مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بدحجابی در خیابان های همدان پایان ندارد.

بدحجابی در خیابان های همدان پایان ندارد.

همدان – خبرگزاری مهر: با وجودی که همواره همایش ها و جلسات مستمری در راستای احیای امر به معروف و نهی از منکر در همدان برگزار می شود اما همچنان شاهد وجود بدحجابی هایی هستیم که در متن جامعه و بازار همدان نیز رسوخ کرده و امر به معروف و نهی از منکر به نوعی در ویترین جامعه به باد فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی است که با انجام آن زمینه رشد خلاف از بین می رود و فضای جامعه به سوی اخلاق گرایی سوق داده می شود و بر این اساس نیز انسجام و تعالی مباحث فرهنگی را در جامعه در پی دارد.

در همین راستا تذکر لسانی امری است که اجرای آن به طور کامل و با رعایت آداب سبب نشر خوبیها و جلوگیری از بدیها می شود.

به واقع تذکر لسانی به تذکری گفته می شود که فرد مسلمان با دیدن یک امر زیبا آن را تبلیغ می کند و فردی که آن را انجام داده مورد تشویق قرار می دهد و با دیدن یک امر ناپسند نیز از کنار آن نمی گذرد و با به وجود آوردن زمینه تذکر مطلوب، از آن نهی می کند که این امر نه تنها وظیفه ای انسانی در راستای اشاعه خوبی ها و نهی از بدی ها بلکه وظیفه ای شیعی و دینی است که نباید به سادگی به دست فراموشی سپرده شود.

نباید از نظر دور داشت که اهمیت دو فرضیه امر به معروف و نهی از منکر تا حدی است که این دو جزو اصول دین مبین اسلام آورده شده اند و بر این مبنا نیز مورد تاکید بسیاری هستند.

در همین راستا همواره در مقاطع مختلف همایش ها و جلساتی در راستای توجه دادن به این دو فرضیه الهی و گسترش تذکر لسانی در استان همدان برگزار می شود که نمود عینی آن ستادهای استانی و شهرستانی احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

تحقق کامل حجاب و عفاف در جامعه اسلامی ضروری است

امر مهم آن است که برگزاری چنین جلسات و همایش هایی در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که شاهد نمود عینی تذکر لسانی به صورت همگانی در جامعه باشیم و امر به معروف و نهی از منکر نیز در جامعه جاری و ساری شود که بر این اساس نمود عینی شاید تحقق کامل حجاب و عفاف در جامعه اسلامی در مرحله نخست است.

رعایت شعائر اسلامی و خصوصا امر حجاب و عفاف نه تنها نخستین گام در دین مبین اسلام است بلکه این مهم باید به گونه ای باشد که در رفتار فرد مومن نیز متجلی شود و نگاه به فرد مومن ناخوداگاه شعائر دین الهی اسلام را به ذهن متبادر شود.

اما متاسفانه با وجود اهمیت چنین موضوعی همچنان شاهد افزایش بدحجابی و در برخی مواد بی حجابی هایی در جامعه و در سطح شهر هستیم که گاها نمود یک جامعه اسلامی را در منظر دیگران آنگونه که باید ترسیم نمی کند که این موارد نیز در گم شدن حلقه ارزشمند و چاره ساز تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر نهفته است چرا که امروزه متاسفانه به گونه ای بدحجابی ها در نظر جوانان و نوجوانان خوش سیماتر از رعایت حجاب شده که این تفکر به نحوی ناشی از ناتوی فرهنگی به این قشر است.

همدان نیز که عنوان گرانسنگ دارالمومنین و دارالمجاهیدن را بر پیشانی خود دارد از این مقوله مستثنی نیست چرا که همواره در این استان شاهد برگزاری جلسات و برنامه ها و همایش هایی در راستای توجه دادن به این دو فریضه ارزشی هستیم اما با این وجود نیز در سطح شهر بدحجابی هایی به چشم می خورد.

این امر تا بدانجا مورد اهمیت است که مدیر حوزه های علمیه همدان نیز بارها نسبت به بحث بی حجابی و بدحجابی در همدان تذکراتی را داشته است.

