مدت زمان باقی مانده از بروزرسانی و تکمیل شدن کامل وب سایت
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مردم در امر به معروف و نهی از منکر از برخورد اجتناب کنند

مردم در امر به معروف و نهی از منکر از برخورد اجتناب کنند

فرمانده نیروی انتظامی، گفت: مردم در امر به معروف و نهی از منکر صرفا به انکار رفتاری و تذکر لسانی بسنده کرده و از برخورد اجتناب کنند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه بازدید و نظارت ستادی از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اظهار داشت: ده‌ها بازرس ستاد نیروی انتظامی از چند روز قبل برای ارزیابی تمام واحدهای انتظامی تهران بزرگ از جمله پلیس پیشگیری،‌ پلیس آگاهی و یگان ویژه فعالیت می‌کردند که امروز جمع‌بندی این ارزیابی‌ها ارائه شد.

وی ادامه داد: همکاران ما در مجموعه تهران بزرگ پیشرفت‌های زیادی داشتند به‌طوریکه ۴ سال قبل در دور اول ارزیابی‌ها نمره ۷۵ در دور دوم نمره ۷۲ و امروز در آخرین دور نمره ۸۵ را کسب کرده‌اند که نشان‌دهنده تلاش و فعالیت زیاد است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها از جمله توسعه ساختمان‌ها، بهبود تجهیزات، ارائه خدمات بیشتر به کارکنان، توسعه فناوری و اطلاعات، راه‌اندازی سیستم‌های جدید، رسیدگی بهتر به امور شهروندان و اصلاح مرکز ۱۱۰، خاطر نشان کرد: در حوزه ماموریت‌ها نیز از همه ابعاد شاهد بهبود تلاش‌ها بودیم اما متاسفانه با وجود افزایش تلاش‌ها در ۴ سال گذشته و افزایش ۱٫۵ برابری نیروی انسانی در تهران همچنان مطالبات مردم از نیروی انتظامی بالاست و به نظر آنها ما کمتر از حد انتظار ظاهر شدیم که بخشی از آن به ماهیت تهران و مشکلات ناشی از حاشیه‌نشینی و انباشت مجرمان مربوط می‌شود.

احمدی‌مقدم با اشاره به تدبیر و عقلانیت در کنترل بحران‌های اجتماعی، گفت: با استفاده از دو مولفه تدبیر و عقلانیت در حل مشکلات اجتماعی یا مسائل دیگر مانند انتخابات توانستیم ذائقه مردم را شیرین‌تر کنیم که این کار با افزایش آموزش‌های جامع‌شناسی تقویت خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان بهداشت جهانی با توجه به تعداد بالای تصادفات رانندگی، ایران را در خط قرمز نامیده است، گفت: چنین گزارشی را ندیده‌ام اما سازمان بهداشت جهانی تقدیری از ایران به خاطر مثبت بودن روند مهار تصادفات رانندگی داشته است. آمارهای موجود در حوزه نسبت کشته‌شدگان به وسایل نقلیه وضعیتمان را از آسیا بهتر از میانگین جهانی مقداری بهتر و نسبت به کشورهای توسعه یافته پایین‌تر نشان می‌دهد.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه سالانه با کاهش تعداد کشته‌شدگان تصادفات روبرو شویم.

احمدی‌مقدم درباره آمارهایی که پژو و پراید را عامل بیشترین تصادفات رانندگی معرفی کرده است، خاطر نشان کرد: وظیفه ما این است که استانداردهای خودروها را افزایش دهیم. خودروسازان هم اقداماتی انجام داده‌اند که به عنوان مثال مشکلات مربوط به آتش‌سوزی خودروهای پژو برطرف شد. در پروژه ایکس ۱۰۰ پراید مشکلاتی وجود داشت که با نصب ترمز ضد قفل و کیسه هوا شاهد کاهش تصادفات بوده‌ایم. این اقدامات کافی نیست اما باید تحریم‌ها فشارهای وارده به خودروسازان را که دست آنها را بسته است در نظر بگیریم.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: تدبیر ما این است که با مدارا مشکلات را برطرف کنیم تا خودروسازان خود را به استانداردها برسانند. هر چند استانداردها نیز مرتب تغییر می‌کند و ارتقاء استاندارد برای مردم نیز هزینه‌هایی دارد که باید برای تامین سلامت خود این هزینه ها را پرداخت کنند.

وی خاطر نشان کرد: اما در این راه دیگر نباید عقب‌گرد شود. یک زمانی مهلت‌ها برای استانداردسازی مرتب تمدید شده است که ما این کار را خوب نمی‌دانیم زیرا یک نوع ارتجاع است.

احمدی‌مقدم درباره حوادث رخ داده برای دو آمر به معروف در هفته گذشته در تهران گفت: ما از اینکه کسانی احساس وظیفه کرده و اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند تقدیر می‌کنیم این کار از واجبات دین ما بوده و حتی در کشورهای اروپایی هم نسبت به اموری که قبح اجتماعی آنها بالاست تذکر داده می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی بابیان اینکه کنترل همگانی اقدامی پسندیده و در دین ما یک فریضه است، گفت: اما در موضوع امر به معروف و نهی از منکر این کار از نظر مقام معظم رهبری دارای ۳ مرحله است که در مرحله اول باید با رفتار خود قبح یک رفتار را نشان دهیم. مرحله دوم تذکر لسانی است و مرحله سوم نیز برخورد انتظامی است. دو مرحله اول را شهروندان و مردم می‌توانند انجام دهند ولی مرحله سوم وظیفه ماموران است.

وی ادامه داد: تقاضای ما این است که مردم از ورود به مرحله برخورد اجتناب کنند زیرا چنین وظیفه‌ای وجود ندارد. این کار خلاف مقررات است و ممکن است تنش‌هایی بوجود آورد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه فرمانده انتظامی تهران بزرگ گزارش‌های مربوطه در این زمینه را جمع‌آوری کرده است خاطر نشان کرد: اگر همه در حدود خودمان حرکت کنیم مشکلات کمتری بوجود می‌آید. امر به معروف و نهی از منکر صرفا محدود به بدحجابی نیست و درباره روزه‌خواری، رانندگی نامناسب و حتی انداختن زباله هم وجود دارد.

فرمانده نیروی انتظامی اظهار داشت: باید فرهنگ عمومی را در این زمینه تقویت کنیم اما رفتارها نباید منجر به درگیری و تنش شود. در آموزه‌های دینی ما هم آمده که اگر احتمال می‌دهیم رفتار ما اثر نداشته و خطر داشته باشد می‌توان از آن اجتناب کرد.

وی درباره آمار کاهش تخلفات و جرایم در ماه مبارک رمضان گفت: جرایم و تصادفات با درصد قابل توجهی کاهش یافته که می‌توان آن را حدود ۲۰ درصد ذکر کرد اما در روزهای آینده معاونت اجتماعی نیروی انتظامی آمار دقیق‌تری اعلام خواهد کرد.

منبع : خبرگزاری تسنیم