آن غفلت می شود نظارت بر نهادهای فرهنگی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،سازمان تربیت بدنی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان ملی جوانان، جهاد دانشگاهی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سازمان حج و زیارت،کمیته امداد و… از مهمترین نهادهایی هستند که میبایست توسط کمیسیون فرهنگی مجلس نظارت و جهت دهی صحیح شوند. تجربه نشان داده است که ما غالباً با گماردن فردی خوب و موجه در رأس یک سازمان یا نهاد، فکر می‏کنیم همه کارها روبرو می‏شود و از آن سازمان و نهاد نظارت نمی‏کنیم، ولی می‏بینیم که اینگونه نیست. متأسفانه این اتفاق برای جامعه علمی، فرهنگی و مدیریتی کشور بسیار تکرار شده است. عدم نظارت در مورد هر مدیریت یا نهادی، منجر به کم کاری آن مجموعه ‏ها و حتی انحراف آن افراد و مجموعه ‏ها شده است.

جهت مشاهده گزارش تصویری کلیک نمایید