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی با انتقاد از وضعیت کنونی حجاب در جامعه گفت: از وضعیت کنونی بدحجابی در جامعه سرافکنده ایم چراکه هنوز نتوانسته ایم مسئله حجاب را در جامعه سازماندهی کنیم و در برابر این همه شهید سرافکنده شده ایم.

موسوی اصفهانی با بیان اینکه در وضعیت کنونی حجاب در جامعه همه ما مقصر هستیم، ابراز داشت: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند همه ما تا ابد و در قیامت هم سرافکنده ایم.

وی با بیان اینکه هیچ عالمی مخالف حجاب نیست، گفت: حدود حجاب مشخص است و علاوه بر این لباس زننده، چسبان و محرک نیز بی حجابی است و کوتاهی های لباس ها روز به روز سبب رواج بی حجابی ها شده است.

موسوی اصفهانی در جلسات متعددی نیز در همدان به بحث حجاب در بازار اشاره داشته و در این زمینه بیان کرده است که زمانی بازار همدان مرکز تدین بود اما امروز شاهدیم که بی جحابی ها در درون بازار نیز رخنه کرده و دختران آرایش کرده و بدحجاب در کنار پسران به فروشندگی می پردازند در حالی که در زمان رضاشاه هم، قدرتی نتوانست جلوی حجاب را بگیرد و زنها و دختران عفیف در خانه ها ماندند تا از کشف حجاب ها در امان باشند.

برخورد قاطع با مغازه های هنجارشکن در بازار

مدیر حوزه های علمیه استان همدان با بیان اینکه استانداری قدرت بسیاری در برخورد با این پدیده در اختیار دارد بر لزوم برخورد قاطع با مغازه های هنجارشکن در بازار تاکید کرد.

وی افزود: اگر اخطار عمومی شود که هنجارشکنی ها سبب به تعلیق درآمدن مجوز کسب در بازار شده و در صورت تکرار مجوز فرد متخلف باطل می شود تاثیر شایان توجهی خواهد داشت و در این زمینه نباید بگویند قانون نداریم چون در قانون برخورد با مفاسد آورده شده است.

برخی مدیرکل ها اسلامی هستند اما نسبت به وضعیت حجاب بی اعتنا هستند

وی با بیان اینکه برخی مدیرکل ها اسلامی هستند اما نسبت به وضعیت حجاب بی اعتنا هستند، اظهار داشت: اگر می بینیم چند مدیر کل نسبت به حجاب پرسنل بی اعتنا هستند باید آن مدیرکل را برکنار کرد چون نباید به حدی برسیم که ناموس ما از دست برود چراکه اگر جلوی این روند را نگیریم این اتفاق خواهد افتاد.

موسوی اصفهانی با بیان اینکه همدان دومین شهر در آمار طلاق است، اظهار داشت: در حال حاضر از زنان مطلقه بی سرپرست رنج می بریم  و بر این اساس برای رضای خدا و امام زمان هم که شده باید دست به دست هم بدهیم.

اگر شورای فرهنگ عمومی مصوبات قابل اجرایی نداشته باشد چه سودی دارد؟

مدیر حوزه های علمیه استان همدان با بیان اینکه اگر شورای فرهنگ عمومی مصوبات قابل اجرایی نداشته باشد چه سودی دارد؟ گفت: اگر یک مغازه دار ماست را گران بفروشد به علت گرانفروشی مغازه اش را پلمب می کنبد مگر حجاب کمتر از ماست است که برای برخورد با مغازه داران متخلف و بی حجاب چنین نمی شود؟

در حال حاضر با بی حجابی برخورد قاطعی نمی شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر با بی حجابی برخورد قاطعی نمی شود، افزود: اگر چه ما به فرهنگسازی نیز معتقدیم اما آیا برای برخورد با جرایم راهنمایی رانندگی فقر فرهنگسازی بهانه می شود؟ خیر؛ بلکه قوه مجریه هم باید کمک حال باشد.

مسئولان اینقدر نگویند که نمی شود

موسوی اصفهانی با تاکید بر اینکه در راستای تبیین امر حجاب باید به دانشگاه ها نیز ورود پیدا کنیم، گفت: اینقدر نگویید نمی شود.

مدیر حوزه های علمیه استان همدان تاکید کرد: در حوزه علمیه حاضر هستیم همه طلاب خواهر و برادر را در راستای امر به معروف و نهی از منکر در کنار نیروی انتظامی قرار دهیم و در این راه اگر عمامه ما را برداشتند و حتی آب دهان بر ما انداختد هم مفتخر به اجرای دین هستیم.

مسئول دیگری که در همه برنامه ها جلسات فرهنگی و دینی استانی به انتقاد از وضعیت کنونی حجاب پرداخته امام جمعه همدان است که وی نیز در شورای فرهنگ عمومی امسال وضعیت حجاب را خوب ارزیابی نکرد و آن را معضلی جدی خواند.

رعایت حجاب قبل از زنان وظیفه مردان است

آیت‌‌الله غیاث‌الدین‌ طه‌محمدی در جلسات متعدد و خصوصا شورای فرهنگ عمومی بار سنگین مسئله عفاف و حجاب را بر دوش آموزش و پرورش دانست و گفت: تنها دانش‌آموزان مد نظر نیستند بلکه مشکل عمده خانواده است و باید با ایجاد طرح‌های متنوع این امر را درونی کنند اما باید بدانیم که رعایت حجاب قبل از زنان وظیفه مردان است.

با وجود برگزاری جلسات متعدد هنوز نتوانسته ایم حجاب را از مرحله آموزش به عمل برسانیم

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: وضع ناجور پوشش مردم در جامعه امری است که باید توسط نیروی انتظامی لحاظ شود که در این راستا با وجود برگزاری جلسات و همایش های متعدد، هنوز نتوانسته‌ایم گامی از مرحله آموزش به سمت عمل برداریم.

وی بیان کرد: در زمینه فعالیت‌های آموزش و پرورش می‌توان با انجام برنامه‌های کم‌هزینه اما اثرگذار طرح‌های فرهنگی عفاف و حجاب را بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

طه‌محمدی ادامه داد: علاوه بر توجه به امر حجاب و عفاف در مدارس و فضاهای آموزشی باید توجه به این مهم در فضاهای عمومی نیز رعایت شود چرا که امروزه پوشش بد زنان و مردان یکی از مظاهر بسیار بد در جامعه است.

از تولید و عرضه لباس های هنجارشکن جلوگیری شود

وی با بیان اینکه باید مکان تولید این نوع لباس‌ها مشخص شده و از فروش آن جلوگیری شود، افزود: با جمع‌آوری لباس‌های موجود در فروشگاه‌ها که متناسب با شأن یک جامعه اسلامی نیست می‌توان صنوف را به حرکت وادار کرد تا وارد میدان شوند و اگر درد دین دارند همکاری کرده و در غیر این صورت از کار برکنار شوند.

امام جمعه همدان اذعان کرد: باید تشکیلاتی وجود داشته باشد تا نیروهای نظارت‌کننده به طور آشکار و پنهان مکان‌های عرضه پوشاک را رصد کنند تا با رعایت حجاب و عفاف در جامعه خانواده‌ها را تحکیم بخشیده و برای این امر راهکار بدهیم.

نهادهای علمی و دینی برای تحکیم بنیان خانواده طرح ارائه کنند

طه محمدی در جلسه مرتبط دیگری به مباحث اخلاقی اشاره کرده و با اشاره به وضعیت بدحجابی جوانان و نوجوانان خواسته بود تا حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و اعضای هیئت‌های علمی برای تحکیم بنیان خانواده طرح‌هایی را ارائه کنند.

تذکر لسانی محدود به مراسم‌ مذهبی نشود

در همین زمینه معاون شورای هیئت‌های مذهبی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر همدان تاکید بسیاری دارد که تذکر لسانی و فریضه معروفات نباید فقط محدود به مراسم‌های مذهبی در ایام و مناسبت‌های خاصی باشد.

محمدرضا بهمنی‌پور د این زمینه در همایش امر به معروف و نهی از منکر استان همدان اظهار داشت: شورای امر به معروف و نهی از منکر در هیئت‌های مذهبی همدان با عضویت سه نفر از هر هیئت تشکیل شده و با برپایی جلساتی در محلات مردم را در خصوص اجرای فریضه معروفات توجیه می‌کنند.

سال گذشته ۱۵۰۰ مبلغ در شهرستان همدان برای ترویج فرهنگ تذکر لسانی و معروفات اعزام شدند

معاون شورای هیئت‌های مذهبی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر همدان افزود: در سال گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ روحانی به عنوان مبلغ در سطح شهرستان همدان برای ترویج فرهنگ تذکر لسانی و معروفات اعزام شدند و تذکر لسانی با زبان خوش و ملایم را مدنظر قرار دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه در تمام جلسات و برنامه‌ها، سخنرانان و مداحان باید چند دقیقه‌ای را به احیاء فریضه معروفات اختصاص دهند، بیان داشت: تذکر لسانی نباید فقط به مراسمات مذهبی در ایام و مناسبت‌های خاصی محدود شود چون امام حسین(ع) برای احیا امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر همدان نیز در این زمینه به اهمیت تاکید این دو فریضه در همه ابعاد و جلسات اشاره کرد و گفت: در شهرستان همدان بیش از ۵۰ اتحادیه صنفی وجود دارد که در آنها شورای احیاء امر به معروف و نهی از منکر فعال است.

محمدجواد بیات در آخرین ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر همدان که با بیان اینکه در ۳۸ نقطه شهر از جمله فرودگاه و پارک‌ها طرح امر به معروف و نهی از منکر اجرا می‌شود، گفت: در شش خیابان اصلی تیم‌های مختلف با مشارکت بسیج و نیروی انتظامی و دادگستری در تقویت این مهم در سطح شهر تلاش می‌کنند.

هدف از احیا امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد امنیت پایدار و سلامت جامعه است

وی با اشاره به اینکه هدف از احیا فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد امنیت پایدار و سلامت جامعه است عنوان کرد: این موضوع در کشورهای دیگر با عنوان خودکنترلی مطرح شده که ما در کشور از آن با عنوان امر به معروف یاد می‌کنیم.

بیات به برگزاری جلسات آسیب‌شناسی برای فروشندگان خانم در بازار اشاره کرد.

حجاب مسئله ای اسلامی بوده و مختص شیعه نیست

با توجه به تاکیدات و انتقادات مدیران و مسئولان فرهنگی که خود به نوعی متولیان امور دینی و امر احیای امر به معروف و نهی از منکر نیز محسوب می شوند می توان دریافت که اهمیت این دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر در چه جایگاهی است.

با توجه به اینکه این مباحث کماکان در جلسات متعدد و در ایام متوالی نیز طرح و عنوان می شود این بر می آید که برگزاری جلسات و نشست هایی که محتوای دینی و فرهنگی دارند باید به گونه ای باشد که نتایج این جلسات در جامعه نیز نمود عینی پیدا کند اما چرایی عدم تحقق این مهم جای بحث فراوان دارد.

بر این اساس شاید نیاز بر این باشد که چنین جلساتی با راهبردهای عملی در اختیار متولیان آموزشی استانی نظیر دانشگاه ها و آموزش و پرورش نیز قرار گیرد و این مهم به عنوان آزمونی عملی و تئوری در مدارس و دانشگاه ها تدریس شود چرا که نباید از نظر دور داشت که حجاب مسئله ای اسلامی بوده و مختص شیعه نیست و بر این اساس نیز از ضروریات دین اسلام است و اگر کسی منکر حجاب شد و به انکار نبوت در این زمینه رسیده و  مرتد است.

در پایان باید متذکر شد که به حاشیه رفتن و یا کمرنگ شدن شعائر شیعی و اسلامی در یک جامعه دینی در مرحله نخست منبعث از ترک امر به معروف و نهی از منکر و یا شاید عدم پیاده سازی صحیح این مهم در متن جامعه باشد که به دنبال خود بسیاری از ناهنجاری ها و بداخلاقی ها و نیز بدحجابی ها را به دنبال خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری مهر